[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:54

oooooh wat een schatje chantall <3 <3 <3

suus_elviera

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:11

Wat een knaplerd zeg

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:38

Chantalll schreef:
Binnen 5 minuten gepiept : Geboren om klokslag 1 uur, een pracht van een merrieveulen.

Mamma : Lakeway's Glorious Hazel * keur*
Pappa : Cadlanvalley Landlord

Naam : Abysha TC ( betekenis : Lord is mijn vader)

Kleur : nog geen idee.

[ [url=m/BYDYRu.jpg]Afbeelding[/url] ]

GEFELICITEERDDDDDD *\o/* *\o/* *\o/* De eerste is geboren *\o/* *\o/* *\o/*

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:06

droversrun dat gaat ook niet heel lang meer duren!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:19

Wat een prachtig veulen zeg Chantal. Wauw

Droversrun word spannend!!

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:25

Zeker spannend.
Ik gok zelf op dit weekend, maar ik hoop voor mn ouders die op vakantie zijn dat ze het tot dinsdag binnen kan houden haha! Ze is vandaag 315 dagen dus wel een beetje spannend :)

Wat een plaatje is het Chantal, gaat alles goed met moeder en kind?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:16

Ja alles gaat zeer ok, Vannacht nog wel even een momentje ... Schimp is 1 die gooit meteen haar hele hebben en houden eruit ... toen ik dus het nageboorte uitlegde zat er een grote scheur dus dat was wel even een momentje ... in elkaar gelegd en leek compleet.

Vanochtend toen ik aan het werk was heeft hij Schimp nog ff getempot en niks aan de hand dus alles compleet.
Kleine doet het verder goed. drinkt poept etc.

Op naar Vanety TC *\o/* Begin maart uitgerekent. Denk dat daar veel mensen nieuwsgieriger naar zijn :')

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:38

Spannend Droversrun!

Fijn dat het goed gaat Chantal. Ik vind Vanety echt een gave merrie dus ik ben inderdaad benieuwd :D

Bij Fleur bespeur ik een ieniemiemie verandering aan de uier en dr buik gaat nu echt hangen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:12

Wat een schatje Chantal <3

Deze merrie is pas over 2 weken safe:Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:19

Dank je wel voor de lieve reacties, ben heel content met dit exemplaar <3

Spannend Jeanne!!!

Vanety TC onze maiden is ook al een tijdje save, die heeft nu echt van die verticale pannekoekhangtieten. :j

Spannend, Vulina hoe is het met jou 1ste merrie ?

Drover: Oehh Spannend! *\o/*

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:29

Chantalll gefeliciteerd!!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:40

Chantall gefeliciteerd. Mooi meisje hoor. En alles werkt al prima. Top.

Reneetjuh he wat naar. Gelukkig is ze weer ok.

Karin dat zou best balen zijn. Hopelijk is ze nog gewoon drachtig.

droversrun. Dat wordt al echt spannend. Hopelijk rekt ze het nog een beetje.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:50

Het is een snoepje, Chantal <3

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:11

@Chantal, onze eerste heeft nog totaal geen uier. Niks.. Maar goed, die zit nu op 328 en is meestal minimaal een week te laat. Dus die verwacht ik pas over 2 a 3 weken.

Jakkes Myrthe, wat vervelend. Wij hebben ook een gast merrie staan met zulk gedrag. Zij doet het alleen op stal, we hebben de tussenschotten volledig dicht gemaakt. Buiten staat ze wel apart, dan doet ze verder niks.

Is juist 1 erbij zetten geen optie?

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:26

Myrthe de merrie van mij is juist het tegenovergestelde ze wordt juist liever vooral voor ons heel knuffelig en aanhankelijk maar ook naar de andere twee paardjes vervelend is het gedrag van jou merrie inderdaad wel

Chantal wat een leuk veulentje en ze heeft een brilletje dus wordt het een schimmel heb vandaag toevallig begrepen wat een brilletje is zal die van mij ook wel hebben denk ik

Droversrun spannend voor jullie hopelijk net zo’n snelle bevallin als bij Chantal

Nieuw komers allemaal welkom leuk meer mensen maar wordt dAn wel moeilijk om op iedereen apart te reageren

We hebben in middels camera aangeschaft en hij werkt goed dus als Canto nog een paar maanden verder is denk twee, dan wordt hij in de stal gehangen
Canto groeit nu wel er de dag heb wel idee dat de buik aan de linkerkant iets groter is maar kan ook gezichtsbedrog zijn

