[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:23

Hier geen dekenprobleem. Merries die gebruikt worden voor fok worden en niet te vroeg gedekt, en worden niet meer getrained in de winter zodat ze dekenvrij kunnen blijven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:29

DDDara schreef:
Ik woon in het bos en we hebben hier echt vreselijke last van vliegen zodra het voorjaar begint gaat iedereen hier onder eczeemdekens kan niet anders. Ik vind het ook niet echt een fijne gedachte maar het is niet anders. Ik heb allemaal Rambo sweet ich die hebben gelukkig grote buik flap en geen bilkoorden. Alleen een straatriem ik overweeg die met klittenband te maken zodat ze veilig zijn als er iemand ik blijft hangen.

Dit zijn rubbertjes die je aan de sluitingen van de dekens kan maken, zodat die rubbertjes knappen en en niets of niemand in de dekens blijft hangen: https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... sketonhaak . Je hebt ze ook voor de T-sluitingen bij de singels: https://www.paardeerlijk.nl/a-54427524/ ... escription , dit is trouwens een heel setje als ik het zo zie.
Kraemer verkoopt ze ook: https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... en-4-stuks .

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:34

Hier staan ze wel onder dekens, maar zodra het veulen mag komen (vanaf half april) zijn de dekens er zeer waarschijnlijk wel weer af. :j

Afbeelding

Afbeelding

Normaal staan ze de zomer onder vliegendekens, vanwege de vele steekbeesten hier in Zweden, maar nog even kijken hoe we dat gaan doen. Hebben wel vliegen spray die heel goed werkt, maar die kan je niet gebruiken met veulens.

sannahtris

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:39

@nicole

@Kabayo

Ga inderdaad afbouwen zodra het rond de zeven graden is deken overdag af en in de nacht nog op..
Vind het inderdaad erg gevaarlijk zo stom dat ik er niet aangedacht heb..
ze staat onder bucas turnout is een dunne deken maar zn speciale van +15 tot -10 geloof ik daar staat ze de hele winter al onder.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:48

Top tip jet! Dit is precies wat ik nodig heb! En wist niet dat het bestond

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:39

Hier normaal ook geen dekens. Alleen wild Thing heeft nog een regendeken op. Omdat ik haar nog een tijdje heb getraind en een keer gestart voor dat dit niet meer kon ivm corona.

Persoonlijk zal ik eerder op stal de deken afdoen, op stal is het normaal warmer als buiten toch? Hier in ieder geval wel.

Quir. Bij jouw is het ook wel een stukje kouder als hier in Nederland. Dan zou ik ze ook opleggen.

Corinadrenth. Bijna *\o/* doet ze al iets met het uier?

Tanja. Dat is niet handig. Wel spannend

Michelle. Het begin is gemaakt. Spannend hoor

Tinniie. Ze zijn weer goed rondt. Dat gaat ook al opschieten

Een poetsdagje voor de dames. Voor een half uur waren ze schoon :')
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Sammie is vooral in de breedte dik

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:06

Hier wel dekens,maar als goed is dekenloos in april. :)

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:07

Hier momenteel enkel deken op als ze buiten staat. Anders heeft ze geen op. Vorige zomer wel tijdje een vliegendeken opgehad door dat er een stuk staart verdwenen was (van boven en staartwortel was bloot) en tegen het verbranden lag die op.

Hier aan dag 244 en vandaag dan nog eens 7jaar officieel toen was alles rond en kon ik ze eindelijk de mijne noemen. (Sorry maar ben gewoon super trots op haar )
Afbeelding
En man op foto is het net dat ze geen buik heeft 8)7

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:21

Hier onze mommy2be
Vandaag in het winterzonnetje!

Afbeelding
Afbeelding

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:23

Wat een mooie foto's zie ik voor bij komen. Sorrie dat ik niet vaak reageer maar lees wel mee

Wij gaan voor de pony van mijn dochter dit jaar een hengst zoekken een Welsh a of b.

En blossom word door de zelfde gedekt

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:25

Blossom de buikjeAfbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:00

Hier groeien de buikjes ook flink me zwarte is echt de dikste van allemaal maar op de foto zie je op 1 of andere manier niet hoe erg het is....
Me bruine vond ik nog mee vallen..... Maar op de foto is het net een skippy bal hahaha

236 dagen nog 104 te gaan
Afbeelding

249 dagen nog 91 te gaan
Afbeelding

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:53

Mooie buikjes komen er weer voorbij hoor!

In mei hoop ik geen dekens meer nodig te hebben :D en ijzers houden we er voor onder (achter heeft ze al niet), omdat ze zulke gevoelige voeten heeft.

smeetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:26

@Riv_q & @Kabayo bedankt! Ben erg blij met dr! En hard gewerkt om haar dr zo uit te laten zien :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:43

Ik vind ijzers met een heel jong veulen doodeng!
Het gebeurt wel eens dat de merrie per ongeluk op een beentje gaat staan. Als ze ijzers onder hebben, voelen ze dat niet en is het beentje zo gebroken en kan je afscheid nemen van het veulen.

Ik laat ze ALTIJD er af halen. Na een maandje kunnen ze dan wel weer. Dan zijn moeder en kind veel meer op elkaar ingespeeld.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:17

Cynthia... helemaal eens!

