[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Mijn Fries begint al bij dag 240 uier aanmaken. Placentitus vaak laten checken maar dit heeft ze nooit

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:32

Kabayo schreef:
Mijn Fries begint al bij dag 240 uier aanmaken. Placentitus vaak laten checken maar dit heeft ze nooit

Placentitis komt ze morgen ook checken, al is het meer voor mijn eigen geruststelling.
Begon jouw merrie ook bij haar eerste veulen zo vroeg?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Goed dat je laat checken!
Ja hier als maiden merrie op 245 dagen
Afbeelding
En hier rond dag 280
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:46

Altijd beter even checken.
Hier was een merrie ook standaard eind 280 met uier bezig. Met 290 al een noemenswaardig uier en in de 320 dagen een veulen.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Uier ziet er idd uit zoals op jou foto van 280 kabayo... net van die losse kipfiletjes aan de zijkant

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:55

Cioccolato schreef:
Altijd beter even checken.
Hier was een merrie ook standaard eind 280 met uier bezig. Met 290 al een noemenswaardig uier en in de 320 dagen een veulen.

Wel een prettig idee dat andere merries ook vroeg beginnen.

Bij de haflingers begonnen ze altijd pas rond 310

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Ja ik heb mu ook merries die er langer over doen. 1 is al bijna veilig met theezakjes :roll:

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

Al_zawraa spannend bij jou :):) hoe staat het vandaag ervoor met je merries?

Phileine83 Wij meten de veulens als ze een paar uur oud zijn en vervolgens maandelijks :D altijd leuk om die groeicurve te zien. Nu praten we over tinker veulens hier dus niet te vergelijken met warmbmoeden. De meeste zijn tussen 90 cm en 1 meter bij geboorte.
Je veulen is prachtig hoor <3

Mirjamalvaro Eliana ook veilig *\o/* zo te zien vordert ze al goed kwa uier.

Ponytante Heb je nog een droog foto toevallig? Balen dat de stalhouder zo moeilijk blijft doen over alles. Normaal volgen ze na een paar dagen de moeder vlot. En anders toch even doorzetten en het veulen elke dag Halsteren. Na een paar x oefenen gaat dat meestal vanzelf.

Equinight Ze heeft dus nog geen zin om echt de eindsprint in te zetten naar bevallen. Hopelijk vordert ze snel terug.

Garffpamela Fijn dat de medicatie lijkt aan te slaan. Knappe kerel is het hoor :+: .

Na Mirthe hebben we nog 2 merries in juni, even rust dus :D

Corinadrenth Fijn dat je veulen terug thuis is met haar pleegmama. Gaat het al beter met haar gewricht?

DDDara Fijn dat het halster om kan zonder in de houdgreep te houden.

Luna2006 hoe is het vandaag met je merrie?

Zebrastreep Bij jou ook spannend dus :):)

Am_horse Zirkonia maakt het ook spannend dan. Benieuwd hoelang ze het rekt.

Sabbuh zo te zien heeft ze een maanoog. Heb je een betere foto? Welke kleuren zijn de ouders?

Mer1980 Dat begint er idd goed uit te zien kwa uier.

Knolselder wat een koddig ventje <3 gelukkig was je er nog optijd.

Superpony altijd toch wel leuk die herinneringen. Voor wanneer was je merrie ook alweer?

Wisanda2003 Heb hier ook al maiden merries gehad die vroeg aan de uier beginnen. Maar kunt het altijd laten controleren als je twijfelt.

Mirthe maakt het spannend hier :):) . Ph was om 13u gezakt naar 6.5 en om 16u al naar 6.2. Melk is zo dik en plakkerig als stroop :+. Het is nog niet echt wit maar dat heeft ze eigenlijk nooit voor de bevalling. Ze harst ook en als ik de hars weghaal zit er binnen 10min nieuwe hars . Ze is ook heel boos met haar staart en stampen naar de buik. Gok/hoop vanavond/vannacht
Afbeelding

Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Merel - 353 dagen
Astrea - Silvia - 346 dagen
Quir - Odette - 345 dagen
Nieky1993 - Mirthe - 342 dagen
Moner - Fardeau - 342 dagen
lideli - Brynn - 342 dagen
RoseBlue - Anne-rose - 334 dagen
Quir - Ebbie - 334 dagen
Valuna - Sterre - 334 dagen
Soeboenoe - Aradia - 333 dagen
Mer1980 - O Solo Mia - 333 dagen
Quir - Char - 330 dagen
Lyona - Fenja - 330 dagen
Lyona - Silver - 329 dagen
SparkYY_8 - Zilverling Mirna - 328 dagen
Luna2006 - Maylinn - 327 dagen
Cynthia82 - Fiore - 327 dagen
Valuna - Nala - 327 dagen
Am_ horse - zirkonia - 323 dagen
Quir - Carice - 321 dagen
Knolselder - Peach - 308 dagen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Spannend Nieky !!

