[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:43

Ik voer pavo podo lac. Joly doet het er goed op. Vind het lekker en mooie drollen :j.

Ik woon in groningen, bijna tegen de grens van Drenthe aan :D

Wat een mooie foto's Jessica. Ik snap dat je zoveel reacties krijgt. <3

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:48

Ik voer ook breed & grow van Vitalbix. Ben er tevreden over, Caresse doet het er goed op.

Dunne mest hier ook al een paar keer gehad, geen idee of dat door de dracht komt.

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:49

Hier soms een keer dunne mest als de bevalling nadert. Maar geen idee in hoeverre je merrie verder is.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:49

Breed mix hier van Aveve. Dame doet t er goed op!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:51

Ik geef normaal pavo bij. Maar de 3 dames nu eerst hebben al wat last van overgewicht, dus daar ben ik nu voorzichtig mee.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:52

Evalien86 Hier een merrie die heel gevoelig is op verandering van gras. Heb Maria laatst ook eens gras laten eten van de berm en volgende dag gelijk weer wat aan de dunne mest. Nu is haar mest weer normaal nu ze niet van de berm gras mag eten. Kan gerust zijn dat het bij haar ook zo is? Zeker als dat normaal niet zo is.
Even komende dagen niet van het gras laten eten van de berm/langs de weg etc. Dan kun je goed uitsluiten of dat het is of niet. Maria mag om die reden sowieso al niet eten van het gras in de berm. Hoe graag ze het ook zou willen.
Maria krijgt overigens niks bijgevoerd. Ze zijn hier allemaal al wat te dik. Word aan gewerkt ook om ze af te laten vallen. Al hoeft Maria niks meer te doen op het moment qua beweging.

Het hangt in de lucht geloof ik dat uiers niet willen. Heb Maria en haar veulen ook even toegefluisterd dat ik een vullende uier wil zien morgen, maar vrees ervoor. 0.0 verandering in de uier -O- .

Maria 14 februari:

Afbeelding

Dit was Maria op 1 maart:

Afbeelding

Maria vandaag. Ik zit hier echt ongeduldig te wachten tot het uier gaat vullen. Normaal, volgens planning, zou ze nu wel moeten beginnen, maar Maria doet het dit jaar denk ik graag anders :D :

Afbeelding

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:00

Ahja dan zal dat het toch geweest zijn misschien. Ik zag net in de stal wel weer wat bolletjes op de camera.. :D
Zou leuker zijn als het een teken is dat de bevalling nadert hoor.. Maar ze heeft verder geen tekenen helaas. Veulen wel flink gevoeld en gezien gister. Blijft spannend!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:03

Kabayo schreef:
Kom ik aan. Tjalleberd (naast Heerenveen). In friesland dus haha. Meer mensen van hier? Zal wel niet/weinig

*knip*

JoSav had het al gezegd. Maar ze is zo mooi <3

Hier weinig nieuws verder. Heel dik, veel zucht, uier hetzelfde. Nieuwsgierig hoor...

Wij zitten iets noordelijker nog. Wel in de buurt. :j Wâldpiekje.
(Oorspronkelijk kom ik van zuidelijker: Zuid-Limburg)

Dankjewel! Ze is m’n soulmate. <3
Fijn hè als het z’n gangetje gaat. Mag ook weleens. :j

For_Que schreef:
JoSav schreef:
Veel merries komen echt al dichtbij de uitgerekende datum. Spannend!

Hier nog even wachten, maar wel een heel tevreden merrie. <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Vorige dracht had ze tot de bevalling weinig uier dus voor diegenen die het nodig hebben: geen wanhoop? O:)
En wauw Sanet, mini buik! :D

Wow wat een mooie merrie! En die kleur❤️

Dankjewel! Gaaf kleurtje hè? Haar dochter is qua kleur nog meer uitgesproken, metallic goudvalk. Krijg je vaak reacties op als de zon schijnt. :D :D

Ik voer volledig afgestemd rantsoen qua vitamines en mineralen op basis van ruwvoeranalyse en voer daarnaast ook wat Breed & Grow bij (met de weegschaal; ik ben nogal precies haha) Ben daar overigens wel erg tevreden over.

