[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:30

Muronia schreef:
Helaas.. niet drachtig, dus we beginnen weer opnieuw. Ei van 3,5. Vrijdag weer scannen. Ik heb een vol werkweekend voor de boeg dus dat komt niet handig uit allemaal.

Jammer maar wel weer een nieuwe insimineren poging. Dat is ook fijn. In het kader van het goed leren.

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:32

Voor de angsthazen onder de merries ik heb goede ervaringen met Bach bloesem. Niet de rescue maar echt de verschillende flesjes uittesten op je paard.
Paard die als de dood was voor trekkers liep er later zo langs. Echt de moeite van het proberen waard.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:42

Fitany is drachtig *\o/* *\o/* *\o/*
begin maart hopen we weer op een klein wondertje. kan nu al niet meer wachten.
zaterdag komt ze weer thuis.

Muronia jammer hopelijk de volgende raak!

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:09

Muronia : jammer zeg, hopelijk is de volgende wel raak !

farahtjuh: gefeliciteerd!

hier is de inseminatie gelukt, morgen ochtend scannen om ze gesprongen zijn. hopelijk dat er 1 gepakt heeft en niet twee of niks ....

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:11

farahtjuh: gefeliciteerd!

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:48

Ga voor je duimen Kimwilliam

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:22

Knolselder hoe is het met Quin? Is ze terug hengstig geworden?

Muronia jammer zeg dat ze niet drachtig is. Op naar een nieuwe poging.

Jazzejam handig als ze ook hengstig tonen naar een merrie haha. Ofja dat ze toch reageren erop :D

Al_zawraa die sokken zo is idd geen zicht :+ hopelijk groeit het snel terug aan.
Jeeeetjjeee alweer zoveel problemen voor het sperma. Je zou er haast simpel van worden :') is het insenimeren wel gelukt nu ?

Shadow33 balen zeg dat ze niet drachtig is. Kun je dr niet een roesje geven voor te scannen? Net zoals Vulina zegt 1x scannen op ei, insenimeren, ei af spuiten en dan afwachten?

Am_horse Hier worden ze 2x per jaar behandeld met een pour on solution en dan als de merrie's niet drachtig zijn worden ze ook ingespoten met dectomax. Ik heb enkele merries die gevoeliger zijn voor mijten en die behandel ik tussendoor wel eens met sarnacuran dan.
Ben heel benieuwd of het gelukt is bij Liezella. En van welke hengst het nu is :D

Kimwilliam Fijn dat het insenimeren gelukt is.

Cheytjuh jammer idd dat het niet wilt lukken dan ondanks alle moeite. Hopelijk nu meer geluk. Bij jullie is het ook een drukte he haha.

Faratjuh gefeliciteerd *\o/*

Iemand vroeg hoeveel we er nu gedekt hebben.

5 zijn er drachtig gescand
5 zijn gedekt en worden volgende week terug hengstig indien ze niet drachtig zijn.
En 4 zijn we er nu aan het dekken.
Ofja Blue en lexie hebben afgeslagen haha net. Dus die gaan ook op het wacht bankje.
Ik hoop er nog een 3tal te kunnen dekken.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:54

Ik heb Quinn net geschouwd en verre van hengstig… ik heb stiekem goede hoop!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:20

AM, lekkere beweging zit erin! Snap dat je graag nog zo'n veulen wil.
Fijn dat er weer meerdere merries drachtig gescand zijn van White Dream, mooie foto ook van hem <3

Shadow, ik snap je wel hoor, heel sneu voor de merrie als ze er zoveel stress van hebben. Aleeyah is vorige keer op de kliniek ook elke keer gesedeerd, dat wil je echt niet. Maar goed, die is thuis wel gewoon super braaf. Zoals het op de kliniek ging met haar, zou ik iig nooit meer met diepvries proberen.

Kimwilliam, hopelijk is morgen het ei weg.

cheytjuh, nog even afwachten dus, spannend.

