[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris_

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:53

Ik sluit me bij Twinklebel aan :j Ik zou om die redenen ook voor de oudere merrie gaan :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:17

Ik zou ook voor de oudere merrie gaan, de jongere merrie dan beleren en die een half jaar door rijden en dan drachtig voor het jaar erop rustig doorrijden. Dan kan je dr ook makkelijk weer oppakken naar de dracht en kan ze naar de kortere periode gereden worden weer wat bij komen zogezegd.
Heb he combi volgens mij wel ergens langs zien komen maar ben alsnog nieuwsgierig :)

Leuke combi Annique
Heeft de merrie verder nog predicaten?

Mooie buik heeft ze Vulina dat duurt vast moet lang meer zo puntig de buik al staat. Onze merrie is ook dichtgezet dus wij houden het ook goed in de gaten zodat ze op tijd geknipt kan worden

Evelien
Dat zijn al flinke uiers

Mooi al die merries die al echt opschieten.

Ik was de video van vanacht aan het terug kijken en toen zag ik dit mooie moment tussen m'n twee dames <3
Geluid aan

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:20

fijn , ik heb platslapers -O-

Afbeelding

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:31

Dat is dan continue je alarm af als je die om had haha

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:43

ben nog bezig met het alarm, krijg hem niet ingesteld , pff, lastig

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:47

Wat een vertederend filmpje Seven <3

Bereid je maar voor Jolanda _O-

En welkom nieuweling!
Bij een Fjord met O moet ik aan Olaf of Olga denken :D 2 lettergrepen! Maar mss niet je ding :M

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:52

Ik ben nog steeds aan het kijken voor een halster alarm, vind het lastig bij de ene site zeggen ze dat de lite enkel SMS geeft een ander zegt weer dat hij belt :?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 06:17

Murosch, ik sluit me aan bij de rest en zou voor de oudere merrie gaan :j

Seven, dat ligt er volgens mij aan welk alarm je hebt. Birtalarm lite en premium bellen volgens mij... (lite sowieso)
En continu alarm af bij platslapers ligt er ook aan of je de premium of lite zou nemen.
Ik heb zelf birthalarm lite, die gaat inderdaad continu af bij platslapers :=

Anniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 07:33

Charelle is spring gefokt, de fokker wilde haar eigenlijk zelf houden maar ze is te klein gebleven waardoor ze verkocht werd. Wij hebben haar vervolgens alleen recreatief gereden en niet naar keuringen gedaan. Dus ze heeft geen predicaten.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:09

Wat een lief filmpje
Gister 2 jonge geitjes geboren mamA had er wijnig zin aan maar einde van de dag na paar keer een leggen toch gelukt dat ze mogen drinken

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:45

Seven, ik heb de birth alarm lite.
Deze belt mij (en 2e ingesteld nummer wanneer ik niet reageer) en kan aan een anti rolsingel of halster bevestigd worden.
Ik ben wel van plan mijne te gaan verhuren tegen lagere tarieven dan winkels doen, omdat de kosten van huren bij een winkel echt zo snel oplopen dat ik er zelf een heb gekocht. Mijn merrie is rond 12 april uitgerekend. Weet niet wanneer jouw merrie uitgeteld is?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:17

Als Seven geen belangstelling heeft heb ik wel belangstelling om hem van je te huren Kimsel!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:24

Mijn merrie is rond 7 maart uitgerekend dus dat zou een optie kunnen zijn kimsel :j
De lite wouden we inderdaad aanschaffen, als we hem zo kunnen uitproberen is dat ook wel fijn. Ik pb je even

Lief he, het blijft me verbazen hoe deze allebei dominante merries elkaar toch zo hebben gevonden. Ze zin. Echt dol op elkaar geworden, best onverwachts want de eerste paard weken konden ze elkaars bloed wel drinken :=
Wisper leeft ook echt mee met eusja ze heeft zelf ook al 7 veulens gehad dus dat maakt haar ook een zeer geschikte tante voor de kleine straks

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:03

Dit zouden de combinaties worden voor wie het graag wil weten :)

De oudere merrie:
Wainonia van Oliver (v. Voltaire) x Wolfgang (v. Farn)
Afbeelding
En de hengst Broere Obelisk van Matador (v. Donauwind) x Clavecimbel (v. Statuar)
Afbeelding

En het jonkie:
Veronia van Macho Polo (v. Gerlinus) x Oliver (v. Voltaire)
Afbeelding
keer de hengst Landos af Hvarre (v. Lord Gruson af hvarre) x Urprinz (v. Ulan)
Afbeelding

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:05

Wat een lief filmpje hierboven!

Hier ook de Birth Alarm Lite en een platslaper.. (TOP!) Gelukkig ligt ze al bijna niet meer te slapen en is het voornamelijk staand. Ik moet hem ook nog installeren maar ga dat wel in deze dagen doen, want ik heb zo maar het vermoeden dat het hier geen 2 weken meer gaat duren...

