[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:02

Ik weet niet of jullie wel met me willen daten hoor.
Hier een filmpje van mezelf ter kennismaking :D

Jenni_boy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:09

Wat een leuke veulenfotos weer <3

Mijn stinker houdt haar baby ook nog even binnen. Ze zit nu op 329 dagen dracht. Ze scoort de hele week al constant ph 8 maar vandaag leek het 7.7. Ik vraag me nu alleen af of het echt zo is, of dat ik het graag wil zien :P

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:09

:') _O- := Noisy :D

Jenni, zolang het blauw blijft zou ik me niet zo ongerust maken, pas bij groen begint er werking in het uier te komen. Normaal lichaamsvocht heeft een PH tussen de 7 en 8, dus wat jij nu test is heel normaal.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:25

Noisy <3 :')

Ja Nicole, ik denk ook dat er veel over tijd zijn vanwege het koude weer. Ik krijg via fb heel de tijd herinneringen voorbij van afgelopen jaren dat het rond deze tijd echt heerlijk zomer weer was. -O-

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:30

Welke strips zijn dat Jenniboy? Is een mooie onderverdeling in kleine stapjes.

Maar zolang het niet naar de bleekgroene kant gaat, helaas nog geen veulen in zicht :P

En zelfs dan nog... zoals mijn merrie bewijst. Mijn strips kleuren echt maar lichtjes groen meer. Zet tekent nu al 2 dagen duidelijk 6 of zelfs ietsje lager. Ik begrijp er niet veel van hoe ze toch die baby nog binnen houdt en voor de rest ook nog totaal niets toont (gene harsjes, uier niet ontsploten en helemaal niet onrustig, integendeel ze is helemaal zen :') )

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:36

Hier dus ook,de druppel bleef liggen op het kaartje,héél lichtgroen. Mijn man zei,die komt nu echt wel.
Het zal wel. :')

Noisy jij knapperd. <3

Marit maar Lisa is nog nooit bevallen met een echt lichtgroene test laat staan geel. Dus een maiden kan het zeker. Ik zal maar niet zeggen dat je alert moet blijven met die tekenen,want alert ben je toch al. :Y)
Vaak gaan ze met die test echt vooruit de laatste uurtjes en 's nachts kon je dat makkelijk missen.

Juval die uier glimt wel al mooi in elk geval.

Moratoetje wat een schatje!

Mijn merries zijn nog niet overtijd eigenlijk maar dragen voor hun normale doen wel langer en anders dan anders! -O-

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:39

Nadezda, ik had 10 dagen geleden precies hetzelfde met mijn merrie (21 juni uitgeteld), laten scannen bij DA en ze blijkt placentitis te hebben. Ik zou het dan ook zeker even laten controleren bij je DA.

Ohw Moratoetje, dat veulen heeft wel een heel mooi voorbeen gebruik!

Jenny, ik ga helemaal mee met Suffie eerst moet dat kleurtje toch echt groen gaan worden. En met een beetje geluk wordt het dan ook nog geel voor de bevalling.

Juval, dat lijken echt wel voorweeën. Mijn merries beginnen meestal een dag of 3 van tevoren met dat kreun- en steungedrag, dus hopelijk zet het door bij jouw merrie!

Hier alles gelukkig weer rustig. Uier is na de nacht ook niet meer strak en sinds gisteren geen afscheiding meer uit de vulva dus ik hoop dat de antibiotica nu wat vat heeft gekregen op de ontsteking.
Heb camera en birthalarm er iedere nacht op, misschien wel wat vroeg maar durf nu geen risico te nemen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:43

pretty schreef:
Hier dus ook,de druppel bleef liggen op het kaartje,héél lichtgroen. Mijn man zei,die komt nu echt wel.
Het zal wel. :')

Noisy jij knapperd. <3

Marit maar Lisa is nog nooit bevallen met een echt lichtgroene test laat staan geel. Dus een maiden kan het zeker. Ik zal maar niet zeggen dat je alert moet blijven met die tekenen,want alert ben je toch al. :Y)
Vaak gaan ze met die test echt vooruit de laatste uurtjes en 's nachts kon je dat makkelijk missen.

Juval die uier glimt wel al mooi in elk geval.

Moratoetje wat een schatje!

Mijn merries zijn nog niet overtijd eigenlijk maar dragen voor hun normale doen wel langer en anders dan anders! -O-

Ben mega alert haha!
Ik hou het maar gewoon goed in de gaten :)
De punani staat ook bijna helemaal open, dus Ja tekenen genoeg ;) nu nog een veulen haha.

