[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolandjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 01:04

ojee Annelies, wat jammer, gelukkig heb je er nog eentje, ik bewaar dit soort dure dingen gewoon in huis in een afgesloten box

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 06:26

Sorry dat ik zo kort en ego reageer, nu weer ff snel dan. Probeer van het weekend uitgebreid te reageren. Lange dagen op het werk :j

Schimp heeft geen veulen Nog, geen hars. Het uier daarin tegen zit echt vol ... voller dan dit kan niet ...

Zo ff eten, kind wakker maken ern weer naar het werk :evaw:

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 06:30

Murosch, oohh leuk! Merrie-tv! Inderdaad enorm verslavend :j

Annelies, wat vreselijk balen van je alarm! Kun je niet via je verzekering iets proberen terug te halen?

Toch vind ik het stiekem altijd wel knap dat mensen vanaf een foto van buik en uier kunnen zeggen dat het nog maanden gaat duren :o
Soms zelfs wanneer een DA iets anders heeft geroepen.... :=
Sorry mensen maar je vertrouwd toch op je DA? Met Diva ga ik er ook liever van uit dat het al snel komt, ook al zou dat niet zo zijn. Beter dan dat ik denk dat ik alle tijd heb en vervolgens staat er onverwacht een veulen naast.....
hoe vaak ik ook niet heb gehoord “oh dat uier kan aan de achterkant wel voller” waardoor je als onervaren persoon misschien iets meer achterover gaat leunen, en de merrie vervolgens met een leger uier bevalt dan hoe de foto was.......
bedoel alleen te zeggen; chapeau aan mensen die zo lekker allert zijn! Niet elke merrie is het zelfde... niet elke merrie bevalt met een bomvol uier... niet elke merrie krijgt slappe banden of andere tekenen....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 07:51

Zo hadden wij er vorig jaar ook eentje die totaal onverwachts bevallen was, geen uier, geen tekenen, we wilden die dag net de camera erop zetten toen het veulen er al was. Moet wel zeggen dat het veulen het niet gered heeft, was zwak en kon niet staan en niet drinken, merrie gaf ook geen melk. Maar merrie was wel al de 320 dagen gepasseerd. Dit jaar houden we ze dus wel anders in de gaten, camera gaat er eerder op en geboorte-alarm gaat ook eerder om (had ze dus ook niet om, maar we vermoeden wel dat ze staand is bevallen).
Overigens had het dat we er niet bij waren voor dit veulen niet uitgemaakt, veulen was echt te prematuur gewoon, ondanks het passeren van de 320 dagen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:14

En na al die tijd wachten tot het einde een beetje in zicht komt is het toch ook juist heerlijk om zo intensief met je merrie in contact te staan :D
Ik weet hoe brak ik was van al het waken bij Arya (geen uitgerekende datum), maar ik heb er toch weer onwijs veel zin in bij Khaleesi. De beloning van een gezond veulen is toch veelste groot, daar wil ik me best een paar weken brak voor voelen.

En al helemaal met de technologie van vandaag de dag. Mooie camera's om vanuit je warme bedje te kunnen spieken, kleine geboorte alarmen waar je merrie geen hele singel voor aan hoeft maar gewoon een kastje onder een fijn zittend halster. Dan hoef je niet meer zo op een dagje/weekje eerder later om doen te kijken. (op de hele platslapers na misschien)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:23

Ik volg Linda daar in, als je je eigen merrie kent, dan kan je al klein beetje vermoeden hebben maar dan nog zijn er bij die het na jaren toch een keertje anders willen doen. _-:(
Het is zo moeilijk om er iets nuttigs over te zeggen. Sommige doen er weken over om dat uier te vullen en sommige paar dagen tot zelfs paar uur of vullen helemaal niet. Sommige tonen geen buik andere extreem veel.

Ik heb wel een eenvoudig alarm, gewoon aanzetten :P maar is zonder gsmkaart natuurlijk.

