[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:49

als je je paardjes altijd buiten hebt, lekker buiten laten ja :j

Heb merrie nu snachts op stal...altijd in de winter...ze is 3 juni uitgeteld...dus twijfel of ik haar op stal laat of buiten laat bevallen.
Het is dan waarschijnlijk hartje zomer, vind het dan zo sneu om haar dan nog op stal te zetten.
Maar op stal kan ik haar met de camera in de gaten houden, dat is wel makkelijk.

Dus ben er zelf nog niet uit wat ik doe straks :n

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:58

Camera is binnen en werkt.. Nu nog op stal uittesten...

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:13

rooslover schreef:
Dustinlover, dat halster ziet er wel stevig uit.. Is het dat ook? Vind bij de HH veulenhalsters soms dat het oogje waar je touw aan vast moet, soms snel kapot gaat, als de veulens een keer hard spartelen.

Ja deze zijn wel echt sterk. Maar hij is wel echt voor mini's weet eigenlijk niet of een groot net geboren veulen het past, denk het zelf niet. :)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:14

Wat gaan jullie snel haha, leuk om allemaal te lezen, hier weinig te melden, 2 fotootjes van vandaag
Afbeelding

Afbeelding
zucht nog 107 dagen.......

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:20

Wij laten onze veulens direct vanaf dag 1 aan het halster wennen. We lopen ook met ze aan de hand. Vaak met twee man, 1 loopt met het touw, de ander er achter. Na een paar keer lopen ze meestal al heel goed mee. Wij hebben vorig jaar 2 halsters gehaald (blauw en roze met tekst erop) volgens mij van Harry Horse, die zijn verstelbaar en hebben ze zeker tot 5 maanden oud kunnen dragen.

Hier een foto van het halster, het is een veulenhalster, maar zeker voor de eerste week was het te groot. Na ongeveer 2 weken past het goed. Foto van het halster hieronder, veulen 1 dag oud.
Afbeelding

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 01:07

Dianne M super en hij doet het ook zo als het moet?? Hopelijk werkt die op stal ook goed

Tries en faf wat een haren heeft jou merrie.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 07:07

Afbeelding
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:24

Daisy heeft weer een mijlpaal!!!
Tries en Faf leuke merrie heb je, en nog een mooi figuur! Die van mij is behoorlijk dik, maar die heeft ook al anderhalf jaar niets meer gedaan.
Dianne hopelijk werkt het op stal ook!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:35

Goedemorgen :)

Wat een leuke halster foto'tjes komen er allemaal voorbij, zo cute al die kleine veulentjes.

Vitaquilla, poeh kan me voorstellen dat je ff schrok, die uier is serieus veranderd op zo'n kort termijn.

Cemlys, super dat je hengstje goedgekeurd is :j

Verder nog dikke buik foto's voorbij zien komen, het komt nu voor vele al dichtbij :D

SA, het is nog niet echt doorgezet met Njadien? En zo zonde voor Mawiyah , kan me voorstellen dat ne hart breekt op zulke momenten...

Clementine,Khalfani heeft jullie nogal laten schrikken , gelukkig dat nu alles goed is, en de koude, op zich red de kleine pruts het hier goed, we hebben een dikke laag stro in stal en de stal op zich is erg goed geïsoleerd , buiten hebben we wel nog even voorzichtig mee gedaan, eerste dag een dekentje op gedaan, gisteren is ze zonder meegegaan.

Polleman, wat is Wings toch een lekker dingetje, hoe is het met Bonita, beetje gewend al aan het mama zijn?

Zo nu een kleine update van hier, als eerste de naam, we hebben na veel twijfelen :+ besloten om haar Sofie te noemen, haar moeder komt uit Denemarken,dus wilden we een link daarnaar maken. Sofie is een deense naam en betekend : wijs.
Dit past zo enorm goed bij haar dat het dus Sofie geworden is.

Pasja begint nu goed te wennen eindelijk, heeft nog veel napijnen gehad en moeite met de uierontwikkeling, vandaag moeten we de laatste keer Dogmatil spuiten maar denk wel dat het zijn effect gehad heeft.
We hebben bij Sofie bloed laten prikken om de antistoffen te checken, deze was boven de 8 dus helemaal goed.
Dus na een wat zorgzamere start is nu alles eigenlijk helemaal goed.
Sofie is van het begin af aan een heel wijs meisje, wijsneusje noemen we haar regelmatig.
Gaat graag alleen op onderzoek uit, bokt al naar mama als mama haar billen likt tijdens het drinken, en het allerleukste om te doen is galopperen :j
We laten ze elke ochtend even in de binnenbak ook, en dan blijft ze zeker 10 min aan een stuk door rondjes crosssen , en mama er maar achteraan }>
Grote nadeel op deze stal is dat er in de weide geen stroom staat en ze dus vol door de draadjes loopt en dan Pasja weer in paniek is omdat ze er niet bij kan, dus blijven we er maar bij staan.
Kunnen veulens makkelijk aan stroom wennen?

