[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MuzefeeJarig

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:31

Middag. Lachen

Weer terug van de kliniek, met niet zo goed nieuws. Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig geen peesbeschadeging, wel een dikke ontsteking aan het hoefbeen. Verward Waarschijnlijk is er iets in de hoef gekomen (zat ook een scheur in de hoef toen de hoefsmid kwam kijken en toen de DA vandeweek de zool er onder weg gehaald heeft) en is dat totaan/in het hoefbeen gekomen. Scheve mond Nu moeten we maandag weer heen en dan wordt er weer gekeken hoe de ontseking zich gedraagt. Wordt het erger en wil het niet weg zullen ze de boel open moeten halen en dat stuk verwijderen/schoonmaken. Nagelbijten / Gniffelen Als het niet erger wordt doen ze er voorlopig niks aan het is het een kwestie van de natuur zijn werk laten doen. Laten we op het 2e hopen, maar gezien die ontsteking er wss al een tijdje zit kan het 1e net zo goed. Scheve mond

Maandag weten we weer meer, tot die tijd complete stalrust.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:37

Oei, dat klinkt zeker niet goed.

Ik heb een paard dat een ontsteking op haar hoefbeen heeft gehad. Ze hebben hem helemaal open moeten maken, dat was echt hartverscheurend, ze kon toen ze hem open hadden gemaakt helemaal niets meer met dat been. Zit ook nog een risico aan, de hele omgeving moet schoon blijven, aangezien dat hoefbeen dan enorm kwetsbaar is.
Ben er maandenlang mee zoet geweest met het onderhoud, dagelijks 45 min in speciaal spul weken enz. Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat de hoef weer een beetje op de oude hoef leek, maar het blijft een kwetsbare hoef.
Daar gaat altijd sneller een hoefijzer onderuit. Is ook heel lang een stuk smaller gebleven dan de andere hoef.

Maar de ontsteking is niet meer teruggekomen.
Laatst bijgewerkt door Myrdal op 25-01-08 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:43

Hè bah, als ik dat zo lees van jou. Scheve mond Ik hoop dat het echt zelf kan genezen, ze heeft nu al d'r hoef open totaan de lederhuid, dus compleet in verband met betadine.

Hoe hebben ze dat toen gedaan? Met een speciaal ijzer eronder? Het moet inderdaad schoon blijven. DA zei al; "Ze kan zo in een voor het oog opgedroogde drol trappen, maar er binnenin zit wel vocht, dat trekt erin en huppa onsteking 'leeft' weer." En gelijk heeft hij, er hoeft maar een beetje vuil in te komen en de ontsteking is herboren.

Bah bah bah, ellende. Scheve mond

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:50

jeetje Muzefee, wat rot! sterkte!

dat van die puppys, eet de moeder ze dan op omdat ze ongezond zijn of met teveel of?

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:52

he Muzefee, wat een pech !!!!! sterkte maandag maar weer en voor de merrie beterschap..

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:53

@ stoere & monique4; Gefeliciteerd met de mijlpaal!

Pipalex ook een paar leuke mijlpalen, schiet allemaal lekker op. Haha!

Bedankt verder allemaal voor het duimen en het sterkte wensen, gelukkig dus geen peesaandoening.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:58

@Muzefee, jee dat klinkt idd niet goed, beterschap voor je merrie Ach gut

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:01

stoere schreef:
dat ligr er aan hoeveel dagen je rekent, ik ga uit van 330 dagen, en ze is op 9 juni 2007 geinsemineerd, dus reken maar uit zit ze nu op 230 dagen.

Ow ja, haha, ja ik tel idd 340 dagen, Relana is op 30 mei geinsemineerd.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:03

stoere schreef:
hier een mijlpaal van 230 dagen dracht. nog 100 te gaan!!! Party!! Go jij! Go jij!

Ik moet zeggen dat ik best zin heb in morgen om het veulen te horen met de stethoscoop. gister lekker met haar gewandeld en ik denk dat ze het fijn vind nu ze niet meer hoeft te werken!

