[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:07

Sanet schreef:
Tonnie is waarschijnlijk nu veulentje aan het vangen.

Fleuribelle, wat ontzettend verdrietig van jullie Sterre. Is het door een ongeluk gebeurd of hadden jullie altijd al het idee dat het niet goed was?

Sterre heeft in de opfok een trauma gehad. Hoe of wat weten we helaas niet. Ze stond in een koppeltje van 5 Friese merrie veulens.

Iedereen bedankt voor het medeleven.

Tinnie wat een plaatje van een veulen. Gefeliciteerd

Goldenearrow wat een schatje zo met dat tongetje.

Rensju, het is zeker niet vanzelf spreken. Dit is het derde veulen achter elkaar wat wij verliezen.
De lol gaat er zo wel vanaf. Ik durf ook bijna niet meer te genieten van de aanstaande geboorte.

rensju

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:40

Potverdorie dat is wel echt kloten, snap dat de lol er wel vanaf gaat.
Ik heb 2 gefokt, de ene alles vrij vlot en goed gegaan en is nu 5. De ander een grote ellende zowel geboorte als daarna. Dus ik ken het gevoel van beide kanten

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:29

Fleuribelle, wat verdrietig dat Sterre het toch niet gered heeft!

Prachtige veulens erbij, super

Vandaag mijn merrie naar de bevalling stal gebracht. Durfde het zelf niet aan met haar als Maiden.
Leeg hier....

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:50

Fleuribelle veel sterkte. Wat een rotnieuws! :(:) En het 3e veulen op rij. Wat een nachtmerrie...
Hopelijk heb je dit jaar, met dit veulentje wat komen gaat, heel veel meer geluk.

Jennyk vervelend koliek. Hopelijk is ze er snel bovenop.

Beterschap Knolselder!

Tinniiee gefeliciteerd. Wat een knap koppie! <3
Heerlijke foto's. Ik houd ervan als ze apart getekend zijn.

Goldenarrow geweldige foto met dat tongetje.

Jessicazz haar blauwe ogen springen er echt uit. :)

Symke spannend dat ze nu op de kraamstal staat. Dan gaat het niet heel lang meer duren.

Hier alles rustig. De 'ontwikkeling' van het uier is weer over/staat stil. Gelukkig maar want ze moet nog even. Al wordt ze nu wel echt heel dik. :wow:

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:31

Ik lees nog steeds mee :+
Weer even een bijleespost van mijn kant.

Dieyar: *\o/* Gefeliciteerd, heel knap veulen!
Tinkels: oei dat maakt het spannend zeg, hopelijk blijft het nog even warm zitten
Baudyh: ook een heel mooi veulen zeg!
Fleuribelle: Wat een triest nieuws, heel veel sterkte toegewenst :knuffel:
Knolselder: F*ck zeg, gevloerd door Corona, hopelijk snel er bovenop en wacht Quinn nog even tot je wat bent opgeknapt.
JennyK: oei, koliek is nooit fijn -O- hopelijk is ze weer opgeknapt!
Symke: Wanneer is jou merrie uitgerekend? Mijn merrie is nu 311 dagen, en staat nog thuis, met de nadruk op nog :+ :+
Goldenarrow: Leuk met dat tongetje eruit :P
Tinnie: Wat een knap veulen, ik wil er ook wel 1 met zo'n bles <3

Hier gaat alles zijn gangetje, merrie is nu 311 dagen en staat dus voor alsnog thuis, denk dat ik haar over 2 weken wegbreng, beetje afhankelijk van hoe de uier ontwikkelt, tot dusver doet die vrij weinig :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:45

Helaas nog geen tijd gehad om een bijleespost te maken. Die houden jullie te goed van mij!

Maria haar vulva is het enige waar nu verschil in te zien is. Die is al aardig slap en kan nog net niet naar binnen kijken (bij wijze van). Uier doet weinig. Banden vallen ook mee, maar ik sta nu wel echt op scherp en alert bij Maria.
Ze kan heel weinig laten zien en ineens is de kleine daar. Zeker nu de vulva de enige is die verandering laat zien. Kijk er naar uit, maar de gezonde spanning begint nu wel te komen. Zal zo blij zijn als de kleine levend en gezond in de wei staat straks!
Maria is nu 298 dagen dragend. Nog 2 dagen en dan mag ze los. Ze heeft het wel echt zwaar. Sinds vandaag doet ze liever niks dan wel iets :knuffel: . Had nog met haar willen buiten wandelen deze week, maar als ze echt aangeef ook dat niet meer te willen mag ze vooral heerlijk hoogdrachtig zijn en zich voorbereiden op de komst van de kleine.

