[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:41

Wow Chantalll, dat gaat echt opschieten! Spannend, zo het eerste veulen hier!

Welkom alle nieuwelingen!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:44

Wat ligt ze heerlijk <3
Ben benieuwd hoe lang dat nog duurt met die kleur vulva en uier :j

Hengst met een F
Dan denk ik gelijk aan "Fabeltastisch" roepnaam (f)abel

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:50

Bijna vergeten! Proficiat Stientje let de mijlpaal van 300 dagen dracht! *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:55

Chantal, ben benieuwd wanneer die van jou gaat. Kan nooit lang meer duren zou je denken!

En zag dat er nog een aantal mensen binnen zijn komen vallen. Welkom!

Het gaat hier zo snel dat het bijlezen alleen al lastig is soms. Zag ook namenlijsten. Leuk om te lezen! Ook dat sommigen al namen hebben en anderen nog niet.

Mijn merrie is inmiddels over de 300 dagen heen. Dus wij kunnen nu ook echt gaan aftellen. De uiers beginnen langzaamaan iets te doen.
Ze is ook twee weken met zwangerschapsverlof, maar hier is ze het niet mee eens helaas.
Hengstennaam ben ik uit. Merrie naam twijfel ik nog erg over. Dat de letter voor merries vrij is maakt het alleen maar moeilijker haha.
Hoop dat ze niet te lang meer op zich laat wachten. Want dikker dan dit kan ze volgens mij niet worden..
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 06:06

Annelies, gefeliciteerd met de mijlpaal!!

Myrthe, merrie heeft maar 1 uier ;) :P
Inderdaad bij vrije keuze in namen is het alleen maar lastiger! Heel herkenbaar hihi

Chantal, die ligt daar best haha! Laat haar maar lekker gaan “smijten” :P haha dan krijgen we tenminste allemaal wat veulenkriebels :):)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 07:21

Hier de eerste ook aan de tijd. Nou ja, ze is nu 324 dagen. Vandaag wordt ze open gezet, dan mag ze echt los. Nog bijna geen uier, dus ik vermoed dat ze nog wel even op zich laat wachten. Dik zat, dat wel..
Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 07:25

Lekker buikje Vulina ! <3

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:48

Heeft ze nu nog niet gesmeten Chantal? -O-

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:49

Vulina, wow wat een buik!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:50

Laat je haar openmaken als ze aan de tijd zijn vulina? Mijn merrie is ook dichtgezet maar verder geen ervaring mee wanneer ze open moet etc..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:04

Zo ben er ook weer na een week flink ziek te zijn geweest :o

Ik zie flink wat dikke buiken voorbij komen, spannend hoor!

Gisteren zelf weer voor het eerst op stal geweest, beetje lopen tutten met de m'n knolletjes. Beau wordt echt zwaar ... die moet nog 3 maanden :o Bij Armanda ga je het nu ook echt zien, maar dat duurt nog 5 maanden!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:44

xLeoniee schreef:
Laat je haar openmaken als ze aan de tijd zijn vulina? Mijn merrie is ook dichtgezet maar verder geen ervaring mee wanneer ze open moet etc..

Ik doe altijd 14 dagen voor de uitgerekende datum.
Vandaag kwam de veearts castreren ed, dus gelijk mee gepakt :j

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:52

Nee hoor. Mooi rustig nog haha

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:00

Ze houd het spannend zeg! Elke keer als ik zie dat Chantal gereageerd heeft dan heb ik stille hoop dat het gaat gebeuren/gebeurd is :+

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:26

Chantalll het gaat nu dus echt spannend worden! Ben benieuwd wanneer het gaat gebeuren. Ik wist ook niet dat je dat aan de kleur kon zien. Weer wat geleerd! :D

Vulina wat een buik ook al zeg! Dat schiet ook al mooi op.

Mijn merrie’s zitten nu op 314 en en 318 dagen! De merrie op 318 dagen begint het uier nu iets voller te worden. Het uier van de merrie op 314 dagen wordt alsmaar voller. Nog geen hars!

