[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:10

mijn oudere fokmerrie is ook op haar 2e levensjaar gedekt. netjes op 3 jarige leeftijd een veulen gehad en 1.73 groot geworden. dusja

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:12

Ik heb een merrie gehad waarvan de moeder 1 jaar was toen zij (onbedoeld) gedekt is door een jaarling hengst. De merrie die ik had was dus de uitkomst van die dekking....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:28

Cioccolato schreef:
cp112 schreef:
2 jaar is imo echt te vroeg. Hier gaan ze niet voor hun 3e jaar.

Tja uiteindelijk is dat geen feit natuurlijk :')
Wel een mening.

Ja…. Dat is de betekenis van imo…

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:48

Ik vind 2 jaar echt te vroeg, ja in de natuur gebeurd het ook, maar er gebeuren wel meer dingen in de natuurlijke kuddes die je liever niet zelf in de weide wilt zien gebeuren. Dus dat vind ik zelf een beetje een drogreden om het ook maar wel te doen.

Gaat puur om geld in mijn ogen dan, je hebt een jaar eerder een veulen dus een jaar eerder wat te verkopen.

Wij dekken ook niet eerder dan bij 3 jaar, dan beginnen we met grondwerk en wanneer ze het veulen hebben gehad gaan we verder met bet beleren. Werkt eigenlijk erg prettig.

Hier vanochtend 1 merrie een mooie vrucht, de ander helaas gust. Die mag er morgen weer bij
Score 3 uit 4 op de eerste poging is niet verkeerd :o

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:53

Wij dekken een merrie van 2 jaar dit jaar. Wij vinden haar al redelijk af en ze oogt dan ook volwassen. Wel hebben wij haar laten nakijken door 2 verschillende dierenartsen, de hengstenhouder en iemand van het stamboek.

Daarnaast is er nog nooit een onderzoek dat aangetoond heeft dat het dekken van een 2 jarige negatieve gevolgen heeft... Daarom durven wij de gok te wagen. Echter is dit ook een samenloop van omstandigheden.

En nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:54

Mij niet hoor {:}

Zonder gekheid. Ik heb er ook 1 drachtig gescand vanochtend. Weer een stap in de goeie richting.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:55

Wat voor ras/soort paard/pony is dat dan?

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:03

Sanet schreef:
Wat voor ras/soort paard/pony is dat dan?

Een NRPS D pony.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:22

Muronia schreef:
Helaas.. niet drachtig, dus we beginnen weer opnieuw. Ei van 3,5. Vrijdag weer scannen. Ik heb een vol werkweekend voor de boeg dus dat komt niet handig uit allemaal.

He balen
Op naar nieuwe ronde

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:58

Chetjuh: gefeliciteerd met nr 3! Nog 1 te gaan! Kan die al bijna weer?

cioccolato: gefeliciteerd!!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:15

Ik ben er niet enorm op tegen. Het gebeurt nog best veel en heb het ook in mijn omgeving gezien. Wel vind ik ik dat de merrie lichamelijk redelijk volwassen moet tonen.
2 jarige dekken om groei tegen te gaan hoor ik idd ook vaker. Ook een voorbeeld van gezien. Merrie is uiteindelijk nog richting de 1.80 gegaan. Ook vindt ik het uitmaken wanneer de merrie geboren is. Als de merrie bv in januari geboren is en in juni dekt, is ze als het ware 2.5.
Ik heb een 2 jarige staan die enorm volwassen toont met genoeg maat. Maar 2 veulens zijn er wel even genoeg. Aangezien ik ook niks kan aanhouden en alles verkocht moet worden. Heb er dit jaar al enorm veel moeite mee. Zijn echt geweldig leuke veulens <3

Mijn 2 jarige merrie links (Formidable x Houston x Feinbrand) en rechts een 3 jarige := Afbeelding

Ik vindt het ook wel fijn om een 3 jarige te dekken. Ik ga dan naar keuring met ze en voorbereiden op zadelmak maken. Mijn 4 jarige merrie met veulen aan de voet is nog niet zadelmak, maar wel zo ver om deze stap te maken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:20

Het gebeurd best veel. Ik vind het niks maar dat heeft ook te maken dat ik een merrie minimaal ster wil hebben voor ik er wat in stop.
Ik wil alleen fokken als de merrie in elk geval exterieur matig goed bevonden is.
En eigenlijk geloof ik ook niet in een 2 jarige die er klaar voor is.
Maar goed ieder zijn ding

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:11

Cheytjuh schreef:
Gaat puur om geld in mijn ogen dan, je hebt een jaar eerder een veulen dus een jaar eerder wat te verkopen.

Wij houden het veulen uit onze 2 jarige voor 99% zeker dus niet bij iedereen gaat het om geld hoor O:)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:32

Gevoelsmatig vind ik 2 jaar ook te vroeg, maar er zijn vast uitzonderingen waarbij het wel goed gaat.

