[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:11

iedereen met veuletjes gefeliciteerd.

clementine;hoe is het met je veulen?

ik heb wel alles bijgelezen maar heb werkelijk de puf niet om overal op te gaan reageren.
ik zit nu in mijn 2de werkweek en het is nog wel behoorlijk wennen om weer fulltime te werken.

gisteren bij aafke gaan kijken,ik denk dat die snel genoeg een veulen heeft,ze heeft kwa uier whisper al ingehaald!

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:15

Bevalt het werk een beetje inowa? Zal inderdaad wel wennen zijn :)

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:20

Zo, het gaat hier wel hard..dit kan ik niet blijven volgen :+

Mooie zwangere merries gezien, benieuwd naar de veulies :)

Even een vraagje, mijn merrie staat samen met een andere drachtige merrie op de weide.
Nu weet ik niet goed wat ik best zou doen, ze naar stal halen om te bevallen of gewoon op de weide laten en de natuur zijn werk laten doen? (maar ik denk dat ik in het laatste geval geen oog meer dicht doe, schrik dat er iets verkeerd zou gaan)

Persoonlijk zou ik het liefst bij de bevalling zijn, wat niet echt mogelijk is als ze op de weide blijft. Als ze naar stal komt, kan/mag ik daar blijven slapen zodat ik enkele keren per nacht kan gaan kijken.
Als ik ze naar stal haal, wat is dan het laatste moment om haar te vervoeren? De weide ligt niet zo heel ver van stal, 3 à 4 kilometer.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:20

Tries_en_Faf schreef:
leuk al die foto's van die buikjes! Bij die van mij zie je idd vooral veeeeeeel haaaaaaaar :P

Heb ook een streepje weggeschoren onder haar hals en manen, dat is ook al zo op de foto maar dat zie je nieteens, maar ze stond zwetend en klam binnen steeds, ondanks ruime stal, met open buitenluik. :D

nouja in juni zal het meeste haar wel weg zijn, zodat het veulen het uier vast wel kan vinden. 'Moet' ook nog een stalnaam verzinnen ... moeilijk!

Ben al sinds de eerst inseminatie namen aant bedenken en ben er nog steeds niet uit :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:27

het werk bevalt me heel goed ja,de tijd vliegt voorbij omdat we zo vaak pauze hebben en tussendoor dus flink doorwerken.
voor je het in de gaten hebt is de ochtend al om.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:36

ik had ook eerst gedacht om Pony apart te zetten(staat samen met een andere dame zonder veulentje) maar merk dat ze de stal voor zichzelf houdt en zich heerlijk afzondert, ik laat mijn meides samen staan. Mocht de andere merrie problemen maken zie ik het snel genoeg en gaat er een draadje tussen.

Voordeel is dat ze het vaak overdag doen als ze 24-7 buiten zijn

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:36

clementine, gefeliciteerd met je verjaardag :)

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:44

Woogy schreef:
Pony heeft ook snel last van zucht en vochtplaten op haar buik en borst. Daar stap ik haar voor zodat het wegtrekt. Ze heeft zelf door dat dat heel prettig is en meld zich zelfs als ze vocht heeft. Normaal wil ze liever niet te veel doen ;)

De laatste weken gaat ze vanzelf minder eten en slijt ze wat vet. Pony werd wat dik maar eet nu nog maar half zo veel en is haar overtollige spek alweer kwijt.

Thanks! Ik heb vandaag toevallig 1,5 uur met haar door de polder gestapt, maar de plekken onder haar buik zijn niet weggetrokken. Echt vetophoping dus ben ik bang. Ga haar nu ietsje minder brok geven, dunner zal ze niet meer worden maar ik wil voorkomen dat ze nog vetter wordt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:49

sommige plekken zijn ook niet met één dag weg, paar dage goed stappen beetje draven helpt dan bij ons in elk geval wel. Pony moet ik sowieso goed bezig houden anders stijft ze enorm op. Ze staat het liefst een beetje te staan, hooi kauwen de hele dag ;)

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:39

Dank voor de lieve felicitaties!!

