Jeetje Giolli. Arme Pistache. Hoop toch dat ze spoedig wat opknapt!
Faline
Geplaatst: 12-03-12 19:31
Thanks allemaal! @ Libertylove, is inderdaad mijn eigen hengst en dat maakt het nóg leuker en spannender. Ik ben echt ontzettend benieuwd naar wat er uit gaat komen.
Valki is inderdaad erg leuk met die stippen, in het paspoort staat dat ze appaloosa-bont is, maar hoorde van iemand van bokt dat paarden die homozygoot bont zijn ook vaak stippen hier en daar hebben... misschien nog eens laten testen. En anders merken we het wel als er uitsluitend bonte veulens van komen Die van vorig jaar was iig wel bont.
@Giolli, ik hoop echt dat het snel verbeterd voor je merrie of dat de DA iig iets kan betekenen! Met een drachtige merrie ben je toch altijd zo voorzichtig mogelijk, dan is het echt stressen als ze ziek worden oid
Pff Giolli wat ellendig seg! Als de prop eruit is zou het toch moeten beteren, oke dat ze nog even nat voedsel moet eten is normaal, maar ze zou zich toch al beter moeten voelen me dunkt?! Is er zeker geen beschadiging aan de slokdarm? Faline: heerlijke buiken, en champie is echt zo kwijlkwijlkwijl!
Het hangt er een beetje vanaf wat er uit komt of ze blijven of niet. Hengstjes kunnen sowieso niet blijven. Bij een merrietje met creme of champagne gen... is de kans groot dat die blijft.
_sioux_
Geplaatst: 12-03-12 21:29
sterkte met je merrie giolli!!
siouxtje is vandaag 209 dagen drachtig
en haar "tietjes"
auw vanmiddag een trap gehad van een ander paard tijdens buitenritje....best pijnlijk.. maarja heb niks horen kraken dus valt wel mee denk ik en beter tegen mijn been als sioux haar buik
Giolli, waarom weer een sonde? Zit er nog steeds een verstopping?
Charisma, dat je merrie krap/strak is wil niets zeggen, als er maar genoeg ruimte in de bekken is. Mijn merrie is ook altijd strak, maar dat is geen probleem bij de bevalling. Dat is de kracht van de vrouwen, dat daar alles juist flexibel wordt.
Morgen de DA maar eventjes bellen Hij komt maandag alle paarden enten en als Polinka nog niet bevallen is nog een keer onderzoeken. Vond vanavond 3 hooi proppen in haar stal, dus wil gelijk haar gebit even laten doen. Anders moet ie nog een keer terug komen
Kyara27
Geplaatst: 12-03-12 22:33
Giolli, heel veel sterkte met Pistache! Ik hoop echt dat ze heel snel opknapt, ik duim voor jullie.
@ Faline, oeehhh, die papa is wel een knappert zeg! Wat Een mooi buikje heeft Sioux.
Ik ben net terug van Sandy en d'r veulen, ik ben een beetje teleurgesteld. Ze is zo aanvallend en laat niemand in haar buurt komen. Ik heb met heel veel geduld worteltjes gevoerd uit m'n hand. Iedere keer als ik een stapje haar box in zette, dan draaide ze zich vliegensvlug om met haar kont staat ze dan naar me te dreigen. Pfftt, en ik dacht ff een halster om te doen om haar lekker even in de binnenbak te laten lopen en rollen. Sandy was toen ze vorig jaar juli net aankwam op stal best bang, we hebben met veel geduld haar vertrouwen opgebouwd. Nu heb ik het gevoel dat we weer terug bij af zijn, nog verder terug zelfs. Heeft iemand ervaring met boze, overbeschermende merries?
Heel veel sterkte met je merrie Giolli, hopelijk loopt alles goed af. Gefelciciteerd met het veulentje van Sandy. Drachtige dame hier is ook heel nukkig, draait ook kont naar je toe, oren plat in de nek. We kunnen haar gelukkig nog met wortels uit de box vissen.
Kyara; er zijn meer merrie's die dit gedrag vertonen net na de bevalling. Meestal zakt het geleidelijk aan wel weg, maar kan me voorstellen dat het helemaal niet leuk is. Wat je kunt doen is gewoon heel rustig in een hoekje van de stal gaan zitten, zonder constant te proberen om haar of haar veulen aan te raken. Als ze eenmaal doorheeft dat je niks "gemeens" van plan bent zal ze langzaamaan wel weer naar je toe komen. Maar ze mag natuurlijk nooit naar je slaan, veulen of niet.
Giolli; misschien is het beter om je merrie naar een kliniek te brengen als dit na 24uur nog niet is opgelost, ze kunnen haar dan constant in de gate houden en evt onder narcose, liggend de slokdarm spoelen. Want hoe vaker ze er met een sonde ingaan, hoe groter de kans ook wordt op beschadigingen van de keel/slokdarm.
Hoe werkt dat eigenlijk met dracht en narcose? Is dat niet schadelijk voor het veulen?
En ik vroeg me ook af hoe dat gaat als het veulen al wel geboren is maar nog drinkt, komen er dan schadelijke stoffen in de melk terecht? Hera moet nl. nodig naar de tandarts, maar die moet wel met verdoving... anders moeten we ermee wachten tot na het spenen..
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 12-03-12 23:17
Zelf zou ik dus niet zo rustig zitten en lekkers gaan voeren, maar gewoon duidelijk en consequent naar de merrie zijn. Geen flauwekul, streng zijn en merrie pakken, maar vooral niets met het veulen doen en die negeren. Met rustig zitten en voeren beloon je alleen maar je merries beschermende gedrag. Jij bent de baas, ze hoeft haar veulen niet tegen jou te beschermen. En dat moet je ook laten merken dat jij de baas bent, en haar tegelijk laten zien dat ze ook geen reden heeft om haar veulen te beschermen tegen jou, door het veulen gewoon links te laten liggen.
manueeltje84
Geplaatst: 12-03-12 23:22
Sluit me volkomen bij Neon aan, wet look had ook altijd van dat soort gedrag als ze net haar veulen had. Die pakte ik ook flink aan hoor! Ik laat me niet voor mn hoofd slaan door mijn eigen paard. En ze zullen toch een keer de box uit moeten om de benen te strekken.