[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:52

Al_Zawraa schreef:
Super Balou, zal fijn zijn als ze het straks niet zo koud meer heeft. Dan kan ze misschien ook wat meer naar buiten op de koudere dagen.

Welkom ladylisa!

Daarnet had ze het niet koud op stal gelukkig! Het is echt een stout ding! Als je niet snel genoeg kriebelt slaat ze met haar voorbeentjes, en ze durft zelfs bokken naar mama.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:02

Bij Wish hebben haar eigenaresse naar een aantal belangrijke punten gekeken. Uiteindelijk op Eldorado v/d zeshoek uitgekomen ookal spreekt die hengst ons op het eerste gezicht niet aan, hij paste het beste op Wish.
Wish is zelf maar 1.58. Haar eerste veulen lijkt zeker groter te worden/zijn (wordt dit jaar 3) maar maat was dus een belangrijk punt. ELdorado is 1.79 en geeft maat door.
Daarnaast is de galop een aandachtspunt. Eldorado scoort zelf een 8 voor zijn galop en lijkt een goede galop door te geven aan zijn nakomelingen.
Daarnaast moest de hengst van ons over een goede techniek beschikken en ook dit lijkt Eldorado door te geven.
Een aantal goede punten die we willen verankeren zijn: de rijbaarheid en instelling en het vermogen.
Alles bij elkaar opgeteld kwam Eldorado er voor ons als beste uit. Fokken blijft natuurlijk gokken ;)
We hebben overigens ook advies ingewonnen bij verschillende hengstenhouders en het KWPN zelf, en we zijn naar een fokkersavond geweest om advies te vragen.

Wish (indoctro x Daimler) x Eldorado van de Zeshoek (Clinton x Toulon)

Afbeelding Afbeelding

Fairy was al drachtig van Arezzo dus heb daar niet over na hoeven denken. Haar eerste veulen van Arezzo was een heel mooi veulen die naar de nationale keuring mocht in Ermelo, dus de combinatie lijkt te passen. Hoop dat er dit jaar weer zo'n mooi veulen uitkomt! *D

Fairy (Indoctro x Corland) x Arezzo vdl (Chin Chin x Heartbreaker)
AfbeeldingAfbeelding

vorige veulen van Fairy x Arezzo
Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:14

Cemlys schreef:
Dolly komt wel uit een lijntje die laat rijp ik. Met 5 heb je een heel andere merrie. Mijn yonce was al 3 jarige ook nog niet zoveel. Hywel was al 2-3 jarige ook niet om aan te zien. Fairy arwr is echt een massaal stuk hengst. Denk dat dat wel goed komt met dat bot.

Mijn hengst dit jaar om bot en beweging. Voor mijn jonge merrie ook om maat. En ja karakter

Ben wel blij dat jij al ervaring hebt met Arwr-pony's. Hoopte al dat het een laatbloeiertje was, is ze qua karakter ook wel een beetje. En hoop dat ze door de dracht wat meer 'af' is straks. Rosa kreeg ook pas echt een kont en breedte na haar eerste veulen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:14

ik heb bij mijn merrie haar hengst (Quarter) vooral gekeken naar zijn hoofd, de ogen vind ik ook belangrijk en de blik die ze uitstralen, je hebt zo van die paarden die naar je kijken om schrik van te hebben :=
zijn bouw, mooi in verhouding, zijn schouderwerking, hengst is heel soepel in de schouders, mijn merrie heeft geen probleem met wissels (natuurlijke wisselaar) maar wel in het verplaatsen van haar voorhand (voor de spins).
Karakter is ook belangrijk, die rijdt gewoon tussen de merries door in de bak en is heel braaf en rustig.
En uiteraard zijn kleur, niet onbelangrijk als kleurtjesliefhebber
en last but not least, de prijs, betaalbaar en levend veulen garantie.