Het is zo spannend voor iedereen

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:49

Jillzie Mijn merrie is morgen uitgerekend.

Esther.. pff das pas een dosis geduld, hoop dat die van mij dat niet na gaat doen hoor!

Mooie foto's Lisanne ! <3

Ahhwww schattig moratoetje !

Juval, dat begint idd wel ergens op te lijken!

Marit ik hoop het wel voor je, Halla drinkt de laatste tijd ook heeeel erg veel! Banden zijn ook best wel slap maarja... Uier is er nog niet...

Jenniboy hahaha dat is nog een flink hoge ph! Maar jij kan tenminste al iets testen :j

Dan even een Halla update;
We hebben nu wat uier ontwikkeling! *\o/*

Dit was vorige maand:
Afbeelding
Dit 4 dagen terug:
Afbeelding
En dit vandaag:
Afbeelding

Er zit tenminste vooruitgang in ! Na zeker een maand van 0,0 verandering in wat dan ook :')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:55

Noisy, oehlala! *D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:06

Daisyjazz ja vooruitgang is vooruitgang! En wie weet gaat ze nu wel heel snel vooruit.
al zal ze haar uitgerekende datum wel halen vrees ik. :P

Busymissy wat een slopende tijd :(:) Fijn dat de ergste tekenen nu toch wat gaan liggen!
Bij mijn merrie is toen alles goed afgelopen dankzij de AB en regumate maar die hebben we in een véél vroeger stadium onder medicatie gezet,bij de eerste tekenen van vroege uiervorming, omdat ik toen heel alert was door de pech van het jaar ervoor,waar het wel slecht afliep door placentitis maar ik toen nog de kennis niet had en gewoon begon te twijfelen aan de dekdata. Had ik toen geweten wat ik nu weet... Elke dag telt dat ze aan de medicatie kunnen!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:12

Wat kan nog meer de oorzaken zijn van een placentitis? Op het lucht zuigen van achteren na?

Mijn merrie had namelijk ook 4 weken te vroeg melk maar zoog geen lucht volgens mijn dierenarts.
De placenta van haar was wel intact maar was op sommige plekken rot en stonk een beetje.
Veulen was waarschijnlijk wel al een paar dagen dood toen mijn merrie de abortus kreeg.
Ook was het veulen van mij erg mager toen het eruit gehaald werd, en zou dan te weinig voeding binnen hebben gekregen.

Het was wel helemaal "intact" het veulen maar je zag dat ze achterstand had ik haar groei. Ze was immers ook met 307 dagen overleden ter wereld gekomen dus had nog een hele tijd te gaan in principe.

Veulen kon ik opsturen maar dat ging mij 600,- euro kosten, dat was het mij op dat moment niet waard aangezien de kliniekkosten en dierenarts kosten ook vrij hoog waren.

Maar eigenlijk aan de symptomen van mij merrie durf ik te wedden dat ze ook placentitis heeft gehad.. Tja.. eerste keer natuurlijk voor mij fokken en het ging helaas fout.

Ik had op het punt toen ik harsjes zag aan de uier van mijn merrie ook mijn dierenarts getipt maar zij vertelde mij dat het kan dat merries vroeg beginnen met melk?
Tja op zo'n moment denk je dat je je geen zorgen hoefde te maken dan.

Maar nu ik ik dit topic ben beland, ben ik in ieder geval wel al een stuk wijzer geworden!

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:28

Esther, jeetje lange tijd! Hopelijk wordt ie geduld beloond en komt er iets prachtigs uit! (Kan bijna niet anders met zon knappe pappa)

Juval, hopelijk zet t door!

Halla ook wat uier ontwikkeling :D

Zot dr ph lijk ook wat te zakken.

Afbeelding

Uier vanochtend

Afbeelding
Lijkt wel minder als een paar dagen geleden, hopelijk minder vocht en meer melk :o
Ze krijgt ook een zuchtbult voor dr uier.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:38

Klopt, ik weet dat dit hoog is. Hij is alleen vandaag ietjse lager dan de rest van de week:) ongerust ben ik zeker niet, meer ongeduldig := Ik hoop dat het blijft zakken haha :) Deze strips heb ik gewoon bij de drogist vandaan :) werken heel fijn.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:42

Pretty, mijn merrie is ook meteen behandeld bij de eerste zichtbare uiervorming (althans 1 dag daarna), maar dat ging meteen gepaard met harsen en afscheiding uit de schede (maar dat laatste schijnt niet iedere merrie te hebben) Alleen zat ze dan blijkbaar al verder in de dracht dan die van jou? Ik hoop dat de behandeling hier ook helpt.