Slappere mest kan allerlei oorzaken hebben, kan van naderende bevalling zijn, van erg nat gras, verandering van voer, en ook wel vervelendere dingen of andere relatief onschuldige zaken.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:10

Ik ben vanaf maandag havens merrieveulen brok gaan voeren. Bij de dames is nog helemaal niks kwa uier, kijk wel even om de dag maar vind het wel lastig..
Wiske 2x over gedragen (1x 10 dagen en 1x 5 dagen)
Maddy 1x langer en 1x korter.
Dus ik weet totaal niet wat ik moet aanhouden.
Vanaf zaterdag hangen we de camera op dus dan kan ik al gaan oefenen met waken :))

Vandaag heb ik trouwens voor het eerst het veulen bij wiske zien bewegen :D en natuurlijk toen ik de mobiel pakte voor te filmen was het stil -O-

Ik heb vanaf 30 maart vrij tot 24 april muz 14 en 15 april ivm pasen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:12

Kabayo schreef:
Kom ik aan. Tjalleberd (naast Heerenveen). In friesland dus haha. Meer mensen van hier? Zal wel niet/weinig

Sanet wow. Bijna 300 dagen en zo strak? Wil je haar niet lekker aan de kant zetten met dat aantal dagen?

Ja hoor, ik zit dichtbij jou :)

We hebben vorig weekend nog wedstrijd gereden. Dat was wel de laatste voor het veulen, ik wil wel rustig afbouwen, ook niet te plots, maar ze is nog lekker aan het swingen en deinzen en briesen in beweging. Zolang zij zich goed voelt, houden we haar lekker aan de pruttel. Ze moet straks ook kilometers maken achter die kleine Ferrari aan :D

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:15

Hier ook Fryslân boppe!

En pavo podo lac icm Marstall Force balancer

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:19

Yvk: Ja indd, 1 van de redenen dat ik haar wegbreng, met zo'n singel gaat bij haar echt niet werken :+
Josav: Mooie merrie zeg!

Mijn merrie krijgt Cavalor Breed & Grow muesli trouwens.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:19

Evalien86 schreef:
Ik geef roosje ook breed and grow.. Ben er tevreden over. Fijne ingrediënten.

Roosje heeft vandaag wat dunne kakkies gelegd zag ik.. Omdat ik wat onzeker ben zou ik graag van jullie horen of ik hier extra op moet letten of dat het vaker voorkomt bij (hoog) drachtig merries.. Heb er een foto bij gedaan voor de liefhebbers haha..
We hebben gister een rondje gedaan en heeft ze paar hapjes gras mee gegraaid maar verder kan ik niks anders bedenken. Er lagen ook 2 normale mesthopen.

[ [url=m/b96bJ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien het gras van gisteren?

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:36

[/quote]
Misschien het gras van gisteren?[/quote]

Ja ik denk het toch ook hoor. Is nu ook erg hoog in fructaan!

Ik woon in de gemeente Emmen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:41

Kommun Mark, zweden :')

Hier gaat alles zijn gangetje. :)

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:45

Ik voer merriebrok van Havens, Ferto-lac 3. Erg tevreden over. Grote structuur waardoor ze er wel echt op moeten kauwen. Ik had eerst die van Subli geprobeerd. Maar dat was toch niet helemaal mijn ding. Vind ik maar een aparte structuur zo die kleine brokjes. Net voor geiten. :P

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:45

Yaartje, blijft Frodo er bij lopen als het veulen er straks is? Dan heb je volgend jaar misschien al begin februari een veulen :o

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:16

suffie, hij blijft er inderdaad bij lopen. Voor zowel Frodo als de kudde beter. Zet Frodo apart zit hij volledig in de stress omdat hij ineens alleen staat dan, heeft ook weer effect op zijn kudde en de kudde is dan ook in de stress omdat ze hun leider ineens kwijt zijn. En hij accepteert het veulen dan gelijk als de zijne door hem er in te houden.
Meestal zetten we Maria en haar veulen na de bevalling altijd wel even apart de eerste paar dagen. Zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen en dan daarna weer terug in de kudde. Enige moment ook dat ze het niet erg vind om even van de kudde weg te zijn is wanneer ze net moeder is. Dan is ze volop aan het moederen en niet op de kudde aan het letten en voor leidende merrie etc. aan het spelen.
Bevallen doet ze wel in de kudde. Dat is voor haar het fijnst. Maria houd er absoluut niet van om voor/tijdens de bevalling alleen te staan. Zit ze alleen maar bij het hek te kijken tot ze weer terug mag. Die heeft echt de steun van haar kudde nodig met bevallen. Ze is wat dat betreft een echte kudde merrie.

En klopt! Maar laten we hopen dat ze het nog even twee tot drie weken binnen houd. Dan zal ze in april de eerste hengstigheid hebben :D .

