[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:21

Jammer rooslover, het is toch allemaal niet zo vanzelfsprekend zo te lezen dat het in 1 keer lukt. Hopelijk met je 2e merrie de volgende keer meer succes!

Voor diegene die wel drachtige merries hebben gefeliciteerd!

thea1978 schreef:
Ik heb mijn merrie 2 dagen geleden voor het eerst laten insemineren. Zo onwijs spannend. Super leuk topic en meld me dan ook graag aan.

Welkom thea, leuk leuk! Voor mij is het ook de eerste keer dat ik zelf een veulen fok. Spannend he :)
Ik heb ook het boek van Paul de Vries en dat is echt een aanrader! Op http://www.paarden-info.be/ kan je leuke tekeningetjes zien van het groeiende embryo.

Volgende week mogen wij alweer naar de 6 weken scan! Helemaal zin in :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:53

Rooslover wat spijtig, maar we hebben nog tijd zat. Volle moed naar de volgende poging want kweet dat dit niet makkelijk is na de teleurstelling.

Dustinlover ik ben ook heel benieuwd, zou je met die combi kunnen rijden want ik dacht eens gehoord te hebben dat mini's niet te rijden zijn.

Heb boek van Paul De Vries ook, heel goed boek en bijna het enige complete boek over fokken en geboorte enz, ik had vorig jaar een dvd gekregen van mijn DA die ook aan de unief wordt getoond. Maar ik heb dit ooit in een topic hier gezien met link om te bekijken. Ging over de ligging van het veulen tijdens de geboorte heel leerrijk.

thea1978

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:12

Zo boek besteld. Nu duimen dat ze over 17 dagen drachtig blijkt te zijn.

Dat lijkt me inderdaad heel erg balen als je merrie gust blijkt te zijn. Ik merk nu al dat je er toch heel erg naar uit kijkt en in spanning zit of het gelukt is ja dan nee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:19

hier een hengstigheid die maar niet lijkt door te zetten. Ik vraag me af of het zou kunnen dat ze het opnieuw gewoon niet laat "blijken".
zou die DA helemaal gek van me worden als ik hem bel met die vraag? :o Inmiddels zijn we bijna een maand verder...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:25

rooslover schreef:
Hier vanochtend helaas 2 lege merrie's. Met de ene merrie gaan we het niet verder proberen, merrie is 22 en mag van haar welverdiende pensioen gaan genieten (ik moet er wel bij zeggen, dat de merrie geen nieuwe eitjes op haar eierstokken had zitten en dat was vorige keer met 18 dagen wel het geval, het is echter zo "rommelig" bij deze merrie in haar baarmoeder, dat ze misschien ons nog wel verrast, maar die kans is heel klein).
Andere merrie was niet drachtig en ook al hengstig geweest, waarschijnlijk niet de goede dekdatum doorgekregen van de hengstenhouder, die gaat volgende week weer opnieuw naar de hengst.

:(:) Balen roos... Hopen dat nummer 2 wel drachtig wordt nu!!

Overigens lees ik wel alles maar ik reageer zodra mijn PC hersteld is uitgebreider op alles. Hij is nu zo idioot traag dat ik amper kan terug scrollen en mijn geheugen is niet zo goed dat ik "uit mijn hoofd" overal op kan reageren. :o
Dinsdag gaat paps het hopelijk op lossen...

ik las oa dat Pletje op fokkers-rondje gaat en dat er al een boel ongeduldige dames zijn die ook een beetje "angstig zijn" en dat het ongeboren mini-rijpaard-veulen al kopers heeft! :) Ik zou dat trouens ook moeilijk vinden hoor, om dat vast te leggen. Je bent toch nieuwsgierig en dan leg je het vast en komt er een veulen uit dat "het helemaal is" en dan zit je vast aan je belofte!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:07

Ik zou gewoon afwachten wat er uit deze F1 kruising komt (met dat mini-veulen) en dan eventueel verkopen. Als het helemaal je droompaard is, dan wil je die inderdaad zelf houden. Ik ben ook wel heel benieuwd trouwens haha! Maar ik wil em niet kopen hoor :+

Wij gaan volgend jaar inderdaad een rondje fokkers doen die een Floris veulentje hebben. Het is hier trouwens slecht weer :oo Alleen maar stortbuien, de hele dag al -O- De paarden staan binnen. Ze mogen straks wel even de paddock in. Met al die ijzers durf ik het niet aan op het natte gras. Floris stond vanmorgen al buiten, zoals iedere ochtend, maar die wilde niet meer naar binnen :')

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:41

Tjinta: Ik wil het eerst even afkijken, zou het zonde vinden als er mijn hoopvolle droom uit komt en ik heb het verkocht :)

Roos: balen zeg! Hoop dat de volgende x aanslaat!

