Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 08:48

Tinne schreef:
Vind jij het dan niet vreselijk irritant dat je niet zeker weet of er wel wat in zit omdat ze niet gescand is?

(ik zit mezelf zowat op te vreten hier Bloos )

Ja ik vind het ontzettend irritant, maar de eigenaren fokken al ruim 25 jaar met fjorden en die hebben het nooit met scannen gedaan Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:46

PhiaBink schreef:
Heeft iemand hier een verklaring/oplossing voor. Verward HELP!!
Ze kan toch niet 23 uur en 15 min opstal voor de rest staan???

Ik heb er wel over na zitten denken, maar ik weet het eerlijk gezegd niet. Ze staat samen met andere paarden buiten, toch?
Hebben ze ook wat te eten?
Is het mogelijk om haar op een kleiner stukje buiten te zetten, zodat ze minder rent?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:34

Nou, ik ben erg aan het twijfelen hoor!!!!!

Mijn merrie is per ongeluk door een klophengst van 2,5 jaar gedekt. Per ongeluk.
Dit is eind juni gebeurt...
Net na 18 dagen heeft de dierenarts haar gescand, maar geen vrucht gevonden. Ook waren er geen nieuwe eicellen op de eierstok aanwezig. Ze is daarna nog wel 1x hengstig geweest, niet zo erg als de voorgaande keren, en die klophengst, die de vorige keer goed wist wanneer hij erop moest klimmen, gaf de laatste hengstigheid geen sjoege.

Mijn merrie is qua karakter veranderd, rustiger geworden.
Nu, een week geleden vond ik haar opeens erg dik! Kan de wintervacht zijn, ik weet het niet.
De ribben zijn niet te voelen, maar ik kan haar vel ook niet induwen, en ik had begrepen dat vet altijd in te duwen was bij een paard. Als ik van bovenop mijn paard naar beneden kijk, steekt er onder laar lies een beetje (echt een beetje) buik uit. Haar buik is hard. De singel zit nu 2 gaten losser. Ze krijgt net zoveel eten als voorgaande jaren, daar kan het niet van liggen....

Zou ze dan toch drachtig zijn? Ik vind het een beetje l*llig tegenover de dierenarts om een door hem leeg gescand paard nog een keer door hem te laten scannen. Alsof ik zijn uitslag niet vertrouw.

Hebben jullie een tip waar ik hoet goed aan zou kunnen zien/voelen?
Of is het een kwestie van afwachten.....

Cindy

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:38

Jeetje Ydnic, daar zit je dan met een misschien toch wel drachtige merrie!
Wat ik altijd doe in dit soort gevallen is alles op mezelf schuiven en tegen de da zeggen dat ik mezelf ook een enorme muts vind, maar dat ik het toch zeker wil weten Tong uitsteken . Bij het opvoelen moet het nu duidelijk te merken zijn. Ik zou haar ook nog een keer laten checken. Je wilt het toch zeker weten, zodat je de merrie extra in de gaten kunt houden en je haar voer en werk aan kunt passen.

Ik ben benieuwd!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:39

Pril: de da komt bij jou as dinsdag? Jij zult het ook wel graag willen weten, denk ik zo ...

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:39

dan bel je toch gewoon een andere vee arts?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:44

Mac:

dus jij denkt dat de feiten:
1) gedekt door jonge klophengst
2) daarna nog 1x hengstig geweest, maar niet meer gedekt door diezelfde klophengst
3) geen verandering van voer/arbeid t.o.v. vorige winter
4) zadel 2 gaatjes losser vastsingelen
5)Aanhankelijker en hangerige merrie dan voorheen
6) geen induwbare buik/zij

dat deze feiten sterker op WEL grachtig duiden dan het feit dat ze op 18 dagen leeg is gescand?
Moet een paard op 4 maanden drachtigheid al 2 gaatjes losser aangesingeld worden dan?

Ik heb er geen verstand van... misschien toch nog een keer de dierenarts vragen...
Bedankt voor je reactie!

