[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:26

lisch schreef:
fijn giolli dat ze snel komen! ik duim oke?
ik heb alleen dat van 13 uur niet eten en drinken meegekregen speelde er nog meer?

Ze heeft een slokdarm verstopping. ;(

lisch

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:30

oghh wat naar! :(:)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:49

Sterkte ermee giolli.. Hopelijk komt het snel goed.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:31

Oww Giolli sterkte ik duim ook hier!
Hopelijk heeft de DA wat kunnen doen.
Ervaringen met slokdarmverstoppingen heb ik helaas te veel, maar nooit een drachtige merrie.

Someday is een droppig dametje.
Jammer dat Sandy nukkig doet, inderdaad zoals Neon al schreef lekker naar buiten als die mogelijkheid er is.

Muzefee sterkte met de kiespijn :(:)

Amandake goeiedag jouw merrie is letterlijk tonnetje rond. Zo op de foto echt ongelooflijk.
Is ze het niet flink zat zo?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:37

Sterkte Giolli!

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:56

Sterkte ermee Giolli, ik hoop dat ze de verstopping nou weg kunnen krijgen!

Someday is een mooie merrie, ben benieuwd naar de buiten foto's :D

Vanacht is het weer rustig geweest bij Polinka. Uier is wat voller, maar verder veranderd er niets meer :=

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:01

Giolli Hoe is het nu??
Zolang ze verstopt zit zal ze niks willen eten of drinken.. En dat is maar goed ook, kans op longonsteking door verslikking is groot aanwezig. Heeft ze het van brok of hooi?

Sinds het horrorverhaal van Vic 1,5 jaar geleden hou ik niet meer zo van verstoppingen..Dat die nog leeft is ook meer een wonder.. Die had alleen dan een veulen aan de voet. 13 uur zonder water hoeft in theorie geen schade aan het veulen te geven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:09

Pff, nou veearts geweest. Meer dan een uur bezig geweest.
Ze wilde haar gelijk aan de sonde doen maar daar dacht mevrouw anders over. :+
Ze brak regelrecht door de eerste verdoving heen
nog maar een verdoving dan en toen ging het beter. We zijn een uur bezig geweest omdat m'n dame niet wilde slikken. (Kon ik regelrecht herkennen omdat ze ook panisch is voor wormenkuren etc. als je al wijst naar haar mond trekt ze haar koppie al de lucht in!)
De verstopping zat helemaal vooraan waardoor de veearts gisteravond niets voelde.
In totaal is er meer dan een halve kilo brok uit gekomen.
Gek genoeg zat haar maag helemaal vol, dus goed spoelen met water kon niet.
Nu staat ze nog verdoofd in haar stal en moet ik zo antibiotica voor 2 dagen ophalen. Ze heeft net nog Buscopon gekregen zodat het allemaal wat beter ontspant en zal daar nog wel even zoet mee zijn.
Als de verdoving is uitgewerkt mag ze naar buiten maar ze mag de eerst komende 2 weken geen puur krachtvoer meer hebben. Ze zal het met slobber moeten doen en na een week gemixed.
Morgen moet ik nog haar temperatuur opmeten want ze had een ietsiepietsie verhoging.

Weet iemand iets van slobber speciaal voor drachtige merries?

Hier ben ik dus nog wel een week of 2 zoet mee. :\

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:14

Jeetje wat naar zeg!
Hopenlijk is ze gauw weer de oude en voelt ze zich gauw weer beter.
Had de DA geen advies voor slobber voor drachtige merrie's?
Ik zou het niet weten welke alle extra's in zitten die drachtige merrie's nodig hebben :=

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:14

Giolli: sterkte met je meid, hopelijk is ze snel beter! :(:)
Amandake: hallo seg, wat een buik! Daar zit zeker wat in! :D
Kyara: wat een schatje seg! Hopelijk is Sandy snel weer wat liever!
DL: hopelijk ben je snel pijnvrij!!

Komen weer heerlijke foto's van de merries voorbij!

Gentle: Hera is gedekt door mij toen ze nog van de staleigenaresse was. Eigenaresse van Hera heeft haar toen gekocht met de kennis dat ze drachtig was. Nu is er in het contract een clausule voorzien dat eigenaresse van Hera de aankoopsom terugkrijgt van de staleigenaresse als Hera in de bevalling blijft. Om dat risico zo klein mogelijk te houden hebben we besloten haar op een prof. centrum te laten bevallen. Wij moeten allemaal +-20 min rijden voor we op stal zijn en de DA ook, dus als het misgaat zijn we te laat. Dat samen met het feit dat er vorig jaar 1 bevalling vreselijk mis is gegaan met als resultaat een kapot gesneden merrie vanachter en een bijna dood veulen willen de staleigenaars geen risico meer nemen, hun merries gaan ook daar bevallen.
Voor onze gemoedsrust is dit de beste oplossing en "contractueel" ook.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:18

Charisma; Aha, dan snap ik het :)
Lijkt me vrezelijk om iets mee te maken, bah!
Het gaat vast allemaal goedkomen in de kraamstal :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:28

