[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:18

Sabbuh. Super spannend bij jouw merrie :):)

Mirjamalvaro. Dat is altijd mooi hè, de 320 dagen. Dan schiet het mooi op.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:30

Ja 320 dagen is toch wel feestje zeker nadat ze keer geaborteerd heeft op 110 dagen tel ik de dagen af :=

Net even uierfoto vorig jaar erbij gepakt en oeps ziet er zelfde uit als nu. Dus vanavond eens kijken of er ph getest kan.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:52

Sabbuh spannend! dat kan vast niet lang meer duren! *\o/*

@mirjamalvaro: dat kan dus ook zo spannend worden.

Wij kunnen normaal deze week ook ons laatste veulentje verwachten. zal wel weer een hengst worden of een vosse merrie :+

Afbeelding

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:54

Ook spannend luna

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:23

Gefeliciteerd Astrea!

Veulen hier is helemaal goed gevonden door d.a., ook antistoffen. Heel fijn, dus bevalling en alles daarna volgens boekje. Voor een eerstekeers een cadeau, en ook dat ik er bij was.

Lijkt uitsindelijk op een smoky black ipv valk. Beetje jammer, smoky black is in principe een speciale kleur maar valt totaal niet op :') . En zeker jammer omdat die nu 100% valk (met sooty) lijkt. Maar ja dat is niet het belangrijkste in deze, als-ie maar braaf is en dat is zij zeker!

Ik blijf nog zeker volgen, maar de druk is eraf en wil wil nu al alvast een keer jullie allemaal bedanken voor de hulp (op stomme vragen) en steun in dit topic. En dat jullie allemaal je verhalen delen, ook de triestere, dat gaf me toch heel veel handvatten en tips over wat allemaal zou kunnen gebeuren (en hoe het te handelen). Je kunt van alles uit boeken lezen of op internet, maar de tempo van 1-5 veulens / week (soms meer) werkt repetitief en het blijft beter plakken.

Overigens vroeg ik helemaal in het begin over welk boek jullie zouden aanbevelen. Weinig animo, maar ik ben van de (papieren) boeklezende generatie :+ . Ik heb Foals and Young Horses van Ute Ochsenbauer besteld en ik vind hem prima voor een beginner. Heeft ook over hoe snel voeten oppikken, hoe halster om etc. Ben ik blij mee en gaat over de eerste 3 jaren dus kan ik ook nog even mee vooruit.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:33

Iedereen bedankt voor de sterkte wensen.

En voor de geboren veulens. Gefeliciteerd natuurlijk.

Het veulen gaat goed. We mogen ze zometeen ophalen met haar pleegmama

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:42

Wat fijn corina

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:48

Inderdaad heel fijn Corinadrenth!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:20

Wat fijn Corina! Heb je ook een foto van de kleine spruit?

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:28

Even tussendoor wat spam van mijn stoere hengst :D . Ik ben er zo blij mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:51

334 dagen en uier lijkt vandaag ineens weer minder dan de afgelopen dagen ‍♀️
pH wel wat lager was afgelopen dagen toch duidelijk 7,5-8, wel nog vrij doorzichtig

Maar ja voor de rest lijkt het alsof ze heeft bedacht de andere kant op te gaan, harsjes weg, uier minder strak en banden lijken bijna strakker

Afbeelding

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:37

nieky1993 schreef:
Garffpamela wat zei de dierenarts van de diarree?

Ik heb een tube gekregen met Bentovet, daar geef ik een paar dagen 2 x 10ml van (wat niet mee valt want als hij iets niet wil). Zijn buik klonk goed, temperatuur was goed.

Navel voor de zekerheid even ontsmetten nog een paar dagen. Voelde wel gewoon zacht maar zat wel een korstje op het stompje zei ze.

Elke dag even temperatuur in de gaten houden.

Ze zei ook dat het normaal is deze periode dat ze wat last krijgen omdat ze ineens mee gaan eten met van alles. Hij lijkt nu langzaam weer praatjes te krijgen gelukkig.

Bij jou alles nog rustig met Myrthe? Is zij de laatste die je verwacht?

Nog even een foto van de knappe Fergus
Afbeelding

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:39

Even bijgelezen, ben wat druk bezig thuis voor het moment met al mijn diertjes.

