[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:53

Jenny: heb je zelf de scan gezien? Zo ja, kun je nog soort van herinneren/beschrijven wat je daarop zag? Was het echt al een klompje cellen? Of nog een zwarte bol? In principe ga ik er vanuit dat er meer op te zien was, gezien het klompje cellen nog niet aan de buitenkant zichtbaar is. Als ze 16 juni drachtig gescand was, zou ze minimaal 16 mei uitgerekend kunnen zijn. Of was er een andere indicatie dat jullie een dracht vermoedden?

Dan ga ik denk ik toch maar de equest er zo in proppen bij d'r.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:55

Jenny, ach en zelfs met een uitgerekende datum.. Dus vooral lekker opletten en gedragsveranderingen observeren.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:58

Je hebt ook leuke merries zoals die van mij die gewoon 1 maand overdragen :P

Mijn laatste merrie is nu 358 dagen.. Een kleine welsh van 1.04. Vannacht moet ze het even binnen houden.. Vanaf morgen mag ze weer :P gisteren was de test nog 7.0/7.5 en vandaag kon ik eigenlijk amper testen.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:59

Inderdaad ik vind het ook maar raar hoor dat ze liever geen hooi mogen ook ik had het nog nooit gehoord en voor de zekerheid eens op Google gekeken ook daar stond het. Ik heb zelfs hele discussie gehad met de dierenarts dat ik dat maar vreemd vond net zoals ze de hele dagen lopen moet ik ken zelfs mensen die soms veulen en merrie hele dag op st zetten met slecht weer en daar gebeurd nooit iets maar blijkt wel deels waar te zijn heel apart he?? Afbeelding

Maar ze staat nu in hoger gras en dan grotendeels in een stuk met kort gras en hooi erbij. De rest opbouwend en ik voer hooi bij ga nu niet meer over op kuil voor een paar weken en denk dat gras ook wel laxeert

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:13

Silvana.....Nooit van gehoord, interessant.

Noisy....Ook hier nogmaals heel veel sterkte...

Verder wel gelezen maar onthoud weinig op het moment hahaha iets met moe...

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:26

Hier krijgen ze ook altijd gewoon hooi... Had er echt nog nooit van gehoord ! Maar zal wel goed zijn, ze eet ook voldoende gras :j

Noisy, ook via deze weg veel sterkte gewenst :(:)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:34

ook nog niet van gehoord silvana, wat ik wel weet is dat ze zeggen dat zogende merrie's vooral gras moeten hebben maar ik dacht dat dit alleen voor de melk goed was

goed te lezen dat jupi ondertussen zich beter voelt en de sloerie uithangt

Dl jeetje zeg, ze weten het wel dit jaar, allemaal overdragen, allez nog eentje

soezee ook nog steeds niks, amai zeg, geduld zeker al is dat soms zoek he

pretty nog geen schattig lief merrieveulentje, mmm ze houden ons wel in spanning he

jammer hinte van de uitblijvende hengstigheid

Elsa staat al week krankzinnig hengstig, en bij gebrek aan een hengst nu, moeten de palen, muren even dienst doen :P

hoefbevangen mmmm had ze een zware bevalling woogy?

cynthia _O-

hier is Flo haar uier nog teruggelopen dus zal nog niet voor direct zijn

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:52

Fotsy, Ik zie gelijk plaatjes voor me van palen en muren :=

Hengstenhouder komt 2 keer in de week, nu woensdag weer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:55

Fotsy niet intens zwaar, was even pittig bij het hoofdje en schoudertje maar met 10 minuten was de klus ook wel klaar. Wel veel naweeën gehad. Veulentje is nu dan ook bijna 4 weken oud.

