[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:25

Eretria schreef:
Onze merrie niet drachtig. Wel beginnend hengstig dus spoelen en poging 2. Ook onze laatste poging. Als het niet wil dan wil het niet en hebben we alles geprobeerd.

Hoe vaak is ze nu gedekt dan? Het is nog vroeg in het jaar en bovendien zijn de nachten ook erg koud. Meestal pakken merries beter op wanneer ze het land op kunnen en de zon lekker op hun rug staat. Je hebt nu al veel kosten gemaakt, dan zou ik het niet zomaar opgeven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:27

Eretria schreef:
Onze merrie niet drachtig. Wel beginnend hengstig dus spoelen en poging 2. Ook onze laatste poging. Als het niet wil dan wil het niet en hebben we alles geprobeerd.

Nu al laatste poging en met spoelen en hengstig spuiten? Waarom precies?
Wel erg balen dat ze van de eerste keer niet drachtig is. Het is wel heel koud nog dus geef haar eens ongelijk :P

Cioccolato dat geluid heb ik eerlijk gezegd nooit gehoord :o weet wel dat ze sommige springers dichtzetten voor de sport ipv dracht.

Wpaard wat een leuk idee tweespan! Wil ik ook met mijn veulen van volgend jaar!

Kiss snap ik helemaal hoor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:35

Eretria schreef:

Als je het in Mei, Juni, misschien nog Julie probeert, heb je gewoon veel meer kans dat de natuur ook een handje helpt.

Hengstig spuiten is echt geen garantie en moet ook op het goede moment, wil het effectief zijn.

Er zijn zoveel merries die weleens niet pakken, maar dat zegt niet dat ze niet drachtig kunnen worden. Wisselen van hengst kan ook soms helpen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:51

Eretria schreef:

Ik ben ook wel benieuwd wat de reden is van nu de laatste poging?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:53

We hebben nu 1x hengstig gespoten en doen we nu niet meer. Cyclus is nu mooi op gang gekomen. 3 jaar geleden hebben we het 3x geprobeerd met een oude hengst dat wou niet lukken. In de tussentijd is ze een paar keer door een ruin gedekt, denk dat dat het euvel is.

Reden laatste poging is dat ik de merrie niet continue wil pesten. Ze is erg moeilijk met scannen. Misschien proberen we het eind vh seizoen dan nog wel een keer, maar wil niet elke cyclus opnieuw proberen.

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:56

Als ze zo moeilijk drachtig te krijgen is, is de kan wel wat groter dat het later in het seizoen makkelijker lukt dan nu. Het is nog volop winter in de natuur.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:00

Eretria schreef:
Reden laatste poging is dat ik de merrie niet continue wil pesten. Ze is erg moeilijk met scannen. Misschien proberen we het eind vh seizoen dan nog wel een keer, maar wil niet elke cyclus opnieuw proberen.

Als je er zo over denkt, dan vraag ik mij af waarom je de merrie dan überhaupt laat dekken. Dit zijn keuzes die je vooraf moet maken en je weet dat er bij dekken scannen hoort. Wil je minder scannen, dan moet je kiezen voor een natuurlijke dekking, dan zal de hengst het juiste tijdstip bepalen en hoef je alleen te scannen na 16-18 dagen of ze drachtig is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:03

Jullie gaan snel.

Eretria, zou ook nog niet opgeven, het weer zit echt niet meer. Zou natuurlijk fijn zijn als deze poging gewoon ineens werk.

Ik las vanalles over dicht zetten, onze vorige merrie had dat ook nodig. Idd niet vergeten om optijd los te maken.

Abseque; je kan de spanning wel opbouwen.

Iemand vroeg een foto van 'mijn' hengst.
Wij hebben zaterdag diepvriessperma opgehaald van Tricked Out Spook, merrie werd intussen geinsemineerd. Dus nu is het duimen (sperma was niet super goed blijkbaar, maar dat was vorige keer van de andere hengst ook niet en toen was de eerste keer drachtig)
Nu even regelen om haar op te halen.

Afbeelding
Trick out spook.
Afbeelding
Net nog even op bezoek geweest. <3

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:11

Ik ga straks even alles bijlezen.
Ik denk dat ik dit jaar beide merries laat dekken.
Weet alleen nog niet welke hengsten.
Loes is op het moment 329 dagen drachtig, dus die moet eerst nog bevallen.
Renske heeft in 2019 een veulen gehad.
Zij heeft geen papieren, dus zit in dubio of ik voor haar een Friese hengst ga zoeken of misschien een een hengst met een apart kleurtje.
Dus als jullie tips hebben, ze zijn van harte welkom <<)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:14

Dat was ik Kirrr, mijn g*d, wat een knap beest! <3

Resnke is een Fries neem ik aan? Vind je een Barok Pinto dan niet leuk?

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:18

Cynthia82 schreef:
Dat was ik Kirrr, mijn g*d, wat een knap beest! <3

Resnke is een Fries neem ik aan? Vind je een Barok Pinto dan niet leuk?

