[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:15

Vulina de nageboorte was er al afgekomen ze zat er in verstrikt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:22

Oh heb ik ook al vaak gehad dat veulen met navelstreng en nageboorte eruit was. Uiteindelijk is dat toch nog zelf geknapt bij rechtstaan enzo. Of even afbinden.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:33

Bij haar knapte het niet uiteindelijk in een emmer gedaan en gewacht tot de dierenarts er was ... maar als ze geen alarm had omgehad hadden we niet geweten dat ze bevallen was .... en bij al haar bevallingen heeft het alarm goed z’n werk gedaan... je kan ook wel vertrouwen op alleen camera en elk uur de wekker zetten maar heb ook al gehoord dat dit mis is gegaan omdat ze toch te laat waren ... bij de laatste bevalling hebben we er de hele avond bij gezeten en geen enkel teken verder reden naar huis en 10 minuten later was ze al bezig ...
bij een merrie die niet plat gaat liggen dan werkt het alarm niet maar de mijne doet dat wel dus vind ik het gewoon fijn

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:48

Alleen camera en om het uur de wekker zou ik nooit doen. In een uur kan er heel veel gebeuren.

Natuurlijk kan er altijd wat tussenglippen, ookal doe je alles.
Ik heb camera, alarm en gebruik ph strips. En als het spannend wordt ga ik om 12u snachts nog eens chevken om te kijken hoe snel de ph blijft dalen en de melk verkleurd. Geeft toch een goede indicatie. Meestal weet ik zo wel of het voor die nacht/ ochtend is.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:05

ik vind het alarm ook echt handig, Camille bevalt zonder veel voortekenen, beide keren was ik er ( of mijn man) op tijd bij doordat het alarm afging

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:05

Temperatuur vond ik ook fijn om mee te nemen in m’n bevindingen, ik had mijn merrie 2 weken lang elke ochtend en avond getemperatuurd, de ochtend voor het veulen kwam was de temperatuur ruim 1,5 graad lager dan normaal in de ochtend.

Camera
Phstrips
Temperatuur
Stalgedrag
Kleur vulva

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:10

Ik heb hier enkel PH strips en een camera (deze moet ik nog ophangen en een internet kabel voor halen), maar ga dit keer evt wel kijken voor een birth alarm.

Misha haar 1e veulen was uit het boekje: de PH goed, harsen, melkdruppelen, slappe banden, zweten, over de vloer schrapen, enz.. en beviel om 19:44 s'avonds waar ik bij was.
Bij Izzy (shet) haar 1e veulen (bij ons dan) kwamen we er een maand of 2 voor de bevalling achter dat ze drachtig was, we hadden haar laten dekken, maar de DA had gezegd dat ze leeg was. Ook bij haar was het redelijk via het boekje, maar hadden we de bevalling net gemist, maar gelukkig een gezond veulen. Hetzelfde verhaal bij haar 2e veulen.

Ook ben ik erg benieuwd wat het dit keer gaat worden, tot nu toe 3 merrie veulens gehad.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:39

Vinden de merries die band om de buik altijd wel prettig? Lijkt mij helemaal niet zo lekker zitten eigenlijk.. :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:40

Ik heb een keer een birthalarm gehaald, zo’n ouderwetse met een zender ivm slecht bereik op stal en geen WiFi.
Uiteindelijk had ik hem niet nodig omdat de merrie al beviel voor dat ik hem had ingeregeld.

Een birthalarm aan een halster lijkt mij niks, ik wil geen halsters aan op stal.
PH strips doe ik ook niet, ik houd de spenen graag zo lang mogelijk gesloten en als de melk eruit loopt dan duurt het sowieso niet lang meer.

Naast het gedrag en de uierontwikkeling temperatuur ik 3x per dag en zodra het echt serieus wordt bij iedere check en verder vooral het ouderwetse waak-werk.
Op mijn luchtbed in de box naast Kees. Dan hoor je echt alles vooral de plof bij het liggen gaan, ieder kreuntje. En ik kan onbeperkt door de stalwand gluren zonder de merrie te storen.

