[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:43

AnsoDM, wat een rotsituatie. Je voelt je zo machteloos. Bij ons op stal had een fjord van 29 jaar laatst koliek. Omdat het paard toch nog heel fit was, hebben ze wel voor een operatie gekozen. Kwam een verstopping ter grote van een voetbal uit. Maar, de fjord staat inmiddels weer thuis en herstelt super!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:50

cp112 schreef:
Hoezo ziek? Wel eens een januari/februari veulen gezien? 8-) die komen eruit met een mega vacht.

Hier 2 jaar terug op 4 januari een bolletje wol.
1 dag oud
[ [url=m/FtODWQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o4gNho.jpg]Afbeelding[/url] ]

10 dagen

[ [url=m/Asixjh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ooit eens een ziek veulen gehad dat te lang op een koude iets vochtige boden had gelegen.
Het maakt vlgs mij wel wat verschil of je een ruig pony ras of een rijpaard hebt.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:57

Kleinere rassen hebben ook keuringen en shows. Dat is niet alleen iets voor de grote rassen. En dan nog heeft iedereen zijn reden.

Ik had enkele jaren terug een veulen eind februari, die werd met een enorme vacht geboren en ging gewoon naar buiten.
Alle dieren kunnen hier binnen en buiten wanneer ze willen. Niemand hoeft buiten op een natte en koude grond te liggen.

Vroeger had ik ook een rijpony gekocht als veulen die in januari geboren was. Nooit ziek geweest.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:08

Ual: ja je ziet dan voor je dat het jou paard kan zijn. paardje bij ons is niet meer in een top conditie maar zijn hart enzo is wel nog heel goed. We hopen dat hij er doorkomt natuurlijk maar hij mag ook niet afzien.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:10

KahluaB schreef:
cp112 schreef:
Hoezo ziek? Wel eens een januari/februari veulen gezien? 8-) die komen eruit met een mega vacht.

Hier 2 jaar terug op 4 januari een bolletje wol.
1 dag oud
[ [url=m/FtODWQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o4gNho.jpg]Afbeelding[/url] ]

10 dagen

[ [url=m/Asixjh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ooit eens een ziek veulen gehad dat te lang op een koude iets vochtige boden had gelegen.
Het maakt vlgs mij wel wat verschil of je een ruig pony ras of een rijpaard hebt.

Jaa geen enkel veulen moet nat en op de tocht zijn. Dat kan in maart, april of september ook wezen.

Hier ging hij sochtends een paar uur buiten. Smiddags weer eventjes op stal en dan in de loop van de middag nog een uurtje of 3 eruit.

Als het te vies, guur en nat was (wat maar een paar dagen voor is gekomen eigenlijk, want echt regen was er niet toen en sneeuw kunnen ze beter hebben wat dat betreft) bleef hij binnen en hadden ze de hele schuur voor zich alleen :D.

Overigens, was dit niet mijn keuze hoor. Ik heb er nu 1 in maart en dat is me al net te vroeg. Maarja, diepvries KI ik dacht ik begin optijd en hert pakte gelijk de eerste keer :').

April/mei is imo het fijnst. Kunnen ze gelijk de wei op :j

Echt een draak was 't wel :') nu ik weer door de filmpjes scroll herinner ik het weer haha.
Nu is hij inmiddels ruin en zo'n knuffelkont <3 hij gaat binnenkort verhuizen naar een bekende niet ver uit de buurt dus ik kan hem nog blijven zien :)

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:40

Cp112.. wat prachtig. Moet helemaal lachen als hij zo zijn box weer inrent. Überschattig!
Ik zou nu ook niet weer zo vroeg dekken. Maar is nu zo dus maken we er het beste van! En heb er nu ook echt zin in :#

Sterkte AnsoDM. Koliek is echt naar. En zeker ook op oudere leeftijd. Sterkte!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 01:05

Ik zie nu ook al veulens geboren worden. Dat is wel echt vroeg. Maar heeft ook zo zijn voordelen. Zo zijn deze veulens met Nieuwjaar ook echt bijna 3 jaar. de late veulens zijn dan nog maar 2 jaar en paar maanden. Dit is met keuringen echt wel een voordeel.
2 jaar terug had ik eind februari een veulen. Ze ging dan gewoon wat vaker los op een dag ipv heel de dag buiten. Het weer weet je toch nooit. Ik heb ook in april veulens gehad en één daarvan werd ook echt op een koude nacht geboren. Deze was vrij vroeg geboren en had heel kort/dun haar. Ooglid zat ook dubbel gevouwen, moest ik telkens terug masseren. Veulen was overigens echt heel groot en zwaar. Dit veulen heb ik een dekentje op gedaan, ging prima :j

Cp. Dat weet ik nog, wat een geweldig veulen <3

Ansodm. Wat een rot situatie. Uiteindelijk wel de eigenaar erbij geweest?