Ik ben ook altijd een zombie maar ja die slaap haal je erna wel in.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:28

Je kan er niks van zeggen. Elke merrie is elk jaar anders. Uiers zijn leuk, maar ze kunnen ook met een klein uier afveulenen, of dat ze een paar dagen staan te harsen. Gewoon goed in de gaten houden is het enige wat je kan doen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:50

Tot nu toe is mijn gevoel altijd goed geweest, kleine veranderingen etc etc maken ook veel uit ... tenminste mocht dit voor mij bedoelt zijn.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:55

Nou als voor alles je eerste keer is word je bij elke kleine verandering niet goed haha!
Omdat de merrie ook nog eens maiden is vind ik dat je er helemaal weinig over kunt zeggen. Hier al weken slappe banden, verlies slijmprop en dikke uier maar nog steeds geen veulen. Dus wanneer wel..? Geen idee wat er nog moet gaan veranderen. Ik hoop echt dat ze nog melk gaat verliezen en ik met behulp van de ph-strips wat meer duidelijkheid krijg, maar ik vrees met grote vrezen ;)

Wat balen van je alarm Annelies!! Dingen zijn niet echt goedkoop...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:58

Zalig van die merries die een dag harsen, dan witte melk druppen en dan savonds flink bevallen op een schappelijk uur he :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:59

Chantalll schreef:
Tot nu toe is mijn gevoel altijd goed geweest, kleine veranderingen etc etc maken ook veel uit ... tenminste mocht dit voor mij bedoelt zijn.

nee nee, absoluut niet voor iemand specifiek hoor ;)
Vorig jaar had ik ook zo'n fopmerrie, die had vanaf 300 dagen een goed gevuld uier en regelmatig opvallend gedrag, ik kreeg veel opmerkingen dat het echt nog wel even zou gaan duren. Uiteindelijk bleek dat het ook nog heel lang ging duren. Maar zelfs met een PH van 5.5 vonden sommige mensen het bijzonder dat ik het veulen al verwachtte.....
Nu zie ik de opmerkingen bij de tinker en ervaar ik dat eigenlijk hetzelfde met mijn Diva waar ik dus geen datum van weet. DA heeft opgevoeld en aangegeven dat ze verder is dan mijn merries voor April en Mei. Hij gokte op februari (maar kan ook maart zijn). Uier van Diva is nog niks, maar net zoals nu bij de tinker waar men kennelijk verschil in buik en uier opvalt... ik vind het dan gewoon knap dat mensen dan bij voorbaat al kunnen zeggen dat het nog heel lang gaat duren.... elke verandering, is een verandering. Bij de ene merrie betekend dat niets, bij de andere merrie moet je het puntje van je stoel gaan zitten.....

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:00

Tinniie schreef:
Zalig van die merries die een dag harsen, dan witte melk druppen en dan savonds flink bevallen op een schappelijk uur he :')

_/-\o_

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:46

Die van mij is ook maiden dus zal ik niet weten hoe dat bij haar is daarom is het extra spannend maar ik denk maar zo rustig blijven en gelukkig heb ik een man in huis die al heel veel kalfjes te wereld gebracht heeft en jonge geiten en schapen en ook altijd redelijk rustig blijft zoniet en ik vertrouw ik het niet nummer van de dierenarts in mijn mobiel maar hoop dat allemaal niet nodig te hebben heb nog vier maanden voor het zover is maar eind komt een beetje in zicht

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:48

Haha ja Tinniie, ik heb dat wel in viervoud aangevraagd bij mn merrie maar tot nu toe doet ze daar weinig mee :P

yfkelover schreef:
Die van mij is ook maiden dus zal ik niet weten hoe dat bij haar is daarom is het extra spannend maar ik denk maar zo rustig blijven en gelukkig heb ik een man in huis die al heel veel kalfjes te wereld gebracht heeft en jonge geiten en schapen en ook altijd redelijk rustig blijft zoniet en ik vertrouw ik het niet nummer van de dierenarts in mijn mobiel maar hoop dat allemaal niet nodig te hebben heb nog vier maanden voor het zover is maar eind komt een beetje in zicht

Dat is zeker zo, maar ik moet zeggen dat ik voor de bevalling zelf niet zenuwachtig ben. Ik ben meer bang om de bevalling te missen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:59