Afbeelding
Afbeelding

Gemma87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:56

@gemma weet de handelaar ook niet wanneer ze ongeveer gedekt zou moeten zijn. Ik heb gebeld en ze heeft het in ierland nagevraagd voor mij. Mischien weten ze wel iets meer.[/quote]

Hoi ik heb haar weer van iemand anders dan de handelaar deze persoon wil niet zeggen waar ze vandaan komt en wie de eigenaar was voor mij helaas.
Voor mij maakt het verder niet uit ik hoop enkel dat beide gezond en wel blijven daarna zien we verder misschien lukt het me om vanavond even een foto te plaatsen...

Groetjes gemma

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:51

Een tijdje niet gereageerd door lamg weekend weg etc. :o Wel actief meegelezen!

Het gaat nu echt niet lang meer duren tot het eerste veulen :D
Spannend! Ben erg benieuwd.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:24

Oe gaat snel. Saar zit op 283 dagen

Anniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:18

Hallo allemaal,

Wat een leuk topic. Ik zou graag met jullie willen mee praten en lezen. Ik ben Anique en heb een drachtige KWPN merrie: Charelle Verte (Ticallux Verte x Lemmod). Ze is gedekt door Everdale (Lord Leatherdale x Negro). Dit is de eerste keer voor mij en voor haar. Door een ongeluk in de wei is Charelle vorig jaar geblesseerd geraakt en kan ze helaas niet meer worden bereden. Door het ongelukje heb ik uiteindelijk besloten om haar te laten dekken zodat ik een nakomeling van haar heb want ze heeft een heel goud karakter. Hieronder nog wat foto's van Charelle (bruin) en Everdale (zwart).

Afbeelding

Afbeelding

Ik verwacht het veulentje 8 mei. Charelle is momenteel 255 dagen drachtig. Onderstaande foto is 3 februari genomen, toen was ze 246 dagen, dit is de meest recente foto die ik nu heb.

Afbeelding

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:51

Zo, maar weer even 6 pagina's bijwerken! Beetje druk geweest afgelopen dagen. Vandaag bij Moos (veulen van Hanne 2016) en Nowi (veulen Hinde 2017) geweest! Was erg leuk ze weer te zien!

Ik zag wat posts over namen, hebben jullie ook een regel waar je je aan moet houden? Bij het fjordenstamboek is het 2018 de letter van O.. Best lastig want ik wil graag een naam met max 2 lettergrepen. We mogen bij het fjordenstamboek overigens maar 1 naam opgeven.

Heb al wel wat namen klaar liggen maar vind het dus lastig. Ieder jaar had ik trouwens de merrie namen in de meerderheid met veel leuke, krijg ik steeds hengsten :+ }:0

Spenen zijn idd mooi aan het vormen Chantal!! Ben echt benieuwd of er deze of volgende week een klein hummeltje naast staat!! Moet haast wel aan die uier foto's te zien! Aaah die foto waar ze plat ligt is echt lief <3

@ Vasthi, ik vind dat ze wel een mooi gevormd buikje heeft hoor! :j

@ Saltiga, hahaha dat verhaal van die galop klinkt echt hilarisch, jammer dat je 't niet op film hebt! :+

@ Evelien, wanneer is jou merrie ookal weer uitgeteld? Heeft ook al aardig een buikje hè?
....... En toen las ik verder en zag ik die uier :')

@Knolselder, oh die zijn ook aardig op weg (qua dagen) uier valt nog mee hè? Ik ga je topic volgen hoor! *\o/*

@ Droversrun, dat is idd verschil bij Jonne!!

@ Nicole288, oh wat rot zeg! Misschien idd de leeftijd zoals de veearts zei, maar blijft rot. Hoe oud was ze? Want ken ook wel meerdere merries die "oud" zijn en gewoon voldragen. Ze heeft idd het wel heel mooi gedaan qua afscheid nemen!

@ Prosecco, beste buik al lijkt het hè? :D 200 dagen

@ Murosch, ja maar bij jou was het ook leuk om van begin af aan te volgen van het brengen naar de kudde van de hengst tot aan nu en uiteindelijk het veulen :D .. Ik kwam toen meelezen al bij jou vanaf dat je toen evt. dacht dat Helga toch drachtig was.