Muronia, balen zeg dat ze niet drachtig is -O- Gelukkig wel weer hengstig aan het worden, hopelijk volgende keer beter.

farahtjuh, gefeliciteerd!

Jeetje nieky, wat is het weer druk bij jullie. Hopelijk wordt de rest ook allemaal snel drachtig.

Knolselder, dat klinkt goed, ik duim!

Ja, het insemineren is gelukt, maar vraag niet hoe :+ Ik wil er openbaar niet teveel over uitweiden, maar het kwam er op neer dat ik ook de hengst nog mocht begeleiden :')
Gelukkig was het sperma van goede kwaliteit en kregen de volle dosis uiteraard mee, dus dat was top. Ei zat er ook nog netjes op, maar werd al wel zachter, dus ook goed. Vanochtend toonde ze eindelijk ook hengstig, wat ze dit jaar nog niet gedaan had, dus haar hormoonhuishouding lijkt ook weer beter op orde te zijn. We hebben haar met filly plus geïnsemineerd, ben benieuwd, maar eerst maar zien of ze weer eens drachtig wordt nu.
Nu afwachten met 2 dames op het wachtbankje.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 01:12

AZ. Fijn dat het gelukt is. Merrie is met chorulon gespoten? Ik verwacht niet dat je hier weer zin in hebt morgen :')
Duimen dat het pakt. Insemineren met filly plus, wordt dan de kwaliteit van sperma minder?

Knolselder. Dat klinkt positief. Duimen draaien

Nieky. Dat is stiekem dan nog wel een werkje. Hier zag ik ze nu bezig met bymite, als dit niet genoeg werkte gingen ze idd dectomax spuiten.
Liezella is net een halfbroer gedekt, waar ze nu een veulen van heeft. Als ze drachtig is zal ik de combinatie laten zien

Kimwilliam. Duimen dat er één ei weg is

Farahtjuh. Gefeliciteerd!

Ik heb niet echt het gevoel dat Liezella drachtig is. Al is ze wel goed boos op andere paarden. Maargoed dit kan natuurlijk ook doordat ze een veulen aan de voet heeft. Als een ander paard in de buurt komt gaat ze echt in de attack :=

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 05:50

AZ: lekker is dat als je de hengst ook nog moet begeleiden, gelukkig is het insemineren gelukt en het klinkt als het juiste moment. Duimen dat dat ook zo is en dat ze drachtig wordt van de zo gewenste merrie met de filly plus!

knolselder: duimen dat Quinn drachtig is! Moet je er binnenkort al weer wat scannen?

AM: duimen dat Liezella wel drachtig is, wanneer kun je die scannen?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 06:58

AM_Horses schreef:
AZ. Fijn dat het gelukt is. Merrie is met chorulon gespoten? Ik verwacht niet dat je hier weer zin in hebt morgen :')
Duimen dat het pakt. Insemineren met filly plus, wordt dan de kwaliteit van sperma minder?

Oh ja, vergeten op te schrijven, we hebben idd maandagochtend al chorulon gespoten.

Filly plus claimt dat de kans om drachtig te raken groter wordt als je het gebruikt, dat geloof ik niet direct en mijn DA die er ervaring mee heeft ook niet. Het maakt de sperma kwaliteit niet zo zeer minder, maar elke stap die je extra doet om het te manipuleren, buiten natuurlijk dekken om, maakt de kans op dracht natuurlijk iets kleiner.
Ik gebruik het ook deze keer wel, mocht ze niet drachtig zijn doe ik het de tweede keer niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:04

Filly plus “vermoordt” een deel van de spermacellen die zouden zorgen voor een hengstveulen toch? Dus al met al heb je minder levende spermacellen.
Mja, minder dan wat? En ten opzichte van wat. De ene hengst heeft gewoon ook meer en beter actiever sperma dan de ander.. dus misschien heb je met fillyplus nog steeds meer levende spermacellen dan je met een andere hengst had gehad met een volledige dosis.