Jacky. Oeps, niet fijn beterschap

Muronia. Echt he. Gaat nu zo langzaaaaaaamm :')

Normaal dek ik ook terug in veulen hengstigheid. Nu is dit nog niet gelukt bij Wild Thing. Altijd een lastige merrie met drachtig worden. Cyste wat ook verward wordt met dracht enz. Maar ondertussen weet ik hoe haar baarmoeder op scan eruit ziet. En zie ik het al eerder als de dierenarts :+

Sammie was dit jaar ook in veulen hengstigheid gedekt, maar niet gepakt. Nu snap ik dit ook wel na zo'n bevalling en geen veulen. Ze had toen wat vocht in de baarmoeder. De hengstigheid erna was ze gelijk drachtig.

Ik ben dus nog aan het twijfelen wat te doen dit jaar. Toch in veulen hengstigheid of misschien met 20 dagen spuiten.
Eerst maar kijken hoe alles verloopt.

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 01:19

Misschien is het een domme vraag....maar wat is veulen hengstigheid? :?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 01:25

Ohhh wat een schattige filmpjes cp112 van royce!

Ik vind ook april/mei het fijnste zodat ze gelijk de weide op kunnen :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 02:06

Luutje schreef:
Misschien is het een domme vraag....maar wat is veulen hengstigheid? :?

De eerste hengstigheid na de bevalling. Meestal zo'n 7 - 10 dagen nadat het veulen geboren is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 08:39

Knolselder schreef:
Kleinere rassen hebben ook keuringen en shows. Dat is niet alleen iets voor de grote rassen. En dan nog heeft iedereen zijn reden.

Klopt, maar die zijn vaak later in het jaar als bij de KWPN, die begin juni al keuringen heeft. Zo zit New Forest in juli/augustus/september, NAS in september, Hackneystamboek eind augustus. Zitten toch weer een paar maanden tussen.

Anso, hopelijk komt het oudje er door. Onze DA zegt altijd dat dat doodsoorzaak nummer 1 bij die oudjes is. Heeft altijd gezegd dat Michael daardoor zal overlijden, pony die maar 1 keer in zijn leven koliek heeft gehad, en hij had gelijk. Op 28-jarige leeftijd kreeg hij inderdaad koliek, nog een dag aangekeken maar knapte niets op en uiteindelijk in laten slapen.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 08:51

Wat een heerlijke filmpjes cp!! Daar word je zo gelukkig van.

Anso, hopelijk knapt het paard weer helemaal op! Nooit leuk zoiets...

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:13

Amhorses: ja uiteindelijk kunnen bereiken door zijn dochter.

Neonlicht: wat naar! Hier was hij wel al iets beter tegen de middag maar het kan altijd weer omdraaien. Hij is ook nooit echt ziek geweest. Ook 1x koliek gehad. Heb ooit eens voorgehad met manege paard een fjorden was toen 25 ong. In stond er gewoon bij toen die plots niet meer ademde.we zagen zijn buik gewoon niet meer bewegen. Staleigenaar heeft die toen een harde tik gegeven zo dat hij weer wakker schoot en hij leeft dag van vandaag nu nog! Hoe rap de tijd kan keren!

Hier gaan we dus niet meer fokken. Of pas over paar jaar nog eens wie weet.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:29

Renske, gefeliciteerd met je nieuwe woning! Inderdaad misschien handiger om de paarden vast eerder te verhuizen, succes met je zoektocht naar een nieuwe stal!

Jacky84, ai vervelend ongeluk, beterschap, hoop dat je snel weer alles kan met je hand.

Ansodm, inderdaad altijd naar als ze koliek hebben, ook als ze niet van jezelf zijn.

Hele vroege veulens lijkt mij ook niet ideaal, toch ben ik 2 jaar terug ook vroeg begonnen, pakte toen evengoed pas de derde ronde in mei, dus ideaal in april een veulen. Afgelopen jaar veulenhengstigheid overgeslagen en pakte wederom in mei in 1 keer raak. Dus weer een april veulen dit jaar :) Toch hoor je wel eens zeggen dat die vroege veulens vaak sterker lijken te zijn en weinig ziek zijn.