Diane_Basje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:17

Sultan goeie combi's. Die laatste hengst is idd gaaf, maar die staat ook mooier op de foto.
Jorja heb ik drachtig gekocht, die had ik zelf denk ik naar een andere hengst gebracht. Maar denk dat hij geen slechte voor haar is en heb al eens een veulen van hem gehad. En er staan een aantal nakomelingen van hem hier op stal

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:19

Fotsy klinkt ook als een goede partner idd.
Kleurtje is idd leuk, hier krijgen we van alles wat denk ik.
Merries zijn roan, schimmel en cremello

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:24

oh jij hebt ook leuke kleurtjes staan, toch ook niet onbelangrijk, het oog wil soms ook wat ;) en toch het mijne :P

Heb deze week een leuk compliment gehad van een shetlandfokkerij over mijn perlino hengst, ze was nogthans heel kritisch voor ze hem zag en ik dacht oeie wat gaat dat geven, maar nee hoor, goede bouw, prachtig hoofdje, sterke benen, mooie gangen en voor haar heel belangrijk en waar ik eerlijk nooit naar kijk, zijn tanden _/-\o_ de kiezen moeten blijkbaar perfect op elkaar staan. ooit al iemand gehoord?

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:25

Diane_Basje schreef:
Sultan goeie combi's. Die laatste hengst is idd gaaf, maar die staat ook mooier op de foto.
Jorja heb ik drachtig gekocht, die had ik zelf denk ik naar een andere hengst gebracht. Maar denk dat hij geen slechte voor haar is en heb al eens een veulen van hem gehad. En er staan een aantal nakomelingen van hem hier op stal

Dankje! Ja die eerste foto is een foto die wij zelf hebben genomen 1 minuut voordat hij op de bok ging :+ Maar ik vind Eldorado in het echt veel mooier dan op de meeste 'professionele' foto's. We waren in ieder geval snel overtuigd toen we hem in het echt zagen :o

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:25

Ik dik? Neeeee joh, hoe kóm je erbij?!
Afbeelding

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:27

Fotsy haha heb nog nooit naar tanden gekeken! Eldorado liet ze wel een paar keer zien (''neem maar een halster mee zijn stal in, dan kan hij daar in bijten i.p.v. in jullie... dus.... }:) ) Maar heb niet gekeken of ze recht op elkaar stonden :P

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:30

Welkom aan de nieuwelingen :D

Ivm dekentjes, ik heb er ook 1 gekocht voor het veulen. Maar ik hoor hier in mijn omgeving dat ik er meer kwaad dan goed mee zou doen dus twijfel ik nu wel enorm?

Fijn om te zien op basis van welke punten jullie hengstenkeuze is gemaakt :)

Hier nog geen veulen, ze is uitgerekend vandaag, maar heb er mijn twijfels bij of ze dat nog gaat halen. Uier is nog steeds hetzelfde, ze heeft wel nog steeds die put in haar buik en van gedrag was ze ook veel chagrijniger dan anders, ze wou in tegenstelling tot anders geen knuffels.

Al_Zawraa hoe is het met jouw merrie :)? Denk je dat zij vanacht gaat veulenen? Ik vind GR Lahab overigens ook een super gave hengst :D, ben heel benieuwd naar het veulentje!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:32

Hier is de keuze gemaakt op basis van de maat die de hengst vererft.
En de verbetering van gangen.
Vooral dat laatste deed het hem voor mij.
Verder heeft hij een geweldig karakter (maar dat is vaak met duitsers)
En is hij niet te grof.
Overigens is dit de eerste 'dressuur' hengst die ik heb gebruikt.
Vorige 2 waren echte springers.
Maar deze hengst heeft in Duitsland zijn verrichting gelopen en daar deed hij het met springen veel beter dan met de dressuur.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:43

Diane_Basje schreef:
Cemlys schreef:
Dolly komt wel uit een lijntje die laat rijp ik. Met 5 heb je een heel andere merrie. Mijn yonce was al 3 jarige ook nog niet zoveel. Hywel was al 2-3 jarige ook niet om aan te zien. Fairy arwr is echt een massaal stuk hengst. Denk dat dat wel goed komt met dat bot.