HIER OOK dezelfde mijlpaal!!! Go jij! Go jij!
Nina is vandaag 230 dagen drachtig!

Ze is ook op 9 juni 2007 gedekt, maar ik reken 11 mnd. dus 9 mei 2008 uitgerekende datum! Knipoog

@stoere, succes morgen! Ik hoop dat je het veulen kan horen.
@muzefee, bah, wat een nieuws! Ik hoop het beste voor je merrie!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:04

Monique: gefeli joh nog (maar) 100 dagen!

Stoere: ah jij voor onze telling dus nog 110, maar schiet ook lekker op al!

Pipalex: mooi dat het er nu goed uit ziet voor je paardje! Gefeli ook met je mijlpalen!

Muzefee: he bah het zit niet mee zeggen, nu afwachten dus

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:12

Muzefee schreef:
Hè bah, als ik dat zo lees van jou. Scheve mond Ik hoop dat het echt zelf kan genezen, ze heeft nu al d'r hoef open totaan de lederhuid, dus compleet in verband met betadine.

Hoe hebben ze dat toen gedaan? Met een speciaal ijzer eronder? Het moet inderdaad schoon blijven. DA zei al; "Ze kan zo in een voor het oog opgedroogde drol trappen, maar er binnenin zit wel vocht, dat trekt erin en huppa onsteking 'leeft' weer." En gelijk heeft hij, er hoeft maar een beetje vuil in te komen en de ontsteking is herboren.

Bah bah bah, ellende. Scheve mond

Ze heeft eerst een paar weken op de kliniek gestaan, zeer zwaar in het verband. Toen de eerste 'harde' laag gevormd was (niet echt zichtbaar, je kon alleen voelen dat het niet meer zacht was) mocht ze naar huis. Uiteraard met een ijzer eronder. De hele voorwand is weg, dus ook geen afrolpunt meer en die moet dus door een hoefijzer vervangen worden. Meestal gebruiken ze een ijzer met 2 lippen. Toen moest de hoef ook dagelijks weken in speciaal spul wat de viezigheid uit de hoef trekt, in een speciale soort hoefschoen, 45 minuten per dag. Vantevoren de hoef helemaal schoonboenen met ook weer speciaal schoonmaakmiddel, dan dus dat weken en daarna kwam er een zalf overheen. Behoorlijk wat werk dus. Dankzij dat ijzer lopen ze dan al een heel stuk beter, omdat het afrolpunt er weer is.

Mischien nog wel een opsteker. Myrdal was toen uiteraard ook op de foto gezet en daar was ook die ontsteking uit gebleken. Toen ze de hoef echter open maakten bleek lang niet zoveel geïnfecteerd als dat leek op de foto. De ontsteking was er wel, alleen minder groot. Dit kwam omdat een deel van de wand dus al losgelaten had, maar daar zat de ontsteking (nog) niet.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:15

muzefee: heel veel sterkte de komende dagen. Laten we hopen dat het weer snel geneest. Kan dit nog gevolgen hebben voor je veulen???

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:18

Bedankt voor je verhaal Myrdal. Lachen Maar ik begrijp dat ze dat stuk wat onstoken is gewoon verwijderen? Nagelbijten / Gniffelen Wat ik kon zien was er toch wel een aardig stuk ontstoken, kan helaas geen mooie foto vinden van een (röntgen)foto van een hoefbeen, anders had ik het wel even getekend.

Ik neem aan dat je paard verder complete stalrust had?

@ ijsklontje, heb er geen idee van, wist ik het maar. Nagelbijten / Gniffelen Als ik Myrdal d'r verhaal lees kan het dan nog wel eens een probleem worden om haar te laten rennen en gek doen met een veulen. Scheve mond

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:26

he gadver, nou laten we er maar het beste van hopen. Ik zal voor je duimen.

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:28

*duimt ook voor de merrie van Muzefee* Ach gut

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:34

Ze maken hem open, onder zware sedatie (ze blijven de eerste tijd ook aan de pijnstillers staan omdat het zeer pijnlijk is zonder hoefwand) en dan gaat natuurlijk de druk eraf. alles maken ze schoon en dan komt ze in een jodiumverband te staan. Die wordt 2x daags verversd en dan wordt de hoef weer schoongemaakt. Zo bestrijden ze de ontsteking.

