[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:10

Hier ligt het helaas aan de merrie. Bocah is wel getest op sperma en die is heel goed vruchtbaar.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:49

Ik merk nog helemaal niks aan haar, maar ze laat haar hengstigheid ook niet heel duidelijk zien.

Dat is flink balen Luna. Is het dan toch de combinatie zoals je eerder zij of ligt het echt aan je merrie?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:54

Hier ligt het aan de merrie, ze is dit jaar 7 geworden en nog maar 1 veulen gehad. Denk niet perse de combinatie want alle andere merries had ie in 1 keer vol.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:13

Vraagje: ik 2015 heb ik van die ph-stripjes gekocht, hoe lang blijven die goed? Heb er daar nog redelijk veel van over en zou die volgend jaar willen gebruiken voor Falke.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:21

Sjintoo schreef:
Vraagje: ik 2015 heb ik van die ph-stripjes gekocht, hoe lang blijven die goed? Heb er daar nog redelijk veel van over en zou die volgend jaar willen gebruiken voor Falke.

Zolang ze droog bewaard zijn, zijn ze onbeperkt houdbaar.

Spannend weer bij velen, vooral merries die niet hebben opgepakt in de koude tijd en nu is het ook nog niet geweldig weer, pas met het weekend wordt het hier beter. Ik mag maandag gaan scannen, ik merk nog weinig aan Lara. Mijn andere merrie begon altijd heel dromerig uit haar ogen te kijken.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:27

Wat een leuk topic! Mijn merrie (ster sport dres v. Contendro) is nu 47 dagen drachtig van Four legends. Het is de eerste keer dat ik een veulentje fok, vind het allemaal erg spannend maar ook erg leuk! Jullie scannen na 18 dagen niet meer? Mijn merrie is nu 3 keer gescand en de veearts zei over een week of 6 nog een keer en daarna zie je het wel als de merrie het veulen verwerpt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:42

Nellekeee, ik scan ook altijd nog een keer tussen de 30 en 40 dagen!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:45

Ik scan gewoonlijk op 18 en 35 dagen. Daarna op 3 maanden of in oktober voor de gust regeling :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:52

oh balen voor de niet drachtige merrie's maar niks verloren op naar de volgende ronde.

komen weer heel opmerkelijke combi's voorbij, dit jaar lijken de friezen ineens heel erg aanwezig, vorig jaar hadden we de ijslanders :D leuk zo een verscheidenheid

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:57

Djessy is vandaag gescand, en zit nog in "Anoestrus" *wintermodus* volgens de DA. Zijn er mensen met ervaringen hiermee? Want de DA zegt dat je je merrie dan ook niet hengstig kan spuiten, klopt dit?

Ik ga Djessy zondag weer ophalen -O-

Jammer dat er merries niet drachtig zijn zeg! Op naar de volgende ronde!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:05

Mag ik mij hier ook weer melden.
Ik heb maandag mijn 2 welsh a pony's opgehaald ze hebben 2 weken bij de hengstenhouder gestaan.

VERA welsh a pony van 12 jaar.
Afbeelding
Zij is gedekt door Gadlys Lord Stanley
Afbeelding

JILLZ welsh a pony van 3 jaar.(Jillz zelf is geboren in het dbt van 2014)
Afbeelding
Zij is gedekt door Caeglas Elfryn
Afbeelding

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:49

Welkom aan alle nieuwe mensen!

Gefeliciteerd voor alle drachtige merrie's en helaas voor de merrie's die nog niet drachtig zijn. Maar noh geen man over boord, het is nog vroeg!

Murosch, persoonlijk zou ik niet zomaar van hengst wisselen.... Lang niet alle merries worden in 1 keer drachtig, iedere keer wisselen lijkt me ook niet goed. Volgende keer waarschijnlijk gewoon beter. Mijn dierenarts kan de zwemmertjes trouwens ook testen op kwaliteit, dan weet je het helemaal zeker. Maar na 1 keer kun je gewoonweg niet zeggen of de sperma kwaliteit niet goed is of dat het niet matcht.

Myrthe is dinsdag geinsemineerd, eitje is afgespoten op aanraden van de DA. Vanmiddag geschouwd en ze reageerde nog wel hengstig. Wel was ze de afgelopen tijd ontzettend nukkig en kon ik haar vanmiddag bijna niet van me af krijgen zo plakkerig en dromerig was ze. Lijkt me wel heel snel voor een gedragsverandering van een eventuele dracht. Morgenochtend vroeg scannen of het eitje weg is en zo nodig nog eens insemineren, maar we gaan er eigenlijk vanuit dat het eitje gewoon weg is.

Wat moet je als ruin zijnde toch met een hengstige merrie he :+
Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 00:08

Weer merrie's niet drachtig gescand, wat balen -O-
Persoonlijk zou ik nog niet switchten van hengst na 1 of 2 keer niet pakken denk ik. Gebeurt wel eens vaker en is niet gezegd dat het aan de hengst ligt. Kan ook gewoon even timing zijn. En hengst zal toch niet voor niets de eerste keus zijn, denk ik dan.