Al word ik zo langzamerhand wel nieuwsgierig naar de kleine. Zo benieuwd wat Maria en Frodo er van gemaakt hebben! Eerste Frodo veulen voor ons (Frodo zelf heeft al een nakomeling van wat ik begreep, maar dat moet ik nog eens aan zijn eigenaar navragen).

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:43

xYaartje schreef:
suffie, hij blijft er inderdaad bij lopen. Voor zowel Frodo als de kudde beter. Zet Frodo apart zit hij volledig in de stress omdat hij ineens alleen staat dan, heeft ook weer effect op zijn kudde en de kudde is dan ook in de stress omdat ze hun leider ineens kwijt zijn. En hij accepteert het veulen dan gelijk als de zijne door hem er in te houden.
Meestal zetten we Maria en haar veulen na de bevalling altijd wel even apart de eerste paar dagen. Zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen en dan daarna weer terug in de kudde. Enige moment ook dat ze het niet erg vind om even van de kudde weg te zijn is wanneer ze net moeder is. Dan is ze volop aan het moederen en niet op de kudde aan het letten en voor leidende merrie etc. aan het spelen.
Bevallen doet ze wel in de kudde. Dat is voor haar het fijnst. Maria houd er absoluut niet van om voor/tijdens de bevalling alleen te staan. Zit ze alleen maar bij het hek te kijken tot ze weer terug mag. Die heeft echt de steun van haar kudde nodig met bevallen. Ze is wat dat betreft een echte kudde merrie.

En klopt! Maar laten we hopen dat ze het nog even twee tot drie weken binnen houd. Dan zal ze in april de eerste hengstigheid hebben :D .

Al word ik zo langzamerhand wel nieuwsgierig naar de kleine. Zo benieuwd wat Maria en Frodo er van gemaakt hebben! Eerste Frodo veulen voor ons (Frodo zelf heeft al een nakomeling van wat ik begreep, maar dat moet ik nog eens aan zijn eigenaar navragen).

Is dat Frodo de Lusitano?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:54

Fryslan!! :wave:
Pavo hier, doet mijn grote, eerder dunne dan dikke merrie het beter op dan breed&grow.

Het wordt wel weer eens tijd voor een veulentje! ~~}>
Prachtige fotos van het bonte veulen <3

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:56

Jenny sterkte :(:)

Kathleen dank je wel. Ben er ook echt heel blij mee met mijn allrounder. <3

Ik zag trouwens dat ze in het aftel lijstje wat voorloopt op de realiteit.
Babs is vandaag 335 dagen.

Maar zo stond ze eergisteren op 333 dagen. Afbeelding
Afbeelding

Daar waar ze eerst nog een bescheiden buikje had, heeft ze ondertussen echt wel een dikke buik. :))

Ik voer trouwens op dit moment 1 schep basis sportbrok van Masters en 1,5 schep merrie brok ook Masters.
Wel verdeeld over meerdere porties op een dag.

Dat voeren we al jaren en tot nu toe zijn ze daar allemaal goed groot op geworden.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:00

For_Que schreef:
xYaartje schreef:

Is dat Frodo de Lusitano?

Shetlander :D . Al denk ik dat hij stiekem vast een Lusitano wilt zijn ;) .Frodo is niet zijn officiële naam trouwens! Wel zijn wei/roepnaam.

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 01:47

Wij voeren de merriebrok-jaarlingbrok van Horsefeed :) Doen ze het ook heel goed op. En na de bevalling krijgen ze nog extra slobber. Meestal die van Subli, maar soms ook van Horsefeed.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 01:48

Wat gaat het snel hier. Ik ben even niet heel actief geweest, heel erg druk de laatste dagen gehad.

Kathleen. Wat fijn dat het nu de goede kant op lijkt te gaan. En de 300 dagen voorbij, wat zal dit een opluchting zijn.

Josav, heel knap

Kabayo. Ik ben super benieuwd wat silver dit jaar in petto heeft

Evalien. Alleen met wat nattere mest en zondere andere tekenen denk ik niet gelijk dat het veulen komt. Uier, banden zegt meer

Jessicazz. Knapperd <3

Yaartje. Ze maken er nog niet veel werk van. Je laat ze met de veulen hengstigheid dan weer bij de hengst?

Mukiwacobs. Wat zien ze er prachtig uit. De laatste loodjes *\o/*

Hier groeien de dames lekker door. Lekker smerig en enorm aan het verharen :')
Afbeelding
Afbeelding
Nigrante
Afbeelding
Wild Thing

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 07:41

Hier ook iemand uit friesland :D

Nika steek een beetje uit momenteel :+

Baby heeft een voorkeurskant :')

Afbeelding