Ook kan ze erg stout zijn, als we hooi of stro is stal aan het doen zijn gaat ze naar ons bokken, weet al goed hoe die achterbeentjes werken, hoe laat je aan een veulen merken dat dit not done is?
Ze is ook totaal niet bang, ieder mens dat ze ziet moet ze naartoe gaan.
Mams gaat nog met haar afzien....

Wanneer kan je een veulen eigenlijk verhuizen?
Ze staan nu natuurlijk nog op een pensionstal en wil ze toch met de tijd naar onze eigen weide hebben met stallen.
We hebben een merriebox daar gemaakt ook, het is daar alleen wel kouder natuurlijk.
Daar kunnen ze wel normaal de weide op.

Zal vandaag eens foto's maken van haar :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:43

Inge leuk dat ze het zo goed doen!!
Ik heb zelf altijd een tik gegeven als ze naar me bokten / of proberen te bijten en zeg daar vaak iets van Eh eh bij of zo.
Zeker met bijten makkelijk omdat ze vaak al vrij snel doorhebben dat als je dat zegt het dus niet mag, dus na verloop van tijd is het voor zijn met je stem voldoende.
Qua verhuizen zou ik het niet weten, misschien wachten tot na de veulen hengstigheid omdat een veulen dan nog wel eens aan de diarree wil gaan, dan heb je niet en de diarree en verandering van bacteriën.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:25

paard89 haha dat is nou precies de foto die ik ook altijd in mijn collectie heb...
vosveulentje met te groot halster op de 1e dag... _/-\o_ _/-\o_

Cemlys gefeliciteerd, super dat je hengst veterinair toppie in orde is.

Inge ook top dat mama en Sofie in orde zijn.
Verhuizen: het voorstel van Jes kan ik me ook in vinden.

Oh ja het bokken, ik ben daar heel streng in, bokken en bijten zijn niet toegestaan en geef dus echt een mep.
Vanaf dag 1.
Veulentje is vanaf de eerste dag zo goed als net zo zwaar als ik ben dus kan wel een tik verdragen.
Het gaat me ook meer om het schrik effect en bij mij werkt dat prima.
Veulen komt direct weer kroelen dus is niet bang voor mij.

Cynth een gave mijlpaal...
Heb je gisteren nog wat van verzorgster gehoord? Hoe t met haar was?

Tenna ook een mijlpaal... vandaag over een maand is ze uitgeld.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:59

Leuk al die halstertjes die voorbij komen! Moet er zelf ook maar eens eentje aanschaffen :)

ff een vraagje aan jullie: Wat is jullie ervaring met de conditie van een drachtige merrie?
Ik hoor zo ontzettend veel verschillende verhalen op stal (ook van ervaren mensen) en ondanks dat iedereen zegt dat ze er top uitziet begin ik me toch zorgen te maken. Zoals jullie op de foto's gezien hebben heeft ze een enorme buik. Ik begin me steeds meer zorgen te maken dat ze ook heel veel overgewicht krijgt, wat eerst niet zo opviel omdat het op haar buik zat. Eigenlijk iedereen zegt dat het juist goed is als de merrie reserves heeft, maar overal lees ik dat het niet goed is als ze te dik zijn. Ik zag haar gister weer voor het eerst in 3 dagen en ze lijkt nu zelfs al zucht onder haar buik te hebben, ze moet nog 2,5 maand. Ze accepteert rijden niet meer, kan alleen nog een beetje stappen erop. Aan de longe gaat ze dan weer zó hard dat ik haar met die harde bodem niet durfde te longeren omdat ik bang ben dat ze valt. Met het slechte weer stond ze dus voornamelijk buiten en wandelden we wat.

Hier wat foto's van haar conditie:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
op die laatste foto zie je in het midden de schaduw van de zuchtplek.

Ze krijgt op dit moment 3x 0,5 kilo Podo Lac en 2x hooi. Ik heb al eerder gemerkt als ik haar terugzet in voer dat ze heel erg honger krijgt (ze bedelt nooit en dan wel), maar ik denk er toch aan dit weer te doen. Terug in brok en hooi hetzelfde houden.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:06

tries en faf, wat een haren zeg!!