Ik weet zeker dat ik heel veel volgers heb met mijn mini x paard haha :P

Fotsy: bij de echte mini mini's niet inderdaad, maar Jet is een American Miniature Horse x Welsh hengst van 96cm en enorm breed gebouwd en op hem zou zelfs al gereden kunnen worden:
Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:05

Casca schreef:
Even een vraagje, merken jullie ook veel verschil in het karakter van de merrie als ze drachtig is? Of ik verbeeld het me? Maar mijn merrie lijkt zooo chagerijnig en lui dat zelfs de staleigenaar me erop aansprak! We hebben medelijden met de andere paarden die bij haar in de wei staan :+ :P zo deed ze eerder niet..

:j Niet allemaal, maar vorig jaar is Sientje voor het eerst gedekt en die was echt vanaf het begin dat ze drachtig was finaal anders! Eerder stond ze helemaal onderaan in rang in de groep, was een groepje van 4 merries en zij ging voor iedereen met een boog aan de kant. Ineens ging de knop om en zette zij bij binnenkomen van de wei de leidster van de kudde aan de kant. Zij was de baas en daar kon maar beter niemand aan twijfelen. Niet gemeen of zo, maar wel ineens heel zelfbewust. Zo kenden we haar helemaal niet (en de andere merries ook niet := )

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:24

Rooslover,wat jammer! Succes de volgende ronde.
DL, ik zou zeker ook afwachten totdat het veulen er is. Je zal het maar vooraf verkocht hebben en dan je droomveulen geboren zien worden!

Net gehoord dat ze Mausi gister gescand hebben, en sperma hebben besteld voor dinsdag. Vind het best knap dat ze nu al kunnen zeggen dat ze dan nodig hebben, maar goed, volgens de DA was dit weekend nog veel te vroeg, dus gaan ze dinsdag 'beginnen'. Ben bang dat ze dan misschien nog een tweede keer geïnsemineerd moet worden. En ik had net gepland haar woensdag op te gaan halen, is de enige dag dat ik kan en anders wordt het pas ruim een week later. Maar met 2 merries daar, tikt dat aardig aan qua stalgeld. Dus hoop echt dat ze dinsdag klaar is, zodat we ze woensdag gewoon op kunnen halen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:49

Jammer rooslover! Er was er 1 wel al drachtig toch?

Ayasha balen dat je merrie haar hengstigheid niet door zet. Kun je haar niet voor de zekerheid laten scannen hoe ver ze in haar cyclus zit?

Thea, spannend! Nu 18 dagen aftellen!

Dat boek van Paul de Vries heb ik ook in bruikleen, mooi en duidelijk boek! Ook het boek van veulen tot paard heb ik hier, maar die is wat ouderwets.

Mijn merrie is ook nog steeds niet hengstig, ze toont echt niets, terwijl ze altijd heel stipt is. Zou het kunnen dat het op 16 dagen niet (goed) te zien was en ze mogelijk een vruchtje ergens verstopt heeft? Wellicht nog een keer laten scannen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:52

grmbl heb het opgegeven met mijn laptop en mijn oude maar genomen (die dus beter werkt dan de "nieuwe" :roll:)

Dadelijk even de tijd nemen om op alles te reageren dus!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:18

Jibbel als je niet meer wilt dekken zou ik gewoon even afwachten :) en dan over een paar dagen misschien nog eens scannen?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:44

Al-zawraa ja kostelijke affaire, hopelijk is ze geïnsemineerd en kan je ze woensdag halen, het is trouwens niet leuk als je schatjes ergens anders staan dan thuis.

Dustinlover, er staat hier gewoon geen smilie voor maar die hengst van je, kwijl, kwijl en vingers aflikken, mmmm, hij is om op te eten.

Jibbel wie weet, maar niet teveel hoop (begrijp me niet verkeerd) maar dan is er weer niet die teleurstelling. Stiekem duimen.

Kga morgen ook nog eens bellen hoe het met mijn merrie is. Geen nieuws goed nieuws?pffff

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:47

DL wat een prachtdier zeg...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:48

Vond het vreselijk toen ik Pony en Arie met Jan mee moest geven. Nog nooit heb ik haar zo hop uit handen gegeven, vervolgens een week daar gestaan, vreselijk gevoel. Ze hebben er prima gestaan maar was dol blij toen ze weer thuis waren, vind het toch maar niks als ze zo ver weg staan.

Wat kosten je dames per dag Al-Zawraa??

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:50

Dankjullie wel :) ik ben ook erg blij met hem want buiten dat het net een buldozer is als hij mag dekken is hij wel goed gemanierd(hebben we wel even er goed moeten in stampen :P ) Dat herinnert me eraan dat ik naar buiten moet en moet gaan dekken... :P

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:27

Woogy schreef:
Vond het vreselijk toen ik Pony en Arie met Jan mee moest geven. Nog nooit heb ik haar zo hop uit handen gegeven, vervolgens een week daar gestaan, vreselijk gevoel. Ze hebben er prima gestaan maar was dol blij toen ze weer thuis waren, vind het toch maar niks als ze zo ver weg staan.