Khalfani staat nog steeds in Utrecht. We rijden 3x per dag op en neer :-( Vandaar weinig op bokt. We zitten inmiddels op een stijgende lijn maar we zijn er nog niet. Ik hoop hem voor het weekend thuis te hebben maar we halen hem niet eerder op dan dat hij 100% is. We hebben inmiddels zelfs plasma's en van alles toegediend. Uitgebreidt verslag volgt zodra hij beter is. Heel erg bedankt voor jullie medeleven!! Dat doet mij echt goed.

Ik lees komende dagen bij en reageer dan op jullie verhalen maar het is nu even hectisch.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 02:18

ClementinevS schreef:
Dank voor de lieve felicitaties!!

Khalfani staat nog steeds in Utrecht. We rijden 3x per dag op en neer :-( Vandaar weinig op bokt. We zitten inmiddels op een stijgende lijn maar we zijn er nog niet. Ik hoop hem voor het weekend thuis te hebben maar we halen hem niet eerder op dan dat hij 100% is. We hebben inmiddels zelfs plasma's en van alles toegediend. Uitgebreidt verslag volgt zodra hij beter is. Heel erg bedankt voor jullie medeleven!! Dat doet mij echt goed.

Ik lees komende dagen bij en reageer dan op jullie verhalen maar het is nu even hectisch.

Ik ben ziek lees wel bij maar reageer even weinig.
Maar hier wil ik wel op reageren..
Ten eerste nog gefeliciteerd Sorry trekken laat!!
Ten 2de dat is schrikken zeg had ik niet meer verwacht
Dit ook omdat je vandeweek schreef als zo blijft gaan dat ze dan baar huis mochten.
Hopelijk word hij snel sterke
Ik wil je een dikke knuffel geven!! Sterkte

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:05

Hoi hoi,

Wat gaan jullie hard zeg, maarja de merrie's ook allemaal!

Mexx groeit ook hard, nu op 6mnd.
Veulentje is druk, na het rijden laat ie zich altijd even zien. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:23

Goh Clemetine gelukkig wel op de goede weg dan! Ik duim mee dat ie snel weer de oude is!
Ik heb ook allemaal mooie merries voorbij zien komen het gaat er nu steeds meer om spannen zeg spannend...
@bonnie ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen hoor. Mijn merrie was ook al snel vrij zwaar maar nu meer richting het eind van de dracht staat het toch wat meer stil hoor. Mijn merrie heeft ook al 2 vochtbulten voor het uier zitten waarschijnlijk drukt het veulen erop.
Tja en Wings forever kwam ook nog voorbij wat een knapperd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:40

Hier ook twee pakketjes voor de uier, maar de uier zelf die is zich nog van geen kwaad bewust haha.
alles is nog netjes in een gevouwen.
Veulen was daarstraks weer wat aan het bewegen, niet heel heftig, maar wel te zien. morgen zitten we op 290 dagen :D nog een maandje en dan kan het veulen komen. Buik komt nu steeds dieper te hangen :), hij groeit nu ook echt. Merrie zelf had weer even een moment van zelf ook zwaarder worden, en dan niet zozeer buik, maar meer op de vetaanzetplaatsen, dus voer (lucerne vooral) iets teruggedraaid, omdat ze nu een volledige merriemuesli krijgt.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:46

Cemlys schreef:
Hier ook twee pakketjes voor de uier, maar de uier zelf die is zich nog van geen kwaad bewust haha.

_O-
Dat was bij Dais ook zo en ineens zag ik afgelopen zondag (dus dat is al bijna voor jou) dat haar uier ineens wakker werd ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:54

hihi ben benieuwd :) komt nu wel steeds dichterbij :). :)
ze was ontzettend actief voor haar doen vanmorgen (ook meer omdat ze eerst de paddock in moest, terwijl ik uitmestte voor ze voer kreeg haha), maar ze ging toch leuk showen (en geloof me dat doet ze niet zo vaak, is echt zo'n dier die liever lui dan moe is :))

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:17

Wat fijn dat het met Khalfani alweer wat beter is. Altijd best spannend zo.