Inge, fijn dat ze beide in orde zijn! Wij wilden ook eerst stroom op de draad hangen, maar hebben het toch niet gedaan, er hangt overal schapendraad, dus op zich kan het er niet onder of boven! Sofie is zo te horen eentje met karakter haha!

cynthia, spannend zeg! voelt ze zich al beter? Hoop maar voor haar dat het veulen iets vroeger komt :(

Jes, Ohjee, dat zou ik al niet durven, goed om te weten dat ze daar best wel tegen kunnen :)

Tjinta, spannend die laatste maand hé!!!

Vannacht weer alarm gehad, aleja, vannacht, vanmorgen om 6uur. weet zo dat er niets aan de hand is, denk dat ze 's nachts ligt en dat ze niet meer zo makkelijk recht geraakt 's morgens, wij hebben tot nu toe elke keer alarm tussen 6u en 6u30... als je dan terugbelt, dan schakel je dat uit. Maar hoe schakel je het dan terug in? Of gebeurt dit vanzelf na een bepaalde tijd?? Die birth alarm, die zit nu bij ons vrij los, hoe doen jullie dat? denk dat Whinny het niet zo prettig vind als ik een kortere singel eraan hang.. Is ook al sinds november 2011 dat ze zadel en singel aangehad heeft! Op de band reageert ze echt niet (ze is vrij koel in het hoofdje) maar deze hangt dan ook super los :p iemand tips?

Dierenarts belt net om te zeggen dat die van 2-9 maart op verlof gaat, zo jammer! Hij is de enigste DA die iets of wat in de buurt mag komen bij whinny haha. Zal maar een andere verwittigen dan...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:27

chrlooott het alarm schakelt zichzelf terug in hoor,niet mee inzitten!

Tries en haf ontzettend leuke merrie,ze ziet er nog goed uit hoor!

Inge fijn,geniet ermaarvan! En bokken en bijten wordt door mij ook bestraft met een tik hoor,het moet wel leuk blijven om erbij te gaan!

Polleman wat een ontzettend schatje is Wings <3

Cynthia *\o/* met je mijlpaal!

Tjinta ook jij een mijlpaal *\o/* het kort in!

wat een uiergroei ineens Vitaquilla! Wel ontzettend vroeg .

DL zo een halstertje zou ik ook wel willen,probleem is dat de verzendkosten vanuit NL vaak hoger liggen dan het aankoopbedrag :')

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:44

Wat wordt het weer spannend allemaal.
@ Bonnie: mijn merrie wordt altijd erg dik, ik laat het maar zo want als het veulen er is dan leveren ze altijd wel wat in qua gewicht. Het advies wat ik destijds kreeg (omdat ze gewoon erg slecht tegen krachtvoer kan) is een vitaminekorrel totdat ik merk dat ze invalt en dan pas merriebrok. Ik zou in jouw geval dan inderdaad iets minderen met de muesli en wat meer hooi voeren als ze honger krijgt. Ik geef mijn (dikke) merrie wat grasbrokjes en een halfje gewone muesli nog en mijn andere merrie krijgt nu een halve merriemuesli per dag.

Hier gaat het ook al snel, alweer bijna maart, de laatste volledige maand voor één van de dames. Kalia moet nog 54 dagen. Laatst zag ik ook het veulen bewegen! Heb ik echt nog nooit gezien maar dit was gewoon niet te missen. Ik ben heel erg benieuwd.

Noiva moet nog 73 dagen maar die is qua buik echt enorm:
Afbeelding

Kalia is wat meer bescheiden: (daar moet ik altijd een foto zo schuin nemen, dat is bij Noiva niet nodig haha)
Afbeelding

Sorry voor de grootte, heb ze van mijn facebookaccount geplukt. Deze foto's zijn van twee weken terug ongeveer denk ik.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:50

Bonnieaw schreef:
Leuk al die halstertjes die voorbij komen! Moet er zelf ook maar eens eentje aanschaffen :)

ff een vraagje aan jullie: Wat is jullie ervaring met de conditie van een drachtige merrie?

Ramaylla was enorm baggervet ten tijde van de bevalling dit jaar en nu 1,5 maand na de geboorte zijn we enorm aan het bijvoeren en zie ik af en toe zelf een lichte ribbengolf waar eerst een enorme vetlaag overheen zat. De veulens, wanneer die gezond en wel zijn, vragen enorm veel van die merrie's de eerste 2,5 - 3 maanden.
Dus ja, laat ze maar flink vet zijn, het is makkelijker eraf te krijgen dan erop :j

overigens staan ze hier in principe alleen op hooi en pavokoek tot de bevalling en voeren we pas merriebrok en evt. seniores bij als ze terugvallen.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 27-02-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:52

Wat een mooie buikjes en goede verhalen komen er voorbij!
Gelukkig gaat het met Sofie nu ook goed.
Mooi buikjes en flinke al :wow:
Mijn merrie gaat zich klaar maken, haar buik zakt en het uier groeit iets.
Ben erg benieuwd hoelang ze me nog in spanning gaat houden....
*gaat knappe Wings kijken*

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:56

Njadien x ZK Kuray - 10 februari - 354 dagen drachtig (merrie)
Xenah x ZK Kuray - 9 mei - 263 dagen drachtig (merrie)
Firenza x ZK Kuray - 14 juni - 228 dagen drachtig (hengst merrie)

Nog geen vooruitgang verder bij njadien. we wachten af tot ze doorzet.