Kabayo, deze schone is Red Flyer. Pippin stond ook wel op het lijstje, maar niet helemaal overtuigd door zijn 3-jarigen op de HK dit jaar.

Waterhoofd ben ik me nog in aan het verdiepen. Onderzoek wat vorig jaar gepubliceerd is, wordt specifiek gemeld ook dat de test voor Friezen legitiem is. Echter heb ik ook andere onderzoeken gevonden bij andere paardenrassen (geloof dat het Franse dravers waren o.i.d.) waar het juist om een niet-erfelijke mutatie ging. Dus er is nog veel onduidelijkheid over. Heb de UKP gemaild hierover, gezien zij onderdeel zijn geweest van het onderzoek bij Friezen, maar nog geen reactie gekregen helaas. Maar dit jaar dus wel een hengst gekozen met heel ander bloed.

Luna, een 7-jarige merrie is toch nog heel jong :+ Lijkt me niet dat de leeftijd dan al invloed zou moeten hebben op de vruchtbaarheid.
Lies heb ik met 6 jaar voor het eerst laten dekken en met 7 jaar de tweede keer en was beide keren in één keer drachtig. Roos met 5 en 6 jaar ook :o

Karin, leuk dat je mee komt kletsen. Leuke combinaties!

ML, leuk he die hengstige merrie's! Roos is hier ook echt ontzettend hengstig en valt iedereen lastig (we hebben dan geen ruinen lopen), maar de andere merrie's, zelfs haar eigen paar weken oude hengstveulen :n
Zal haar morgen toch maar eens vertellen dat zij leeg zal blijven dit jaar :(:)

En hier inderdaad ook rond de 17/18 dagen scannen, vorig jaar zelfs op 15 dagen, i.v.m. twee eitjes bij Roos en het eventueel moeten wegknijpen van een vruchtje. En dan na 30 dagen nog een keer op kloppend hartje.
Twee jaar achter elkaar nu ervoor gekozen om niet meer in september te scannen omdat ze al zo aan het groeien was. Bij twijfel had ik ze dan nog een keer gescand voor evt. gustverklaring.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 06:54

P_Tries schreef:
Djessy is vandaag gescand, en zit nog in "Anoestrus" *wintermodus* volgens de DA. Zijn er mensen met ervaringen hiermee? Want de DA zegt dat je je merrie dan ook niet hengstig kan spuiten, klopt dit?

Ik ga Djessy zondag weer ophalen -O-

Jammer dat er merries niet drachtig zijn zeg! Op naar de volgende ronde!

Jeetje wat onwijs balen!
Ik heb 2 jaar geleden met Bibi gehad dat de dierenarts ging scannen voor haar cyclus maar die kon er toen niks van zeggen hoever ze zat, ze zag niks en ook geen aanstalte tot.. heeft haar toen wel gespoten en heb haar paar dagen later weggebracht en ze werd mooi hengstig.
Is het niet het proberen waard? Ze staat er toch? Wat een domper zeg.

Zag mooie welshjes voorbij komen <3

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:02

Ff ego :o
Reageer straks ff op de rest :P.

Jaaaaaaa Belle is drachtig!!! *\o/*

Afbeelding

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:07

Gefeliciteerd!!!!!! Wat een mooi bericht!!!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:23

Gefeliciteerd ML :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:33

Jeeej proficiat!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:34

Gefeliciteerd, wat fijn!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:44

Gefeliciteerd!!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:56

Gefeliciteerd!

Wij zijn onderweg met Esmeralda naar hengstenstation om te scannen op dracht. Ik hoop zo ook meer zekerheid te hebben over Wild Thing. Spannend, spannend :):)

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:58

AM_Horses schreef:
Gefeliciteerd!

Wij zijn onderweg met Esmeralda naar hengstenstation om te scannen op dracht. Ik hoop zo ook meer zekerheid te hebben over Wild Thing. Spannend, spannend :):)

Heel veel succes!!!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:01

Ooh wat balen dat er toch een aantal niet drachtig zijn. Het is ook wel rotweer nog. en best heel koud nog. Ik zou ook niet direct de combi afschrijven. Soms pakt het gewoon niet in 1x. Hopelijk de volgende ronde meer kans.

Momenteel staat chakira hengstig, maar ze moet nog even 1 ronde wachten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:09

Sun was spontaan hengstig toen ze werd gebracht in maart. Toen gedekt en tijdje later weer (echt?) hengstig en met 17 dagen gescand en niet drachtig dus morgen gaat ze terug :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:12

Succes!!

Ik heb nog een paar dagen om te bedenken wat ik ga doen mbt het hengstje. Ik ben er nog niet uit. Dit weekend knoop maar doorhakken en volgende week met frisse moed er tegenaan.