Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valeria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:34

@t wenk de avond werd ik gebeld dat mijn pony heel raar gedrag vertoonde ze zweette heel erg stond hele tijd met benen wijd steeds schrapen rondjes draaien enzo dus dachten we dat ze gign bevallen dit gedrag van haar heeft toen 2 dagen zo geduurd en toen heb ik de DA erbij geroepen.
zodoende naar de kliniek geweest en de rest staat ergens hierboven...

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:37

Oh oke, spannend zeg. Ik vroeg me al af hoe dat ontdekte, bij een mens zie je dat vaak met echo toch?

Valeria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:39

uuuhm ja maar Ervaren verloskundigen kunnen het ook voelen volgens mij!

flettie

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:42

@ WenK: 3 merries waar hij nu al zeker van is vind ik aardig wat voor een jonge hengst. Dat kunnen er altijd meer worden na de hengstenshow of in de loop van het dekseizoen. Je weet nooit hoeveel mensen er gaan komen.
Ik weet nog goed van vorig jaar dat Fayette bij Noelle stond om gedekt te worden (half-eind mei) en zij er zo over in zat dat ze tot dan zo weinig 'aanmeldingen' had. Op dat moment stond Gulliver op 3 merries (2 eigen merries en Fayette) en met 1 die na Fayette zou komen. Echter in juni/juli kwamen er weer een aantal bij waardoor hij in 2005 alsnog 10/11 merries heeft gedekt.

Ik denk dat merriehouders die meer/serieus fokken eerst eens wat nakomelingen van hem zouden willen zien idd maar 'hobbyfokkers' kunnen hem wel zo prachtig en mooi vinden dat zij hun merrie bij hem brengen ondanks dat hij een jonge hengst is. Of mensen die in de O'Malley-lijn willen doorfokken maar niet met O'Malley zelf (om de een of andere reden ).

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:46

Ja, maar daarom vroeg ik me dus af hoe je er bij paarden achter kwam, maar ze hebben er dus daadwerkelijk behoorlijk last van...

Flet., dat denk ik ook. Mijn keuze voor Silas staat dus boven al beschreven, daarnaast vind ik idd O'Malley een mooie hengst, maar wat kort, bij Silas is dit al afgezwakt en ik verwacht (hoop) dat dit een lijn verdder nog iets afzwakt. Lisje zelf mag juist iets compacter.

Tja 3 merries is redelijk wat, als je nagaat dat Scoop er 0 had, maar ik weet niet wat er nog bij gaat komen...

_kath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:02

WenK schreef:
Hoe raad je het zo? Ik riep het vorig jaar al, maar na een twijfeltje ga ik er dit jaar toch voor. Ik ben echt overtuigd van die combinatie en veel mensen denken er net zo over.
Het veulen is dan als het een merrie word voor mijzelf, als het een hengst word is ie waarschijnlijk al verkocht...

ik kom even binnen jumpen ladies!

Ik vind het zooo spannend wen! voor jou hoop ik dat het een merrie is...en voor mij hoop ik dat het een hengstje is!

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:16

En daar is de waarschijnlijke koper...

Eerst maar dit veulen er gezond uit, dan veilig een nieuwe erin en dan gaan we hopen merrie/hengst...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:33

Ikke wil volgend jaar ook weer eentje, maar helaas.... Neon heeft het iets anders weten te plannen. Ze wordt dit jaar niet meer gedekt, tenzij ze het veulen vroegtijdig zal verliezen. Veulenhengstigheid zou begin augustus zijn, vind ik te laat om overnieuw te beginnen. Daarom gaat waarschijnlijk de 3-jarige merrie naar de hengst.

@WenK, ik zou ze meteen in de groep zetten, en niet als het veulen ouder is. Het veulen blijft dan nog mooi bij de merrie, die het zal afschermen en de rest van de groep kan aan het veulen wennen. Als ze een week of 4 oud zijn lopen ze overal naar toe, en dat kan problemen geven. Tijdelijk uit de groep halen is geen probleem, heb ik vorig jaar ook gedaan (en vaak, want Neon is 4 keer een hengstigheid lang bij de hengst geweest geloof ik).

