[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:56

wat vinde jullie van mara's buik?

ze is heerlijk knuffelig Haha!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:59

We doen er alles aan, zodat ze niet dicht groeit. Ze krijgt ook al geen brok meer. En kan niet rijden vanwege beide griffelbenen gebroken l.a. Ik weeg / meet haar zowiezo elke 2 weken en vanaf nu elke week. Dus hou haar goed in de gaten.
Maar zolang ze nog glimt zonder te poesten en vol met appeltjes zit en vrolijk is en daarbij nog steeds goed uit haar box stapt maak ik me niet al te veel zorgen.
Ze heeft nu eenmaal aanleg om mega dik te worden. Toen ik haar net kreeg, nu 6,5 jaar geleden was ze ook zo dik en toen was ze niet drachtig, maar stond ze op 3 kilo sportbrok en volop in het land en werd er bar weinig mee gedaan.
Ik vind haar persoonlijk minder dik geworden sinds 14 december ( 159 dgn drachtig ) . Dus wat vet is al weer opgebruikt. Ook weer een goed teken.
Ze woog ze op 17-12-2008 468 kilo en op 6-1-2009 455 kilo, is ongeveer omdat het met een meetlint gedaan word en haar buik omvang is met 2 cm toen afgenomen.
Maar dat ik er blij mee ben dat ze zo dik is, nee niet echt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:06

Peelie: Mara's buik ziet er nog beschaafd uit Lachen

freya: Ik zag eigenlijk een haf met bolle drachtige buik en veel vacht, niet een hele dikke pony, maar dat is dus wel een aandachtspunt zie ik, moeilijk als je ook verder geen beweging kunt geven!
Waarom gaven ze haar 3 kilo sportbrok?? Pff, die pony heeft geluk dat je haar daar weggekocht hebt!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:10

geen idee. na Donna 2 mnd bijgereden te hebben, heb ik haar gehad, met alles er op en er aan. En uiteraard gelijk op dieet gezet.

Daarom ook gelijk toen ze terug kwam van de hengstenhouder gelijk van de brok afgehaald, ze kon toch niet meer werken, en heeft de brok ook niet nodig.

Sommige mensen lijkt het heerlijk om een paard te hebben wat je niet veel hoeft te voeren, ja ze is qua voer goedkoop in de onderhoud, maar als je van lucht al dik wordt is het ook niet leuk. En bijna nooit een snoepje of appeltje of peentje krijgt en je buurman wel is ook niet leuk voor een paard. Want zelfs daar wordt ze dik van.
Heb zelfs bordje op dr boxdeur gemaak, svp niet voeren !!!
Gelukkig weet iedereen op stal dat ze van alleen kijken naar eten al dik wordt.

Toen we nog reden en trainen voor de crossen, kreeg ze ongeveer 100 gram refrombrok per keer, dus 200 gram op een dag en als ze in het land stond een klein handje brok, omdat ze anders de boel afbreekt als er gevoerd word. Maar ze werkte wel goed een uut tot ander half uur per dag. Goed aan de dressuur of springen of een goede stevige buitenrit van anderhalf uur.

Nu zit er geen spier meer op, alles is foetsie, als sneeuw voor de zon verdwenen en ze vind het nu wel goed zo, ze is eindelijk aan haar vakantie gewent. De eerste maanden van de erg chaco en nu is ze elke dag vrolijk, zolang ze maar geen hoofdstel met bit in hoeft.
Laatst bijgewerkt door jSophiaF op 11-01-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:15

nog steeds niks!.. nou mag het toch wel even opschieten hoor, het liefst vandaag nog Tong uitsteken

en waarom het zo zeker is dat het bijna komt:
*ze is woensdag uitgerekend
*gisteren ging ze steeds liggen en zweten enzo
*ze is al een paar dagen onrustig
*dr achterkant is al een stuk aan het opengaan zegmaar, zodat het veulen er uit kan.
*dr uiers dr klaar voor zijn Tong uitsteken
vandaar Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:16

Mara was ook mega rond toen ik haar kreeg... die is ook gelijk op dieet gegaan... geen brok meer, meer beweging. dus toen vloog het er af.... maar nu kotm het er alleen maar aan Tong uitsteken

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:19

Spannend marrlinde ...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:19

ja, nu zit ik al twee avonden op dat veulen te wachten Nagelbijten / Gniffelen

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:20

heel spannend.. Ben benieuwd..

