[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equinight

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:28

DDDara spannend! Hier zal het veulen als het er straks is ook meteen 24/7 buiten staan, eerst 1 tot 3 weken naast de rest en daarna de kudde in, kudde is het gewend maar blijft toch een spannend momentje. Ben benieuwd hoe die van jou het gaat vinden!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:42

Wat een babyboom! Gefeliciteerd alle 3!!

Meelopen gaat hier tot een bepaalde leeftijd heel goed, daarna moeten ze echt een halstertje aan.

Toch jammer dat er niet meegedacht wordt. Anders hadden zij duidelijker moeten zijn.

Maylinn heeft nog geen haast :+
Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:57

Nieky, Cynthia en Alzawra gefeliciteerd.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:58

Gefeliciteerd met de veulentjes <3 stuk voor stuk prachtig <3

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:15

Gefeliciteerd az en Cynthia *\o/*

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:49

Babyboom! Gefeliciteerd :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:36

Geweldig, Gefeliciteerd met alle veulentjes!!

Ponytante, misschien hadden ze inderdaad geen pension moeten beginnen. Maar dat zie je wel vaker dat mensen ruimte hebben en er is vaak wat vraag, dus beginnen ze maar met stalverhuur zonder enige kennis of ervaring met paarden. En nog erger; ook niet de moeite doen om wel te leren en ontwikkelen. Paarden zijn dan als fietsen en mensen/eigenaren zijn maar vervelend.

Bij ons kon het destijds en we waren ook niet de enige, maar elke merrie eigenaar had wel weer anders wensen en manieren.
Die van ons leerde meelopen en we deden het zelf, dus dat was pittig naast werk, gezin en de andere paarden. Maar daarna kregen we een stal die open gezet kon en ze op een stuk wei stonden.

Omdat ik wel heel erg voor in een kudde lopen ben, zijn ze naar een merrie weide gegaan met meer merries en veulens. Dat is en blijft het mooiste. Was voor ons ver, maar zo een goede basis voor het veulen en fijner voor de merrie.

Later in pension wel vaak meegemaakt dat mensen een keer een veulen wilde en teveel ellende gezien. Er werd bijv niet gewaakt. Er was geen extra grote stal en dan lag de merrie vast met dr kont tegen een muur. Ze kwamen beperkt buiten en veulens werden vervelend en moeders konden geen kant op, dus werd er veel te vroeg afgespeend.

Maar nu heb je natuurlijk ook de wolf. De een trekt zich daar niks van aan en de ander past daarop van alles aan. 24/7 Buiten is dan een discussie of sws het buiten laten lopen van veulens, zeker als ze alleen met hun moeder lopen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:59

Gefeliciteerd Nieky, AZ en Cynthia, prachtige veulens <3

Ik heb mijn veulens de eerste weken snachts op stal, zowel voor de veiligheid als voor de rust van de merrie, op stal voelen ze zich in mijn ervaring veel veiliger en kunnen ze ook echt goed uitrusten. Buiten zijn ze toch sneller op alert.
En hier in Zweden lopen ook wolven, vossen en ander wild, snachts kan er veel gebeuren (ook zwijnen gehad die de hekken slopen) en dan heb ik de jonge veulens het liefste nog op stal. Ik heb de moeders met veulens bij elkaar staan buitten, ze zijn dan met hun eigen veulens bezig en gaat goed met elkaar, vinden ze ook prettiger dan alleen. In de kudde doe ik pas op latere leeftijd.

Mijn ukjes maken het super, moeders ook <3

Rory alweer bijna 10 dagen oud, gaat zo snel
Afbeelding
Afbeelding

IJslander ventje heeft ook een naam, Kasper. Heerlijk fluffy ding <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De andere dames laten nog even op zich wachten, Silver staat al wel vast onder camera maar verwacht nog niks. Vandaag 330 dagen, ph tussen 6,5 en 6,8

Afbeelding

En Ice 311, ze kan niet wachten geloof ik tot ze ook haar veulen heeft :P Normaal gaat ze rond de 325.
PH is ook al aan het zakken, ook 6.8
Afbeelding

Fenja doet nog niet zo veel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:06

Wij brachten onze merrie met veulen naar een kudde van hele ervaren fokkers. Het was heel mooi om te zien hoe de nog dragende merries en al bevallen merries op elkaar reageren. Het gaf ook duidelijk rust en steun dat ze elkaar hadden. Het is best pittig voor een merrie om een veulen te krijgen en dan helemaal om die helemaal alleen op te voeden. Ze pakken vaak toch te weinig rust voor zichzelf.
En je zag de veulens steeds meer naar elkaar toe gaan. En de andere merries voeden mee op.

Wij hebben na 6wkn een shet merrie met veulen erbij gekocht. Nu is de quarter merrie helaas wel als enige drachtig, maar de merries trekken alsnog naar elkaar toe. De shet merrie is enorm ervaren en steunt haar duidelijk. Maar haar broer ook altijd.

