[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:49

Dustinlover schreef:
Picooootje!! :D

Waar? :') :') :=

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:50

Fotsy schreef:
En altijd eerlijk zijn, vind ik zooooooo belangrijk. Ik haat het als mensen zich voordoen als iemand die ze niet zijn, gewoon omdat dit in deze digitale wereld kan zonder dat iemand er weet van heeft.

Ik ben eigenlijk een man en zit alleen hier in het topic om op jullie drachtige merries te geilen

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:52

:= := := := :=

Cemlys

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:54

Lees dat sommige geen volle wei aandurven ivm HB. Is idd rijk maar wel veel structuur. Kort gras is vaak toch gestresst en zeker als de nachten nog koud zijn hoog in fructaan s morgens. Overigens gaan ze hier niet gelijk vol erop. Ik deel het in kleine stukken en we beginnen met een aantal uurtjes. Hier ook klei en kunstmest erover gehad dus wel opletten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:54

Jillzie schreef:
Hoi allemaal. Ik vroeg me even af of er nog meer merries nu rond de uitgerekende datum zitten. Mijn merrie is nu 2 dagen over tijd, maar volgens mij kan ik voorlopig nog wel wachten haha. Hoe zijn bijvoorbeeld de uiers van jullie pony's? Bij Gentle is het nog maar vrij weinig.

[ [url=m/NyMWKE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vJKrY3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel verandering, maar absoluut nog lang niet vol

Haha wat een vraag. Er zitten heel veel merries rond de uitgerekende datum ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:55

Pris staat al een poos halve dagen op het gras, halve dag in de paddock met onbeperkt voordroog.
Aankomend weekend in de volle wei, dit jaar mét de luxe van een schuilstal!!

Merrie van de buren is nog altijd niet rad, buren zelf de hele dag niet gezien dus heb ook nog niet kunnen vragen wat de smid ervan dacht.
Gelukkig lijkt ze wel top happy op haar onbemeste weitje samen met de baby.

Nou vind het wel tijd voor beebies, weet niet eens meer van wie de laatste was :-\

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:55

Noisy schreef:
Fotsy schreef:
En altijd eerlijk zijn, vind ik zooooooo belangrijk. Ik haat het als mensen zich voordoen als iemand die ze niet zijn, gewoon omdat dit in deze digitale wereld kan zonder dat iemand er weet van heeft.

Ik ben eigenlijk een man en zit alleen hier in het topic om op jullie drachtige merries te geilen

Weet wat je zegt he als je verkondigt dat je een man bent op bokt :')

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:56

Noisy...verklaart wel de schermnaam...luid kreunend van de dikke ontsploten uiers...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:57

Zit je pb box al vol Noisy? :D

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:58

_O- _O-

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:58

Cemlys schreef:
Lees dat sommige geen volle wei aandurven ivm HB. Is idd rijk maar wel veel structuur. Kort gras is vaak toch gestresst en zeker als de nachten nog koud zijn hoog in fructaan s morgens. Overigens gaan ze hier niet gelijk vol erop. Ik deel het in kleine stukken en we beginnen met een aantal uurtjes. Hier ook klei en kunstmest erover gehad dus wel opletten.

Daarom geef ik dus lang gras met veel structuur. En zet ik het korte gras weer af.
Mijn ervaring met mijn HBmerrie werkte dit het beste. In een grotere wei ging het mis, direct harde manenkam.
Hier begon ik ook met heel kort begin maart. Maar momenteel lopen ze de gehele dag. En over een tijdje dag en nacht, maar wel dus strookbegrazing.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:59

Ja komt dus op hetzelfde neer. Kniehoog maar flink veel structuur in. Eigenlijk is dit tot nu toe altijd goed gegaan.

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:00

Dyonne schreef:
Cemlys schreef:

Daarom geef ik dus lang gras met veel structuur. En zet ik het korte gras weer af.
Mijn ervaring met mijn HBmerrie werkte dit het beste. In een grotere wei ging het mis, direct harde manenkam.
Hier begon ik ook met heel kort begin maart. Maar momenteel lopen ze de gehele dag. En over een tijdje dag en nacht, maar wel dus strookbegrazing.

Hier net zo om dezelfde reden idd t kort gegeten gras meteen weer afzetten... zo ging t altijd prima, alleen nooit een drachtige merrie gehad nog en ik ben van mening dat die net wat meer gras kunnen/moeten hebben dus vandaar mijn vraag wat de rest doet :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:01

Noisy ik moet gelijk zo'n stem erbij bedenken :P

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:01

Met Cemlys eens. Het gras is hier rijk, ook kleigrond. Maar kort gras vind ik veel gevaarlijker. Wel word het goed geleidelijk opgebouwd. :j Inmiddels staan 2 merries 24/7 buiten en Jupi en Bucks gaan snachts op stal.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:05

Die pony in het hoge gras :') Als die gaat liggen ben je hem toch echt kwijt.