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Ik heb mijn best gedaan, voor een oog foto. Overigens zijn beide ogen zo.
En AM, de licht gekleurde vosjes hebben vaak toch wel een donkere / licht grijze huid?

Ze heeft ook enkele witte haren bij haar schoft.

Afbeelding

Het is niet de meest charmante foto maar hier wel duidelijk zichtbaar hoe roze haar huidje is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

Gefeliciteerd Sabbuh en Knolselder! Wel apart die roze huid (ik ken die vnl bij champagne, naar zal hier wel niet het geval zijn?).

Veulentasje idd vandaag gedaan. Veulen overstuur en liet zich zelfs vallen :( . Gevoelig ding. Blijven oefenen maar ik wil haar niet per direct traumatiseren.

In de middag liep ze gelukkig al bijna mee. En merrie is ook minder hysterisch, dat scheelt.

Ga wel in het weekend aan de slag met het halster.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Goed bezig ponytante +:)+

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Sabbuh schreef:
Ik heb mijn best gedaan, voor een oog foto. Overigens zijn beide ogen zo.
En AM, de licht gekleurde vosjes hebben vaak toch wel een donkere / licht grijze huid?

Ze heeft ook enkele witte haren bij haar schoft.
Het is niet de meest charmante foto maar hier wel duidelijk zichtbaar hoe roze haar huidje is.

Mooi en lief! :)
Mijn vosjes zijn ook geboren met een heel lichte huid en lichte oogleden.
Het vosje van dit jaar had zelfs palomino benen (haar vader is Odin, een palomino). Ook heeft zij blauwgrijze ogen. Ze is nu 2,5 maand oud en haar vacht (en huid) wordt steeds donkerder. De ogen zijn nog steeds blauwgrijs.

Jouw veulentje is echt een vos zo te zien.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

Nee hoor vosjes worden ook geboren met roze huid. Kleurt meestal met een paar dagen door. Net als met Palomino ook is. Kleuren ook naar donkere oogleden.

Spannend Nieky!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

AM! Kleurtjekenner. Waarom wordt mijn schimmeljaarling weer zwart/bruin. Ze was bijna wit :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:09

Ponytante, wat een vervelende situatie zo. Vroeger in pension alles zelf gedaan en daarna zijn ze een aantal maanden de kudde in gegaan elders. Veulentasje zou juist geen stress moeten geven, maar als ze nog weinig (positieve) aanraking gewend zijn is het misschien toch beter om er wat meer mee bezig te gaan
Je kan alleen niet teveel in 1x doen.

Spannend nieky.

Mijn merrie staat voor 28Juni en ze is bij eerste 2 baby's steeds aardig op tijd geweest, 2en3 dagen later, dus ben benieuwd.

Sowieso gaat het echt steeds meer kriebelen met al jullie lieve foto's

Sabbuh, ik ben slecht in kleuren, maar het is wel een lekker dotje.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

Knolselder gefeliciteerd! *\o/* Wat een leukerd!

Wisanda, goed dat ze komen checken, dat is nooit verkeerd. Ik heb er ook 1 die vrij vroeg met uier kan beginnen, die heb ik de eerste keer ook op placentitus laten checken, maar het is voor haar normaal.

Nieky, Mirthe ziet er ook spannend uit. Succes alvast!

Sabbuh, ik zou ook zeggen vos, maar ik heb geen verstand van de aparte kleurtjes. Maar ik denk dat die bij jullie ras ook niet voorkomen?

Ponytante, lastig op een pensionstal. Voor mij een van de redenen om nooit een veulen te willen fokken als ik niet in eigen beheer zou staan. Moet zeggen dat ik als stalhouder ook zou zeggen, jij wilt een veulen fokken, dus je zorgt zelf voor binnen/buiten zetten de eerste tijd. Als eigenaar zou ik dat ook liever doen, dan weet je precies wat je veulen aan ervaringen mee krijgt. Maar ik weet natuurlijk niet wat er afgesproken is.
Wel fijn dat ze in de middag al beter mee liep en lekker van het weekend aan de gang met het halster, dan gaat het vast snel beter, ook met de staleigenaar.

Nou Rakizah gaat wel 100% vannacht denk ik. Dit was vanochtend, net liep de melk eruit.

Afbeelding
Afbeelding

Mishrikah had vanochtend ook een aardig vol uier en die lekt altijd pas 1-2 uur van te voren melk, dus dat is altijd spannend. Dus even dacht ik, misschien komen ze beiden wel vannacht, maar uier is nu zoveel teruggelopen dat ik dat niet verwacht. Maar zeg nooit nooit bij Mishrikah.
Ze was afgelopen nacht wel het meest oncomfortabel van de 2.

