[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chrlooott

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:32

Ojee, heb even tijd nodig om alles bij te lezen, alvast gefeliciteerd aan diegene met hun veulens!

_inge, had echt niet verwacht dat die al ging komen!! Gefeliciteerd! Heb je ondertussen al een naam?? :)
Clementine, gefeliciteerd! prachtig veulentje!

Polleman, hoe gaat 't met wings? (ik schrijf het toch juist hoop ik?)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:36

Whisper gaat langzaam vooruit

Dit was net hihi

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:37

Lekker vol!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:39

Volgens mij is die kleine nu het volste of niet Marja?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:40

het theezakje wat eerst niet wilde vullen is nu inderdaad het grootst whahah

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:42

_Patrick_ schreef:

Dit was net hihi

[ Afbeelding ]

hahah, lijkt wel een hengstje zo ;-)

enjoy86

_Patrick_ schreef:

Dit was net hihi

[ Afbeelding ]

hahah, lijkt wel een hengstje zo ;-)

Chrlooott

_Patrick_, bij whinny vult t nog steeds niet :( ze staat echt op ontploffen! Bij jou gaat het niet meer zo lang duren!!! :)

geshahquilleJarig

Whisper houd het nog spanent!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:33

ClementinevS schreef:
Als je buiten laat bevallen, is dan dan wel uit de wind? Gaat het veulen daarna wel bij koud weer op stal?

Khalfani is nog niet buiten geweest want hij heeft het zooooo koud!!! We hebben zelfs een warmte lamp hangen en alle deuren goed dicht maar nog steeds heeft hij het koud. We gaan zo even de kachel aanzetten en kijken of hij dan opwarmt en dan zichzelf warm kan houden.

Als dat niet werkt ga ik toch (helaas) een veulendekentje/hondendekentje halen. Dit kost hem namelijk te veel energie. Hij heeft echt nog geen wintervacht. Heb jij hier geen problemen mee SA? Ook niet met de veulens in januari? En Inge?

Wings had het alleen koud toen ze nog nat was.
Nu niks meer. Maar Wings is nog niet buiten geweest.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:41

Jeskim schreef:
Voordeel van een box is dat het stro niet weg waait, of erg aan de kant schuift, merrie gaat toch meestal wat heen en weer lopen. De matten zou ik zeker neerleggen als dat kan.
Ik zou de twee eerst toch apart zetten, je weet niet hoe ze gaan reageren. Als er iets niet goed gaat wil ik ook geen andere paarden in mijn nek hebben, meestal zijn ze toch heel erg nieuwsgierig naar de nieuweling. Ik geef liever moeder en kind wat ruimte en rust. Na een paar dagen als het veulen stevig op de benen staat, weet waar de afrastering zit e.d mogen de weidegenootjes kennis maken.

Balen dat het zo koud is, maar het is ook nog februari. Hebben jullie bewust zo vroeg laten dekken? en zo ja waarom dan? Dan weet je dat het nog zo koud kan zijn. Ik vond dat mijne al erg vroeg is, 2 april. Kwam zo uit met de hengstigheid en in 1 keer raak. Zou dit jaar sowieso dan al niet in de veulenhengstigheid dekken. Geen kritiek hoor, gewoon nieuwsgierig.

Ik heb geen gedoe met wifi of mobiele telefoons, heb nog een redelijk ouderwets birth alarm, gewoon een pager met halsterzakje. Oke, moet er wel een aantal malen af en dan ligt madam gewoon plat te snurken, maar heb het nog nooit gemist, dus hij doet zijn werk. Ik heb trouwens de equipager.

Bonita is 4 & 5 april gedekt omdat ze op kliniek stond
En we hadden zo iets van proberen gewoon
En hadden niet verwacht dat meteen zou lukken
En toen was ze ook nog 3 weken te vroeg bevallen

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:12

Gefeliciteerd met alle veulentjes, wat leuk al die foto's en leuk om te lezen wat iedereen doet, binnen of buiten, ik weet t ook nog niet, heb een ruime stal met rubber matten, maar ook een weide buiten, waar ze op kan...

Denk toch wel dat het binnen word. Maar even kijken wat ze aangeeft, duurt nog even, nog *ff spieken op app * 109 dagen.
Uier word hier ook groter, maar foto maken, je ziet niks, een en al haar haha. Ze vind het wel heeeeeeeeeeeeeerlijk als ik aan t uier zit, was t vandeweek aan het schoonmaken, ik dacht opeens, wat kan ik er ineens makkelijk bij? Stond ze op 3 benen, net als een hond die staat te piesen, haha, lipje omhoog, heeeeeerlijk vond ze het.
Tis zo'n grappig, lief beest

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:15

Briesje is 9 mei voor het eerst en 13 mei voor het laatst gedekt, haar eerste hengstigheid meteen raak. Dit was het vroegste wat ik zelf wilde voor mijn paardje.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:23

Pffffoe, Clementine, as ik dat zo lees ben ik zo blij dat Keesje 'pas' 8 april is uitgerekend (hoewel ik dat nog vrij vroeg vind, maar Das bevalt vaak wat later. Zal je dit jaar net zien natuurlijk ;) )

Takkie!!! Wat doe jij nou hier? :D

Tries, uier wordt al groter, terwijl ze nog 109 dagen moet? :wow:

Zo, ik heb net De Marathon gekeken. Mooie film in mijn eigen stadje, maar dat was janken zeg! (ik ben ook ongesteld aan het worden, dus dat werkt ook goed mee :+ ).
Maar wát een mooie film!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:32

ClementinevS schreef:
Als je buiten laat bevallen, is dan dan wel uit de wind? Gaat het veulen daarna wel bij koud weer op stal?