xPenny, volgens mijn DA zijn veel factoren van invloed. Meestal krijgt de merrie vuil (bacterie of schimmel) van achter binnen. Magere merries schijnen daar meer/makkelijker last van te hebben. Dit kan door lucht zuigen, maar ook door andere paarden (bv dekking door ruin uit de kudde) maar ook op andere manieren zou er vuil binnen kunnen komen (ze mesten vaak ook wel over hun vulva heen als ze een keertje aan de dunne zijn en zo zijn er vast nog wel meer dingen waarvan ze een keer vies worden achter). Als de baarmoedermond van de merrie dan niet helemaal goed sluit, wat slap is, of een afwijkende ligging heeft krijg je risico op vuil in de baarmoeder.
En natuurlijk krijgt dan niet iedere merrie placentitis, dat hangt weer af van de weerstand van de merrie
en dit kan weer beïnvloed worden door huisvesting van de merrie, voeding, veel wisselingen in de groep etc. Hiernaast kunnen meerdere virussen (zoals bv het EHV virus (rhino)), een veroorzaker zijn. Deze bereiken de baarmoeder via het bloed evenals een besmetting met gisten.

Verder zei hij dat placentitis veroorzaakt door virus, schimmel of gisten niet te behandelen zijn (reageren niet op antibiotica), die veulens gaan dus altijd dood. Alleen de bacteriële vorm (meestal streptokokken) kan met tijdige behandeling bestreden worden.

DA zegt dat de bacteriële vorm veelal voorkomen kan worden met het dichtzetten van de merrie.

Eigenlijk moet je niet te veel mee maken met je paarden, dan wordt je zelf ook half dierenarts :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:58

Vind het super leerzaam over die placentitis. Dat is echt het fijne aan het dit topic. Info die hier gedeeld word hebben mij toch wel de fokker gemaakt die ik op de dag van vandaag ben. Redbag had ik ook geen idee van jaren terug en gelukkig wist ik wat te doen 2 jaar geleden :)

Crines. Mijn amber had op zaterdag 6.0 en toen keer tussendoor nog 5.5 en op donderdag middag ineens gekleurde melk die echt wit werd. Toen had ik die avond baby :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:59

Dankje voor de uitleg BusyMissy. Ik had al wel wat gelezen over placentitis, maar is een heldere samenvatting die jij geeft :)

Jenniboy, gewoon bij de drogist, amai ik wilde dat ze hier zo'n goede hadden met zoveel onderverdelingen en duidelijke sprongen in kleur.

Haha Daisyjazz, toch weer een stapje in de goede richting, ook al is het maar een kleine evolutie :)

Aniekslijk, dat neigt al meer naar de 6,5 dan naar de 7 inderdaad.

Ff een vraagje voor de statistieken in mn hoofd :+ Wie zag echt van te voren al aan zijn merrie dat de bevalling er zat aan te komen? En hoe lang van te voren was dat dan?

En is het echt zo dat bij de meesten de uier ontsploten is voor de bevalling?

Zoals ik me dat herinner bij Sierra, is dat ook nooit helemaal gebeurd. Ik dacht eigenlijk dat dat van merrie tot merrie afhankelijk was en van uier tot uier.

edit: DL ah, ok dan ga ik mn hoop zetten op woensdagnacht of donderdagnacht. Donderdagnacht zou ideaal zijn met mn verlof op vrijdag O:) Dankjewel, je geeft me hoop :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:03

Mijn oude merrie Furry had altijd maximaal 12-16 uur van te voren minuscule harskorreltjes aan de uier, en dan was het veulen er dus binnen die 12-16 uur. Mijn andere oude merrie kon rustig een week melk staan druppen. Dat ws nog in de tijd zonder melkstrips.

Damour had vorig jaar 's morgens lage pH, 's avonds was het veulen er. Daar kon ik ook wel aan zien dat ze zich niet helemaal lekker meer voelde die laatste middag.
Kortom: dat is dus heel variabel van paard tot paard.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:13

Ja ik weet dat het variabel is.

Sierra had dag van tevoren minuscuul harsje van 1mm groot, maar de dag voor de bevalling heeft ze echt non stop lopen ijsberen.

Imperiosa heeft 8x netjes geharst, gedrupt en dan binnen 24u veulen. Tot vorig jaar... 9de veulen heeft ze er uit gefloept zonder aanwijzing en met ene half lege uier, zonder harsjes of iets...

