Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSummer

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:59

Indian krijgt 2x per dag krachtvoer. Dan krijgt ze 1kg merriebrok(muesli) en een kwart kg brok.
Ruwvoer krijgt ze ook 2x per dag. Dan krijgt ze elke keer een dikke plak hooi en een paar handjes Fiber Blend(Lucerne).
Elke dag krijgt ze ook ongeveer 2kg wortels..
Ze zit nu ongeveer op het eind, dus dit blijven we denk ik voeren totdat het er is..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:02

Fayette krijgt op dit moment 0.25 kg merriebrok (van Subli) en 1.25 kg Tinkerbrok per dag. Of ik het ga opvoeren? Kweetut eigenlijk niet... op dit moment doet ze het er nog super op. Ik zie wel, als ik het idee heb dat ze meer nodig heeft dan vervang ik langzaamaan het Tinkerbrok voor merriebrok. Verder heeft ze natuurlijk onbeperkt ruwvoer tot d'r beschikking.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:02

Neonlight schreef:
Mijn merrie is nu dus voor het 2de jaar achter elkaar drachtig. Eerste keer is ze in mei gedekt (2004) en in juli werd ze pas 3. Was niet van plan om haar opnieuw te laten dekken, maar ze is er zoveel mooier van geworden (niet meer ielig maar stevig) en ze was zo happy en gelukkig met veulen, dat ik besloten heb om haar toch opnieuw te laten dekken. Vooral het laatste heeft de doorslag gegeven, ik had haar gewoon nog nooit zo gelukkig gezien.

Nou, dat is ook precies mijn beweegreden om Keeva nog een keer te laten dekken : ze is drachtig gewoon een veel leuker paard ! Veel liever, zachter van karakter en niet zo drammerig. Ze is volgens mij gewoon een geboren moeder

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:04

kan er bij terra van alles in de voerbal gooien ze eet het liefst de hele dag wortel

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:07

@ Hollybolly. Fijn dat het zo goed gaat met jullie En ik kom straks ook weer gezellig met je meekletsen hoor! Want ik ben toch van plan om allebij mn merries dit jaar weer drachtig te krijgen

@Valeria. Dan heb je wel geluk gehad zeg! Ik wil niet weten wat er was gebeurd als je het niet ontdekt had!

Zippo heeft 50 natuurlijke dekkingen omdat hij op een paardemelkerij staat denk ik Daar staan heel veel merries, dus ik denk dat daar het hoge aantal vandaan komt.

Ik ga mijn merries dit jaar ook weer laten dekken door Bryan. Ik weet nog niet precies wanneer. (Missy krijgt dan dus 2 veulens achter elkaar. Heeft Spirit vorig jaar ook gedaan, maar het 3e jaar heeft ze het veulen verworpen. De navelstreng was afgekneld. Maar ze is toen wel gewoon heel makkelijk drachtig geworden. Ik denk dat als een merrie het niet aan kan om nog een veulen te krijgen, dat je ze dan ook niet drachtig krijgt) Wat vinden jullie nou de fijnste tijd voor een veulen om geboren te worden?

Aan het einde van de dracht ga ik Missy wel meer brokken voeren, maar ik weet nog niet wanneer, en hoeveel Ze krijgt nu iedere dag bietenpulp, en 0.5 kilo merriebrok. Nu doet ze het daar nog super op, en ik kijk wel wanneer ik haar meer ga geven

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:11

Dan ben ik denk ik 1 van de weinigen die Indian niet meer laat dekken..
Maar ik mag hier toch nog wel blijven toch

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:12

ik weet dat topenoffie dit jaar er 14 had gedekt. en sommige terug gekomen door niet drachig. sommige merries tegelijkertijd!!

dat hij echt heel zwaar had. hij werd niet gereden.
Soms dekte hij dagen lang 2 keer perdag
sochtens en saovnds..
tis toch wat
hij had gewoon een schrale pik

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:16

IndianSummer schreef:
Dan ben ik denk ik 1 van de weinigen die Indian niet meer laat dekken..
Maar ik mag hier toch nog wel blijven toch

Nee hoor, je bent niet alleen

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:20

@ flettie; Gelukkig, ben ik niet de enige .
Waarom laat je haar niet meer dekken? Of heb ik daar overheen gelezen

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:36

Wat gaan jullie snel!!! Wat voer betreft, Emmanuella krijgt anderhalve kilo merriebrok en ik denk ook een andere halve kilo slobber! En dat mag ze ook wel hebben, het liefst zag ik haar huppelen in de wei... want ze valt heel snel in!