Khalfani is nog niet buiten geweest want hij heeft het zooooo koud!!! We hebben zelfs een warmte lamp hangen en alle deuren goed dicht maar nog steeds heeft hij het koud. We gaan zo even de kachel aanzetten en kijken of hij dan opwarmt en dan zichzelf warm kan houden.

Als dat niet werkt ga ik toch (helaas) een veulendekentje/hondendekentje halen. Dit kost hem namelijk te veel energie. Hij heeft echt nog geen wintervacht. Heb jij hier geen problemen mee SA? Ook niet met de veulens in januari? En Inge?

Op stal is het bij ons warm genoeg, dus daar hebben ze het niet koud. zo jong en verse sneeuw is indd erg koud, maar wij bouwen gewoon rustig op; liever 3x een uurtje of halfuurtje buiten dan 1x 2 uur en te koud zijn. Met 10-14 dagen kunnen ze zichzelf goed warm houden en na 3 of 4 dagen merk je al dat de vacht zich meer gaat aanpassen (open staan of juist sluiten).

De eerste 2 dagen kan hij wat rillen ook op stal trouwens, de ondervacht blijft lang vochtig en het huidvet moet nog op gang komen. Wij hebben voor het veulenen een potlaagje in de stal zodat de bodem warmer is en flink hooi erin waar ze in kunnen liggen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:59

Wat een knappe veulens allemaal; iedereen gefeliciteerd!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:06

Die uier van whisper gaat goed, spannend!

@ polleman. Tea stond ook al bij de hengstenhouder, veulen hebben we laten zien op de hengstenshow. Nou ja, toen kon ik haar ook die paar dagen wel laten staan voor het dekken. Allemaal nog natuurlijk dekken bij de fjorden. Ze was de tweede 'klant' vorig jaar, er was maar 1 merrie eerder. En dat voor een merrie met veulen, meestal krijg je eerst een aantal merries zonder veulen. Tea is nogal vruchtbaar, altijd drachtig na de eerste dekronde.

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:13

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:24

ClementinevS schreef:
Nog even over zaagsel/vlas. Ik vond toevallig het volgende topic op bokt [VVDD] tinkerveulen met koliek (door vlas in de stal)

ze eten meestal alleen het schone spul, wij mengen het gelijk en omdat er altijd hooi in de stal ligt grijpen ze eerder naar hooi dan naar vlas :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:44

We zijn zowat een week verder nou. Mawiyah houd zich goed, maar ik merk het wel nog goed aan haar. Van de week, donderdag geloof ik, lag het stro na het uitmesten nog een beetje op een hoopje in de hoek waar hij als laatste gelegen had. Toen ze binnenkwam van de wei 's avonds zag ze die hoop en vloog er gelijk op af. En gister een merrie weggebracht en een ruintje mee terug genomen. We waren laat terug, dus het ruintje binnen gehouden. Toen ze binnen kwam was ze ook helemaal nerveus doordat ze een nieuw geluid hoorde, ze had ook haast om naar binnen te gaan, gauw haar box in om te kijken. En vandaag op de wei dat ruintje erbij, ze heeft hem uitvoerig besnuffeld en hij mocht haar ook uitvoerig besnuffelen, maar toen ze eenmaal doorhad dat hij al ouder is en niet bij haar ging horen heeft ze hem weggejaagd.
Op die momenten breekt mijn hart steeds weer...

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 01:01

Whisper schiet op

Sa ik snap dat je dan breekt is ook heftige

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 01:02

Gefeliciteerd met de mooie veulens.

Whisper gaat ook goed zo te zien.

Ik ben blij dat we nog 2 maanden te gaan hebben, want er ligt hier nu zeker 40 cm sneeuw. Het is afgelopen nacht begonnen en heeft de hele dag door gesneeuwd.
Met het oog op onze verhuizing en de verhuizing van de paarden vond ik het eigenlijk wel mooi geweest met die sneeuw. |o

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:28

arme merrie sa...

CC en ik ben dat ieniemienie laagje hier al meer dan zat, gelukkig woon ik daar dan niet haha :P

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:07

Hier hadden we 10 cm
Zo even kliniek bellen Bonita heeft nog steeds uitvloeing
Alleen dan heel donker (oud bloed)??

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:11

polleman schreef:
Hier hadden we 10 cm
Zo even kliniek bellen Bonita heeft nog steeds uitvloeing
Alleen dan heel donker (oud bloed)??

Had mijn merrie ook, wel tot een week na de geboorte, als ze in de wei rende, gutste het er soms gewoon uit, echt oud bloed, schrok daar toen ook wel van..