Esquina krijgt nu haar tweede veulen, dus ik tast wat in het duister.

Maar ik vroeg me dus vooral af van gedrag of jullie iets merken. Of ze onrustig worden de dag voordien, of een uur voordien, of dat ze gewoon staan eten tot hun water breekt :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:19

jeetje zoveel merrie's die lang dragen want overdragen doen ze inderdaad eigenlijk niet, iedere merrie heeft een andere draagtijd en ook iedere dracht is anders
want voor de statistieken
Elsa 320 dagen hengst
Elsa 331 dagen merrie
Flo 345 dagen merrie

ik ga bij Flo wel uit van een langere draagtijd want vandaag zit ze op 340dagen en zal nog niet voor direct zijn.

crines ik kan daar echt niet op antwoorden, zoals ik al eens zei, ik vind dat je pas met zekerheid kan zeggen dat je zag dat ze gingen als ze er effectief aan begonnen zijn.
Elsa liep dit jaar twee dagen met ph van 5.5, vorig jaar heeft ze de 6 niet eens gehaald. en mijn gevoel om ze in de kudde te gooien zodat ze het zou ophouden, was ook gelukt want ik ben thuis gekomen, paarden binnengezet en ze begon gewoon voor mijn neus.
Flo liep twee jaar geleden twee dagen melk te lekken, was zelfs spannend of pretty haar schoen moest opeten :P

ik denk niet dat iedere merrie ontsploten wordt, ik vind dit nog steeds echt een mega gaaf woord _O-

noisy shame on you ~~}> vermoeidheidssyndroom begint toe te slaan ;)

interessant over placentitis, inderdaad dit topic heeft mij ook al zoveel geleerd.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:19

En dan zie ik allemaal mooie volle uiers voorbij komen en ph strips..en dan moet ik t doen met dit
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:30

Esther :(:)

Fotsy jaaa dat was waar. Dit jaar doe ik geen voorspellingen meer bij niemand. Er hangt namelijk nog een hak aan mijn schoenen nu,valt me te zwaar op mijn maag. :')

Crines aan de ene merrie merk je iets,aan de andere niks tot vlak voor het gebeurt. Geen pijl op te trekken en ze doen het allemaal anders en dezelfde merries houden ook hun routine vaak niet aan het jaar erop. :')

Busymissy ha dat had ik gemist dat ze daar zo op reageerde. Die van mij kreeg in januari al behandeling om in mei te moeten veulenen,dus echt een maand of 4-5 vooraf. Dat sloeg meteen aan.
Het jaar ervoor,toen we de placentitis bij haar niet opmerkten, is ze ongeveer een maand te vroeg bevallen. De placenta was op plekken ook te bruinig,daaraan konden we het merken. Het veulen is doodgegaan in de merrie en lag in stuit en is moeten met hulp van een DA ter wereld komen.

Anniekslijk dat begint ook al netjes te zakken. Hoever is ze?

Penny ik durf bijna wel zeker te zeggen dat jouw merrie een placentitis had,het komt me zo bekend voor namelijk. Inderdaad,mocht dit nog een keer gebeuren zal je sneller reageren,je kon het namelijk niet weten en zeker niet als de DA je dan ook nog gerust stelt.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:37

Ik ben mijn Fiore zo dankbaar voor haar 341 dagen. Was ik toch al, omdat ik haar moeder met 350+ gewend was, maar nu ik dit allemaal lees, geef ik haar vanavond een extra knuffel <3

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:39

Arme Esther :(:)

Ik vond net dit toen ik even ging googlen over de PH waardes:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/1 ... 001_AC.pdf
Een masterproef over het voorspellen van de bevalling bij merries.

Interessante lectuur. Al heb ik de indruk dat de zes proefmerries die ze gebruikt hebben, wel de handleiding erbij hebben gehouden om het volledig volgens het boekje te doen.
Ik denk dat mochten we de UGent enkele DBT-merries opsturen dat ze heel andere resultaten zouden krijgen }:)

Bij alle zes de merries zagen ze dus wel een duidelijke daling in PH 24u voor de partus. Ook daling in temperatuur trouwens kort voor de partus.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:52

Wauw wat komen er weer een leerzame dingen voorbij :j super dat jullie die info en ervaringen willen delen!

Bucks vult geleidelijk verder, vandaag dag 307 dus ze lijkt netjes te gaan. Vanavond eens zien of ik al kan testen.
Afbeelding