Beide veulens zijn best wel lief... beide namen zijn ook genoemd! Ik heb 'Baltimore' al een halstertje omgehad! Hij kan al wel steigeren

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:40

Bij ons is het ook de bedoeling het bij eentje te laten! Maar dat weet ik nog niet zeker. Eerst maar wachten tot het veulen er is....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:42

@ IndianSummer: ik heb haar vorig jaar laten dekken omdat ik graag eens een veulen bij Fayette wilde fokken. Ik ben gewoon erg benieuwd hoe zij het als fokmerrie en moeder zou doen. Door goede afspraken met mijn zus werd de keuze om Fayette te laten dekken nog wat makkelijker gemaakt (mijn zus deelt mee in alle kosten m.b.t. de dracht en wordt dan ook voor de helft eigenaar van het veulen). Maar na dit veulen wil ik Fayette ook graag weer dressuurmatig oppakken. We waren afgelopen zomer en herfst net op de lekkere en goede weg waarbij ik steeds meer het gevoel kreeg dat Fayette veel meer kan dan alleen maar stap, draf en galop met d'r koppie naar benee
Dit wil ik dus graag weer oppakken en uitbouwen en direct weer een dracht erachter aan helpt dan niet echt
Misschien dat ik haar over een jaartje of 3 weer laat dekken. Dan is Beeb oud genoeg om aan het 'werk' te gaan. Als Fayette dan weer drachtig is kan ik Fayette in het werk weer terug schroeven tot "conditie op niveau houden"-peil en Beeb de aandacht geven die hij/zij dan nodig heeft.

Maar dat ik haar dit jaar niet laat dekken wil nog niet zeggen dat ik alweer naar potentiele kandidaten zit te kijken hoor

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:48

Nog geen veulen van Macy? Marije is nogal stil/afwezig hier merk ik... zou t al zo ver zijn?

Pfff ik ben benieuwd of Iwaya het dan vannacht eindelijk gaat doen Ik heb echt geen geduld meer (en geen slaap)

@Keevagirl: Heb ook nog geen tijd gehad om je te pben, maar ik wacht jou pb en foto's vanavond wel af

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:54

ik laat hinke een jaartje overslaan. Libel en waldfee worden wel weer gedekt en Awa gaat voor het eerst onder de hengst

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:23

Mijn shet wordt dit jaar gedekt, hopenlijk pakt het, was twee jaar terug namelijk niet drachtig geworden...... Cerice staat voor de verkoop, dus die ga ik denk ik niet dekken, en Lady wordt waarschijnlijk wel weer gedekt, en ik pak dan gelijk de veulenhengstigheid....... Als het een goed veulen is nemen we dezelfde hengst, en anders denk ik aan een duitse...... Aangezien lady ook duits papier heeft.......

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:37

dagelijks even spieken hier of er alweer nieuwe beebs zijn, maar nog niks verder....

Sas hier was vandaag erg zielig vond ze zelf. Ze moest naar de tandarts (waar ze volgens mij nog nooit geweest is in dr leven) en had al het vermoeden dat er wel eens zooitje kon zijn daar in dat smoeltje en ja hoor: diverse flinke haken en een wolfstand die er uit moest...vond ze niet zo heel grappig, maarja...heeft ze straks weer baat bij!...die zal straks volgens mij ook weer opgelucht eten, gewoon normaal...

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:52

Lenie was ook niet erg blij toen de tandarts met haar bezig was..
kreeg een vernietigende blik toegeworpen.
Maar volgens de tandarts had Lenie een goed gebit

Afbeelding

Lenie heeft weer een groeispurt, kun je goed op deze foto zien

Ga nu even bij lezen..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:54

Waarschijnlijk wordt er dit jaar nog wel een merrie bij mij op stal gedekt. Weet alleen niet door wie. Vorig jaar stond koss op de nominatie, maar dat ging door omstandigheden van de merriehouder niet door.