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:40

Hier ook wel een aardige zure merrie naar andere paarden toe Myrthe, eigenlijk altijd wel, behalve als ze hengstig is. Haar ene buur accepteerd ze, met het merrietje aan de andere kant hangt ze regelmatig met haar tanden in de tralies....
Op de paddock heeft ze maar 1 buur, eigenlijk altijd dezelfde, en gaat ze keurig in de uiterste hoek van haar paddock staan. Dus gelukkig sloopt ze zichzelf niet.
Vrees dat er weinig tegen te doen is...naar mensen toe is ze gelukkig superlief.

Yvkelover, 75% kans op schimmel bij jou.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:00

Och wat een knap kind Chantal... <3
Fijn dat alles goed gaat :)

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:03

Gefeliciteerd Chantal, wat een prachtig dier!

He wat naar Reneetjuh, zo wil je ook geen paard verliezen.

Vervelend Myrthe. Maira wordt nu ook wel iets nukkiger aam het einde van de dracht, maar zo’n grote verandering als jouw merrie niet

Spannend Droversrun

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:18

Ik kom er weer even random tussendoor kletsen als jullie het niet erg vinden. Chantal gefeliciteerd met je prachtige veulentje, mooi begin van het veulenseizoen!

In het DBT2017 had ik een enquete opgezet om een beetje zicht te krijgen op de statistieken van het veulenseizoen. Die heb ik net gepost en suffie was zo slim om op te merken dat jullie dat misschien ook wel interessant zouden vinden als achtergrondinformatie. Het is alleen nogal een groot bericht, dus ik wil wel eerst even vragen of jullie dat interessant vinden voor ik het hier zomaar dump.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:22

Ik wil het graag weten,heb er toen ook aan deelgenomen. :j

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:26

Lijkt mij interessant! Zijn de statistieken van afgelopen seizoen dan?

Hier hebben we iets vollere theezakjes! 297 dagen vandaag, foto is van gisteren in het heerlijke zonnetje met haar net gewassen schone staart :D

Afbeelding
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:29

Absouut het delen waard hoor Mooney! Zo leuk (en leerzaam) verslag :j

Salatiga, ze ziet er goed en glimmend uit!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:35

Kijk meer heb ik niet nodig :D

Het is inderdaad van het afgelopen seizoen, toen hebben we de gegevens van 110 merries uit het dikke buiken topic weten te verzamelen. Hier is het resultaat:

(De data is natuurlijk op een totaal niet wetenschappelijk verantwoorde manier verzameld en verwerkt, maar voor de leuk toch wat DBT statistieken.)

Als eerste heb ik gekeken naar de rassen die werden ingevuld, sommige rassen/stamboeken kom je vaker tegen in het DBT dan anderen. Het KWPN gaat aan kop bij de stamboekrace, met 26 KWPN merries. Daarna komen de Welsh pony's (alle secties) met 16 merries. En brons is voor de Shetlanders.

Wat tijdens het DBT ook veel werd besproken was het aantal dagen dracht en de mogelijke factoren die invloed zouden kunnen hebben op de duur van een dracht. Wat al wel redelijk bekend was is dat mini's sneller levensvatbaar zijn dan paarden. Dus heb ik de gemiddelde dracht van de hele kleine pony's (mini's en Atjes), pony's (B, C en D pony's) en de grotere dieren (E pony's en paarden) vergeleken. Dan kom je op het volgende uit:
Afbeelding
Waar je dus ziet dat de mini's een gemiddelde aanhouden van 328 dagen terwijl zowel de grotere pony's en paarden toch meer rond het bekende gemiddelde van 340 dagen zitten.
Ik heb ook gekeken of er een verschil zat in gemiddelde aantal dagen dracht tussen merries die in het begin van het seizoen (jan. - april) of later in het seizoen (mei - sept) gedekt waren, maar dat maakte geen verschil. De theorie dat late veulens sneller aandienen is dus niet terug te zien in onze statistieken. Ook verschilden maidens niet duidelijk van ervaren merries in hun draagtijd. Verder hadden we trouwens best wat maidens in de groep, 39% van de merries waarvoor de enquete was ingevuld was maiden.