Vanochtend is de dierenarts geweest en heeft beide merries gescand. De ene merrie toonde nog niks en bij de ander waren we eigenlijk net te laat, maar zij laat nooit iets zien dus ik had er werkelijk geen idee van. Over 17 dagen komt de da weer voor haar en mijn andere merrie moet ik gewoon goed in de gaten houden. Zij is vaak wel zichtbaar hengstig, maar dit jaar wel minimaal vooralsnog. Ik denk door het slechte weer steeds.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:36

Nouja je krijgt mij niet over je heen, iedereen is uiteindelijk baas over zijn eigen dieren
Zelf doe ik het gewoon niet. Ik snap persoonlijk niet waarom je niet nog een jaar zou wachten om te kijken ook hoe ze daadwerkelijk ontwikkelen :o

Maar goed, ieder zijn eigen ding. Zelf heb ik sowieso paarden die totaal niet volwassen zijn/ogen op 2 jaar , echte laatbloeiers over het algemeen.

Wel ben ik benieuwd waarom mensen hier niet nog een jaartje zouden wachten, wat is de reden dat de merrie perse met 2 jaar al gedekt moet? :) (puur uit interesse, no judgement)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:40

Ik doe het niet, maar ik vroeg me juist af waarom er per se tot 3 of 4 jaar gewacht zou moeten worden. Is er ergens vastgesteld dat een merrie er schade van ondervindt als ze eerder drachtig zou zijn? Of is ze nog niet volwassen genoeg om een veulen goed te kunnen opvoeden? Of is het iets dat wij mensen esthetischer vinden, juist omdat een kind van 12-13 met een baby ook niet van deze tijd is?

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:16

Nee er is juist geen onderzoek dat ooit heeft aangetoond dat een dracht op 2-jarige leeftijd schadelijke gevolgen heeft. Ik denk dat mensen het vooral etischer vinden omdat een kind van 12 ook geen kind heeft / hoort te hebben, alleen een kind van 12 heeft de verantwoordelijkheden van een kind tot het 18 is en een merrie is er na 6 maanden weer vanaf.

Onze fokmerrie gaat een jaar lekker sporten omdat volgend jaar het laatste jaar is dat ik ponys mag starten en ik even wil kijken hoe en wat. Misschien dat ik haar daarna tussen de paarden start maar dat gaan we zien.
Wij willen eigenlijk wel graag ieder jaar een veulentje. De eigenaar is 70 en dit is echt zijn doel / vooruitzicht van het jaar. Daarom zijn we nu aan het proberen haar 2 jarige dochter drachtig te krijgen.

Zo is dit dus tot stand gekomen. Na veel overleg etc en onderzoek is er eigenlijk nog nooit behalve een etische reden iets aangetoond dat een 2 jarige dekken slecht is dus wij nemen de gok.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:00

Zelf dek ik niet met een tweejarige. Maar ik denk, als het wel gedaan wordt, er vooral gekeken zal worden naar in hoeverre de merrie zowel geestelijk als lichamelijk ‘volwassen’ is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:27

Maar als we het dan hebben over ja maar ze groeien met 3 ook nog dus waarom met 2 niet dekken? Zo’n dooddoener.
Ze groeien met 4 ook nog dus waarom zouden we niet gewoon een 2 jarige al beleren en rijden? Daarover gaat ook iedereen, terecht, op de achterste benen. Imo is dekken niet anders. Het geeft best behoorlijk wat gewicht, kracht op zo’n dier.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:32

Ik heb het ook wel overwogen, mijn 2 jarige Negro bijvoorbeeld. Die gaat echt dik over de 1.70, lijkt wel al 4. Ik hecht niet zoveel waarde aan keuringen, en zou haar nu kunnen dekken, veulen houden, merrie beleren en verkopen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:43

Ik denk dat ze tot hun 3 wel de grootste groeispurt hebben. Om dan extra te belasten… na hun 3 groeien ze uiteraard ook nog, maar dan zal er al minder energie in gestoken worden en is een dracht minder belastend.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:57

De 1 krijgt later nog een groeispurt die niet klein is dus dan zou je kunnen zeggen ga pas dekken als ze uitgegroeid zijn. 8 jaar dus ongeveer.
Ik denk dat een dier lichamelijk net zo goed 2 als 3 kan zijn. Of 4. 5... alleen per dier zal het anders zijn. De ene 2 jarige os de ander niet. Maar dat geld natuurlijk ook voor de latere leeftijden.
Ik denk dat het vooral een ethische kwestie is.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 23:27

Wel ja, zoals ik al zei: het zal per dier afhankelijk zijn. En er zal dan volgens mij toch wel naar gekeken worden hoop ik. Maar als je het globaal bekijkt, zal een paard tot zijn 3 toch de meeste energie in zijn groei steken. En daarna meestal minder.
Een paard dat na zijn 3 nog een enorme groeispurt gaat krijgen, zal er op zijn 3 dan volgens mij ook nog niet ‘volwassen’ uitzien.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 06:27

Helaas waren dr eieren er nog.

Ze heeft diezelfde ochtend een hormoon prik gehad en is in de avond weer geinsemineerd.

Nu moet ik er alleen deze ochtend nog een prik geven zodat de baarmoeder samenspand zodat overige vocht wat erin zat eruit gaat. Zelf vindt ik dit er tegenstrijdig in m'n hoofd ivm zo kort op inseminatie.

Zijn jullie hier bekend mee?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 07:03

Heb nu een 2 jaarse staan. Echt een beer van een merrie. Die is zo af! Ben benieuwd of ze nog gaat groeien.
Dit zijn vaak ook merries die het op een jeugdkeuring minder doen.

Hier gaan we morgen scannen. Kloppend hartje, 3 op dracht.