Ik heb het vorig jaar bij mijn toen maiden merrie ook gemist. Wel alle tekenen. Ieder half uur blik werpen op de camera en geboortemelder. Die is niet afgegaan, en de camera was blijven hangen in beeld. Dat zag ik een half uur later toen ik weer keek, zaak herstart en er lag een veulen naast. :+

jolandjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:14

toen hier saphira geboren werd had ik het ook nog lang niet verwacht, het was voor camille het eerste veulen , ze had totaal geen uier zelfs na de bevalling niet, maar toch deed saphira het heel goed, het was op dag 312 dat ik dacht , niks aan te zienmaar toch het alarm om, dus 's middags alarm om en dezelfde avond rond 20 uur is saphira geboren, dus wel heel vroeg, zat ook niet veel vacht op dus direct rode lamp in de stal aan en buiten met jasje aan, maar het is een zeer pittig ding dus dat ging heel goed :D ze is nu alweer twee jaar en over een paar weken word er een half broertje of zusje geboren, heeel spannend

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:15

Die Maiden van mij kan ik ook weinig over zeggen .... uier groeit maar gedraagt zich alsof ze een 2 jarige is haha

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:18

Chantalll schreef:
Die Maiden van mij kan ik ook weinig over zeggen .... uier groeit maar gedraagt zich alsof ze een 2 jarige is haha

Wat vind jij het verschil? Of is maiden echt al wat ouder? Of begrijp ik het niet :? :o := hihi

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:55

Maiden is 5 ... Ze heeft nof nooit een veulen gehad dus zou niet weten kwa gedrag bij haar wanneer het nu echt komt.

Bij Schimp heb ik het door wanneer ze gaat ...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:57

ooh zo bedoelde je het. haha sorry ik begreep het niet :=

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:58

Spanned Chantal, wanneer is je maiden uitgerekend? En doe jij het met behulp van een alarm dan bij haar of heb je een andere tactiek?

Schimp nog steeds rustig?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:00

Vorig jaar is Ella ook bevallen met echt niks uier. Ik heb hier al meermaals een foto van gepost denk ik.
Terwijl ze het jaar ervoor ook niet veel hard maar wél een paar uren ervoor een keihard (mini) uiertje.
Ze was ook nog maar 307 dagen. :oo Die had mij echt verrast en het was puur toeval dat we er toch bijwaren,het was bloedje heet en ze hadden per uitzondering de nacht buiten doorgebracht,in de kudde,daar besloot madam te gaan bevallen net voor we ze weer op stal gingen halen. :oo
Ze had nog niet eens het alarm om. Mja. Bij die moet het dus echt voortaan op tijd om. Maar ik heb er hier nog die ineens besluiten met niet veel uier te gaan bevallen.

Droversrun het zou moeten lukken met het alarm hoor,heb je een PB gedaan.

Zo zonde Knolselder,en is het helemaal naar de vaantjes? Ik bewaar dat ook thuis in de kast en geef het altijd een groot onderhoud na het seizoen. (alles netjes uitblazen,poetsen met een nat doekje,batterijen eruit,SIM kaart eruit,...) Dingen kosten veel geld. }:0

Salatiga ze heeft echt een schattig buikje zo. :+:

Yfkelover ja daar zit een duidelijke buik onder!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:34

Als ik goed begrijp moet dus de voicemail uitgeschakeld zijn? (Van de simkaart in de melder of het toestel die melding ontvangt?) ik ben totaal geen technisch wonder...

Ik volg geïnteresseerd mee over alles. Benieuwd welke nu als eerste gaat!

Voor Fleur is het de zesde en voor mij de eerste keer fokken. Een tijdje geleden heb ik de dochter van de overleden oud-eigenaar gevraagd en die zei dat Fleur waarschijnlijk zonder veel voortekenen gaat werpen. Ze geeft ook totaal geen uier nog. Afwachten maar, ik wil haar begin volgende maand het alarm aan doen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:35

Spannend hoor Chantal; straks kun je haar Snowy noemen met al die sneeuw daar :D

jolandjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:45

jeannaa schreef:
Als ik goed begrijp moet dus de voicemail uitgeschakeld zijn? (Van de simkaart in de melder of het toestel die melding ontvangt?) ik ben totaal geen technisch wonder...

Ik volg geïnteresseerd mee over alles. Benieuwd welke nu als eerste gaat!

Voor Fleur is het de zesde en voor mij de eerste keer fokken. Een tijdje geleden heb ik de dochter van de overleden oud-eigenaar gevraagd en die zei dat Fleur waarschijnlijk zonder veel voortekenen gaat werpen. Ze geeft ook totaal geen uier nog. Afwachten maar, ik wil haar begin volgende maand het alarm aan doen.

voicemail van de kaart in je melder moet uit staan anders gaat hij je telkens terugbellen met de mededeling dat er een voicemail voor je is