Mijn hengst dit jaar om bot en beweging. Voor mijn jonge merrie ook om maat. En ja karakter

Ben wel blij dat jij al ervaring hebt met Arwr-pony's. Hoopte al dat het een laatbloeiertje was, is ze qua karakter ook wel een beetje. En hoop dat ze door de dracht wat meer 'af' is straks. Rosa kreeg ook pas echt een kont en breedte na haar eerste veulen.

Ja deano ontwikkelde pas met 4, mijn fairy arwr hengst ook, yonce ook met 5 heel anders . Ook mn carreg en eerste veulen van yonce ook veel later dan bv mijn piper merrie. Allen kleinkinders of verwant aan arwr.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:48

Maaike, niet te druk maken om wat andere mensen zeggen! Ik heb mijn veulen liever met deken op veel buiten (is goed voor de benen/spieren/algehele gezondheid), dan al die mensen die zeggen 'nee, geen deken op' en dan merrie en veulen continu op stal houden.
Mijn februari veulens hebben tot nog toe allemaal een deken om gehad de eerste weken/totdat het beter weer werd, en ze zijn er geen van allen minder van geworden. Ik denk eerder beter. Vooral Fahkour, hij stond heel week gekoot toen hij net geboren was, en binnen een paar dagen was dat helemaal bij getrokken door de vele beweging :)

Aziza staat binnen met bomvol uier en nog steeds kleine harsjes, ze staat zich nu vol te proppen met hooi zie ik op de camera :D Ik ga tussen 11 en 12 uur nog even kijken voor een laatste check, maar ik verwacht geen veulen vannacht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:50

Dat dacht ik ook een keer, merrie vreten tegen de klippen op, 2uur later veulen >;)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:52

Oke dan ga ik (als het koud is buiten) ook een dekentje opleggen :). Maar dan enkel als het buiten gaat.
Spannend! Wanneer denk je dat het komt?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:56

Zoals ik in mijn topic voorspelt heb, denk ik dat het op z'n vroegst morgen komt, maar ze zou het ook nog kunnen rekken tot woensdag. Maar langer zie ik niet gebeuren.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:02

Zo'n dekentje is lekker als ze lang buiten lopen, zeker als de zon weg is of de wind opsteekt. Die jonkies gaat toch ook nog veel liggen en dan is een dekentje wel lekker

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:02

Sowieso gewoon je gevoel volgen

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:15

Diane_basje daarom denk ik dat ik er toch maar een ga aanschaffen. Ik heb hem liever liggen en dat ik hem niet nodig blijk te hebben dan andersom :)

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:23

Ik heb ook dekentjes liggen, gewoon voor de zekerheid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:34

Ik fok bewust mei-veulens, geen gedoe met te koud en zo. Overdag zijn de temperaturen dusdanig dat ze makkelijk enkele uren buiten kunnen.

Pendelen, weer een poging gedaan vandaag, maar niets hoor. :n Geen beweging in de spijker, naald ook geprobeerd, ook niets van beweging daarin.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:41

Diane_basje mooie combi's

Aura is heel veel wat ik in een haflinger wil zien maar haar hals mag iets langer en haar karakter mag iets nuchterder. Voor Aura is het haar 1e en voor de hengst de 1e jaargang dus ik ben eigenlijk uitgegaan van fokresultaten met Aura haar moeder in combi met de bloedlijn van de vader. Dus het is een gok maar dat blijft het altijd. Hopelijk treed Aura in de voetsporen van haar moeder want die is veel te vroeg overleden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:50

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:07

8/6 uiltje001 jus d orange - merrie - merrie

Kon het niet laten om te pendelen. Zou van de week nog een merrie proberen. Andere zijn niet zo braaf.

Succes met waken vannacht!