[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:04

Spannend, Luca. Hopelijk kan de DA je wat meer duidelijkheid geven over hoe ver je merrie is.

Nog steeds geen veulens? Ze laten jullie wel wachten zeg! :(:) Ik lees dat er inmiddels meer merries bijgekomen zijn die rond de uitgerekende datum zijn, komop veulies! *\o/*

Mooi zo met de zonsondergang, Kabayo!

AZ :(:) Hopelijk gaat het met Aleeyah allemaal goed en heb je straks een gezond veulen en gezonde merrie lopen!

angelpam

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:33

Spannend Luca hopelijk kan de da uitsluitsel geven.

Maar waar blijven die veulens toch. Straks echt een veulenboom. zoveel merries die al an de beurt zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:47

Cheyenne ook veilig!

Ik ga zo eens kijken bij Priska, ze lag nu net zo lekker in het zonnetje te slapen

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:49

Jullie gaan hard! Ga mijn best doen overal op te reageren.

@Nynkster Nee ben niet bang dat mijn merrie zich ermee gaat bemoeien, ze blijft netjes op afstand als Lady aangeeft afstand te willen hebben. Apart zetten met draadje ertussen geprobeerd, maar dat resulteert in een Lady die zeiknat is en helemaal over de zeik. Die van jou heeft ook een mooi buikje al! En onwijs leuke pony ook <3

@DL Wat gaat ze snel! Vannacht niks veranderd?

@Amhorses Spannend zo die twee! Wel heel fijn dat je ze allebei met de camera in beeld hebt. Zouden ze op elkaar wachten?

@Anniique Ben heel benieuwd wat eruit komt rollen, vind het een erg aansprekende hengst ook!

@Luna2006 Ooh ik herken je gevoel! Die van mij deed ook al die tijd zo weinig met haar uier, word je haast wanhopig van :=

@Linda Die foto is echt hilarisch! Je zal maar wakker worden, naar de camera kijken en je merrie zo zien staan met ineens een veulen ernaast :')

@Cheyenne De hengsten van HS meijer ben ik idd bekend mee, vind de kwaliteit van de meesten met een kleurtje een beetje tegenvallen. En beterschap ook!

@Corinadrenth Die ligt echt lekker te dutten <3 Ze doet me denken aan een merrie die ik ken.

@Cp12 niet heel gek veel uier of wel? Benieuwd hoe lang jouw merrie het nog gaat volhouden.

@Woogy Die kont staat echt op instorten! :Y) Ze houdt het wel spannend zo. Wie weet draagt ze inderdaad wel langer omdat pris zelf in een wat mindere conditie is.

@Knolselder Ben stiekem eigenlijk wel benieuwd hoe je aan al die opvang merries komt? Misschien dat je dat al wel eens hebt verteld.... Laat je ze niet opvoelen/scannen voor de zekerheid?

@Siptje. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken, 4 merries in een seizoen.... Worden veel slapeloze nachten...

@Luca, welkom! Ik weet hoe het voelt, hier ook een drachtige merrie gekocht met een verrassingsveulen! Is niet te achterhalen of ze tussen hengsten heeft gelopen bij de vorige eigenaar? En is ze wel echt geent dan als de data niet ingevuld zijn?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:55

@Ilja Het stickertje van het flesje plakt wel in haar boekje. Dus vermoed dat ze wel echt ingeent is. Ik heb een vermoeden dat haar weide maatje (zwarte shet van 90cm) een hengst was ipv een ruin.
Ik heb na deze gebeurtenis eigenlijk geen zin in contact met de vorige eigenaren dus ga er ook niet achter vragen.

Geven jullie jullie merries merriebrok vanaf de 9e maand dracht? Zo ja, welke brok dan? Ik heb nu al naar Pavo, Cavalor en Lannoo gekeken.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:00

@Luca dan zal ze idd wel geënt zijn. Maar wel balen van de vorige eigenaren inderdaad. Als haar oude weidemaatje hengst is dan heeft ze er waarschijnlijk lang tussen gelopen. Hopelijk kan de dierenarts je wat meer duidelijkheid geven over hoe ver ze al in haar dracht is. Foto's maken is lastig inderdaad met wintervacht, zeker als ze zo klein zijn.

Merriebrok voer ik van Havens. Ik geef overigens niet heel gek veel. Ze hebben onbeperkt toegang tot vrij rijk voordroog en krijgen ook nog bietenpulp.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:01

Vandaag 305 dagen. Uier toch al best in ontwikkeling. Hoop dat ze nog wel even wacht :o
Afbeelding
Afbeelding

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:02

Luca03 schreef:
@Ilja Het stickertje van het flesje plakt wel in haar boekje. Dus vermoed dat ze wel echt ingeent is. Ik heb een vermoeden dat haar weide maatje (zwarte shet van 90cm) een hengst was ipv een ruin.
Ik heb na deze gebeurtenis eigenlijk geen zin in contact met de vorige eigenaren dus ga er ook niet achter vragen.

Geven jullie jullie merries merriebrok vanaf de 9e maand dracht? Zo ja, welke brok dan? Ik heb nu al naar Pavo, Cavalor en Lannoo gekeken.