Weet niet of we de vulva's hier ook plaatsen? Anders zal ik de foto van vorig jaar en vandaag ook nog hier in zitten :j .
Je ziet het ook aan haar blik. Het arme ding :knuffel: . Nog even volhouden! Dan kunnen we genieten van haar en haar prachtige veulen <3 .

Afbeelding

Afbeelding

Jenny daar en tegen is nog heerlijk aan het klieren en zag ik vandaag nog heel enthousiast rondjes rennen, maar ook daaraan kan ik zien dat ze het wat zwaarder krijgt.
Zij zit nu op 302 dagen dracht.

Afbeelding

Afbeelding

Zoë zit nu op 275 dagen, maar ook zij krijgt het wat zwaarder merk ik. Al trok ze vandaag nog wel even een sprintje door de wei!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 01-03-22 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:49

Wauw zeg wat een prachtige veulens zijn er al geboren <3 gefeliciteerd allemaal!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:55

Heb de maiden een foto van jou laten zien kabayo :))
Afbeelding
Ze heeft het opgepikt al moet ze nog wel een behorlij stuk :')

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:24

Cioccolato schreef:
[ [url=m/4Kc38y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaha cioccolato, misschien werkt het maar zo snel als Zilver kunnen er niet veel!

XYaartje is de uier foto van Maria? Dan zou je denken duurt nog wel even?

Melissa, die v mij nu 298 dagen maar de stal wilde ze graag maand van tevoren er hebben, dat is beste qua antistoffen en om de merrie te leren kennen.
Zij weten het beste denk ik dan maar.
Komt nu goed uit want krijg paard van dochter even thuis na kies operatie,kan nu mooi op plek van de merrie.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:34

Symke schreef:
Cioccolato schreef:

Hahaha cioccolato, misschien werkt het maar zo snel als Zilver kunnen er niet veel!

Melissa, die v mij nu 298 dagen maar de stal wilde ze graag maand van tevoren er hebben, dat is beste qua antistoffen en om de merrie te leren kennen.
Komt nu goed uit want krijg paard van dochter even thuis na kies operatie,kan nu mooi op plek van de merrie.

Dat is mooi geregeld dan! Tegen mij zeiden ze dat de meeste ze brengen op 1 week voor de 11 maanden dus dat is bij mij rond 17 maart denk ik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:39

Je moet altijd allss proberen he! Van wortels tot fotos..
De fokmerrie komt vaak wel tussen de 320 en 325 dat is top. Maidens tot nu toe ook altijd voor 325 gehad hier.

Dus. Ik doe dan toch iets goed met alles proberen en uit de kast halen :))

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:49

Symke schreef:
Cioccolato schreef:

Klopt, dat is haar uier foto van vandaag en dat zou je denken inderdaad en dat denk ik ook, maar onderschat Maria niet. Ze had met Asfaloth toen ook zo'n uier als dit en toch. 3 dagen nadat we tegen elkaar hadden gezegd van: "Dat duurt nog wel even." lag Asfaloth daar in de wei. Geen signalen, niks. Hij was er zo ineens. Ze heeft met Ariel ook niet een heel vol uier gehad geloof ik (moet ik even terug kijken of ik die uier foto's nog kan vinden) en die was er ook zo ineens. Isaac en Noah wel vol uier, maar ook dan was er nog niet veel te zien en lag de kleine er ineens naast. Zo lekt ze bijvoorbeeld ook geen melk.
Je kan nog zo goed waken als je wilt. Er zo vaak uit gaan per nacht als je wilt, maar ze doet het altijd als je net even niet kijkt. 2 jaar terug ook. Fokker van Asfaloth had om half 9 gekeken. Niks aan de hand. Hij gaat terug naar het erf. Ik kom een half uur later om 9uur aan en Noah was geboren. Fokker van Asfaloth had niks in de gaten. Zo snel kan het gaan bij haar.
Ze is zo onwijs sneaky daarin.

Zo te lezen lopen jouw merrie en Maria gelijk met elkaar op?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:17

Pfoeee weer helemaal bijgelezen.
Jullie gaan alweer vlot hier!
Ik lees ook alweer nare berichten, weet je verhaal van vorig jaar nog rensku, verschrikkelijk dat je Sterre nu kwijt bent!
@tiinniiee, wauw wat een plaatje zeg!

En alweer n boel veulentjes en veilig, ik vind dat voor dit seizoen even een ding nog… Wanneer te beginnen. Voor mensen zonder een binnenbak om los te laten, is het nu praktisch zo vroeg? Lijkt mij lastig met voldoende buiten beweging voor het veulen want je wil ze toch droog hebben liggen.