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:21

Hier ook een enorm oplettende en voorzichtige merrie maar door stress omdat ze een ander paard zag stond ze op het voetje van Donnie twee jaar terug. Zij heeft sowieso nooit ijzers onder maar kan me voorstellen dat het met ijzers anders was afgelopen :(

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:23

Vandaag zeiden ze op de pensionstalling waar onze merrie staat, dat ze eind februari wss ni zou halen := ze loopt al heel moeizaam naar de paddock

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:27

Tiinnie, wat een lekkere dikkies al bij jou

Wat leuk he piarens, bijzonder altijd die bewegingen <3

Ze ziet er super uit Michelle, lekker rond en gezond
Zelfde geldt voor die van jou Corinadrenth

Quir, omggg die sneeuw. Hopelijk ook wat hier zaterdag en zondag. Alhoewel ik mijn eerste les met lotus zondag heb in de buitenbak dus misschien beter van niet. :+

AM, altijd satisfying he, als ze zo schoon gepoetst zijn. Duurt hier helaas ook nooit lang :')

Spannend Tanja, goed de uier en gedrag in de gaten houden maar!

Morgen ga ik Lotus halen en mag ze mee naar ons huis! Zin in maar ook spannend, vooral het inladen.
Zooo benieuwd hoe haar dochter van nu 8 maanden en mijn andere merrie weer op haar zullen reageren.
Zullen vast blij zijn dat de 'kudde' weer wat groter wordt. <3 <3 <3

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:31

Cynthia82 schreef:
Ik vind ijzers met een heel jong veulen doodeng!
Het gebeurt wel eens dat de merrie per ongeluk op een beentje gaat staan. Als ze ijzers onder hebben, voelen ze dat niet en is het beentje zo gebroken en kan je afscheid nemen van het veulen.

Ik laat ze ALTIJD er af halen. Na een maandje kunnen ze dan wel weer. Dan zijn moeder en kind veel meer op elkaar ingespeeld.

Buiten dat een veulenbeentje inderdaad zo gebroken is als een merrie er op staat, is het zeker niet zo dat je altijd je veulen af moet geven. Ik heb er meerdere in de kliniek behandelt met een gebroken been.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:40

Maar nogal onnodig en dom als het door een ijzer komt.

Ze kunnen er altijd een keer perongeluk op staan. Maar door een ijzer wordt het risico op schade onnodig zoveel groter....

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 07:40

Quir wat een heerlijke foto's <3

RivQ wat leuk dat Lotus thuis komt!

Tanja wanneer was ze ook alweer uitgerekend?

Dddara haha 2 skippyballen. Ze hebben er genoeg van zo te zien :')

Suuselviera meerdere mensen hebben het druk, zitten op de telefoon of weten niet zo goed waar ze moeten beginnen met bijlezen. Ik doe altijd 2 pagina's voor mij , en reageer 1 a 2x per dag om het bij te houden. Wel zo leuk om op anderen te reageren. Dan reageren ze ook op jou :)

Ynekes ze is prachtig. En echt heel dik :Y)

Anso de buik is inderdaad verdwenen op die foto :D

Amhorses haha voor een halfuur? Heb je zulke smeerkezen? Vind ze beide erg mooi, maar sammie al helemaal <3

Sannahtris goed bezig! Ik voel vooral veel aan de neus en oren. Dan weet ik of ze het koud heeft of niet.

Jet die rubbers zijn heel handig! Heb ik ook gebruikt. Maar mijn veulen heeft wel 2 vliegendekens gemold :')

Corinadrenth jeutje. Die knapt bijna uit zn voegen :wow:

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:01

Ik verplicht het hier zelfs; ijzers er af, tenzij ze een héle goede medische reden hebben. Ijzer is ook nogal wat scherper dan een gewone hoef..

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:08

Smeetje wow wist niet dat je het veulen bij 6 maanden al kon voelen!

Mirjam wauw zo leuk die groepsstal!

RivQ wat leuk dat het dan zo goed gaat met rijden nu, goeie koop geweest, en straks ook gelijk een nakomeling van Lotus!
Veel plezier vandaag met haar ophalen!

Tinnie heerlijk die winterwollie babybuikjes

Piarens wauw leuk filmpje!

Corinadrenth Hoe lang moet ze nog?

Tanja ze ziet er prachtig uit! Mooi buikje! Spannend. Heb je iets van een geboortemelder of camera?

Anso wauw wat heb je haar mooi schoon! Lijkt me een hele uitdaging met zoveel wit!

Dddara bijzonder blijft het toch dat elk paard weer anders draagt!

Hier gister nog even wat foto's gemaakt.
Haar stal vind ze inmiddels helemaal prima, liep gister los zo naar binnen toen ik haar zei dat ze de box in moest gaan ☺

Ook even zo n app op mn telefoon die aftelt, nog 68 dagen.
Afbeelding
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:09

Terecht. Ik snap echt niet waarom je zo’n groot risico zou willen lopen. Het is levensgevaarlijk.

Een veulen kan je beginnen te voelen rond de 180 dagen, dus ongeveer 6 maanden inderdaad.
Maar dat is wel minimaal. Later in de dracht zie je het veel meer. Ik zie het nu bijna dagelijks.

Jacky, die is bescheiden voor nog 68 dagen :)