Pandora is morgen 260 dagen drachtig en ze gaat nog steeds heel goed *\o/* Mooie dikke buik en ze is eindelijk zo goed op gewicht dat de ribben lichtelijk te voelen zijn maar niet te zien zijn. Dat was helaas eerst wel minder -O-

Afbeelding
Afbeelding

Ook geknuffeld met het veulentje van de staleigenaaresse, nergens bang voor en hartstikke aanhankelijk <3

Afbeelding
Afbeelding

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:09

Beste Bokkers, ik heb een vraagje?
Mijn friese merrie (die ik nu 2 jaar heb) is 15 juni uitgerekend.
Gisterenochtend trof ik haar smorgens aan met kleine harsdruppeltjes.
Nu heb ik eerder veulens gefokt en harste de merrie ook ruim twee weken voor het veulenen, maar geen 5 weken.
Op aanraden toch maar even een dierenarts geraadpleegt, en die vond het echt wel aan de vriege kant. Als het harsen doorzet wil ze de placenta scannen en wellicht indien nodig op medicatie plaatsen.
Vanmorgen was er minder hars en het uier is echt nog niet vol. Wel lijkt ze bij haar billen iets te verslappen, maar nog niet voldoende voor te gaan veulenen.
Ook zag ik dat het veulen erg aan de rechterkant lag vanmorgen, haar buik was aan de achterkant gezien erg ongelijk.

Is 5 weken harsen echt zo vroeg of zijn er meer merries die dit hebben en gewoon hun draagtijd volmaken?
Ik ken mijn merrie niet als ze drachtig is (weet wel dat ze 1 keer eerder een veulen heeft gehad).

Afbeelding
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:11

Als je twijfelt, zou ik gewoon even de veearts laten komen. Ze kunnen op de scan vrij gemakkelijk zien of er reden voor medicatie is. Het zekere voor het onzekere!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:18

Het zal voor sommigen misschien wat overdreven overkomen maar ach :D

Ik wil iedereen uit het topic nog eens super bedanken wat hier allemaal voor elkaar gedaan wordt en meegeleefd wordt! Ik heb persoonlijk ook erg veel gehad aan jullie positieve berichten. {:} Laten we dat ook maar eens benadrukken na alle negativiteit.

Dus voor iedereen een virtueel bloempje omdat ik geen echte kan sturen hihi :D
Afbeelding

En over naar de orde van de dag! VEULENSSSS *\o/*

5 weken is wel vroeg Nadeza, inderdaad zou ik ook de DA laten komen. Beter een keer te veel naar laten kijken dan te weinig :j

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:24

MaritB schreef:
Jillzie schreef:
Hoi allemaal. Ik vroeg me even af of er nog meer merries nu rond de uitgerekende datum zitten. Mijn merrie is nu 2 dagen over tijd, maar volgens mij kan ik voorlopig nog wel wachten haha. Hoe zijn bijvoorbeeld de uiers van jullie pony's? Bij Gentle is het nog maar vrij weinig.

[ [url=m/NyMWKE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vJKrY3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel verandering, maar absoluut nog lang niet vol

Haha wat een vraag. Er zitten heel veel merries rond de uitgerekende datum ;)

Met rond de uitgerekende datum bedoel ik dus letterlijk een paar dagen er voor of na. Ik heb het hier niet over merries die al weken over tijd zijn bijvoorbeeld. Ik weet heus wel dat er veel merries op springen staan. Maar ik wil weten hoe de Merrie's zijn die op hetzelfde punt zijn als mijn merrie

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:30

Mijn merrie is over 6 dagen uitgerekend. (340 dagen) maar is eerste veulen dus geen idee wat haar draagtijd is.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:37

Monique1963 schreef:
Is er ergens iemand die lijstengek is en bijgehouden heeft hoe lang de merries langer dragen?

En weet iemand wat er van waar is dat een lange dracht vaak een hengstje is, of is dat een broodje aap?

Het is hier ook niet helemaal opgegaan...

Vorig jaar:
339 dagen -> merrieveulen
345 dagen -> hengstveulen

Dit jaar:
327 dagen -> hengstveulen
342 dagen -> hengstveulen
357 dagen -> merrieveulen

Zeggen ze ook wel eens dat maidens wat korter dragen. Vorig jaar twee maidens die dit jaar korter gedragen hebben (339 naar 327 dagen en 345 naar 342 dagen). En eh - die van 357 dagen was ook een maiden, hoeft van ons niet persee langer volgend jaar :P

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:57

@aniekR, Ja dat maakt ook uit natuurlijk of het een eerste keer is of niet, maar broodje aap komt dichterbij

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 01:07

Mijn merrie is ook een maiden MaritB. Dus ik moet het ook allemaal maar zien bij haar.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 05:10

Hier ook een maiden. Het leek of ze wat traag was, maar de laatste dagen is ze flink breder geworden en het uier begint ook echt verandering in te komen. Je krijgt er soms echt geen hoogte van! En als ze net zo is als haar moeder zal het heel lastig voorspellen worden. Die had tot het eind minitietjes, geen hars en nagenoeg geen verandering in gedrag of andere aanwijzingen waar je aan kon zien dat het zover was.
Ik kende haar echter al sinds jaren, bij de laatste 3 veulens al meer dan 12 jaar en dan ga je de minuscule gedragsveranderingen wel opmerken.
Nina ken ik vanaf geboorte, dus 4 jaar nu, ben heel benieuwd of ik bij haar ook moet opletten met een denkbeeldig vergrootglas!
Vannacht waren beide lekker rustig. Hoef helemaal nog niet te waken, maar als je de slaap niet kan vatten is merries kijken toch wel heel leuk. Kan ik vast mooi hun normale gedrag snachts bestuderen. Zie je ook eerder verschil met wanneer ze 'anders doen.

Rose heeft al eens een veulen gehad, hoe lang ze toen heeft gedragen weet ik niet. En met Nina als maiden ook geen referentiekaders. Ze zijn wel laat dus wie weet dragen ze inderdaad korter. Hun ontwikkeling gaat in ieder geval wel vlot de laatste tijd.