Dit jaar plaatsen we voor het eerst een camera zodat ik ook vanaf thuis kan meekijken.
Luchtbed en slaapzak liggen vanaf 3 weken voor uitgerekend standaard in mijn auto. En een overlevingspakket houdbaar voedsel (evergreens, sapjes en cola om wakker te blijven) oh en lang leve thuisbezorgd...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:49

Ik heb al een paar x gehad dat ze niet kegelen en soms niet eens een vol uier hadden. Dus alleen op dat wil ik niet afgaan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:01

Tinkels schreef:
Vinden de merries die band om de buik altijd wel prettig? Lijkt mij helemaal niet zo lekker zitten eigenlijk.. :)

ik heb een halsteralarm, een klein doosje dat onder aan het halster hangt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:04

Ik heb ze ook aan het halster :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:39

Hier ook halster. Voor die paar nachten liever een halster om dan 'n gemist veulen.
Ik heb nu 3 veulens gehad.
Bij de eerste ging het alarm pas af toen ze er al half uit hing. Wij waren er dus al lang en breed bij. Via de camera en natuurlijk gedrag.
De tweede is helemaal niet af gegaan.
De derde is die 1 keer af gegaan en toen was ze ook aan het bevallen. Ze beviel te vroeg. Geen tekenen. Geen melk ook overigens en zo ineens. Alarm en bevalling. Die heeft dus (denk ik) het leven van het veulen gered.

Ik kijk vooral veel op de camera. Waken, om de beurt. En als het alarm gaat kijken we ook op de camera. Is het niks? Slapen. Is het niet goed zichtbaar dan kunnen we naar stal.
Voor ons werkt dit het beste.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:24

Hoe zit het met temperatuur, zakt die veel dan?

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:36

Welke camera's hebben jullie en hoe is het beeld overdag en snachts?
Ik heb 1 camera, maar wil er graag 1 bij voor buiten(het liefst een die kan draaien)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:42

ik heb meerdere ezviz C3W camera’s hangen.
Daar ben ik super tevreden over zowel in donker en in licht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 14-02-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:44

Afbeelding
Afbeelding
Foscam IP9900

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:54

mirjamalvaro schreef:
Hoe zit het met temperatuur, zakt die veel dan?

De temperatuur zakt voor de bevalling een hele graad. Het is dus wel belangrijk om op tijd te beginnen met temperaturen op vaste momenten op de dag zodat je de normale variatie van de merrie kent.
Ik doe altijd met buiten zetten, binnen zetten en de laatste ronde voor de nacht.
Die getallen zet ik in een lijst. Ook handig als iemand anders de temperatuur opneemt en je hebt per merrie een overzicht.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:34

Ik heb ook foto's geprobeerd van onderen. :D

Chablis
Afbeelding

Afbeelding

Sterre

Afbeelding

Eli

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:14

Hier alleen een camera. Maar ik werk thuis en zoals nu blijft er gewoon altijd 1 thuis.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:17

Fitany houd het nog even vast veulentje is nog niet helemaal af vertelde ze

Tietjes van vandaag

Afbeelding

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:18

Hier ook alleen camera en ook wekker gezet voor s nachts controle. We doen dan beurtrol. Om 12u ik. Om 2u mijn moeder. Om 4u mijn man. Ik merk wel dat de merrie altijd op de dag dat er moet bevallen heel zenuwachtig is. Ze is nu drachtig van derde. Bij 1ste en 2de beviel ze telkens tussen 23 en 24u.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:30

Renske hoe doe jij dat met die dgn telling want ik zie dat Olivia de 21 ste er aan toe is en je zit op 3 dgn meer dan zirola terwijl die de 19de er aan toe is.

Maar ik hou gewoon 11 mnd aan en doe eigenlijk niks met aantal dgn.
Zirola heeft nu best een vol uier. Banden zakken weg.
Maar nog niks aan de spenen. Zal me niks verbazen als het gewoon de 19 de word.
Camera staat gewoon aan maar ik waak nog niet hoor

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:33

Hi! Ik meld me ook hier in het topic :)
Mijn merrie is begin juni uitgerekend, dus dat duurt nog wel eventjes. Ze begint sinds 3 weken aardig rond te worden! Ik zal hier regelmatig een update over haar geven.

Mijn pony:
Afbeelding

De hengst, Symbol van de Ponyhoeve:
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:35

baudyh schreef:
Renske hoe doe jij dat met die dgn telling want ik zie dat Olivia de 21 ste er aan toe is en je zit op 3 dgn meer dan zirola terwijl die de 19de er aan toe is.

Maar ik hou gewoon 11 mnd aan en doe eigenlijk niks met aantal dgn.
Zirola heeft nu best een vol uier. Banden zakken weg.
Maar nog niks aan de spenen. Zal me niks verbazen als het gewoon de 19 de word.
Camera staat gewoon aan maar ik waak nog niet hoor

Ik heb de link uit ze OP gepakt.
Olivia is 16 maart gedekt, en die link telt dus 11 maanden en 5 dagen. :)