A.F. Shanaya x S.A. Tawfiq (torsio op 238 - mastitis L op 257 +/- 1 week) (merrie) - geboren 3 januari na 343 dagen dracht - merrieveulen - S.A. Mishkaljiyah (trouble maker) - [KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah - [KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah op de wei - [KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah in de sneeuw - Eerste BOKT-veulen 2013!

Ramaylla E.S. x S.A. Djamal (hengst) - geboren 13 januari na 349 dagen dracht - hengstveulen - S.A. Moushtaher (one of significance, famous) - Aleeneh @ [KS-MK] De volgende merrie onder de camera en hartslagband - [KS-ITP] S.A. Moushtaher in de sneeuw

S.A. Mawiyah x S.A. Tawfiq (acute oedeem of hernia op 296 LA klein "lendewervels" +/-10-14 dgn + RA klein op 355) (merrie) - geboren 21 januari na 360 dagen dracht - hengstveulen - S.A. Na'ïl Ibn Tawfiq (one who attains his desires; a winner - son of tawfiq) - [KS-ITP] S.A. Na'ïl Ibn Tawfiq in de sneeuw Helaas overleden op 18-02-2013

S.A. Emira Arabia x ZK Kuray (merrie) - verworpen op 321 dagen dracht (navelstreng blokkade) - merrieveulen - S.A. Malakeh Hazineh (angel to be grieved)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:05

Even kort; ik kreeg net een foto via de whatsapp van mijn verzorgster. Keesje dr uier is weer ietsje meer dan zondag!:D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:44

Spannend Cynthia

Hier staat het uier van Whisper al een paar dagen stil, niet minder maar ook niet echt meer.
Hier ook wel tweemaal per nacht vals alarm, gewoon omdat ze dan lekker plat gaat liggen of lekker wil gaan rollen

TraiectumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:30

Ze maakt het wel spanned joh! Ik hoop voor jullie dat het niet lang meer duurt.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:19

uier vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Whissie erg moe.

Afbeelding

Tedje lekker aan het eten

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:30

Mag je altijd naar mij laten sturen. Ik kom elke 6 weken wel in westvlaanderen. Als bij divoza of ej wegkomt dan zowiezo geen probleem :-)
pretty schreef:
chrlooott het alarm schakelt zichzelf terug in hoor,niet mee inzitten!

Tries en haf ontzettend leuke merrie,ze ziet er nog goed uit hoor!

Inge fijn,geniet ermaarvan! En bokken en bijten wordt door mij ook bestraft met een tik hoor,het moet wel leuk blijven om erbij te gaan!

Polleman wat een ontzettend schatje is Wings <3

Cynthia *\o/* met je mijlpaal!

Tjinta ook jij een mijlpaal *\o/* het kort in!

wat een uiergroei ineens Vitaquilla! Wel ontzettend vroeg .

DL zo een halstertje zou ik ook wel willen,probleem is dat de verzendkosten vanuit NL vaak hoger liggen dan het aankoopbedrag :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:36

Arme Whis :(:) Ik hoop voor haar dat het snel voorbij is!

Peet, mijn verzorgster merkt weinig aan haar. Alleen vandaag was Dais trager op de terugweg dan op de heenweg.
Maar ja, mijn verzorgster stuurde ook een foto van Dais dr uier met 'ze zijn niet groot', terwijl ze toch weer een stukkie groter zijn dan afgelopen zondag zag ik op de foto :) en zo groot mogen ze 40 dagen van tevoren natuurlijk ook nog niet zijn :) Dus ik beoordeel morgen liever zelf hoe ze is.

'Probleem' is alleen dat ik met een hele vervelende hoest nu ziekjes op de bank hang. En als ik buiten loop, doen mijn longen echt pijn, dus ik weet niet of ik morgen zelf wel kan wandelen met Dais.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:39

ai Cynthia,beterschap,je voelt je toch echt één met je merrie hé :(:) ;)

Whisje :(:) nog een flinke duw aan dat uier en dan komt het hoor!

Cemlys echt,kom jij vaak in westvlaanderen? Waar dan specifiek? Das ook telkens een verre reis!