Zoals sommige van jullie al weten heb ik Jonne zaterdag met wat slijm uit haar vulva aangetroffen. Na onderzoek blijkt dit gelukkig niets te zijn, maar kan wel al haar slijmprop zijn. Ik heb het alarm ook nog niet omgedaan, maar ik weet ook niet zo goed wanneer wel een juist moment is. Volgende week woensdag zit ze op de 320 dagen en ik hoop echt van harte dat ze dat gaat halen. Ik weet niet of ze nog meer symptomen gaat vertonen van de naderende bevalling, want ze is maiden. Wanneer zouden jullie het alarm bij haar omhangen? Ik doe het op het moment even met 2 keer in de nacht mn wekker zetten om haar gedrag goed te observeren. Pfff respect voor sommige die dit elk jaar doen hoor, mij te veel stress 8)7

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:36

Ik geloof dat ik hem toch al om zou doen dan Droversrun, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Op mijn vorige stal is er ook een keer een Fries eerder gegaan, op 317 dagen dacht ik. Veulen deed het na de eerste melk via een sonde te hebben gekregen, door gebrek aan zuigreflex, prima! Binnen 24 uur dronk ze goed.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:38

Droversrun ik zou het alarm gewoon om doen. Zeker als je zegt dat ze veel staand slaapt. Better safe than sorry. Ik zou me niet zo druk maken om de uitgerekende datum nu,ze is al dichtbij en op een paar dagen zal het ook niet schelen. Zoals gezegd (bij mini's) hier al een veulen gehad op 307 dagen en één op 314 dagen en die deden niet eens prematuur aan.

Murosch ik zou ook voor de eerste combi gaan. Jouw jonge merrie heeft nog veel tijd later om te gaan matchen en kan zich nu dan focussen op het inrijden.

Ik heb een birth alarm premium en moet hem dringend eens instellen weer. :P
Hij gaat nog genoeg af bij sommigen ondanks de slaapstand. :')
Bij merries die ik niet vertrouw leg ik de slaapstand ook af,om er sneller bij te zijn.

Welkom nieuwelingen!

Hier weinig nieuws. De dagen tikken door en tot mijn verbazing kan ik probleemloos de uier tasten bij maiden Tiny. Fijn,want toen ze hier aankwam was het niet bepaald mijn vriendinnetje. Maar nu een jaar later heeft ze haar plekje gevonden. :j

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:49

Komt nu echt dichtbij! Ben benieuwd wanneer Jonne gaat droversrun? Dus als ik het goed begrijp dan is niet per definitie de overlevingskans gering als ze een paar dagen voor de 320 dagen gaan?

Murosch ik zou ook voor de eerste combi gaan, mooie hengst heb je erbij gevonden!

Welkom iedereen die nieuw is!

Ik ben ook wel geïnteresseerd in het huren van een birthalarm! Mijn merrie is 31 maart uitgerekend en hoop heel erg dat ze niet gaat overdragen want ik kan nu al niet wachten :’)
Vanaf hoeveel dagen gaan jullie ‘s nachts de wekker zetten?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:55

Bedankt voor jullie reacties. Ik neem ze mee in mijn overwegingen :)

Ik heb geen verstand van birth alarms, daarom ga ik daar niet op in. Hier waken we met camera en melkstrips.

Suzie haar uier begint wat te veranderen! Het is een begin :)
Afbeelding
Dag 276 vandaag.. nog 24 tot ze veilig is!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:00

Ik zou ook de eerste combi doen Murosch.

Droversrun, ik zou alarm ook gewoon aandoen. En de valse alarmen, die horen er helaas bij :') maar als ze over het algemeen staat, is dat wsl pas meer tegen het einde.

Eng he Pretty? Ik verschiet er ook van hoe snel het ineens gaat! Misschien wel omdat ik tegen de klok aan het racen ben om alles in orde te krijgen :=

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:31

Spannend droversrun.
Idd ik vraag het me ook af...wanneer is er echt paniek bij vroeggeboorte? Hoeveel dagen te vroeg maakt een veulen goede kans? Hoop ook gewoon dat tooske de 340dagen volmaakt natuurlijk...

Ik open elke keer het forum en denk dan.....is er al 1 geboren...gaat ineens zo snel nu

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:31

Op hoe veel dagen is veilig
Eigelijk hihi sorrie voor de vraag

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:42

Over het algemeen zijn kleintjes "veilig" vanaf 300 dagen en grote paarden vanaf 320 dagen. Maar zoals al eens gezegd zijn er ook merries die op dag 310 bevallen van een gezond veulen. Alles kan natuurlijk...

Murosch, ik zou echt voor je oudere merrie gaan. Praktischer en stiekem vind ik haar en de combi ook mooier :o

Drover, tja... ik zou ook het alarm om doen. Die valse alarmen horen er helaas bij := niet echt het leukste deel, maar alle slapeloze nachten worden (hopelijk) allemaal beloond :j
Bij mijn maiden merrie waar ik dus geen dekdatum van weet, hou ik elke dag uier goed in de gaten. Nu is het nog zo minimaal, vooral het dagelijkse verschil is extreem klein. Maar zodra ik iets meer vulling heb, of grotere veranderingen, dan krijgt zij ook alarm om.
Natuurlijk loop ik dan het risico dat zij misschien wel een maand of langer met alarm loopt, maarja dat is dan maar zo....

Anniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:45

Als het veulen voor de 300 dagen geboren wordt is de overlevingskans nihil. En een dracht tussen de 320 en 360 dagen is gebruikelijk. Gemiddeld zijn ze 335 tot 340 dagen drachtig. Een dracht langer dan 360 dagen komt regelmatig voor en geeft geen complicaties. Dit is hoe ik het altijd begrepen heb.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:07

Ik denk dat ik ook voor de oudere merrie zou gaan Murosch. Zeker als je toch nog wedstrijdplannen hebt
De combinatie met je oudere merrie vind ik ook wel heel mooi.

Leuke en lieve video Seven!

Wat een buikjes hebben ze zo he Jolandje als ze plat liggen

Wat spannend Droversrun! Ergens ook wel schrikken denk ik. Hier ook een maiden dus durf je geen
advies te geven over wanneer het alarm om te doen.