Alleen de eerste dagen, week is ze te beschermend, dus staat ze apart, maar wel met de anderen in het zicht.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:35

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanmiddag even naar buiten en daarna onthul ik haar naam <3

Nieky en AZ, ook gefeliciteerd! <3

En niemand mag aan me vragen of ik deze jackpot hou! :=

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:57

Cynthia gefeliciteerd hou je deze knapperd.
Iedereen gefeliciteerd metde mooie veulens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:02

prachtig Cynthia, das een blijvertje.. toch?

Wat een mooie foto's Lyona, leuke naam ook, Kasper. Springtalentje.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:02

Gefeliciteerd met alle veulens...
Valt wel op idd dat er veel merries zijn dit jaar.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:14

Cynthia en Al_Zawraa van harte gefeliciteerd *\o/* *\o/*

Ga je haar houden Cynthia? :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:20

Cynthia, ik zou haar houden :p

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:24

Midnight is nu 336 dagen, pH nog zo 7 en lijkt qua gedrag nog niet echt veel zin te hebben , uier staat wel flink hard en die buik kan echt niet boller

Afbeelding

Afbeelding

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:13

Cynthia82, wat een mega knap veulen! Gefeliciteerd :D

Ik lees hier al een tijd mee maar nog niet meegepraat. Ik hoop dat ik even een vraag mag stellen.
Onze merrie is vandaag 318 dagen drachtig, krijgt haar 3e veulen. We hebben haar vorig jaar gekocht en volgens de oude eigenaresse beviel ze 2x rond 320 dagen. Haar uier is al aardig vol, maar melk nog geel. Wel enorm plakkerig. Lekt niet, heel af en toe kleine harsjes. Haar PH is al 2 dagen echt heel laag. Rond de 5,5. Hopelijk houdt ze haar veulen nog binnen tot zondag. Maar zijn hier meer mensen met merries die ook al vroeg een lage ph hebben?

We hebben haar al wel een singel om in de nacht. We willen het niet missen mocht er iets mis gaan. Helemaal na onze andere merrie afgelopen dinsdag een stuitbevalling heeft gehad waarbij het veulentje het niet heeft gered..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:16

Dat wordt waken!

Heel veel sterkte met het verlies van je andere veulen..

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:34

Wow wat een babyboom, gefeliciteerd allemaal met de geboortes.

@Nieky wel fijn even wat rust tot juni, kan je even bijslapen

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:40

Dierenarts is vandaag geweest en de placenta zag er prima uit!
Merrie verder ook gezond, dus waarschijnlijk begint ze gewoon vroeg met haar uier.
Voor degene die het interessant vinden voeg ik de echo foto met de placenta meting toe.. vandaag op 283dgn.
Afbeelding

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:01

MightyJoe schreef:
Cynthia82, wat een mega knap veulen! Gefeliciteerd :D

Ik lees hier al een tijd mee maar nog niet meegepraat. Ik hoop dat ik even een vraag mag stellen.
Onze merrie is vandaag 318 dagen drachtig, krijgt haar 3e veulen. We hebben haar vorig jaar gekocht en volgens de oude eigenaresse beviel ze 2x rond 320 dagen. Haar uier is al aardig vol, maar melk nog geel. Wel enorm plakkerig. Lekt niet, heel af en toe kleine harsjes. Haar PH is al 2 dagen echt heel laag. Rond de 5,5. Hopelijk houdt ze haar veulen nog binnen tot zondag. Maar zijn hier meer mensen met merries die ook al vroeg een lage ph hebben?

We hebben haar al wel een singel om in de nacht. We willen het niet missen mocht er iets mis gaan. Helemaal na onze andere merrie afgelopen dinsdag een stuitbevalling heeft gehad waarbij het veulentje het niet heeft gered..

Waken en erop rekenen dat het binnenkort wel komt :D dit weekend miss wel

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:06

Cioccolato schreef:
Dat wordt waken!

Heel veel sterkte met het verlies van je andere veulen..

Bedankt!
Had gehoopt dat we nog even rustig konden bijkomen van het waken bij de andere merrie en de heftige bevalling. :o Hopen dat we nu een gezond veulentje mogen verwelkomen!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:45

Ik durf eindelijk te zeggen dat het goed gaat thuis met Estella en haar pleegmama.

Ze staan heerlijk op de weide

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:45

Morgen reageer ik weer op de rest hoor (behalve op de vraag of ze blijft. Laat me met rust _O- )

Ze is prachtig! Ze is perfect <3

Belides Finest Fantasy CR

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:58

Nou cynthia mag ze blijven of niet. O:)

Eli plakt helemaal aan Sterre, doet ze nooit. Zou het dan eindelijk na 3 hengsten een merrie worden? :')