[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:30

Okeey drama hier. Khalfani heeft Meconium obstipatie. Gisteren avond rond 22:00 uur vertoonde hij koliekverschijnselen. MijnPaardenarts gebeld en ze heeft hem pijnstillers en 2 x klisma gegeven (had 's ochtend ook al gehad bij de algehele controle). MijnPaardenarts heeft om 23:00 uur geadviseerd om naar Utrecht te gaan. Omdat het beter met Khalfani leek te gaan, hebben we besloten om hem op stal te laten en de hele nacht niet van zijn zijde te wijken. Rond 06:00 uur had hij nog steeds niet gemest (ondanks dat hij genoeg drinkt, goed plast en flinke babbels heeft). We hebben toen besloten om nog een veearts te raadplegen, De Raaphorst. Weer klisma en alles maar helaas. Zijn anus is nu helemaal opgezet en hij bloed een beetje uit zijn anus. Omdat mijn man en ik beide al 3 nachten vrijwel niet geslapen hebben, hebben we maar getost wie er naar Utrecht gaat. Mijn man is dus nu met een vriendin en met Ezrah en Khalfani onderweg naar Utrecht. Ik ga nu snel bijslapen, wie weet wat de komende nacht ons brengt. Ik heb zo te doen met mijn arme kleine mannetje!!!

Mexxuna

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:33

Neeeee..... wat erg!
Ik wens jullie heel veel sterkte, en zal flink duimen voor je kleine knappe mannetje!

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:33

Clementine, ojee, hopelijk gaat 't snel beter met de kleine man! Hou je ons op de hoogte???

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:37

ojeezus, dit willen we niet sterkte clementine

en sa, ik lees het alleen maar en dan voel ik mijn hart al scheuren

hoop dat alles bij iedereen snel beter gaat

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:59

ClementinevS, dat klinkt niet fijn! Hopelijk kunnen ze hem in Utrecht helpen.

Polleman, vloeien kan best even duren maar bewegen van de merrie is wel heel belangrijk want dat helpt bij het opschonen. Ik begreep dat jouw merrie al die tijd niet buiten is geweest?
Juist bewegen is zo goed voor de baarmoeder, daarom gaan hier de merries altijd direct de volgende dag naar buiten. Al is het maar een paar minuten, even stappen en draven aan de hand. Zelfs als het voor het veulen om wat voor reden te koud is.
Heb ook wel eens gehad met een prematuur veulen dat we de merrie iedere dag even longeerden terwijl iemand bij de bak het veulen met deken op even vast hield.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:03

oh bah clemetine, hopelijk knapt hij snel op!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:04

Ai Clementine :(:) Hopelijk knapt hij snel op!

Polleman, beweging is inderdaad heel belangrijk voor het goed legen van de baarmoeder.

Hier nog maar 51 dagen te gaan tot de uitgerekende datum :D
Bedenk me alleen net wel dat het hier ook snel mooi weer moet worden, dan kunnen de paarden even een paar dagen in de andere wei en kan ik de wei waar het veulen straks in het begin in komt even aanpassen, en de inloopstal mesten....
Verder ook nog een heleboel te doen voor onze baby komt, moet nu dus echt even doorpakken, zeker omdat ik er niet tegen kan als dingen net op het allerlaatste moment gedaan worden.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:13

Wat erg clementine ik heb dit ook een keer gehad en we hebben het veulen toen om het uur een klisma gegeven na 48 uur kwam het los veulen had het bijna opgegeven onder temperatuur enz.
We hadden het veulen een deken opgedaan en erbij gebleven hij heeft het gered heel veel succes met het veulen in Utrecht staat hij goed.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:58

Oei, dat zijn geen leuke berichten. Hopelijk knapt het veulen snel weer op.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:05

ClementinevS wat erg heel veel sterkte!! hopelijk knapt hij snel op!!