Ja klopt renske is een fries

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:23

Hele mooie hengst Kirrr maar ik vind je merrie ook super. Vind beiden echt een mooi type hebben.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:38

Als de DA aangeeft dat een merrie beter dichtgezet kan worden dan doe ik dat. Wij hadden een merrie waarbij dat altijd moest. Nu heb ik dat niet meer.

Merrie nr 3 is klaar bij de HH dus die gaan we vanavond weer halen. 3 op het bankje dus. Nr 4 morgen hengstig spuiten.
Wij doen altijd of in de veulen hengstigheid of anders op dag 20 hengstig spuiten. Deze merrie had een zwak veulen dus hebben we de veulenhengstigheid over geslagen. Het veulen gaat nu goed dus nu kan het wel.
Zaterdag de eerste scannen op dracht. Spannend weer

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:41

Kirr, die hengst had ik ook gezien. Knappe kerel. Maar ik vind de merrie ook een knap type.

Ik vind het wel altijd zo grappig als een merrie en veulen verschillende kleuren hebben.

Van Friezen ook geen verstand, maar begrijp dat er tegenwoordig ook meer op barok type wordt gefokt dan volle Fries??
Je ziet wel hele leuke kruisingen, maar ik vraag me altijd af wat het met de bouw en gangen doet.

Merrie hier is nu echt aan het knipperen en druppen, dus we hebben het weer genoteerd. Ga dan deze onthouden, volgende overslaan en de keer daarop proberen. Als ze regelmatig is, maar ik heb wel goede hoop en anders maar een paar dagen scannen om te zien wat er allemaal gebeurt vanaf minimale tekenen tot grote tekenen.
Je hebt natuurlijk altijd merries die net iets afwijken van het normaal.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:22

Hoi :wave:

Zijn er hier al mensen die hun merrie hebben laten insemineren met Ceaser ter Linden?

Ik zit even te bedenken hoe ik dat moet gaan aanpakken aangezien de hengst in Belgie staat.

Geen idee of dat hetzelfde gaat als hier in NL en het is voor mij alweer 13 jaar geleden dat ik voor het laatst een veulen gefokt heb dus ben er helemaal uit :o

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:30

Maandagavond Hilde naar de hengst gebracht en vanmorgen is de hengst er al op geweest ze was heel gewillig. Ze blijft er nog een paar dagen staan en de hengst zal er nog een paar keer op gaan. En dan straks op het wacht bankje zitten tot de 18 dagen na de laatste dekking.
Super spannend

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:38

Caresse07 schreef:

Zijn er hier al mensen die hun merrie hebben laten insemineren met Ceaser ter Linden?

Ik zit even te bedenken hoe ik dat moet gaan aanpakken aangezien de hengst in Belgie staat.

Geen idee of dat hetzelfde gaat als hier in NL en het is voor mij alweer 13 jaar geleden dat ik voor het laatst een veulen gefokt heb dus ben er helemaal uit :o

Ja ik :j
Kan gewoon in NL geleverd worden via een koerier

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:58

pradadaan schreef:
Caresse07 schreef:

Ja ik :j
Kan gewoon in NL geleverd worden via een koerier

Kijk dat is handig :)

Zet jij jouw merrie ergens neer om te laten insemineren of rij je heen en weer naar een DA?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:16

Mijn dierenarts scant en insemineert gewoon bij mij op stal. Dus geen heen en weer gedoe met mijn merrie :P

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:11

Dat geluk heb ik ook pradadaan

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:13

Dat wil ik inderdaad ook graag :j

Gewoon lekker in haar vertrouwde omgeving en geen gesleep heen en weer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:19

Hoi allemaal! Ik kom heel voorzichtig even spieken hier. Ik heb besloten om nog 1 keer een poging te wagen met mijn oudere merrie Wainonia. De afgelopen 2 jaar is het niet gelukt met haar, maar ik heb niet het gevoel dat ik alles heb geprobeerd dus het voelt niet goed zo. We gaan voor een andere hengst dit jaar, namelijk de jonge Groninger hengst Maximus (Macho Polo x Test). Dit is een zoon van de hengst waar ze 6 jaar geleden een merrieveulen van heeft gehad. Ik weet dat er een reële kans is dat het niet meer gaat lukken, maar wie niet waagt... :)
Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:28

Ik zou het zo fijn vinden als ze hier ook thuis wilde scannen. Helaas doet onze practijk alleen als je ook een opvoelbox hebt. Ik voel een projectje aankomen _O-
Maar gelukkig gaat de merrie de trailer met wat morren weer op :Y)

Volgende week scannen op een hartje.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:36

Wij hebben een opvoelbox gekocht. Ben er erg blij mee :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:44

Wij zijn bezig met er 1 te maken. Moeten alleen even kijken of de deur niet te hoog is voor het opvoelen. En we willen de wanden nog bekleden.

En dan straks ooit een inseminatie cursus doen, zodat ik het zelf kan doen :D En nog een dekbok, rollerbanken. Hoef ik ook niet meer met de hengst ergens heen als hij moet springen :))