[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:19

Ik moet nog even teruglezen, maar wou toch vast reageren,

Marsu schreef:
Even een vraagje tussendoor. Mijn merrie is 1 januari 7 maanden en dan zouden we volgens het boekje met merriebrok moeten beginnen. Nu krijgt ze gewoonlijk maar zeer beperkt krachtvoer, oftewel een Marstall vitaminekoek op de dagen dat ze niet werkt of een kwart-halve schep Subli ponybrok op de dagen dat ze wel werkt.

Raden jullie een bepaalde merriebrok aan? Ook qua hoeveelheden ben ik benieuwd.

Als ik jou was zou ik gewoon goed naar jouw merrie kijken. Een IJslander is vaak inderdaad wat soberder dan andere rassen.
Maar mocht je er iets aan hebben, mijn ene merrie groeit normaal gesproken ook van lucht. En tot vorig jaar in de zomer kreeg zij ook nooit krachtvoer. Vanaf dat moment kreeg ze eigenlijk alleen een klein beetje omdat ze anders als enige zonder stond.
Afgelopen winter was ze voor het eerst drachtig en begin ze eind december/januari toch wel terug te vallen. Begin februari zelfs nog de DA laten komen, gebit laten checken en noem maar op, maar was helemaal gezond. Dracht vroeg toen toch gewoon heel veel van haar en zijn we haar nog weer meer gaan voeren.

Dit jaar hebben de veulens tot oktober en november bij mijn merrie's gelopen en kregen zij nog merriebrok + Cavalor Probreed. Voor een paar maandjes switchen en dan weer terug is ook zo wat, dus krijgen ze nu nog steeds merriebrok, maar dan wat minder.

Wij hebben meestal van Havens, maar ook wel van Pavo. De musli's van Cavalor vind ik ook heel fijn en daar hebben ze dus een periode de Probreed van bij gekregen.
En wat de hoeveelheid betreft, kijk ook weer goed naar je merrie. Dan zou ik eens beginnen met een halve kilo misschien. Desnoods met een kwart. Maar ik heb afgelopen jaar wel gemerkt dat ze toch wel meer nodig zijn dan zonder veulen in de buik/aan de voet. Zie je dat je merrie terugvalt, kan je het wat opschroeven.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:39

Ohhhh wie helpt mij???

Dit kan ik dus niet begrijpen....
Even 2 merrie-muesli's in de vergelijk gegooit.... Het lijkt wel alsof er in de ene precies zit wat in de ander juist niet zit... En wat is dan goed? Wat heeft een drachtige merrie nodig? Ik kan hier dus echt helemaal niks mee...... ;(

Ik krijg geen mooie rechte rijtjes; maar aan de ene kant van het streepje - dus het ene voer, andere kant van streepje - is andere voer.

Maïsvlokken 22,00 % - niet aanwezig
Sojabonenmeel 15,00 % - niet aanwezig
Havervlokken 15,00 % - niet aanwezig
Tarwezemelen 10,00 % - niet aanwezig
Suikerbiet melasse 3,00 % - niet aanwezig
Biergist 2,00 % - niet aanwezig
Premix 1,60 % - niet aanwezig
Magnesiumoxide 0,25 % - niet aanwezig
Soja niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Sojaolie niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Sojabonen getoast niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Palmolie niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Gerst niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Gerst gepoft niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Gerstenvlokken 20,00 % - zit erin, % onbekend
Haver niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Maïs gepoft niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Maïsglutenvoer 6,00 % - zit erin, % onbekend
Spelt niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Tarwe niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Tarweglutenvoer niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Plantaardige olie zit erin, % onbekend - niet aanwezig
Tarwegries niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Koolzaadolie zit erin, % onbekend - niet aanwezig
Lijnzaad niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Suikerriet melasse niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Palmpitschilfers niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Calciumcarbonaat (krijt) 1,50 % - zit erin, % onbekend
Zonnebloem niet aanwezig - zit erin, % onbekend
Zout 0,50 % - zit erin, % onbekend
Luzerne niet aanwezig - zit erin, % onbekend

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:53

daisyjazz

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:07

FOTOSPAM:
Komtie jongens ...
Pup en Puppypaard willen allebei snoep van de baas
Afbeelding

Daarna gaan ze samen in de wei spelen
Afbeelding
Hond nummer 2 vind normaal dat hij hier te oud voor is, maar nu gaat hij toch maar meerennen (mag hij enkel op comando want we willen niet van die honden die steeds achter de paarden aanrennen)
Afbeelding