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:20

spannend!!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:22

Klinkt goed marrlinde. Enne, 2 avonden is nog helemaal niet lang hoor Knipoog

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:23

nee, ik weet het.. bij de pony vorig jaar heeft het ook wel wat langer geduurd Tong uitsteken

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:26

@ Marrlinde; succes!!! Is een spannende tijd!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:36

super super super spannend. Het komt wel heel vroeg Bloos!

Dan heb jij het eerste boktveulentje?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:03

nee, niet het eerste boktveulentje Knipoog belgengek heeft een veulen van dr vorige werk ofzo al Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:04

Nicole288 schreef:
KootMiraDrum schreef:
Ehmmmmmmmm foalcam komt voor Mira en Neonlight op 236 dagen....

NeonLight klopt, scheelt ook nog steeds 2 met upona, maar hoe kan mira gelijk lopen als jullie 2 dagen na elkaar op de lijst staan KMD? Verward neon 25-4 en mira 27-4

Mira is 19 en 20 mei gedekt, en beviel de vorige keer op 342 dagen.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:27

Tot nu toe dacht ik dat Tess een van de weinige al enorm dikke dames was, wat ben ik blij dat ik er in dit topic steeds meer tegenkom hahaha.
Tess word ook dik van de lucht alleen al, ik kan dus ook geen onbeperkt hooi voeren, dan vreet ze echt tot ze erbij neertvalt.
Vandaar dat ze 's ochtends een 750 gram Probreed krijgt en 's avonds ook, verder eten zij en Tommie zo'n 20 a 25 kilo hooi per dag samen op, nu met de kou eerder 25 kilo eerlijk gezegd en ik kan nu zeggen dat ze er goed uitzien Lachen
Laatst bijgewerkt door desillies op 11-01-09 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:29

pheebs1992 schreef:
hoi

kzou me even willen aanmelden...
we hebben 2 maandjes geleden een drachtige merrie gekocht (omdat ik over moest van de pony's naar de paarden). Ze is uitgerekend voor eind mei (219 dagen drachtig nu!)
Dit wordt het eerste veulentje dat bij ons geboren zal worden en vind het best spannend!

hebben jullie tips waarop ik zou moeten letten?

xx

Als je merrie nu 219 dagen drachtig is dan bevalt ze eerder begin mei dan eind mei, ik reken met 340 dagen dracht overigens, jij misschien met meer?
Tess is nu 226 dagen drachtig en uitgeteld voor 5 mei.
Laatst bijgewerkt door desillies op 11-01-09 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:33

marrlinde schreef:
nee, niet het eerste boktveulentje Knipoog belgengek heeft een veulen van dr vorige werk ofzo al Knipoog

Nee hoor, de merrie van belgengek is, als ik het me goed herinner, in mei pas uitgeteld. Dat veulen is geboren aan de andere kant van het land, op een manege waar ze in het verleden heeft gewerkt. Knipoog

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:43

Begin nu toch ook serieus mee te lezen Clown
"mijn merrie" Bloos (geleasd en in eigendom van Shamal Arabians) Shanaya loopt nu wel op het eindje. Nog een maandje ongeveer.
Erg spannend hoor. Wel heel erg jammer dat ik bijna anderhalf uur moet rijden voor een bezoekje anders had ik wel wat vaker willen komen kijken.
Dat zal nog moeilijker worden als het droppie geboren is. Een van de laatste kinderen van Hallims Shah Verdrietig .

Toevallig heeft mijn vriendin zijn/haar oma (Antha) op stal staan. Zij is de moeder van Shanaya. Wat is de wereld toch klein hè. Antha verwacht in mei een kind van Kas Valdes.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:01

Spannend Juut Pling

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:10

ArabianRanch schreef:
Spannend Juut Pling

Moet jij zeggen Isabel Haha! Doe je nog een oog dicht of gaat de geboortemelder steeds Clown .