In het topic is ook veel gepraat over het waken en wat nu goede methodes zijn om te zorgen dat je de geboorte niet mist. Volgens de enquête was een camera het meest gebruikte hulpmiddel, 81 van de 110 mensen heeft een camera gebruikt tijdens het waken. Ook pH strips waren populair (68 mensen) en een birth alarm werd door 33 mensen gebruikt. Het was lastig om deze data goed te verwerken, omdat veel mensen natuurlijk een combinatie van hulpmiddelen gebruiken om hun drachtige merrie te monitoren. Ik heb toch een poging gedaan, door per hulpmiddel te kijken in hoeveel gevallen de gebruiker aanwezig was bij de bevalling, al kan het dus zijn dat de gebruiker meerdere middelen gebruikte. Toch is het mooi om te zien dat de investering/moeite het waard lijkt te zijn, omdat er bij alle hulpmiddelen een grotere kans bleek dat je er op tijd bij bent geweest dan wanneer er niets wordt gebruikt. Nog een kleine kanttekening, excel was even boos, dus 0.83 = 83%.
Afbeelding

Het geslacht van het veulen is ook een veelbesproken onderwerp. De één staat in de rij voor de hengstjes (of krijgt ongevraagd heel veel hengstjes ;) ) en de ander heeft liever een merrie. Vaak heerst er het gevoel dat er minder merries geboren worden dan hengstjes. Maar in onze statistieken hebben de merries deze keer gewonnen +:)+
Afbeelding

Helaas is het niet altijd rozengeur en maneschijn, want we zijn ook meerdere keren geschokt door een verdrietige afloop van een dracht. En dat nieuws komt altijd hard aan, waardoor we soms ook hebben gevraagd of het elk jaar erger wordt met het ongeluk. Omdat de enquete redelijk laat werd gestart heeft niet iedereen de kans gehad om hem in te vullen. Maar van de mensen die hem hebben ingevuld heeft 5% een merrie/veulen verloren. Dit is natuurlijk een percentage wat altijd te hoog zal zijn, maar voor fokkers die dit jaar weer drachtige merries hebben is het misschien wel fijn om de 95% van de succesverhalen te zien. De vijf veulentjes die het niet hebben gered zijn overleden door: prematuur geboren, waterhoofd, baarmoederontsteking van de merrie, vroegtijdig loslaten van de placenta en een radbag bevalling. Mochten de eigenaren dit nog lezen, nogmaals sterkte maar ook ontzettend bedankt dat jullie dit hebben willen delen Y;( .
Natuurlijk zit er ook nog iets tussen een hele verdrietige afloop en een probleemloze bevalling. In 18% van de gevallen hadden de merries een beetje hulp nodig van hun eigenaar of de dierenarts door complicaties die optraden. Onder het grafiekje zal ik nog even vermelden om welke complicaties het dan ging (de gevallen waarbij een toelichting stond).
Afbeelding
  • 3x schouderslot of elleboogslot, waarbij er geassisteerd is door de eigenaar of dierenarts met meetrekken
  • 3x nageboorte die er niet af kwam, dierenarts heeft hierbij geholpen
  • 3x een voorbeen dat niet goed lag, waarbij in de meeste gevallen de eigenaar het beentje heeft opgezocht en goed heeft gelegd zodat de bevalling verder kon
  • 1x rugligging, waarbij het veulen gedraaid moest worden
  • 1x klem zitten door te weinig vruchtwater/groot veulen, met flink wat mankracht eruit gekregen
  • 1x voorbeen over het hoofd en te vlugge bevalling met heftige naweeën
  • 1x veulen te weinig biest binnen gekregen
  • 1x (te) groot veulen, dierenarts heeft meegetrokken
  • 1x door de dierenarts geïnduceerde bevalling door placentitis
  • 1x vroeggeboorte, veulen ondersteund met antibiotica en hormonen
  • 1x Vlies dat handmatig verwijderd moest worden

Mochten jullie dit jaar ook graag statistiekjes hebben aan het eind van het seizoen dan wil ik wel weer een nieuwe gelijkwaardige enquête open zetten. Ook andere/nieuwe theorieën om te testen kan ik erin gooien als daar behoefte naar is. Maar dat doe ik alleen als er vraag naar is, want de data verwerken kost even tijd (wat prima is, ik vond het zelf ook interessant om te bekijken).

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:42

Zeer interessant om te lezen Mooney, top opgezet +:)+

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:43

Interessant!