Vanochtend
Afbeelding

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Wat leuk al die veulentjes hier, toch fijn te lezen dat het meestal goed gaat. Heb me eerder al eens voorgesteld hier, maar ben meer een meelezer. Mijn merrie koerst mooi aan op ‘veilig’ ze zit momenteel op 316 dagen. Uier veranderd wel wat, is nu weer minder als dat het geweest is. Voor zover ik weet haar eerste veulen, en hoop op een mooie bont veulen van de hengst Jidde BP.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vind haar nog wel bescheiden qua buik en uier dus verwacht dat het nog wel even duurt. Camera geïnstalleerd dus kan haar nu mooi in de gaten houden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:07

Dat wordt niet slapen AI

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:25

Al_Zawraa schreef:
Knolselder gefeliciteerd! *\o/* Wat een leukerd!

Wisanda, goed dat ze komen checken, dat is nooit verkeerd. Ik heb er ook 1 die vrij vroeg met uier kan beginnen, die heb ik de eerste keer ook op placentitus laten checken, maar het is voor haar normaal.

Nieky, Mirthe ziet er ook spannend uit. Succes alvast!

Sabbuh, ik zou ook zeggen vos, maar ik heb geen verstand van de aparte kleurtjes. Maar ik denk dat die bij jullie ras ook niet voorkomen?

Ponytante, lastig op een pensionstal. Voor mij een van de redenen om nooit een veulen te willen fokken als ik niet in eigen beheer zou staan. Moet zeggen dat ik als stalhouder ook zou zeggen, jij wilt een veulen fokken, dus je zorgt zelf voor binnen/buiten zetten de eerste tijd. Als eigenaar zou ik dat ook liever doen, dan weet je precies wat je veulen aan ervaringen mee krijgt. Maar ik weet natuurlijk niet wat er afgesproken is.
Wel fijn dat ze in de middag al beter mee liep en lekker van het weekend aan de gang met het halster, dan gaat het vast snel beter, ook met de staleigenaar.

Nou Rakizah gaat wel 100% vannacht denk ik. Dit was vanochtend, net liep de melk eruit.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mishrikah had vanochtend ook een aardig vol uier en die lekt altijd pas 1-2 uur van te voren melk, dus dat is altijd spannend. Dus even dacht ik, misschien komen ze beiden wel vannacht, maar uier is nu zoveel teruggelopen dat ik dat niet verwacht. Maar zeg nooit nooit bij Mishrikah.
Ze was afgelopen nacht wel het meest oncomfortabel van de 2.

Vanochtend
[ Afbeelding ]

Is dat niet wat vroeg met 317 dagen of zijn Arabieren vaak korter met de dracht?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Myrna91 schreef:
Wat leuk al die veulentjes hier, toch fijn te lezen dat het meestal goed gaat. Heb me eerder al eens voorgesteld hier, maar ben meer een meelezer. Mijn merrie koerst mooi aan op ‘veilig’ ze zit momenteel op 316 dagen. Uier veranderd wel wat, is nu weer minder als dat het geweest is. Voor zover ik weet haar eerste veulen, en hoop op een mooie bont veulen van de hengst Jidde BP.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Vind haar nog wel bescheiden qua buik en uier dus verwacht dat het nog wel even duurt. Camera geïnstalleerd dus kan haar nu mooi in de gaten houden.

Mijn merrie heeft het ook wel, maar deze staat behoorlijk koehakkig. Welke hengst heb je gekozen?

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

wisanda2003 schreef:
Gefeliciteerd met alle knappe veulentjes!!

Hier komt morgen de dierenarts ff mijn friese merrie checken.
Ze is 2 dagen ( 280dgn) geleden begonnen met uier aan te maken.
Verder geen koorts of uitvloeisel, maar voor een maiden merrie ben ik er toch niet helemaal gerust op.
[ Afbeelding ]

Het lijkt op de foto trouwens meer dan dat het is... zijn er meer merries die zo vroeg beginnen?
mijn new forest e pony begon ook zo vroeg, ook maiden. Maar is uiteindelijk op 330 dagen bevallen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Ofira trekt zich nog even terug , het was toch meer hars dan melk. Maar ze is wel minder aan het eten. Nog even geduld denk ik

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Zaquira schreef:
Is dat niet wat vroeg met 317 dagen of zijn Arabieren vaak korter met de dracht?

Niet alle Arabieren, maar de merries die ik nu heb dragen allemaal vrij kort. Er zijn er ook genoeg die overdragen hoor, maar vind het wel lekker dat ik tegenwoordig nooit zolang meer hoef te wachten :D

Rakizah heeft hier tot nu toe 1x 323 dagen gedragen, laatste dracht 318 dagen en nu 317 of net 318 denk ik.
Mishrikah tot nu toe hier 325 en 323 dagen. En mijn eigengefokte Aleeyah 2x 328 en 1x 325 zo uit mijn hoofd.

Ik heb van een andere merrie al eerder een veulen gehad op 315 dagen, ook kerngezond, dus ik word niet zenuwachtig van deze draagtijden.

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:43

Sabbuh en knolselder gefeliciteerd met de veulens! En er staan een aantal in de rij die vannacht zomaar zouden kunnen komen. Succes voor de wakers!

Hier genieten we elke dag van ons veulen. Vandaag al weer een week oud en ze doet het echt super! Van heerlijk spelen tot lekker slapen.

Afbeelding