[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:14

Even ego vraagje tussendoor. Ik ben alvast lekker op tijd, bezig met de dingen regelen die nodig zijn bij de bevalling. Nu staat in de OP gyneacologische isobetadine en las ik in het boek van Paul de Vries 5% jodiumoplossing voor het ontsmetten van het navelstompje. Ik heb beide niet in huis, ik gebruik voornamelijk vetramil of arnica.
Wat hebben jullie en wat is het beste? überhaupt wel wat smeren, niet smeren? Moet dat spul verdund zijn of mag dat er zo op? En wat gebruiken jullie om eventueel je handen te ontsmetten?

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:28

Knolselder schreef:
Alice, ik vind hem echt knap! Hij was ook al snel zo een statige kerel he?

Luca, hoever is moeilijk te zeggen. Sommigen beginnen eerder dan anderen en als ze al eens een veulen gehad hebben kan het ook al een ander beeld geven. Maar ze lijkt al meer uier te hebben dan de mijne op 300 dagen.

Klopt, hij was bij de geboorte al heel flink. :j

Sorry Luca, ik weet niet zoveel van uiers. Kan er vaak geen pijl op trekken. Als mijne harst word ik alert. Maar goed mijn merrie had voor de geboorte amper uier.

Diertjec, ik gebruik blauwspray voor de navel. Op aanraden van de da.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:35

Geen probleem hoor, ik vind ze al heel wat uier hebben. Maar ik ben dan ook een leek :')

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:41

Luca03 schreef:
Geen probleem hoor, ik vind ze al heel wat uier hebben. Maar ik ben dan ook een leek :')

Ik gok voor april :p

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:43

@ilja dankjewel!

@amhorses ja mega hard :D
En super!! Wij zondag gereden in de hoofdhal op expo was super stressie :p

Cioccolato

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:50

Ik gebruik jodium. Gewoon erop spuiten, is het meer. Gieten, zoiets. 1 malig bij het knappen dus. Tot nu toe is dat hier van zelf gebeurd overigens.

En ook met dit zullen er wel meerdere wegen naar Rome leiden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:56

Ik heb ook een jodium oplossing, maar gebruik het wel meerdere dagen, giet het in een dopje en dip de navel erin, dat is beter voor het vel op de buik.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:03

Maakt het dan ook nog uit wat voor jodium oplossing er gebruikt wordt? Ik neig ook het meest naar iets van jodium of betadine, bij blauwspray heb ik zelf niet zo'n goed gevoel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:03

Hier gebruik ik ook jodium, ze spartelen er wel even van ;)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:07

Kan je dat gewoon bij de apotheker halen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:07

@alicelover op de foto niet goed te zien misschien maar ze heeft best een mooie dikke buik. De vorige merrie had veel zucht dan is de buik niet zo mooi.
Nee ze is niet meiden. Heeft 3 veulens gehad bij vorige eigenaars. Een Valdez , een bretton woods en een johnson.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:10

fokfanaat schreef:
Ik heb ook een jodium oplossing, maar gebruik het wel meerdere dagen, giet het in een dopje en dip de navel erin, dat is beter voor het vel op de buik.

Zo doe ik het ook :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:10

Geweldig wat je doet knolselder voor die pony’s.

Je kleintje is idd al groot alicelover

WoW knap am horses
Nog geen vorderingen dus

Dustinlover nog steeds niks?

Jeetje pris laat ook op zich wachten om bay te tonen.

Luca die tietjes zijn idd afhankelijk of ze al eerder veulens heeft gehad en anders sommige merries hebben 50-60 dagen nodig om te vullen, andere 25 dagen en er zijn er die het in 1 dag ook lukt.

Da spuit ook op de navel maar ik heb altijd jodiumtinctuur liggen. Is een goeie ontsmetter ook en vochtonttrekker dus dan staat de wonde snel droog. Opletten voor je ogen wel :') Jep het brandt :P
Boek van Paul de vriese is echt een must have voor de fokkers onder ons.

Nynkster mooie buik heeft ze al

WoW die snooze foto in de zon. Ze kunnen soms zo zienbaar ongemakkelijk gemakkelijk liggen.

Az aleeyah ziet er goed uit. Best dubbel allemaal voor je maar dat heb ik ook altijd hoor. En niet alleen voor de bevalling. Er kan erna ook nog zoveel misgaan dat de periode voor het veulenen gerust wat langer mag duren van mij.

Kabayo silver is nog steeds mooi bescheiden. Die van mij lijkt al een hangbuikzwijn pfff

En de twee jongens zijn al lekker boef lees ik aue Aie nu al :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:21

Hier 1x ontsmetten met betadine of jodium. Alleen gelijk na het knappen.
Miet later nog doen of herhalen is mij altijd geleerd. Het moet juist goed opdrogen en door steeds weer te ontsmetten houd je het juist vochtig.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:24

Dustinlover schreef:
Ilja weet niet wat voor veulen je verwacht maar voor de grote hebben ze van die mooi verstelbare dekens van HH amigo enzovoort. :)

Hier was uier terug gelopen maar wel ph 6.0 nog

Mijn merrie is een grote e-pony. Meeste dekentjes hebben bovenlengte van 65-85cm. Heb alleen geen flauw benul wat een beetje normaal is voor een pasgeboren veulentje.
Wat balen dat haar uier weer teruggelopen was. Bevalt ze normaal netjes rond ph 5,5?