Silvana: kan het niet zijn van het gras, dat je merrie koliekerig was? Vorig jaar hebben we hier 3 keer koliek gehad van een weitje waar kennelijk gras groeide met teveel van het 1 of ander erin. Was een oude mestplek van de paarden, dat gras is dan te rijk bemest en krijgt dan een mineraal te veel erin. Maaien en kalken was de oplossing voor het probleem. Geen koliek meer gehad daarna. Kan er gewoon niet bij dat het eventueel van droog hooi zou komen. Het stukje in de tekst is voor drachtige dieren.
Nat kuil is eigenlijk voor geen enkel paard goed en kan juist ook veel gas geven waardoor ze juist weer koliekerig worden...
Laatst bijgewerkt door Woogy op 06-05-17 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:07

Kom ik weer even onder mijn meeleessteen vandaan, ik zie grote bedragen voorbijkomen aan dierenartskosten. Vooral voor degene die jaarlijks veulens fokken moet dat heftig zijn. Ik heb mijn merrie verzekerd voor onder de 200 euro per jaar dat is incl veel dierenartskosten.

Verzekeren jullie je fokmerries niet tegen dergelijke kosten?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:16

Mijn merrie is niet verzekerd. Heb er wel over nagedacht, maar besloten zelf een flinke pot te sparen..

Hier een mijlpaal! Merrie is nu 301 dagen drachtig, het is een maiden. De kraambox is klaar en heb even foto's gemaakt.
Ze heeft zucht voor het uier, maar de ene kant veel meer dan de andere. Is dit normaal?

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:28

hier is mijn merrie ook niet meer verzekerd maar potje achter de hand
Dierenarts en klinieken vragen hier wel altijd van tevoren hoever je wil gaan met je kosten, iedereen heeft zijn grenzen of je het nu kan betalen of niet.
Zo eens eentje drie weken op kliniek gestaan met zware abces op heel moeilijke plaats achter de straal, heeft me 800 euro gekost, telkens werd me gevraagd of ze verder mochten zoeken en wat de kostprijs ging zijn. Net zoals bij onze hond die was aangereden door een auto, toen ze in verdoving gebracht werd, werd me gezegd wat dit ging kosten, wat de slaagkansen waren en of ik daar in mee wilde gaan of niet.
Keuze heb je, aan jou om die te maken.

leuke mijlpaal rensju
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 06-05-17 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:28

Kabayo schreef:
Gefeliciteerd aniekr en DL!

Heel veel sterkte kellyDV

Ik heb de rekening van lady gekregen... Schrik van mijn leven..

Hey, ik zag dat er een aantal berichten waren verwijderd en ik heb de laatste dagen ook niet alles gevolgd vanwege onze verhuizing. Had je het bedrag ook genoemd in het topic?

Vorig jaar heeft Luna een bevalling gehad d.m.v. foetotomie en ze zijn met 2 man toen bijna 3 uur hiermee bezig geweest. Ik was ook als de dood voor de rekening, omdat ze ook nog 5 dagen is gespoeld en 14 dagen antibiotica heeft gehad. Achteraf viel het mij enorm mee; €750 voor alles in totaal, al blijft het veel geld.....

Mijn duimen draaien dat jullie paard drachtig is en dat je volgend jaar mag genieten van het veulentje.

Groetjes, Astrid.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:30

Woogy schreef:
Fotsy niet intens zwaar, was even pittig bij het hoofdje en schoudertje maar met 10 minuten was de klus ook wel klaar. Wel veel naweeën gehad. Veulentje is nu dan ook bijna 4 weken oud.

Silvana: kan het niet zijn van het gras, dat je merrie koliekerig was? Vorig jaar hebben we hier 3 keer koliek gehad van een weitje waar kennelijk gras groeide met teveel van het 1 of ander erin. Was een oude mestplek van de paarden, dat gras is dan te rijk bemest en krijgt dan een mineraal te veel erin. Maaien en kalken was de oplossing voor het probleem. Geen koliek meer gehad daarna. Kan er gewoon niet bij dat het eventueel van droog hooi zou komen. Het stukje in de tekst is voor drachtige dieren.
Nat kuil is eigenlijk voor geen enkel paard goed en kan juist ook veel gas geven waardoor ze juist weer koliekerig worden...