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:37

Ik moet er wel bij zeggen dat "de groep" bestaat uit een 2-tal dominante dieren, waarvan er 1 nogal jagerig is, mijn merrie + veulen, 2 a 3 jonge dieren (afhankelijk van wat de eigenaar beslist) en nog een oudere hackney. De jonge dieren, mijn merrie en de hackney lopen de hele winter al samen. De rest komt er rond 1 mei weer bij voor het zomerseizoen. Door de jagerigheid van 1 paard (wat er alleen zomerseizoen bij staat) twijfel ik er over. Daarbij is het andere dominante paard lang hengst gebleven en ben ik bang dat hij het veulen wil claimen...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:16

Ik krijg echt de kas niet om bij te lezen, heb dus de laatste 2 maar weer gelezen

Hier nog 49 dagen!!!
Volgende zaterdag komt de nieuwe eigenaresse van het veulen even langs
en vorige zaterdag heb ik de twee heren gekozen voor de dekkingen dit jaar. voor foto's vd hk: http://www.mijnalbum.nl/Album=UXOBM47C

Voor Angel wordt het Moes:

Afbeelding

En voor Tinkerbell, Longacre Bro

Afbeelding

Wat betreft aantal dekkingen:
Ik hoorde vrige zaterdag dat veel mensen teleurgesteld waren over Zippo's conditie, ja, zich zelfs afvroegen wat men ermee had "uitgestoken"...
Zippo heeft vorig jaar meer dan 50 merries op natuurlijke wijze gedekt (waaronder de mijne )...dat mag toch al eens in je kleren gaan zitten, he

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:29

Das een boel werk voor Zippo... Lisje nog 62 dagen...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:46

goedemorgen ik ben een beetje zielig lig thuis met mijn pootje omhoog. Gister sprong 1 van de merrie's opzij en lande op mijn enkel en voet. dus na een uurtje ziekenhuis zit ik thuis met mijn pootje in het verband gelukkig alleen maar zwaar gekneusd.

geen beebs hier vannacht iig

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:49

Oeh, AUW nimber! Ik ken dat gevoel...

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:12

@ Nimber; Auw, dat doet zeer!!
Beterschap

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:18

Oei Nimber Dat is altijd erg pijnlijk!

@ Frenia: 50 merries! Dat vind ik wel heel erg veel zeg. Hebben zij zelf zoveel merries of zijn het niet alleen maar Tinkers/IC's geweest?

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:20

@frenia moes is super koel wat een meega hengst

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:29

dat vroeg ik me ook af Flettie. Ik denk dat er heel wat eigen merries bij zit. want anders red je dat zeker niet.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:35

Dat zal best ja, dat er veel eigen merries bij zitten. Ik zat laatst eens te lezen over de dekkingen van friezen en ik verbaas me dan toch over de aantallen. Er was er 1 die had ivm zijn dekbeperking 'maar" 180 merries mogen dekken. Volgens mij halen de tinkerhengsten 10% daarvan als ze mazzel hebben!!! Pffff....

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:38

oeh dat doet pijn
zal wel een mooi kleurenpatroon worden die voet van jou

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:39

Nimber, beterschap ! Zal bijzonder pijnlijk zijn (geweest). Is toch een paar honderd kilo wat er op je voetje komt .... gelukkig dat er niks gebroken is.

Frenia, Moes vind ik prachtig. Longacre Bro toont op deze foto wat minder, maar is volgens mij i.r.l. ook erg mooi. Het schiet bij jou echt al op hé ! Wanneer laat je de dames weer dekken, meteen in de veulenhengstigheid of de hengstigheid daarna pas ?