Wat een getwijfel.....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:57

Op vier maanden zie je meestal weinig aan een merrie, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen (afhankelijk van of de merrie al eerder drachtig is geweest en hoe strak ze in de spieren zit). Dat de singel een paar gaatjes losser zou moeten lijkt me wat vroeg bij 4 maanden dracht.

Een klophengst KAN een merrie bevruchten en merries KUNNEN alsnog hengstigheid vertonen ook al zijn ze drachtig.

Paarden KUNNEN ook voller worden door verandering in voer (al is het maar een zndere lading hooi/kuil).

Haha, hier heb je wat aan he Knipoog ??

Vandaar dat ik zeg: laten controleren, dan weet je het zeker!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:58

tja, de mijne is dus 4,5 maanden drachtig nu en er is idd nog niks te zien.
laat staan dat de singel losser moet Lachen

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:06

Hahaha Mac!
Je hebt helemaal gelijk..... ik zal volgende week eens kijken of de dierenarts nog een keertje komt....
Hij zal wel gek worden van mij, maar ach, daar wordt hij voor betaald, niet?

Thanks!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:09

Ydnic schreef:
Hij zal wel gek worden van mij

Haha, je bent niet de enige hoor, die zo zit te stressen. Meerdere van ons hebben de da er al tig keer bij laten komen om te checken of ze nog wel drachtig zijn. Slecht voor je bloeddruk hoor, die (misschien wel) drachtige merries *LOL* !

pril85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:22

Mac schreef:
Pril: de da komt bij jou as dinsdag? Jij zult het ook wel graag willen weten, denk ik zo ...

ja hij komt as dinsdag, hij komt om half 4 al eerst voor 2 andere pony's om het gebit te controleren en daarna mijn pony.
dus ik moet als een gek van het station naar de pony's gaan wil ik daar om half 5 zijn aangezien ik pas om 4 uur op het station in Arnhem ben.

en ik wil het heel graag weten
aan de ene kant zou ik het wel leuk vinden, maar niet nu ze is pas 1,5 jaar dat vind ik niet kunnen, maarja als ze drachtig is dan moet ik het wel gewoon laten komen.
dus we zien het wel!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:35

pril85 schreef:
aan de ene kant zou ik het wel leuk vinden, maar niet nu ze is pas 1,5 jaar dat vind ik niet kunnen, maarja als ze drachtig is dan moet ik het wel gewoon laten komen.
dus we zien het wel!

Da's idd nog erg jong, maar je kunt er nu weinig meer aan doen ... kwestie van goed begeleiden naar de bevalling toe mocht ze drachtig zijn.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:38

Nog even:
Discussie op stal: een drachtig paard of een dik (vet) paard ziet exact hetzelfde eruit.... is dit zo?
Volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen dik of drachtig qua uiterlijk... maar wat?

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:45

Ydnic, het zou ook nog kunnen zijn dat je merrie schijndrachtig is..

Maar een da kan natuurlijk ook een fout maken. Ik heb dit jaar ook meegemaakt dat een merrie maar niet hengstig werd nadat de da had gescand, ze dachten dus dat de merrie misschien wel drachtig zou zijn. De da had haar toen nog een keer gescand -voor de zekerheid- maar ze bleek toch echt niet drachtig.

Ik ben erg benieuwd wat het zal zijn.. En de da vindt het zeker niet erg als je hem nog een keer vraagt hoor!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:01

hmm, denk niet dat een drachtig paar er hetzelfde uitziet als een dik paard.
een dik paard heeft ook een dikke kont en rug enz.
een drachtige merrie heeft een dikke buik Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:01

Ydnic schreef:
Nog even:
Discussie op stal: een drachtig paard of een dik (vet) paard ziet exact hetzelfde eruit.... is dit zo?
Volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen dik of drachtig qua uiterlijk... maar wat?