Complete stalrust valt mee. Zodra het ijzer eronder is kunnen ze stappen en beweging is goed voor de doorbloeding van de hoef en bevordert het herstel.

lovebengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:29

ik wil even mijn shetlander aanmelden
lovebengel snoepie x bliksem 1mei uitgerkend

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:32

Myrdal bedankt voor je info! Ik hoop dat dit ons bespaart blijft en anders weet ik ong. wat te verwachten. Lachen

Zal nu even eten, vanavond weer werken met een super collega (NOT). Geen zin dus. Nagelbijten / Gniffelen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:41

Geen probleem hoor. Het is heel naar, maar wel te behandelen. Het enige waar ik bij jouw merrie tegenop zie is natuurlijk de sedatie. Ze is tenslotte drachtig. Bovendien staat er door het extra gewicht ook meer druk de hoef.

Oh ja, toen ze weer goedliep en de hoefproblemen beter waren zijn we nog naar een fysiotherapeut met haar geweest. Doordat ze tijdenlang hun gewicht op 1 been ontzien en daarom het andere been veel meer belasten kunnen ze wat vast komen te zitten. Heeft bij Myrdal toen in ieder geval enorm geholpen.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:46

Ik duim dat het meevalt voor je merrie Muzefee! Ach gut

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:07

Myrdal schreef:
Geen probleem hoor. Het is heel naar, maar wel te behandelen. Het enige waar ik bij jouw merrie tegenop zie is natuurlijk de sedatie. Ze is tenslotte drachtig. Bovendien staat er door het extra gewicht ook meer druk de hoef.

Oh ja, toen ze weer goedliep en de hoefproblemen beter waren zijn we nog naar een fysiotherapeut met haar geweest. Doordat ze tijdenlang hun gewicht op 1 been ontzien en daarom het andere been veel meer belasten kunnen ze wat vast komen te zitten. Heeft bij Myrdal toen in ieder geval enorm geholpen.

Vorig jaar tijdens haar dracht is ze ook onder narcose geweest en heeft toen een gezond veulen gebaart, dus daar maak ik me niet de grootste zorgen over. Hangt natuurlijk ook van de duur van de narcose af, maar tuurlijk denken we er goed om. De DA houdt er wel goed rekening mee gelukkig. Hij zei ook al tegen de pony; "Je mag nog wel veel goede veulens brengen wil je deze kosten terug hebben." Clown Achjah, het voornaamste is dat de pony weer beter wordt en het veulen er gezond vanaf komt. Lachen

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:38

Muzefee ik wens je paardje heel veel geluk toe. Hopelijk hoeft ze niet onder het mes!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:48

gefeliciteerd met de mijlpalen

Muzefee sterkte!

morgen mijlpaal voor ons vandaag nog maar 96 dagen Haha! klinkt al dichterbij Haha!

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:39

Ik heb vandaag ook maar weer eens foto's gemaakt. Ze is nu 8 maanden drachtig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

haar buik groeit gestaag Haha!

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:46

Zo vandaag de dierenarts bij whitney geweest ,en gelukkig is alles goed , ze had geen koorts , en dr onrustige buik is dus gewoon het veulen dat lekker aan het draaien en keren is ( de Da noemde het een goeie voetballer Lachen ) wel had ze wat zucht.
De Da vond haar ook goed qua buik , en dat gedrag van dr is omdat ze de dracht zat is volgens de Da ze is moe en wil daarom liever in dr stal blijven beetje dutten , en ja Whitney is zo als ze iets niet wilt dan wilt ze t ook niet en is ze erg sterk en dwars.
Moet wel over een tijdje overgaan met zemelen te voeren voor dr ontlasting zodat ie lekker zacht blijft en geen druk geeft vanachter. ook klonk het hart en Hartje + longen goed .

Nou een hele geruststelling nu , weet ik tenminste wat ik moet doen en wat niet Haha!