@ Tiinniie, zo die begint zeker uier te krijgen! Maar nog wel wat meer idd. Ben benieuwd :))

@ Suus elviera, oh handig dat je ze al hebt, ik moet mijne nog bestellen Ph strips. Koop ieder jaar nieuwe vanwege de evt. betrouwbaarheid.

@ Twinkiebel, ben benieuwd hoe ze er bij staat als ze 300(+) dagen is hihi!

@ Aniek, leuk dat aftellijstje!! :)) Gaat snel hè?

@ Skaay, oh die is ook al zo ver en je ziet echt de uier vullen :))!

@ AM_Horses & Mirthee, ah ookal 300+ dagen!! Spannend!!

@ Vulina, ben benieuwd, kan ineens snel gaan maar kan idd nog op zich laten wachten haha! Wel lekker ballon buikje haha! :P

Gemma, Paramuse, Anique welkom! :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:18

Jeetje wat gaan jullie snel en wat gaan sommige merries ook hard opeens! Wij waren er al heel vroeg bij in dit topic maar ik merk nu wel echt dat Suus pas bij de tweede ronde raak had, anders waren we ook al aan de tijd met haar nu. Achteraf vind ik het wel prima, het is nu nog zo kkkkkoud.

Welkom nieuwkomers!

Ik ben toch zo benieuwd wanneer het eerste veulen zich aanmeldt! Chantal hoe gaat het bij de jouwe vandaag, al vorderingen??

Ik ben een beetje aan het piekeren over wat ik dit jaar van plan ben qua dekking. In eerste instantie was ik van plan om mijn driejarige Groninger te beleren en bij de hengst te doen (de keuze had ik al gemaakt, staat zelfs ergens hier in het topic met foto's en al). Dan rustig aan en volgend jaar eerst met een veulen aan de voet voordat ik haar ga oppakken voor de wedstrijden. Maar.. er slaan wat twijfels toe. Dit omdat ik wel echt goede hoop op haar heb als leuk rij/wedstrijdpaard straks. Als ze dit jaar bij de hengst komt dan ben ik volgend jaar eigenlijk al kwijt om een begin te maken en zijn we dus 2 jaar verder.. (voor haar misschien niet zo dramatisch maar ik loop ook richting de 40 en word er niet echt jonger op haha). Het uiteindelijke doel is wel dat de Groninger gaat worden ingezet voor de fokkerij op een gegeven moment. Maar wanneer is dat dan het beste...

Mijn tweede plan is mijn andere merrie, de moeder van de driejarige. Die wordt enkel voor recreatieve doeleinden gebruikt onder het zadel en als ik me toch straks meer op het jonkie kan gaan richten, dan is het niet zo'n probleem als de oudere merrie er een jaartje tussenuit gaat onder het zadel. Zij wordt dit jaar 15 en het zou haar tweede veulen worden. Ook voor haar ben ik er wel uit wat de hengstenkeuze zou worden dus dat is niet zo moeilijk.

Tja en nu twijfel ik dus wat de beste keuze is :). Dus ik gooi het eens in de groep hier, wat zouden jullie in dit geval doen?

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:20

Spannend dat er al zoveel dichtbij komen!

Goed om te weten van die roodheid! Daar ga ik ook op letten

Degenen die weg zijn geweest een leuke vakantie gehad?

Al aardig wat merries over de 300 dagen!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:30

Murosch, ik zou dan voor de oudere merrie kiezen denk ik. Als je daar nog langer mee zou wachten wordt ze er niet jonger op.
Persoonlijk vind ik en beleren en een veulen dragen tegelijk best zwaar...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:33

Hmja, dat begrijp ik. Maar dan zou het dit voorjaar beleren onder het zadel worden en enkel de eerste paar maanden van de dracht af en toe iets doen, waarna ze dan weer vakantie zou krijgen om zich op haar dracht te kunnen richten. Daar zou ik zeker wel rekening mee houden. Ja, de oudere merrie wordt er ook niet jonger op, dat is ook zeker een punt.. Dank je voor je idee erover.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:51

Maar juist die eerste maanden van de dracht zijn ze zo kwetsbaar, en vaak brengt beleren toch wel iets van stress mee...