Een dik paard heeft overal "extra baggage" zitten. Bij een drachtig paard is het wat meer "geconcentreerd" op de buik. Nou is het natuurlijk wel zo dat het bij een dik paard moeilijk te zien is of ze drachtig is doordat ze al zo "rond" is ...

Boldly: dat zou idd ook nog best wel eens kunnen!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:15

Ze is niet overal dik, ik heb vorige week zelfs voor de eerste keer haar ruggegraat gevoeld tijdens het rijden-zonder-zadel... Dikke kont had ze altijd al.... ik zal voor de grap dit weekend eens een foto van haar maken en hier plaatsen...kijken of iemand een oordeel kan vellen voordat de da haar gaat scannen...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:38

Ik zou de merrie gewoon door de DA laten opvoelen.
Anders weet je ook niet wat je moet doen. Je kan haar nu moeilijk gaan voeren als zijnde drachtig maar je kan haar nu ook niet op dieet zetten als zijnde te dik.

En waarom zou de DA dat raar vinden?
Je moet eens kijken hoeveel vruchtjes er gemist worden op 18 dagen.
De DA verdient er aan dus dan moet hij ook niet zeuren...

Van de buitenkant kan je er weinig van zeggen vind ik.
Ik heb hier wel eens een merrie op ruim 10 maanden op laten voelen omdat er echt niets te zien was aan de buitenkant, ze kreeg 3 weken later een groot veulen.
En bij de buren hebben we bij de merrie vlak voor de uitgerekende datum het veulen druk zien bewegen, ze moet nu na 3 jaar nog veulenen.
Buik was toch echt van het goede eten Knipoog

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:46

De dierenarts is een goede bekende van de pensionhouder waar mijn paard staat. De pensionhouder beweert ook bij hoog en laag dat mijn paard niet drachtig is, hij fokt zelf ieder jaar een veulen, dus heeft ervaring in het 'zien' van drachtige paarden. Hij vindt het onzin dat er gescand wordt, want ze is al gescand... en hij gelooft de dierenarts.
Ik 'hoor' hem al zuchten als de dierenarts nu langs moet komen voor het scannen van mijn paard. Maar ja, dit moet natuurlijk geen reden zijn om het NIET te doen...

jeetje, worden er echt zoveel vruchtjes gemist tijdens een scan?
Hoe kan dat?

Het frappantste vind ik nog dat ze eind juni gedekt is, en daarna niet meer hengstig is geweest, terwijl het volop zomer was!

Houdt je bezig....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:55

Maar jij betaald toch de DA rekening? Haha!
Zou mooi zijn zeg dat een ander beslist of je een DA laat komen...
Tuurlijk, de kans is klein als een merrie 1x gedekt is door een klophengst (toch minder vruchtbaar) en op een scan op 18 dagen is er niets te zien.
Maar als jij als eigenaar dat nog een keer wilt laten controleren, wie is de pensionhouder dan om dat tegen te houden?

Ik heb al 2x gehad dat op 18 dagen het vruchtje werd aangezien voor ei... Clown
En niet door zomaar een DA maar door eentje die op een grote hengstenhouderij (rijpaarden) dagelijks een hele rij merries aan het scannen was.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:00

Ze had op die scan geen vruchtje, maar ook geen aankomende eitjes, ze had helemaal niets ! Ieder ander paard om haar heen hartstikke hengstig, behalve zij.
Ik bel de da! (voor volgende week Knipoog )

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:01

Als die pensionhouder er zo van overtuigd is dat ze leeg is, wil hij vast ook wel een wedje leggen.
Laat hem dan maar de rekening betalen als er wel wat in zit Haha!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:03

Haha!
Goed idee!
Ik HAD een wedje met hem gelegd toen die scan op 18 dagen gemaakt werd... die heb IK dus moeten betalen!
Maar inderdaad: wedje nummer 2 wordt gelegd!
Zal ik haar dan op zondagnacht laten scannen? Dubbel weekend-nacht tarief..... gna gna

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:21

tinne: hoe is het afgelopen?