Bedankt iedereen voor jullie ervaringen/tips, ik weet inderdaad dat het moeilijk is om een hoofd op locatie op de foto te zetten, maar ga toch even een aantal mobiele klinieken bellen om te kijken of er niet toch 1 is die het kan.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:50

Qua shows en keuringen vind ik die vroege veulens ideaal. Hier wordt 2021 wel meer gespreid qua dekken. Want 3 merries op een dikke 2 weken is auw :') en me vriend is daar ook niet zo blij mee. Had er niet rekening mee gehouden dat muis tegen de 350 dagen draagt en maylinn maar 330 max ongeveer :+ muis is begin april uitgerekend en maylinn is de 28ste op 335 dus die zal rond de 20ste gaan en muis zal daar ook wel rond zitten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:54

Voor keuringen wil ik een 3 maand oud veulen hebben, dan staan ze er goed voor, en zo veel fokkers die naar keuringen gaan. Dus dan is het maar net wanneer de keuring is of je een vroeg of een laat veulen wil. Met keuringen in juni zul je dus inderdaad vroege veulens moeten fokken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:37

Hier was ik ook bang dat ze niet zo snel drachtig zouden worden dus dacht ik ook als ik vroeg begin dan heb ik voldoende tijd. Mijn plan was wel net voor mei te dekken maar toen de eerste eind april hengstig was en ik bang was dat het niet in 1 keer zou lukken toch eerder begonnen en vervolgens in 1 keer raak de andere 2 daarna ook in 1 keer raak dus volgende keer zal ik waarschijnlijk ook wat later dekken.

Ik was eigenlijk wel van plan het veulen zo snel mogelijk 24/7 naar buiten te doen maar nu ik lees over zieke veulens door liggen op natte grond ga ik toch weer twijfelen. Maar ik zal het weer gewoon aankijken. Ik heb hier 3 schuilstallen die echt NOOOIT gebruikt worden zou een merrie met veulen hier wel gebruik van maken of gaan die gewoon staan waar ze normaal altijd staan (in de bospaddock)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:15

Wat een heerlijke bolletje wol <3 Erg mooi hoe de natuur zich aanpast!

Renske gefeliciteerd met je woning!

Jacky wat een vervelende situatie. Doet zo zeer dat touw! Hopelijk knapt je snel op

Oh wat eng zeg anso! Ik duim mee dat hij snel opknapt!

Zilver ontploft :+
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:45

Hier nog geen last gehad van veulens die in de kou gingen liggen, gelukkig.
Misschien ook omdat de merrie al een mand voor de bevalling snachts in die stal wordt gezet en ze daar doorgaans ook geboren worden, dat dat hun 'veilige rustplekje' is.

Koliek, altijd zo spannend.. zeker bij oudjes :(:)

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:35

Sjonge we gaan hard hier, nauwelijks bij te benen }>

Michelle, no worries, mijne begint ook altijd rond 280 dgen met uier. Mooie buik trouwens!!

Spannend Renske, even een gepuzzel maar wel weer leuke nieuwe uitdaging :)

Kahlua, mijn merrie is ook heel moeilijk drachtig te krijgen dus in maart begonnen, toen ineens drachtig. Alsnog kwijtgeraakt en nu drachtig voor mei. Eind goed al goed (voorlopig) :+

Leuk piarens, idd lekker geïsoleerd dat shetje <3

Muronia, idd. Duurt langggg en ik zit nog geeneens in de laatste fase haha

Cp oja die weet ik nog uit 2019, zo'n leuk ventje!!

Ach Anso, idd niet leuk zeg. Ik duim dat alles goed komt.

Ahhh dikke Zilver Kabayo, she's looking good met slobber/hooi snor {:}

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:36

Hier is de rust helemaal wedergekeerd nu alles bij elkaar staat. Siësta tussen de middag. :Z

Afbeelding
Afbeelding

En nog even gereden vanochtend
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Riv_Q op 17-01-21 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:38

Afbeelding
Babyfoontje werkt na de nodige bijkomstigheden
Afbeelding

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:52

Nou wat super handig die babyfoon! Op hoeveel meter afstand werkt hij?

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:57

Denk dat die nu ongeveer 100m ver werkt. Binnenkort met de mobilhome op de parking kamperen

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:40

Tanja84.. dat is echt wel formaatje walrus inmiddels! Wat een mooie buik!
Gaan jullie kamperen bij de stal? Wat doet haar uier?