Wat kosten je dames per dag Al-Zawraa??

Degene die nog niet drachtig gescand is €10,- per dag en degene die al drachtig is zo ongeveer €7,50 per dag. Dus dat tikt aardig aan. Helemaal omdat Aziza er eigenlijk al 1,5 maand voor niets staat, omdat zij 30 april al drachtig gescand is. Maar ja, omdat ze bang waren dat Mausi zou flippen als Aziza weg zou gaan haar toch maar laten staan. Maar nu wil ik ze toch wel graag weer thuis hebben, ook omdat Aziza momenteel mijn enige rijpaard is, en echt mijn maatje, en ik haar nu al 3 maanden niet thuis heb staan. Ik rijd niet veel, maar af en toe een rondje is toch wel erg leuk :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:44

Wow dat is erg duur AZ!!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:51

prijzig...wij hebben nog steeds de droom om Pony te laten door een hele fraaie Fransman waar het 18 euro per dag kost...ex btw...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:57

Ja, daarom wil ik ze ook heel graag naar huis hebben! Maar dit zijn bij ons normale prijzen hoor, heb ze nog nooit ergens goedkoper kunnen stallen als het om insemineren enzo ging.

Vind het nu wel genoeg, de één staat er nu ruim 3 maanden en de ander 2. Nu heeft dat gelukkig voor Aziza het gewenste resultaat gehad, en bij Mausi is in ieder geval de bacterie behandelt (wat mijn DA niet op deze manier wilde doen), dus nu nog even laten insemineren en dan naar huis. Mocht ze dan niet drachtig zijn, probeer ik het thuis in ieder geval nog 1x. En daarna zien we wel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:01

waarom laat je ze niet thuis insemineren?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:13

Dat heb ik tot nu toe altijd gedaan (behalve toen Hala niet drachtig werd in 2011, die heb ik toen voor 1 ronde weggebracht), maar door geklungel van mijn DA is Aziza vorig jaar niet drachtig geworden, en aangezien ik haar opvolgster vorig jaar helaas verloren ben en ze intussen al 16 is, begint de tijd toch wel wat te dringen. Vandaar dat ik er dit jaar voor gekozen heb de dames weg te brengen, en bij Aziza is dat gelukkig succesvol uitgepakt.
Daarnaast is het niet zo eenvoudig om het sperma hier te krijgen, aangezien ik op een eiland woon. Dit betekend dus dat ik het sperma zelf op moet gaan halen in Den Helder, en dat mij minimaal een uur kost en ik kan natuurlijk niet elke keer zomaar even weg van mijn werk. Daarnaast is de overgang van Duits naar Nederlands transport een punt waar het al één keer mis gegaan is met het verzenden, en een aantal keer bijna mis gegaan is. Dus dat is ook wel een risico, en ik kan het met een ander bedrijf laten komen, maar dat kost dan weer veel meer.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:16

Al-zawraa goeie keuze, haal ze woensdag maar terug naar huis.

Bij mij kost het 12,50,-per dag en iedere keer de scan of opvoelen 17euro, kheb nog geen factuur gehad dus weet niet of ik de keren dat ze niet hebben geïnsemineerd ook moet betalen maar vorig jaar was het ook al bijna 500,- en dan nog benzine niet meegerekend(1,5rijden). Dat was bij hengstenhouder, nu staat ze in kliniek.
Mijn DA zijn woorden:
Fokken is gokken,
merrie of hengst, het is allemaal gelijk,
maar uiteindelijk wordt alleen de DA rijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 06:37

absoluut waar! bij ons kost scannen 50 euro...op stal 70.
Scheelt voor ons wel dat we natuurlijk dekken op de hengstigheid, blijft die vervolgens uit gaan we scannen.

Heb twee jaar geleden op een grote draver stoeterij gewerkt waar de merries met de hengstigheid dagelijks werden gescand, als het ei groot genoeg was geïnsemineerd en daarna weer gescand of het ei weg was. Merk aan mezelf dat ik het toch een stuk prettiger vind om het allemaal wat luchtiger 'aan te pakken'. De natuur z'n werk laten doen en de grote verrassing als ze na 21 dagen drachtig blijken

Dat worden wel pittige rekeningen voor je dames Roma, begrijp het wel dat je ze weg brengt, maar begrijp ik nu goed dat ze in duitsland staan?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:19

Ja, ze staan net over de grens in duitsland. Ik wilde ze bij een DA hebben waarvan ik zeker wist dat het goed ging komen, en met deze DA heeft mijn hengstenhouder hele goede ervaringen. Ook staan ze nu bij een particulier gestald, waardoor ze naar mijn mening beter staan dan bij een kliniek. Ze komen nu gewoon de hele dag buiten, wat bij vrijwel geen één kliniek mogelijk is.