MarijeR & Jes ja klopt dat is ook normaal zo was ook de bedoeling,
maar helaas was dat niet mogelijk, zo als nu uit ziet mogen ze vandaag of morgen naar buiten,
Wings was te klein en niet stabiel op de benen, nu gaat dat steeds beter gelukkig,
ze merrie is heel veel afgevallen al moeten haar goed in de gaten houden,
veulen eet de merrie totaal op,,
ze zijden vanmorgen nog gelukkig dat ze 4 kilo brok kreeg en onbeperkt hooi/
we gaan nu ook kuil bij voeren zo dat merrie iets aan komt,
wie weet dat merrie en veulen ontwormen als ze 10 dagen oud zijn??

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:10

Ook al is het veulen niet stabiel op de benen, lijkt het mij juist goed om ook even naar buiten te gaan. Ook al is het maar een paar rondjes aan de hand. Bij ons gaan ze ook zo snel mogelijk even naar buiten. Als het wat minder weer is dan maar paar minuten en anders een kwartiertje.

Ontwormen doen wij al redelijk snel al, eerder dan 10 dagen iedergeval.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:13

Bij epplejeck kosten de veulendekentjes 32,50 misschien is het een optie om Wings een dekentje aan te doen als je buiten met je merrie gaat stappen?
Ik zou haar ook in beweging houden hoor, dat is goed voor de bloedsomloop, opschoning van baarmoeder en voor de bespiering van het veulen.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:15

Clementine: sterkte!!! Polleman: wij ontwormen ook 10 dagen na de bevalling merrie en veulen met ivermectine. Dan na 4 tot 6 weken nogmaals met ivermectine en de volgende keer met pyranthel ( spoelwormen). Wij halen de merrie altijd even 10 minuten weg bij het veulen op dag 1 en laten haar los in de paddock. Veulen blijft op stal met een paard ernaast, zodat het veulen daar steun van heeft. De merrie zal gaan rennen en hinniken en schoont op die manier haar baarmoeder op. Zo is alles sneller schoon en loop je minder risico op ontstekingen en dergelijke.
Laatst bijgewerkt door paard89 op 25-02-13 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:15

Clementine: sterkte hoor! Heb je al nieuws?
Inge: gefeliciteerd met je mooie dametje!
Begint lekker te korten voor Whisper, denk deze week nog :D

Hier is merrie morgen 260 dagen, uier groeit gestaag, en ze heeft het totaal nog niet zwaar, ze wil onder het zadel nog héél graag galopperen :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:20

ClementinevS schreef:
Okeey drama hier. Khalfani heeft Meconium obstipatie. Gisteren avond rond 22:00 uur vertoonde hij koliekverschijnselen. MijnPaardenarts gebeld en ze heeft hem pijnstillers en 2 x klisma gegeven (had 's ochtend ook al gehad bij de algehele controle). MijnPaardenarts heeft om 23:00 uur geadviseerd om naar Utrecht te gaan. Omdat het beter met Khalfani leek te gaan, hebben we besloten om hem op stal te laten en de hele nacht niet van zijn zijde te wijken. Rond 06:00 uur had hij nog steeds niet gemest (ondanks dat hij genoeg drinkt, goed plast en flinke babbels heeft). We hebben toen besloten om nog een veearts te raadplegen, De Raaphorst. Weer klisma en alles maar helaas. Zijn anus is nu helemaal opgezet en hij bloed een beetje uit zijn anus. Omdat mijn man en ik beide al 3 nachten vrijwel niet geslapen hebben, hebben we maar getost wie er naar Utrecht gaat. Mijn man is dus nu met een vriendin en met Ezrah en Khalfani onderweg naar Utrecht. Ik ga nu snel bijslapen, wie weet wat de komende nacht ons brengt. Ik heb zo te doen met mijn arme kleine mannetje!!!

Succes! is het jullie allereerste veulen ooit?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:38

Mexxuna schreef:
Bij epplejeck kosten de veulendekentjes 32,50 misschien is het een optie om Wings een dekentje aan te doen als je buiten met je merrie gaat stappen?
Ik zou haar ook in beweging houden hoor, dat is goed voor de bloedsomloop, opschoning van baarmoeder en voor de bespiering van het veulen.

dankjewel ze gaan vandaag naar buiten toe, en als Wings het te koud heeft haal ik vandaag nog een dekentje,
zo dat ze morgen daarmee naar buiten kan,

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:44

ClementinevS ontzettend veel sterkte! Heb je een beetje kunnen slapen?

zijn er elk jaar zoveel zieke veulens? Ik wordt er helemaal zenuwachtig van...