De prinses zelf is helemaal trots als ze sneller is:
Afbeelding

Bescheiden galop:
Afbeelding
Afbeelding

Aan het eind nog een draffie:
Afbeelding

En daarna kwam haar grote vriend even meedoen aan alle pret <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind dat voer ook altijd zo ingewikkeld Linda, er zijn zo veel soorten dat je door de bomen het bos niet meer ziet... :(

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:13

Prachtig Daisyjazz. Gelukkige diertjes. <3

Pfoe Linda dat echt gaan uitspitten is ook weer zoiets waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik kijk gewoon naar mijn paardjes en waar ze het goed mee doen,hou ik me aan. Zo krijgt mijn grote paard deze winter wel elke dag een kwart emmertje luzerne bijgevoerd omdat ze hier mooier mee staat. Aan anderen zou ik het dan weer best niet geven of geef ik gewoon niks extra omdat ze al meer dan goed genoeg staan. Ik heb wel heel mooi hooi en kwalitatieve voordroog deze winter,en dat vormt nog altijd de basis van alles en wordt dan aangevuld met enkele nevendingetjes. :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:17

Wat dat betreft is voervergelijk wel een erg fijne website inderdaad. Maar soms ook het idee dat niet alle gegevens inderdaad ingevuld zijn, zoals ook bij wat Linda laat zien.
Welke muesli's was je aan het vergelijken, Linda?

Die tabellen kende ik nog niet. Maar gaat alleen op lichaamsgewicht, toch zit er ook nog wel verschil tussen types paarden/pony's lijkt me. Nou heb ik er twee binnen hetzelfde ras die al totaal verschillend zijn qua energiebehoefte.

Leuke foto's Daisyjazz! Apart oog heeft ze toch! En haar grote vriend is ook stoer zeg!! Is hij ook van jou of van iemand anders?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:26

Linda, je kan beter (eerst) kijken naar het eiwitgehalte en eventueel suikers + zetmeel gehalte. Liefst nog in combinatie met de waardes uit het ruwvoer want daar voer je het meest van.
Verder voer ik bij drachtige/zogende merries graag een iets andere calcium/fosfor verhouding dan standaard, iets meer calcium wil ik erin.
Eiwitten zijn de bouwstoffen en mogen van mij goed hoog zijn voor de laatste maanden dracht en het zogen. Ook bij jonge dieren en in training bv.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:27

Natuurlijk blijft het vooral kijken naar je dieren :j de ene is de andere niet.
dat is ook absoluut mijn ding hoor... Maar ik hoorde de laatste tijd zo veel over; oppassen voor tekort aan dit, tekort aan dat, dat ik het tóch eens uit wilde pluizen... Ik ben nog even aan het rekenen vrees ik :') maar ik ben heeeel blij met de tabel die Silly gaf :j
En aangezien ik dit jaar toch iets anders wil gaan proberen, is nu wel het juiste moment om even te checken wat het beste aan sluit :)

Aniek, vreemd toch!! Wat ik net stuurde zijn de muesli's Marstall fokkerij en Cavalor Probreed. Beide een volledig muesli voor drachtige merries.
Het kan natuurlijk dat de ene muesli zijn vitamine uit mais haalt terwijl de ander de vitamine uit Tarwegries haalt (ik noem maar even iets). Maar zó veel verschillende ingredienten vond ik toch wel erg opvallend...

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:35

AniekR schreef:
Leuke foto's Daisyjazz! Apart oog heeft ze toch! En haar grote vriend is ook stoer zeg!! Is hij ook van jou of van iemand anders?

Jaa Alfasteinn is ook van ons, mijn vriend heeft hem zelf gefokt :j En met zijn dikke buik vond ik dat hij ook wel even in het topic mocht hihi :')

Bedankt voor de Tabellen Silly ! Ik ga er binnenkort maar eens voor zitten denk ik zo :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:34

ik kan jullie even niet meer volgen

maar zag weer blije eitjes in de weitjes voorbijlopen

en leuk zicht op cams, altijd tof de pony's te bespieden :P

wou toch even reageren linda, want OMG :wow: :wow: :wow: , kan toch echt niet zijn dat er zoveel verschillende ingrediënten zitten in twee voerders bestemd voor dezelfde functie, ook al halen ze bijvoorbeeld wat jij zegt de ene vitamine/minerale uit ander voedingsmiddel. nog nooit zo bekeken eigenlijk :o maar gelukkig zit ik op mijn stoel
Opmerkelijk zeg, ik voer eigenlijk graag wat ik zie, daarmee bedoel ik dat ik niet zo een voorstander ben van alleen die gepreste korrels.
en zoals marijer zegt.
Ik kijk alleen naar eiwitgehalte en suikergehalte, zal de calcium ook eens checken dan

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:58

MarijeR schreef:
Linda, je kan beter (eerst) kijken naar het eiwitgehalte en eventueel suikers + zetmeel gehalte. Liefst nog in combinatie met de waardes uit het ruwvoer want daar voer je het meest van.
Verder voer ik bij drachtige/zogende merries graag een iets andere calcium/fosfor verhouding dan standaard, iets meer calcium wil ik erin.
Eiwitten zijn de bouwstoffen en mogen van mij goed hoog zijn voor de laatste maanden dracht en het zogen. Ook bij jonge dieren en in training bv.

eiwit, suikers en zetmeel is altijd het eerste waar ik naar kijk.
Alhoewel ik er niet zo panisch op ben dat ik vind dat het allemaal zo min mogelijk moet ofzo. Maar het moet ook niet té gek worden.
In die merriebrok zitten sowieso al veel hogere waardes suikers en zetmeel.
Mijn ruwvoer is nog niet getest, dus dat word helaas een onmogelijke zaak om dat mee te nemen in de vergelijk, maar dat is ooit wel het streven :j
Er staan inderdaad diverse kolommen, niet alleen op gewicht, maar ook zonder arbeid, met arbeid, drachtig enzovoort.

Wat ik wel heeeeel opvallend vind; ik ben natuurlijk nog niet eens op de helft ofzo hoor, maar ik had een Muesli van Marstall voor mijn jonge hengst die nu langzaam maar zeker in training gaat, ik wilde graag iets met haver enzo. Maar nu blijkt wel dat hij veel tekorten zal oplopen. Het zal vast geen kwaad kunnen als je dit een half jaartje zo voert... Maar gezond lijkt het mij op langere termijn ook niet... Dus misschien moet ik toch aanvullen met een handje basisbrok, of op zoek naar iets anders.

Natuurlijk heeft het ene een beetje te kort van dit, het ander te kort van dat, geen enkele voeding is perfect en natuurlijk moet je dan ook gewoon kijken wat het beste werkt bij jouw paardje.

Daisyjazz, weet waar je aan begint... mijn lieve hemel, ik zie nu al cijfertjes draaien :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:59

Vandaar dat mijn voerhok vol staat. Ik meng en mix per paardje wat ze nodig hebben :o
Fokmerries krijgen nu naast onbeperkt ruwvoer een mix van lucerne, pulp, muesli en een fokkerij supplement.
Mijn hooi is arm aan eiwit (en extreem arm in suikers wat natuurlijk fijn is) dus ze moeten hoogwaardig eiwit erbij.
En de calcium/fosfor verhouding in het ruwvoer is niet optimaal dus voor de fokmerries extra belangrijk dat ze dat erbij krijgen, via de pulp.

Maar het is een interessant iets dat voeren :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:20

Ik voer naast de muesli ook Agrobs Fetura bij voor de eiwitten. Geen hele scheppen hoor, ongeveer een halve schep tot hele schep per dag. En het bevordert ook het kauwen, anders schrokt Jazzy vaak het voer snel en agressief naar binnen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:30

Die van mij zien er nog allemaal opperbest uit en zijn nog niet zo ver in de dracht, dus ik kijk inderdaad naar wat ze nodig hebben.
Heb bij pavo een ruwvoer analyse besteld, ik voer gemengd langstengelig hooi 2e snee en 1e snee voordroog ook langstengelig, dat heeft mooi lang kunnen liggen is dus ook mooi droog in het pak gekomen.
Ik denk dat ik volgend jaar 2e snee voordroog wil of alleen hooi, want het is echt fantastisch mooi spul, maar naar mijn idee te rijk voor de paarden. Als ik alleen voordroog voer, gaan ze aan de schijt, gemengd met hooi niet. Maar ben wel erg benieuwd naar wat er nu daadwerkelijk in zit.

Verder heb ik ze nu op een krachtvoer mix staan van, cavalor pony strucomix en fibra premium. Over een paar maanden maar weer bekijken hoe ze ervoor staan. :j
Wanneer het nodig is komt er probreed bij van Cavalor.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:59

Gefeliciteerd, Carmuh!

Gave foto's, Daisy!

Ik begin eind februari met Cavalor Probreed. Fiore heeft nooit wat anders gehad dan Cavalor en Dais krijgt het zeker al 5 jaar. Ik ben groot fan!

Fi en Dais gisteren <3

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:12

Jeetje.. Wat begint dais er oud uit te zien zeg. Of ligt het aan mij :o

Intressant dat voer. Ik voer vanaf januari/februari havens merriebrok. Eerst nog mengen met draversbrok en daarna helemaal over op merriebrok

Knappe IJslander <3 vooral die geschoren is.. Wauw wat een gaaf beest

En leuk dat iedereen de cams weer aan heeft!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:53

Tot nu komen bij mij Cavalor, Marstall en verbazingwekkend genoeg ook Subli heel goed uit de "test".
Marstall doet heel goed wat het zegt te doen vind ik, mijn jonge hengst heeft duidelijk meer energie gekregen van de Marstall, maar kennelijk moet ik het wel aanvullen (terwijl de site dat niet adviseerd) heeeeel interessant maar oh zo ingewikkelde materie!!
Ben heel benieuwd wat dodson & horrell doet... morgen weer een dag :o

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:45

Linda misschien kun je equifirst ook eens bekijken. Ik vond dat ook fijn voer. aten ze hier graag en kid deed het er super op. Zie resultaat o.a. in 2014.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:12

En weer ffies spammen * ben erg |( *

Big Big Babybelly <3 <3 *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:18

Das een beste buik al hierboven! :j

Fi en Keesje <3 Hoe vinden zij en jij het op hun nieuwe stal?

Ik vind Karin minder dik dan andere drachten. Voor het eerst deze winter mag ik ze flink voeren. Normaal moest ik altijd minder geven dan aan de anderen. Ach,kan ze lekker vreten nu. :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:24

Hele mooi buikjes!

Ik vind het bij Gwen steeds mee vallen maar nu zag ik en foto van 2 jaar geleden (toen was ze heel dik) maar daar had ze veel minder buik naar beneden, heel grappig om te zien.

Mijn eigen buik begint ook al lekker te groeien :P

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:30

Verschilt denk ik waat je op de dracht zit waar de buik zit ... hier gaat het ineens behoorlijk snel... eerder zag je bijna niks omdat het haar eerste dracht is maar nu <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:42

AniekR schreef:
Ik moet nog even teruglezen, maar wou toch vast reageren,

Dit jaar hebben de veulens tot oktober en november bij mijn merrie's gelopen en kregen zij nog merriebrok + Cavalor Probreed. Voor een paar maandjes switchen en dan weer terug is ook zo wat, dus krijgen ze nu nog steeds merriebrok, maar dan wat minder.

Wij hebben meestal van Havens, maar ook wel van Pavo. De musli's van Cavalor vind ik ook heel fijn en daar hebben ze dus een periode de Probreed van bij gekregen.
En wat de hoeveelheid betreft, kijk ook weer goed naar je merrie. Dan zou ik eens beginnen met een halve kilo misschien. Desnoods met een kwart. Maar ik heb afgelopen jaar wel gemerkt dat ze toch wel meer nodig zijn dan zonder veulen in de buik/aan de voet. Zie je dat je merrie terugvalt, kan je het wat opschroeven.

hey aniekR. voer je dan en brok en probreed? is dat niet dubbelop?
ik ben sinds een paar weken begonnen met de Probreed te voeren (met pavo dailyplus en veel hooi). Ik heb nu wel (eindelijk) het gevoel dat ze iets begint te groeien. Mij werd de ProBreed geadviseerd in de winkel. Maar is het dan nodig om ook nog merriebrok erbij te doen?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:45

Ik voer alleen Probreed, is een volledige merriemuesli.

Kabayo, het ligt niet aan jou. Ze begint inderdaad echt wat ouder te tonen. Misschien hielden haar hormonen haar vorig jaar wel jong :)

Pretty, we staan daar heel erg op onze plek. Dais is in een week tijd helemaal bijgetrokken, ze rent als een jonge pony door de bak achter Fi aan en ik voel me er ook helemaal thuis. Niets gebeurt zonder reden :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:49

Fijn Cynthia. Hoop dat je daar nog heel lang plezier hebt