Nee hoor stond niet veel gras en toen stond ze op verharding die dag en idd ik ben ook geen voorstander van kuil. En nu krijgt ze dus voldoende gras opbouwend nu moet het wel goed komen ik vind het nog steeds heel raar. Doordat hooi droog is en ze heel veel eten kan het niet allemaal goed door de darmen dat is wat ze zei. Gaat dan niet snel genoeg. Vandaar of op het gras of kuil. Ik weet het verder ook niet en verklaarde haar voor gek maar Google zegt blijkbaar hetzelfde hahah en waarschijnlijk is het ene paard gevoeliger dan de ander.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:31

Monique1963 schreef:
Kom ik weer even onder mijn meeleessteen vandaan, ik zie grote bedragen voorbijkomen aan dierenartskosten. Vooral voor degene die jaarlijks veulens fokken moet dat heftig zijn. Ik heb mijn merrie verzekerd voor onder de 200 euro per jaar dat is incl veel dierenartskosten.

Verzekeren jullie je fokmerries niet tegen dergelijke kosten?

Monique,
Kun je mij een pb sturen met welke verzekering je hebt? En waar?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:40

Noisy sterkte!

Rensju gefeliciteerd met de mijlpaal.

Gwen haar uier was terug gelopen maar lijkt nu weer iets meer gevuld. PH en temperatuur zijn hoog nog geen veulen vannacht denk ik. :( ik wil m zo graag nu! Haha.

Voor de weide
Afbeelding

Er na, uurtje later

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:49

verzekeringen...nooit meer. Meer kosten aan gehad dan ik eruit heb gehaald. Eigen risico, lage uitkeringen oh en als je teveel kosten maakt, wordt je eruit gepletterd. Ik spaar we en maak afspraken als de kosten uit de pootjes lopen.
Hebben ons eerste veulen op de kliniek gehad voor 9,5 week met een open wond aan zijn been. Dagelijkse verbandwissels, dure behandelingen tegen wildvlees, tal van spuiten en speciale smeersels later was mijn rekening toch echt 4500 euro ;( enfin, ze waren top coulant en hebben de boel gespreid mogen betalen.

Silvana: Waarom zou een zogende merrie dan geen hooi kunnen verteren? Had ze daar nog een reden voor?
Dat een drachtige merrie wellicht makkelijker verstopping krijgt kan ik me indenken, die darmen worden immers meer belast door de baby.
Begrijp me goed, heb zeker geen kritiek op jou, probeer enkel een verklaring te vinden voor deze conclusie :)

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 00:23

Woogy schreef:
verzekeringen...nooit meer. Meer kosten aan gehad dan ik eruit heb gehaald. Eigen risico, lage uitkeringen oh en als je teveel kosten maakt, wordt je eruit gepletterd. Ik spaar we en maak afspraken als de kosten uit de pootjes lopen.
Hebben ons eerste veulen op de kliniek gehad voor 9,5 week met een open wond aan zijn been. Dagelijkse verbandwissels, dure behandelingen tegen wildvlees, tal van spuiten en speciale smeersels later was mijn rekening toch echt 4500 euro ;( enfin, ze waren top coulant en hebben de boel gespreid mogen betalen.

Silvana: Waarom zou een zogende merrie dan geen hooi kunnen verteren? Had ze daar nog een reden voor?
Dat een drachtige merrie wellicht makkelijker verstopping krijgt kan ik me indenken, die darmen worden immers meer belast door de baby.
Begrijp me goed, heb zeker geen kritiek op jou, probeer enkel een verklaring te vinden voor deze conclusie :)

Volgens haar omdat ze 2 keer zoveel eet en de darmen dat niet kunnen verwerken. Google het maar es dan staat het er ook maar ja ik geloof er ook niet zo in hoor want mijn vrienden geven alleen maar hooi en die hebben nooit wat en ook dit gaf ik aan en ze zegt ja het gebeurd heel heel vaak dat een merrie dood gaat in de eerste weken door dit soort dingen. Dus het zal allemaal wel hoor. Dus zekere voor onzekere dan maar. Over een half jaar mag ze gewoon weer alles wat ik deed

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 06:54

Woogy schreef:

Ik denk dat dat te maken heeft met de lactatie. Hooi is droog, dus merrie moet genoeg drinken, maar heeft ook veel vocht nodig voor de melk. Als merrie om de een of andere reden niet genoeg drinkt dan wordt er meer vocht uit de darm gehaald met kans op verstopping. (Zelfde principe bij borstvoeding ;)) maar dat is mijn theorie ;)

Vandaag zo n 318 dagen en nog weinig noemenswaardig aan het gebeuren. Vandaag wel kraamstal klaarmaken, weides indelen en camera hangen. En juiste melkstrips zijn aangekomen! Hengst naar school gebracht en hopelijk in juni terug voor z'n merries.