Zippo vorig jaar 50 merries gedekt ... pffff, geen wonder dat ie z'n tong op z'n schoenen heeft hangen Wat een leven, hé

WenK, fijn dat je waarschijnlijk ook al een koper hebt voor Lisje's volgende veulen. Is toch een prettig idee hé !

Ik denk er ook over om Keeva komend jaar weer te laten dekken, maar ben er nog niet helemaal uit. Zijn er veel van jullie die dat doen, 2 jaar achter elkaar ? Ik weet dat het niet slecht is, maar het voelt toch een beetje ... eh ... snel.
Denk dat het dan nog een keer Patrick zou worden, contact met eigenaar en het verblijf daar was heel prettig, en ik blijf het een prachtige kerel vinden.

En dan, op welke leeftijd beginnen met dekken ? Met onze inmiddels twenter Kyara wil ik ook gaan fokken (vooropgesteld dat ze op de keuring niet helemaal afgekraakt wordt ), maar zou dat volgend jaar al kunnen ? Ze is van januari, dus dan zou ze 3.5 jaar zijn (en 4.5 jaar als het veulen geboren wordt). Zou dat te vroeg zijn ?

Flettie, eerdere nakomelingen van een hengst zeggen mij eerlijk gezegd niet zo heel veel. Je weet bij tinkers toch nooit wat er in combinatie met jouw merrie (en haar voorouders) uitkomt. Ik probeer wel de zwakke punten van mijn merrie eruit te fokken uiteraard.
Jij droomt dus ook al over een tweede veulen van Fayette ?

Iwayalover, alles rustig dus nog. Ga je vanavond even PB-en

Dekbewijs heb ik netjes opgeborgen bij de papieren van de dames ... wordt toch tijd om die onderhand 'ns op te gaan zoeken

Valeria, toch fijn dat ze het veulen hebben kunnen draaien, was anders misschien wel fout gegaan. Wat kunnen ze toch veel hé !

Morgen komt m'n birth alarm binnen (is zo blij als een kind ermee )

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:43

Ik denk dat de meeste populaire hengsten bij het NTS op zo'n 25-
30 dekkingen per jaar zitten. Maar misschien is dat nog wel weer aan de hoge kant gedacht. Ik weet wel dat Gulliver in 2004 13/14 merries heeft gedekt (waarvan 3 eigen) en in 2005 dus een stuk of 10/12. Daarmee zit hij, denk ik, toch zeker in de 'subtop' wat aantallen dekkingen betreft.

Maar Tinkerdames: volgens mij dwalen we een beetje af in dit topic. We nemen stiekum de boel over

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:49

30 dekkingen halen ze nog niet. ik had afgelopen jaar 14 dekkingen.
En dan zit ik redelijk hoog al ! er zijn hengsten die gewoon geen dekkingenhebben of 2..
dus we mogen niet klagen

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:51

flettie schreef:
Maar Tinkerdames: volgens mij dwalen we een beetje af in dit topic. We nemen stiekum de boel over

Da's nou ook weer niet de bedoeling

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:52

ok.. we gaan weer Ontopic!

naja net nog even voer gekocht .
Hoe veel merrie brok krijgen jullie merrie NU?
en hoeveel ga je denk je geven op het eidne?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:58

Ik geef geen merriebrok en ga het ook niet geven. Mijn merrie gaat ook niet omhoog in het voer, of ze moet wat mager worden.

Mijn merrie is nu dus voor het 2de jaar achter elkaar drachtig. Eerste keer is ze in mei gedekt (2004) en in juli werd ze pas 3. Was niet van plan om haar opnieuw te laten dekken, maar ze is er zoveel mooier van geworden (niet meer ielig maar stevig) en ze was zo happy en gelukkig met veulen, dat ik besloten heb om haar toch opnieuw te laten dekken. Vooral het laatste heeft de doorslag gegeven, ik had haar gewoon nog nooit zo gelukkig gezien.