Ik had nog even een vraag voor de ervaren fokkers onder ons :) . Mijn merrie die op 22 april is uitgerekend lijkt al wel iets met haar banden te doen. Ik kan haar staart al wat hoger optillen dan normaal (en lijkt wel twee deuken in haar kont te hebben) . Ze zit nu op 289 dagen dracht dus het mag nog helemaal niet komen maar hoe lang duurt het normaal gesproken als de banden wat slapper worden?
Ik weet dat haar moeder altijd 3 weken te vroeg is, en dan gaat de eigenaar uit van 11 maanden dracht (dus die bevalt zo rond de 300/305 dagen). Dan nog zou ze nog drie weken moeten eigenlijk.

Hoe lang moeten ze eigenlijk minimaal dragen?

Ze doet overigens niets met uier, die is nog kleiner dan de haren die eromheen zitten :')

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:26

mijn pony merrie winoa had ook altijd al een maand van tevoren slappe banden.
die ging uiteindelijk 2 van de 3 x overtijd en 1 x 12 dagen te vroeg.

het wil niet heel veel zeggen dus...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:31

300/305 dagen, weet je dat zeker? Is het een mini? Grotere rassen zijn niet eerder dan vanaf 320 dagen levensvatbaar namelijk.

Ik heb het idee dat het bij Dais ook al een beetje begint en zij moet nog ongeveer 40 dagen.

Cemlys, waarschijnlijk heb ik het al eerder gevraagd, maar ik doe het lekker nog een keer :P Jij rekent niet met 340 dagen zeker?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:45

clem ik duim heel hard voor de kleine dat hij gauw thuis mag komen met mama

polleman beterschap

hier is alles kwa uier in stilstand hihi.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:48

Hier begint merrie ook al wat slap in de banden te worden en die zit pas op dag 262. Uier is ook een miniem beetje groter.

Ik dacht ook dat ze minstens 320 dagen moesten zijn, al heb ik al gehoord van succesen op 310 dagen.

geshahquilleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:48

Ik vind dat ook altijd moeilijk waneer het nou kan komen bij de kleinere paarden hoor je inderdaad wel vaker dat het veel eerder komt. Maar zo als wij hebben arabieren dat zijn ook niet hele grote paarden. Wij hadden vorig jaar een veulen op 322 dagen het was erg klein en week vond ik je zag echt dat hij nog niet helemaal klaar er voor was. Nu zou je dat niet meer zeggen wat het is echt een flinke jaarling :D . Aan de anderen kant hebben we ook wel eens een veulen drie te laat gekregen maar die was ook heel klein en week en als je ziet wat een beul dat nu is maar goed. Ik weet ook niet waardoor dat dan toch komt onze merrie krijgen het zelfde voer en beweging enz .

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:51

De merrie heeft de fokker echt verrast door drie weken te vroeg te zijn. Zij gaat uit van 11 maanden dus dan zal ze zo rond de 10 maanden en een week zitten. Dat is zo rond de 310 dagen (oke geen 300 maar ook zeker geen 320). Mijn merrie is er een kind van en ze is dan wel klein maar geen mini haha. (ik ken overigens een paard, was 6 weken te vroeg geboren)

Wel fijn dat het soms wel gebeurd, slappe banden en dan nog een tijdje lopen.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:52

Bedankt voor alle reacties, wordt dan wel wat geruster.

Kalia is voor het ras klein (zo rond de 1.42) maar mijn andere merrie die vorig jaar een veulen heeft gehad loopt eigenlijk altijd twee weken over, zij is 1.40. (minimale hoogte voor een merrie)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:54

:wave:
Clementien, heel veel sterkte nog en ik duim dat hij voor het weekend gezond en wel mee naar huis mag!!
Nieuwe baan, lijkt me ook best zwaar in het begin. Al die indrukken enz.
Whis staat lekker stil, opschieten joh!!
Hier gaat ze gestaag vooruit, maar vindt het moeilijk in te schatten, je merkt kleine veranderingen... maar nog niets groots. Maar ja kan ook ineens anders zijn natuurlijk.
Morgen is ze 340 dagen.