@Woogy, is 76cm direct passend na de geboorte? Ga ervan uit dat jouw arabs grote d kleine e zijn?

@Corinadrenth kan ieder moment komen, ik denk dat het niet heel gek lang meer gaat duren. Vrees dus met de regen.

@AMhorses wat gaaf dat je mee mag doen! Wild thing mag wel even vaart maken nu :j Tot aan het NK gaat ze hopelijk toch echt niet meer rekken....

@Alicelover Leuk dat je bent wezen kijken, mooi beestje!

@Luca uier alleen is van best wat dingen afhankelijk, bv. maiden/geen maiden. Als ik het vergelijk met mijn maiden merrie heeft ze wel redelijk veel uier.

Ik hoop dat Lady nog even wacht. Morgen en overmorgen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat weg.... Ga vannacht wel een paar keer kijken, ze deed zo anders net.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:26

baudyh schreef:
@alicelover op de foto niet goed te zien misschien maar ze heeft best een mooie dikke buik. De vorige merrie had veel zucht dan is de buik niet zo mooi.
Nee ze is niet meiden. Heeft 3 veulens gehad bij vorige eigenaars. Een Valdez , een bretton woods en een johnson.

Foto's kunnen inderdaad wat vertekenen. Leek een heel bescheiden buikje op mijn telefoon. Oeh dat zijn best interessante hengsten. Heb je toevallig ook beeld materiaal van de nakomelingen?

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:30

Ilja, hopelijk wacht Lady dan nog een aantal daagjes. Zul je net zien dat als jij weg bent en niet in de gelegenheid bent om snel naar huis te kunnen ze bevalt.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:30

Pff ik sterf zowat van de stress door onwetendheid. Ik vermoed trouwens niet dat het een maiden is.
Hebben jullie ideeën voor een tijdelijke camera op stal zonder internet? Ik woon 10 min fietsen van stal, dus het zou wel fijn zijn als ik gewoon ‘s nachts eens via een camera kan checken.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:33

@Alicelover ik kan helaas echt niet terug nee....

@Luca je kunt een MIFI router nemen, daar moet dan een simkaart in met internet erop. Daaraan kun je dan een camera koppelen. Maar is een birth alarm huren eventueel niet handiger als de dierenarts iets meer duidelijkheid heeft gegeven over haar huidige drachtduur?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:38

cp112 schreef:
Hier 1x ontsmetten met betadine of jodium. Alleen gelijk na het knappen.
Miet later nog doen of herhalen is mij altijd geleerd. Het moet juist goed opdrogen en door steeds weer te ontsmetten houd je het juist vochtig.

Tenzij het opnieuw begint te bloeden na paar dagen of bij het afvallen. Anders idd afblijven maar wel goed in het oog houden.
Tot zeven dagen zijn de aders van het veulen nog niet gesloten en kan de veulenziekte binnensluipen of andere vervelende aandoeningen zoals clostridium ook eentje is.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:54

Alicelover, grote baby of niet? Wel knap hoor!!!

Annelies, och dat is wel een heeeeel kleintje om op te moeten laten voelen ja. En dan is ook nog niet gezegd dat ze iets kunnen inschatten, alleen of ze drachtig is ja/nee. Lastig die ukkies!

AM, dan mogen ze beide wel eens wat haast gaan maken haha!

Baudyh, mooie buik vind ik dat :j duidelijk drachtig maar niet zo enorm tonnetje rond...

Naveltje gebruik ik al jaren de navelspray 7+ voor, (of hoe heet dat spul :o ) echt ideaal!! Even sprayen en klaar :j

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:16

Jodium kun je heel goed er op sprayen met deze navelsprayer. Speciaal om omhoog te kunnen sprayen. Handig!
Afbeelding

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:16

Nog geen vorderingen met de merries? :D
Ik wil veulentjes <3

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:22

fokfanaat schreef:

Zo doen wij het ook, dippen in een maatbekertje van de hoestdrank. Jodium droogt uit. CTC spray wordt ook wel gebruikt, alleen blijft hierdoor de navel langer vochtig.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:22

Linda2008, hij was idd best flink bij de geboorte.
Afbeelding
Ouders zijn beide rond de 1,70. Gok dat hij dat ook wel gaat halen.

Hoop stiekem dat frummel van dit jaar wat kleiner is. Ben zelf maar 1,62. :')

Ilja, hopelijk wacht ze dan nog even.

Luca, ik heb zelf ook geen internet op stal en in de schuur slecht bereik. Ik gebruik zelf een birthalarm. Maar dat was hier wel een aantal keer loos alarm vanuit bed razendsnel in de auto. Toch doen we het dit jaar weer net zo. :j

Fotsy, goed dat je het meld! Want veulenziekte is idd een vreselijke sluipmoordenaar. Stond een bij mijn da van de zomer. Opgegeven door meerdere klinieken en daar gebracht als laatste optie, veulen heeft het overigens wel gered. Je wilt niet weten hoe voorzichtig en nauwlettend ik mijn veulen in de gaten hield. Dat wil je als eigenaar echt niet meemaken!