Charisma schreef:
Hier is merrie morgen 260 dagen, uier groeit gestaag, en ze heeft het totaal nog niet zwaar, ze wil onder het zadel nog héél graag galopperen :D

Ah ik ben jaloers! Die van mij wil onder het zadel al maanden niks meer. Aan de longe gaat ze wel als een trein.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:48

Clementine heel veel sterkte. :(:)
Wat zul jij een stress hebben. hopelijk kun je nu toch een beetje bijslapen.

CC whow 40 cm. nieuwe sneeuw, nee daar ben je echt niet blij mee.
is het gelukt met een nieuw huis en nieuwe stal? Heb je wat gevonden?

polleman, uitvloeiing is normaal.
Maar zoals alle anderen ook al zeggen, bewegen is echt heel belangrijk.
Beiden moeten bewegen.

SA agossie wat hartverscheurend..

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:10

He bah wat een nare berichten allemaal.... Sterkte Clementine en SA en Polleman hopelijk kunnen ze vandaag lekker naar buiten.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:16

Clementine gefeliciteerd en meteen ook sterkte gewenst! Jullie mannetje is in goeie handen,ik duim dat het goedkomt! :(:)

Marije ook gefeliciteerd!!

Zie veel vordering bij Whisper!! *\o/*

Sorry voor de korte reactie maar mijn dag is kort vandaag,ik ga zometeen met de hond naar de kliniek om eindelijk haar externe fixator te laten verwijderen,moet nog een hoop doen!

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:47

SA, wat erg voor de merrie!
pretty, veel succes met de hond! wat is een externe fixator??

Volgens mij is de eerstvolgende die bevalt Whisper!!! :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:13

Clementine heel veel sterkte, we duimen allemaal voor de kleine.

De poedersneeuw is gelukkig weer wat ingezakt vandaag.
Brego mijn ruin die rent altijd voor hij hun paddock ingaat even wat rondjes over het erf door de mulle sneeuw.

Zo ziet het er nu uit hier.
Afbeelding

Raven (ongepoetst)
Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:23

Pretty succes met de hond! Dat zal een opluchting zijn als de fixator eraf is.

Polleman, ik snap dat een veulentje dat vroeg geboren is klein en niet zo stabiel is. Maar juist door bewegen wordt dat beter. Al die pezen en spieren moet je activeren. Natuurlijk niet meteen met dit weer de hele dag op de wei gooien maar meerdere keren per dag buiten een paar minuten laten lopen is zoveel beter dan op stal opgesloten houden.
Al is het maar 5 minuten per keer aan de hand stappen en draven met de merrie. Dan is het veulen in beweging en koelt het ook niet af.
Zou na zo'n tijd op stal de merrie ook eerst maar longeren met het veulen uit de buurt, hier zouden ze volledig uit hun plaat gaan en uit gekkigheid het veulen neerslaan... :o

CC wat prachtig!
Ik snap dat het onhandig die is sneeuw maar ik kwijl altijd bij jouw sneeuw foto's.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:29

Ik vind het normaal niet zo lastig hoor die sneeuw. Doordat er van December t/m Maart sneeuw ligt stel je je er gewoon op in en wordt alles dagelijkse routine.
Alleen met het oog op verhuizen zou het wel handiger zijn als er geen sneeuw meer zou zijn.

Helaas hebben we nog niet helemaal concreet een andere woning en stal gevonden. Ik zoek eerst de stal en dan de woning erbij.
Voor mezelf ben ik niet zo kritisch, maar mijn paarden moeten goed staan.
Woensdag a.s. ga ik met een boertje een paar stukken grond bekijken wat er voor mogelijkheden bij hem zijn.
Als hij wat heeft en we worden het eens over de prijs dan zijn we klaar, want er is daar een woning vlakbij die we al bekeken hebben en kunnen huren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:36

Crazycat, moet je uit deze woning dan dat je eventueel naar een huurwoning gaat.