Ook vroeg ik me af, ik heb dit jaar voor het eerst een maiden, doen jullie nou dingen anders?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:31

Bij Jenny en Zoë doen we geen dingen anders dan anders. Niet dat ik weet althans. We houden ze scherp in de gaten en helpen ze zodra het nodig is.
De vaars (koe) is ook maiden, maar ook daar doen we geen dingen anders dan anders. Bij haar moeten we ons er sowieso zo min mogelijk mee bemoeien en alleen pas ingrijpen op het moment dat het echt echt nodig is.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:11

Prachtig veulen geboren zeg! Gefeliciteerd!

Sterkte met het verlies van Sterre..

Hier werkt de Regumate.. hars is weg en het uier lijkt iets te zijn afgenomen.
Nu dag 312 :) begint erop te lijken. Nog een weekje doorzetten zou ik zeggen :) Zou het wel fijn vinden als we de 320 dagen halen.

Ervaringen hier met geboortes voor de 320 dagen?

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:36

Gefeliciteerd met de veulens. Super leuk om te zien.

Sterkte met het verlies... Daar doe je het niet voor.

Tinkels schreef:
Prachtig veulen geboren zeg! Gefeliciteerd!

Sterkte met het verlies van Sterre..

Hier werkt de Regumate.. hars is weg en het uier lijkt iets te zijn afgenomen.
Nu dag 312 :) begint erop te lijken. Nog een weekje doorzetten zou ik zeggen :) Zou het wel fijn vinden als we de 320 dagen halen.

Ervaringen hier met geboortes voor de 320 dagen?

Hier vorige week. Moet zeggen, ze moest nog 9/10 weken. Veulentje was eigenlijk helemaal af, alleen nog wat zwaarder worden. Gelukkig heeft de merrie er niets van geleden en is zij kerngezond.
Merrie had al een week een heel flink uier. We hoefden ons volgens de da geen zorgen te maken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 01:05

Ik heb weinig problemen met ze zo vroeg in het jaar geboren laten worden. Dekentje om en lekker naar buiten. Al moet ik zeggen dat het weer nu heel erg fijn is hoor!

Voor maidens doe ik niet per se iets anders dan voor ervaren merries. Wel zorg ik dat ze het halster omhebben als we verwachten dat het veulen geboren wordt (voor het geval ze heel beschermend naar het veulen zijn, zodat je ze altijd vast kan pakken). En we zijn er wel bedacht op dat we in geval van nood snel het veulen uit de stal kunnen halen. Bij vrienden van ons is het veulen vorig jaar doodgeschopt toen de merrie ervan schrok. Dus sindsdien letten we daar nog extra op. En verder zorg ik dat ik een praam klaar heb liggen voor als de merrie het veulen niet laat drinken. Maar die heb ik bij sommige van onze ervaren merries ook klaarliggen :))

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:41

Xyaartje ik reageer even hier op je PB. Anders vergeet ik dat _O- Spannend dat hij op vakantie gaat, zul je net zien dat de veulens dan komen :D Komt vast goed! Grappig dat de vorige keer het veulen er al was een kleine 24 uur later :D Ah duidelijk van Maria. Fijn dat ze er geen last van heeft en het niet lijkt door te geven :j Spannend met Maria!

Tinniie wat een snoepje <3 Prachtige kleur ook!

Goldenarrow wat heftig dat het veulen is doodgeschopt... dan kom je er sneu van af -O- Geweldige foto met het veulen

Tinkels mijn merrie is als maiden bevallen op dag 317. Heel gezond sterk veulen uitgekomen zonder complicaties. Ik was niet bij de geboorte want ik dacht dat het niet kon, voor dag 320. Maar heb er zeker van geleerd := Veulen erna precies op dag 320. Een sterk hengstje. Ook geen problemen (en nu wel aanwezig bij de geboorte) Om die reden krijg ze op dag 310 het alarm om.

Balko perse anders niet. Wel ga ik niet op signalen af omdat een maiden ook met een leeg uier kan gaan bevallen. Dat weet je niet.
Mijn veulen komt midden maart en gaat gewoon naar buiten in de paddock. Eerste week nog niet zo lang. Daarna gewoon 8 uren net als normaal. Mits het weer en de (droge) grond het toelaat. Moet wel kunnen slapen

Cioccolato geweldige tips van de wortels _/-\o_ Ik kan ze beter bij de voorkant houden zodat ie nog eventjes blijft zitten :+
Hahaha heeft Zilver haar foto geholpen :D Geweldig _O-

Symke Zilver is een beetje bijzonder lees ik :+ Snelle oven! En daar ben ik heel blij mee :))
Fijn dat ze al is verhuisd :)