Ik geef breed & grow van Vitalbix. Voor het eerst dit jaar en bevalt heel goed!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:04

Ilja, ik had een advertentie gezien met allemaal shetjes gezien en er leek wel iets te lopen w1t mij aansprak. Ben er dan heen gereden. Die ene pony liep er niet tussen, maar schijnbaar verdwijnt er ook wel wat af en toe en dat geeft hij dan ok nergens aan omdat de politie dan komt.
Maar het was daar dus schrijnend. En ik heb uiteindelijk mijn trailer volgestoken := had oa een merrie bij die aan het verwerpen was in het slijk (konden nergens droog staan/liggen en het was nog heel koud)
Afbeelding
Afbeelding
Naar mijn DA gereden, hebben er anderhalf uur over gedaan dat veulen eruit te krijgen (uiteindelijk foetotomie). Die had dat er dus nooit uitgekregen en was 100% zeker doodgegaan.
Ze kregen daar amper hooi. Dit was hun hoofdvoer
Afbeelding
Dus velen te dik van alle suikers, allemaal platte oranje schijterij van de wortels. Een wortel erbij is leuk, maar als hoofdvoer niet gezond.
1 merrie had nog maar de helft van haar tanden, dus die kon moeilijk wortels eten en was dus te dun.
Je ziet er 1 op de foto, maar velen waren half kaal van de luizen (heb toen ik de paspoorten ging halen over de pony's die ik kon benaderen nog luizenproduct gekapt)
Nadien heb ik het nog doorgegeven aan de bevoegde instanties om daar te gaan controleren.

Maar alles liep dus dooreen. Jong, oud, merries, hengsten,...
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 27-02-19 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:06

Welkom Luca, balen dat je niks weet. Hopelijk kan de da wat uitsluitsel geven.
Ik voer nu een week of 3 de breeding mix van equifirst. Ideaal, want het veulen mag ook mee eten.

Nog geen veulens -O- al gaat het nu wel echt opschieten.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:09

Jeetje Knolselder wat heftig! En wat fijn dat jij ze een goed plekje geeft met de zorg die ze nodig hebben. +:)+

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:11

Cioccolato schreef:
Ja met oog. En verstand idd, daar heb je zeker gelijk in :j
Ik heb kleine kwpners, dus er gaat al wat minder in. Zolang mijn paarden mooi in hun vacht zitten en daarbij happy zijn ben ik erg blij en probeer ik zo min mogelijk te wijzigen in mijn voerbeleid. Ik hou niet zo van vol stoppen met krachtvoer, mijn wedstrijd paarden krijgen max 2 kilo op een dag. Maar zeker geen 6 zoals 'normaal' omdat het 'normaal' is als je snapt wat ik bedoel..

Ik snap je hoor. Ik geef ook nooit veel brok. 2 x 2 kg aan een grootramige merrie met een groot veulen is de max.
Ik adviseer vaker om minder te voeren dan meer.
En als het goed gaat moet je zeker niks veranderen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:15

Jeetje knolseler, wat een onverstand zeg. -O-

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:18

Caesar schreef:
Baudy; maar het klopt wel. Voeren op het oog. Als je merrie goed de laatste periode in gaat, dan zal ze met normaal bijvoeren prima de lactatie periode doorkomen.

Er kwam hier laatst een merrie voorbij Die een week over tijd was (kon het zo snel niet terugvinden, een vos op stal). Ik zie graag een merrie rond staan. Niet qua buik maar in geheel. Dat vond ik een beeld zoals ik graag een drachtige merrie zie.

Voor 85% klopt dat maar ik zie helaas ook gevallen waar dat niet voor opgaat. Maar goed de wereld verbeteren lukt ook niet in 1 dag. Ik geef advies waar het gevraagd word. Ik zeg wel eens ben meer van het mensen bewust maken wat ze doen dan om voer te verkopen.
Maar goed genoeg er over. Ga de stagiaires eens aan het werk zetten ;-)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:20

Holy oliebol knolselder! :oo al die wortels! Jeetje... wat ontzettend sneu. En dat arme merrietje :(

Voyou dat is al een best uier!

Nog geen veulens? Kom nou merries, het is zulk mooi weer!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:24

Ja, wortels kon hij elke week gratis gaan halen aan de fabriek he :Y)

Qua voeren krijgen krijgen ze hier na het veulenen hetzelfde als op het laatst van de dracht. Soms 1 x een emmer zupa voor wat extra.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:24

Jeetje zeg al die shetten, alleen maar wortels. Pppffff

Ik voer zelf de merrie-veulenbrok van Action Quality.
De Vitalbix breed & grow is inderdaad super. Maar word me te duur voor 4 merries..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:29

Jeetje knolselder, wat een armoe, pony van Luca komt daar ook weg??

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:33

Woogy schreef:
Jeetje knolselder, wat een armoe, pony van Luca komt daar ook weg??

Nee. Mijn pony komt van een chique stalling, bij een meneer weg die zijn dravers belangrijker vond dan de shetlanders. Maar het kon idd

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:34

Hier helaas niks behalve een beetje brak. Ook geen vals alarm gelukkig. Om 2 uur nog eens gaan kijken toen geen verandering dus zo maar even kijken hoe het er voor staat.

Nou voyou dat is al een aardig uiertj3 voor die dagen..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:37

Luca: Snap ik wel :P Dravers zijn eindeloos. Maar zonde dat de kleine eronder heeft moeten lijden. Begrijp het nooit zo goed, dat mensen dieren houden waar ze niet blij van worden.

Rowan: ze kan er nooit lang over doen lijkt mij?

Priska is met 347 dagen, nog steeds niet enorm aan het haasten :O

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:39

Zo dan knolselder, wat een ellende daar. Wat goed dat jij ze meegenomen hebt!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:39

Luca03 schreef:

Ik geef al erg lang merrie brok. Van subli

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:41

@ilja haha ja maar je krijgt er zoveel mooi voor in de plaats hè <3

Wow knolselder da's heftig! Ik versta niet dat er nog zo mensen zijn die zo voor hun paarden zorgen! Ooit als ik de loterij win vang ik die allemaal op :+:

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:46

Jeetje Knolselder wat een akelig beeld... en wat super dat jij er een aantal hebt meegenomen +:)+

Veulentjes laten mooi op zich wachten :D
Laatst bijgewerkt door MDWStables op 27-02-19 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt