Marsu schreef:Even een vraagje tussendoor. Mijn merrie is 1 januari 7 maanden en dan zouden we volgens het boekje met merriebrok moeten beginnen. Nu krijgt ze gewoonlijk maar zeer beperkt krachtvoer, oftewel een Marstall vitaminekoek op de dagen dat ze niet werkt of een kwart-halve schep Subli ponybrok op de dagen dat ze wel werkt.
Raden jullie een bepaalde merriebrok aan? Ook qua hoeveelheden ben ik benieuwd.
Als ik jou was zou ik gewoon goed naar jouw merrie kijken. Een IJslander is vaak inderdaad wat soberder dan andere rassen.
Maar mocht je er iets aan hebben, mijn ene merrie groeit normaal gesproken ook van lucht. En tot vorig jaar in de zomer kreeg zij ook nooit krachtvoer. Vanaf dat moment kreeg ze eigenlijk alleen een klein beetje omdat ze anders als enige zonder stond.
Afgelopen winter was ze voor het eerst drachtig en begin ze eind december/januari toch wel terug te vallen. Begin februari zelfs nog de DA laten komen, gebit laten checken en noem maar op, maar was helemaal gezond. Dracht vroeg toen toch gewoon heel veel van haar en zijn we haar nog weer meer gaan voeren.
Dit jaar hebben de veulens tot oktober en november bij mijn merrie's gelopen en kregen zij nog merriebrok + Cavalor Probreed. Voor een paar maandjes switchen en dan weer terug is ook zo wat, dus krijgen ze nu nog steeds merriebrok, maar dan wat minder.
Wij hebben meestal van Havens, maar ook wel van Pavo. De musli's van Cavalor vind ik ook heel fijn en daar hebben ze dus een periode de Probreed van bij gekregen.
En wat de hoeveelheid betreft, kijk ook weer goed naar je merrie. Dan zou ik eens beginnen met een halve kilo misschien. Desnoods met een kwart. Maar ik heb afgelopen jaar wel gemerkt dat ze toch wel meer nodig zijn dan zonder veulen in de buik/aan de voet. Zie je dat je merrie terugvalt, kan je het wat opschroeven.