Melissa bijna veilig *\o/*

Jessicazz <3 Super knap <3

Zilver heeft echt veel zucht. Zit eraan te denken om te gaan stappen op het harde.. maar even zien. Over 3 dagen gaat het alarm om en kan het waken beginnen. Ze kan namelijk ook drachtig zijn van de eerste dekking en dan komt het 4 dagen eerder

Reminder. Wil je erbij? Stuur een PB!
Merries veilig!
_Natasja_ - Babs - 337
Knolselder - Quinn - 334
Luna2006 - Sun - 332
Knolselder - Mona - 332
Goldenarrow - Prganza - 332
Tinniie - Jade - 324
Goldenarrow - Intissima - 322
XYaartje - Jenny - 303

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:54

Lekkere kudde met flinke buiken al heb je daar xYaartje <3

Oh wow goldenarrow, veulen doodgeschopt, wat enorm verdrietig ;(

Hier ook een maiden maar eentje van bijna 15 :=
We houden haar goed in de gaten, maar geen speciale dingen. Morgen is er een DA op stal en de staleigenaresse zou hem nog even vragen naar Caresse te kijken ivm de zucht. Even voor de zekerheid en mijn gemoedsrust :o

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:41

Ja, dat was heel heftig ;( Het was het eerste veulen voor de merrie en ik dacht dat ze het wel al spannend vond. Ze haalde uit, raakte het veulen op het hoofd en het was in 1 klap dood.

Hier ook ooit een keer gehad dat een veulen niet bij de moeder bleef, op het terrein wegrende, ergens tegenaan klapte en zijn been brak. Sindsdien gaan alle veulens vanaf dag 1 aan het halster naar buiten.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:58

Kabayo: Ja heel spannend. Ik ken de dames. Het is niet de eerste keer dat ze bevallen als hij er niet is _O- ik moet Maria vandaag nog even toefluisteren dat ze pas los mag als hij terug is haha. Gelukkig is het maar een paar dagen, is te overzien. Dus ik sta dan helemaal op scherp wat dat betreft en ga twee keer op een dag. Moest het echt nodig zijn ga ik waken. Gelukkig houd de buurt ook altijd een oogje in het zeil. Iedereen die aan ons grenst zeg maar heeft mijn nummer. Dus ik weet ook dat als ze iets opvalt ik word gebeld. Heel fijn!
Het is zeker fijn dat Maria er geen last van heeft. Hooguit goed rekening mee houden en kijken of het lukt haar lichamelijk steeds een beetje sterker te maken.
Haha ja. Dus dat was een verrassing voor de fokker van Asfaloth toen hij een week later terug kwam. Ik weet nog dat we toen het hek hadden versierd. En wij al een week aan het genieten waren en hij wist nog van niks.
Ze zeggen toch wel eens: als de kat van huis is. Dansen de muis op tafel. Hier is het: Als de baas van huis is bevallen de merries of de vaars _O- . Maar hij weet dat ik ze goed in de gaten houd en het ook gelijk meld als er wat is.

Dank je caresse < 3
Wat fijn dat de stal eigenaresse gaat vragen of de DA even wilt kijken! Hopelijk valt het mee. Snap het helemaal dat je het toch even na wilt laten kijken.

Goldenarrow: wat heftig zeg om zo je veulens te verliezen! Dan kijk je er zo lang naar uit. Gaat de bevalling en alles goed en dan gebeurd er dat. Knuffel voor jou :knuffel: Snap je helemaal dat je ze dan aan halster mee neemt en er voorzichtig mee bent.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:35

Hier hou ik de maidens net zo in de gaten als dr anderen alleen wat extra als het veulen er is. Hoe ze erop reageren, of ze drinken toe laten, hoe ze er buiten op reageren.

Hier een veulen keer op dag 318 gehad. Veulen was af maar zat prop in navelstreng en merrie had nog geen melk. Had dus eigenlijk nog even moeten blijven zitten maar is uiteindelijk helemaal goed gekomen en is nu een mooi sterk paard :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:30

Ik vind een maiden ook altijd wel extra spannend, gaat meestal toch ook wat minder vlot met drinken enzo.

Fleuribelle veel sterkte! Y;(

Dankjewel iedereen! Zowel Red als mama Satinka doen het super .

En ook Jade is in actie geschoten:
Afbeelding

Dus laat dat broertje/zusje maar snel komen :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:07

Ben ik het wel mee eens ja. Soms snappen die arme merries er niks van _O-

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:11

Vanochtend joly gepoetst, verhaard ontiegelijk :wow: maar ik moet haar dan echt vast zetten anders loopt ze gewoon weg. Ze heeft er echt geen behoefte aan om gepoetst te worden, is dit herkenbaar bij andere drachtige merries ?