Gister op kraamvisite geweest bij AniekR en goeroe, en al even kunnen genieten van veulentjes.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:24

Ik ben ook niet verzekerd. Meer omdat je het er zelden uithaalt en als het puntje komt heb je niet de beslissing over je eigen dier of je moet genoegen nemen met een bepaald %. Ik heb er genoeg gekke dingen over gehoord.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:33

Geen veulens vannacht?

Caesar schreef:
Ik ben ook niet verzekerd. Meer omdat je het er zelden uithaalt en als het puntje komt heb je niet de beslissing over je eigen dier of je moet genoegen nemen met een bepaald %. Ik heb er genoeg gekke dingen over gehoord.

Hier precies hetzelfde. Ik bepaal graag zelf en heb vrijheid in mijn keuzes. Wil geen discussie moeten voeren met een verzekering.
Maar mogelijk is drachtverzekering nog een optie, weet niet precies hoe de regelgeving daaromtrent is.
Andere kant heb ik een reserve voor ziektekosten, dus kan ik ook bij drachtsproblematiek gebruiken.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:47

Ik heb al mijn paarden verzekerd "voor de dood", ongeschikt worden voor gebruik of noodzakelijk afmaken. Geldt ook voor transport, diefstal, uitbraak uit de wei enz. En hierbij zit ook een dekking voor hospitalisatie op kliniek bij botbreuken, open wonden of koliek. Verder geen dierenartskosten erbij want dat maakt een verzekering enorm duur. Bovenstaande verzekering is voor paarden tot 4000 euro, premie is volgens mij 4%.

Mijn veulens (vanaf 100 dagen dracht tot en met 4 maanden) verzeker ik ook altijd. Deze premie is wel een stuk hoger (10%), maar het geeft mij heel veel rust.
Vorige jaar helaas van beide verzekeringen gebruik moeten maken en toen was ik toch blij dat ik na alle ellende van het verlies toch een potje overhad voor een nieuwe dekking en een begin bedrag voor een nieuw paard.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:52

Noisy heel veel sterkte!

Dag 356 nog geen veulen, wel flink hars maar dat is ook het enige -O-

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:37

Woogy schreef:
Als er iets bij de bevalling is achtergebleven in de merrie, hoe lang na de geboorte worden ze dan ziek? Merrie van de buren is kreupel aan beide pootjes(ik verdenk bevangenheid) en nu is er twijfel of dat eventueel van de bevalling kan zijn geweest.

Beetje laat voor jou waarschijnlijk, maar Luna is op donderdagnacht bevallen en stond de woensdag erop hoefbevangen aan de voorbenen. Een piepklein stukje kwam er toen nog weer uit met spoelen.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:54

Verzekeren hier ook niet. Ik heb een spaarpotje voor mijn reis naar Bali volgend jaar waar ik evt DA kosten uit kan betalen.

Geen hooi bij koliek ik keek er eerst heel vreemd tegenaan, mijn merrie mocht net als Woogy zei juist geen kuil. Maar toen ik verder las had ik wel zoiets vsn oke. Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken voor koliek.

Soezee 367 dagen...........

Marit en Fotsy ook nog geen veulen :n

Bevangen merries na het bevallen heb ik nog geen ervaring mee, gelukkig :o

Fijn dat het beter gaat met Jupi Linda!

Hier had luxe gisteren ineens bedacht dat ze 320 dagen was gepasseerd en weer wat uier gemaakt

Afbeelding

Afbeelding