Ja vertrouw die mensen wel, ze weten wat ze doen!
Ja het was echt verschrikkelijk, de hoefjes van het veulen zaten langs de vulva door de huid heen (niet door de anus) en het hoofdje hing uit de vulva, iedere keer als de merrie perste, perste ze de luchtweg van het veulen dicht, die stikte dus elke keer. DA was onderweg, maar duurde te lang dus heeft de staleigenaar met een keukenmes de vulvaring moeten doorsnijden om merrie en veulen te redden. Veulen was eigenlijk vrij snel terug goed, merrie had een lelijke wonde maar die is nu helemaal genezen. Ze kan wel nooit meer drachtig worden, maar goed, ze heeft het overleefd.
Zo'n horrorverhaal willen we niet opnieuw meemaken, mensen daar weten wat ze doen en zijn er dadelijk bij (wonen boven de stallen en werken met een vulva-alarm) Het kan nog steeds misgaan natuurlijk maar dan hebben we er alles aan gedaan wat we konden.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:35

Gadver wat vreselijk. Ik hoop zoiets nooit te hoeven doen bij mijn merrie. Denk dat in jullie situatie dit ook de beste oplossing is. Ik duim voor een merrieveulen voor je, wie weet kun je dan in de toekomst een eigen veulentje fokken en helemaal onbezorgd genieten van de dracht. Is maar een moeilijke situatie waar je in zit, over een paar weken besef je waar je het allemaal voor hebt gedaan.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:36

Het blijft inderdaad altijd een risico :j
Zo'n vulva-alarm heb ik ook aan zitten denken, maar wij moeten 10 minuten rijden vanaf huis. Als dat ding afgaat, is het veulen er waarschijnlijk al als we aankomen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:40

giolli je kan van brokken ook slobber maken!
en je kan ook door de brok heen luzerne mix of iets met veel sturtuur doen om kauwen te stimuleren!
ik heb hier nog een zak staan van equifirst dat is luzerne met kruidenhooi en muslie erdoor en daar kan je dan brok bij door doen dan kauwen ze een stuk beter!

ik voer mijn merries smorgens en savonds een kilo brokken met halve schep breeding muslie en ze eten altijd rustig en kauwen goed toen ik alleen brok gaf wouden ze nog welleens te snel eten!

en een kennis haar paard had dat ook gehad verstopping en die is toen ook muslie bij gaan voeren en heeft nooit meer last gehad...

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:42

wij hebben een smart geboortemelder met singel werkt prima! daarbij een camera met geluid :j en als het erop lijkt slapen vriendlief en ik lang niet zo diep dus meestal al wakker voordat de singel af kan gaan :') _O-

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:48

Sterkte Giolli! Wel heftig dat ze dus heel de tijd met een verstopping heeft gestaan.
Was er vandaag een andere DA gekomen dan gisteren? Je zal haar goed in de gaten moeten houden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:51

Och Giolli, arme merrie. :(:) Gelukkig is de verstopping verholpen. :)

Wat een verhaal Charisma. :oo Dat hoopt geen enkele merriehouder mee te maken. :n

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:57

DB: dat is ook helemaal de bedoeling moest het een merrietje zijn :) maar dat hebben we niet voor het kiezen spijtig genoeg! Idd, is niet makkelijk, maar als die kleine beeb me aan gaat kijken met grote ogen dan ben ik dat zo allemaal vergeten <3
Gentle: ja het vulva-alarm zou afgaan als de pootjesblaas of iets anders passeert, dus geen kans op een vals alarm, maar ja 10min is (te) lang als de blaas er al uithangt :)

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:02

Ja, dat zei me dierenarts ook al :) Alle halster alarmen zijn ook al verhuurd, dus we zullen als het zo ver is, bij niet eten, onrustig, lekkende biest en/of andere tekeken gewoon in de auto "slapen" op stal. Elk half uur 1 van ons 2 ff gluren in dr stal en weer terug naar de auto.

Ik wil dat ze zo min mogelijk "gestoord" word, ze is vrij gevoelig voor veranderingen in het ritme. Dus hele nachten in het gang pad zitten wil ik haar niet aan doen :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:03

charisma dat verhaal komt me heeeel bekend voor! hier in de buurt ook een merrie maar die is van binnenuit met de voeten door de tussenwand(endeldarm) gekomen merrie heeft poos in de kliniek gestaan paar keer geopereerd geloof ik merrie en veulen hebben het overleeft maar die merrie kon ook geen veulens meer krijgen.. zag en ook raar uit van achteren :o

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:04

Wat een horror verhalen komen er voorbij zeg! Gelukkig gaat een bevalling (als ik mijn DA mag geloven) bij paarden over het algemeen heel soepeltjes. Is ingrijpen meestal niet nodig.
Ik hou me daar maar aan vast, aangezien het voor mij de eerste keer is :P

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:08

Nou inderdaad, gelukkig gaat het meestal goed. :) Ik heb veel bevallingen meegemaakt, maar ben voor m'n eigen Heaven toch flink zenuwachtig. :o

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:10

En terecht! Bij je eigen dier is het toch anders dan dat je alleen maar de "leuke spanning" heb van een dier van een ander :j
Ik heb heel veel honden en katten zien bevallen, die van me moeder, maar toen me eigen kat moest had ik ook wel de zenuwe hoor, hihi.

Hoe oud is Heaven nu? Ze is nog vrij jong toch? (ik herkende haar van ponyspot, van een flinke tijd terug ;) )

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:11

hier is het gelukkig ook nog vaak goed gegaan :j
waika had vorig jaar haar 1ste veulen en die had het wel zwaar met persen :(:) dus die hebben we een beetje geholpen omdat het veulen niet echt verder kwam... en olivia haar veulen bleef bij de schouder iets hangen dus ook een beetje geholpen :j
ik ben wel altijd beetje gestrest als het in de buurt komt en op begint te lijken omdat ik hier en daar ook wel eens hoor hoe het goed mis kan gaan :oo vandaar dat ik altijd zorg dat ik er zo snel mogelijk bij ben!