En méén, wat is het koud en winderig!
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-02-06 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:57

Mooi buikje Melody

Ja het is echt heeeeel koud Sammie!! En ik moet zo naar buiten gaan de paarden voeren bah echt geen zin in!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:14

Ik doe hard mn best om te volgen nu

Op de melkerij staan ongeveer 40 merries en 2 volwassen hengsten beschikbaar + op zn minst 2 jonge.
Zippo ongeveer (zal het preciese aantal eens aan Koen vragen) het grootste aantal eigen merries, zo'n 30tal. 20tal eigenaarsmerries en ja ook dagen dat ie er twee per dag deed
Bro heeft dit jaar ook al een mooi aantal merries gedekt, maar daar zijn maar enkele merries van Koen bij, andere zijn eigenaarspaarden, maar weet dus niet hoeveel daar precies... ben wel erg benieuwd naar die veulens...

Doet er me gelijk aan denken: eigenlijk kijk ik wel naar de nakomelingen van de hengsten (ik kies bv dublin niet hoewel ik dat een spetter vind, maar zijn nakomelingen geven me geen kick) en toch ga ik dit jaar voor Bro ( tot hiertoe ken ik daar 0 nakomelingen à 1 van (niet 100% zeker)) en voor Moes (3 nakomelingen gekend), gewoon omdat die hengsten me toch echt flashen...mmmmhhm gek mens ben ik

Angel gaat eind maart/begin april voor teerst naar hengst (als ze meewerkt ), Tinkerbell dit jaar als alles goed gaat in veulenhengstigheid. reden: àls angel dan tweeling op heeft, moet gecrushed worden, alles weg,... dàn heb ik nog een kans binnen het seizoen. Voor Tinkerbell idem: dit jaar 13 april uitgerekend, gaat wellicht over en dan vind ik het voor volgend jaar al een "laat" veulen...
Ik heb het liefst een veulen eind maart/begin april. Vooropgesteld is wel dat ik mijn paarden aan huis heb en dus zelf ook kan beslissen of en wanneer ze buiten gaan, hoelang,...

@melody: leuk buikje!

@Marije: hoe ist met macy???

@cayusejuhh: wat betreft voer: ik heb er eigenlijk geen idee van
Tinkerbell krijgt smorgens 1 schep (gele literschep) merrievoer, 1 schep conditiemengeling/mijten quattro en 1 schep gerstemix (ook mijten), 's avonds 1 schep kruidenspul, 1,5 schep merrievoer, 1 schep conditie en 1 schep gerstemix...maar ik heb geen idee van de kilo's die ik voer
owja: en om de dag of om de twee dagen een portie vit/min supplement...
Ter vergelijking: Angel (ook tinker, niet drachtig) krijgt 's ochtends 1 schep conditie, 0,5 schep gerstemix, 's avonds 1 schep kruidenspul, 1 schep conditie en 1 schep gerstemix + eens in de week supplement
(volbloed krijgt evenveel als angel trouwens )

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:19

Dit topic gaat mij te hard, vandaar dat ik hier weinig post.
Dat is alleen leuk als je ook een beetje bij kan lezen en kan reageren maar met dit tempo heb ik daar gewoon geen tijd voor.

Macy is vastgelopen op het punt van melk druppen/spuiten en de volgende stap is veulenen maar wanneer ze dat gaat doen... geen idee

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:20

melody mooi buikje hoor.

weer is idd niet wat op dit moment kunnen ze beter nog ff in mama's buik blijven

marije blijft spannend dus

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:36

nimber, beterschap met je voet, lijkt me erg pijnlijk.
Mijn merrie krijgt nu ook geen merriebrok, weet ook niet of ik het ga geven.
dr uier groeit echt met de dag, maar mag dr echt niet aankomen!
verder was ze weer zo gek als iets!
Heeft lekker uitgebreid liggen rollen, ze komt zelfs nog rond met dr dikke buik!

Verder rest mij nog te zeggen......
JULLIE KLETSEN VEEL TE VEEL!!!!!!!
Pffff kan dat echt allemaal niet bijhouden, als ik een pagina heb gelezen, weet ik al niet meer waar het over ging bovenaan de pagina!

Ellenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:40

Ik volg het door adriana nu ook een beetje

Maar is adriana nu de enige die nog een paar veulens heeft?

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:18

peetje thanx

Ik voer zelf geen merriebrok meer vorig jaar wel gedaan maar of ik als ik het niet had gedaan een minder veulen had gehad? We zullen het dit jaar weten haha

Volgens mij is adriana idd de eerste en enige tot nu toe?Teminste met gezonde veulens helaas waren anderen wel eerder