Succes in ieder geval hoor. Ik zal voor je duimen dat jullie maar kort hoeven te waken en dat er kleine kampioentjes geboren mogen worden Haha!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:14

Judith_VB schreef:
ArabianRanch schreef:
Spannend Juut Pling

Moet jij zeggen Isabel Haha! Doe je nog een oog dicht of gaat de geboortemelder steeds Clown .

Succes in ieder geval hoor. Ik zal voor je duimen dat jullie maar kort hoeven te waken en dat er kleine kampioentjes geboren mogen worden Haha!

Neeeee, hier nog alles rustig Haha! . Orayana zit vandaag op 322 dgn en ze moet gewoon nog tot eind januari. Ze heeft al wel een vol uiertje. Ik houd haar als een pitbull in de gaten hi hi. Alfons heeft vorstverlet dus die is lekker thuis Pling Ideaal ! Knipoog

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:51

Dana gefeliciteerd! Haha!

Opfok of niet?
Met voldoende weiland en stallen is het hier niet nodig om veulens naar een opfok te doen. Het gebeurt juist meestal andersom, komen er veulens hier heen Knipoog
Dit jaar is de kans groot dat hengstveulentjes verkocht worden, merrieveulens blijven en gaan na het afspenen met een jaarlingmerrie de wei op. En na een maand of 3 waarschijnlijk weer bij de merries.
Mocht ik wel een hengstveulentje aanhouden, kijk ik of hij bij de jaarlinghengstjes kan.

Bevalling van Tribute had ik vanmorgen ook gezien op de cam Ja

SA 't wordt steeds spannender Haha!

Rody01, zo over een buik gesproken Haha!

Freya, ook al een flinke buik Ja
Lastig hoor als ze van lucht al dik worden, ik heb er ook een paar staan die daar last van hebben Nagelbijten / Gniffelen

Amandake, als ik ze heel sober zou voeren, zouden ze hier misschien ook wel weer slank en strak worden maar ik houd daar ook niet van Bloos
Bij Macy ben ik na het afspenen wel heel streng geweest, ze heeft heel lang met een graasmasker gelopen en dat heeft samen met beweging veel geholpen. Maar als ze straks met veulen op de wei gaat, vreet ze alles er weer aan Nagelbijten / Gniffelen

lexa, als een merrie gewoon biest heeft, zou ik geen kunstbiest oid geven.
De darmwand sluit snel na het opnemen van biest en als dat kunstbiest is, is dat altijd minder van kwaliteit dan biest van een gezonde moeder.
Hier staat een goed artikel daarover (in het Engels) http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=8290
Meestal heb ik voor noodgevallen wel biest op voorraad. Dit jaar verwacht ik maar 3 veulens en als daar een probleem met de biest is, kan ik binnen een half uur (24/7 bereikbaar) biestvervanging hebben.
Plus dat ik dit jaar ook voor het eerst de biestkwaliteit zelf kan testen en dus niet hoef te gokken of de biest wel goed is als een merrie lang de melk zou laten lopen.

marrlinde, spannend hoor!

ArabianRanch, ook bij jou dus al veulenkriebels Haha!

Dynamic is al weer een heel stuk opgeknapt.
Ze eet weer goed, ook haar hooi en kijkt al weer wat frisser uit haar ogen.
Isis had net meer uier dan vanmorgen dus daar zit ook weer wat vooruitgang in. Al loopt ze nog steeds achter op haar schema van vorig jaar Clown

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 03:45

Even snel buikfoto's, probeer morgen bij te lezen, daar is het nu ietwat laat voor Clown

Links
Afbeelding

ter vergelijking met 222 dg (dus precies 14 dg verschil)
Afbeelding

Rechts
Afbeelding

op 222 dg, hier staat ze wel erg ongunstig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en met 222
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ze staat trouwens alleen voor foto's in het landje, normaal staat ze daar in de herfst en winter NIET in.
Krijgt alleen hooi (3 plakken per etmaal) en 1/2 voerschep st Hippolyt(e) Pre Alpin. Geweekt met 2 scheppen warm water wordt dit een geweekte graslaagsmurrie van ongeveer 10cm.
"all-natural hay alternative
• over 60 different mineral-rich herbs and grasses
• low in protein
• dried fresh from harvest
• dust-free
• rich in roughage
• extra large cobs with 18 mm Ø"