Gefeliciteerd iedereen met de veulens!
En sterkte Corinadrenth, maar fijn dat de kleine het goed stelt.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 17:05

Hierbij ons veulentje Estella met haar pleegmama

Afbeelding

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 17:25

Ze kijkt als een trotse (pleeg)mama!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 17:31

Bijzonder zeg en fijn dat dat gelukt is Corina! Is deze merrie met hormonen behandeld waardoor ze nu melk geeft en van het veulen houdt, of is ze zelf een veulen verloren? Heeft ze al eerder voor veulens gezorgd?
Ik wens je alle geluk toe met Estella en dat ze maar veel op haar eigenlijke moeder mag gaan lijken ook, ter nagedachtenis.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 17:44

De merrie is een ervaren pleegmerrie die komt van pleegmerrie.nl

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:02

Dat beloofd wat goeds..! Ervaren pleegmoeder.
Ik hoop dat het allemaal goed maar gaan, na al je pech

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:34

Wat fijn :)

Eli ph 8 dus kan gerust slapen vannacht :P

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:48

Wat fijn dat dit goed gaat corina! Hopelijk kun je nu toch een beetje genieten van de kleine.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:50

Vandaag 1 week oud en haar eerste dag met het halster om!
Afbeelding

Voor iedereeen die zijn paard niet in de houdgreep wil nemen zo kan het dus ook. Zonder haar ook maar 1 keer vast te hebben gehouden kan ze na een week het halster om. (om ging al eerder maar echt dicht maken was vandaag de eerste keer)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:56

Een ervaren pleegmoeder is ook heel erg fijn! Toch altijd geruster als wanneer het de eerste keer is.

Hier ondanks witte melk gaan we een rustige nacht in :)
Ph nog altijd 7, en uier ook weer terug gelopen.
Afbeelding
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:27

Mijn merrie heb ik als veulen gekocht en heeft geloof ik de eerste maanden geen halster om gehad. Ik heb haar gekocht toen ze 5 maand was.
Was er beetje bang voor dat ze het meelopen aan een halster niet zou leren of dat het onwijs onfatsoenlijk zou gaan. Omdat ze na het spenen 7-8 maand nog steeds niets kende en op haar thuisbasis ook de opfok in ging.

Maar dat is als volwassen merrie goed gekomen.

Voor mij een reden om niet teveel met een halster en haar veulen bezig te gaan. Maar de hoofdreden erachter is dat de merrie nog te beschermend is en zich heel druk maakt om het veulen. Al is het sinds een ruime week iets beter.

Als ze meer bijtrekt zal ik bezig gaan met het halster. Echt om de merrie rust te geven.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:37

Hier krijgen ze het halster vanaf dag 1 al regelmatig om. Als ik dit heel rustig doe hoeft een veulen daarvoor niet in de houtgreep. Halster gaat daarna wel gelijk af omdat ze in een natuurgebied staan en ik niet wil dat ze ergens aan blijven hangen.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:39

DDDara schreef:
Voor iedereen die zijn paard niet in de houdgreep wil nemen zo kan het dus ook. Zonder haar ook maar 1 keer vast te hebben gehouden kan ze na een week het halster om. (om ging al eerder maar echt dicht maken was vandaag de eerste keer)

Ja, zo wil ik het ook... alleen stal zeurt nu al over buiten zetten dat het veulen moeilijk is want niet aan een touw. Dag 2! Dat ik het zo dadelijk maar zelf allemaal mag doen (binnen & buitenzetten, met fulltime baan) als ik zo nodig moeilijk wil blijven doen. Ik zei dat het veulen wel binnen enkele dagen de merrie volgt (nu nog niet maar vandaag al beter dan gisteren), nou daar geloofden ze niet in. Hebben geen veulenervaring (behalve pap in jaren 60 oid) maar vinden toch dat ze alles weten.

De cameragate op het nippertje overleefd en nu dit. Wordt 6 maanden op m'n tenen lopen. Verhuizen heeft nu geen zin (en ik heb geen opties). Had ik ze maar in eigen beheer :roll: . Boeren met stug denken en geen benul van nieuwe stromingen qua met paarden omgaan / hoe ze leren etc.

Fijn dat de pleegmerrie zo lief is. Ik keek op de website, maar werd niet veel wijzer. Zijn ze bemiddelaars of hebben ze op een of ander manier een merriebestand klaar staan (hoe dan)?