Bij koeien is het blijkbaar veel makkelijker omdat er een groter gewichtsverschil zit tussen sperma wat een stier oplevert en dat wat een koe-kalf oplevert. Met paarden is dat blijkbaar echt minimaal.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:18

Ja, klopt idd Sanet. En ik denk dat het scheelt dat wij de volle dosis van de hengst mee hadden, dat zal ook verschil maken. Want als je van een andere hengst maar 1 buisje krijgt heb je in ons geval nog steeds meer levende cellen als dat je minder mee gekregen had.
Vorig jaar hebben we het bij Mishrikah ook gebruikt, die was netjes drachtig, ondanks dat alles qua ei etc niet liep zoals het zou moeten. Wel uiteindelijk heel ver van de eisprong geïnsemineerd, wat de werking ervan weer minder maakt, maar theoretisch gezien zou (zonder filly plus) ver van de eisprong insemineren ook meer kans op een merrie geven. Maar meestal werken theoretische voordelen hier niet :+ Nou ja, we gaan het over een aantal weken zien.

Bij koeien is het sexen van sperma inderdaad veel beter te doen, groter gewichtsverschil, maar ik heb ook wel eens gehoord dat paardensperma te fragiel is voor dat soort bewerkingen, dat het dan niet overleefd. Maar weet niet precies wat daarvan klopt.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:40

Hallo ik kom even binnen wandelen, ik heb in 2019 een veulen gefokt met een iets oudere merrie, maar ik heb nu een jongere merrie staan waar ik ook graag veulens uit wil fokken, vanaf welke leeftijd vinden jullie het een goede leeftijd om voor het eerst drachtig te worden?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:50

Vanaf 3 jaar

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:28

Daar zijn ook weer meerdere meningen over. De 1 als ze 2 zijn en al 'af' eruit zien. De ander 3. Maar weer een ander vind dst ook te jong. De ander wil eerst sport met de merrie etc.

Wat denk je hoofdzakelijk zelf?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:32

Interessante vraag. Ik had het er toevallig vorige week met mijn hooiboer over. Die keek een beetje op dat ik mijn tweejarige nog niet laat dekken dit jaar. Hij is van de oude stempel en vond dat heel normaal. Toen begon ik me af te vragen waarom 3 jaar een goede leeftijd zou zijn en 2 niet. Paard zit met 3 jaar ook nog steeds in de groei en "in de natuur" zijn ze met 2 denk ik ook dekrijp?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:35

Volgens de natuur zijn ze natuurlijk “dekrijp” wanneer ze hengstig worden. Maar dat is met meisjes soms ook al met 12. Dus de natuur heeft niet altijd gelijk :)
Ik zou dat heel erg laten afhangen per paard. Voor het 3e levensjaar zou ik niet voor kiezen, vanaf 3 zou kunnen, maar als het paard mega in de groei is of juist nog flink moet groeien zou ik ook niet gaan dekken, dan kunnen ze hun energie liever voor zichzelf gebruiken dan een veulentje te gaan maken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:17

Claudia balen zeg!! Hopelijk nieuwe ronde meer geluk

Farahtjuh gefeliciteerd! Benieuwd naar de combinatie

Ik heb er ook overna gedacht voor mijn enter. Die is net 1 jaar en al 1.52cm. Maar eigenlijk vind ik 2 jaar en al dekken wat vroeg :o Het staat mij wat tegen zo jong. De reden dat ik eraan denk is omdat ze echt groot is en dan energie in het veulen stopt ipv groeien. Dat hoor je wel eens. Maar of dit waarheid is?... Ik ga het ook niet doen hoor.
Minthe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:23

Mijn tweejarige is al 1.66 dus de hoogte zal ze denk ik niet veel meer in gaan, wel de breedte. Ik ga het ook niet doen omdat het idee niet strookt met hoe ik het geleerd heb, maar waarom precies weet ik eigenlijk niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:38

Als een 2 jarige stopt met groeien dan dek ik m'n ruin volgend jaar als die 2 is.
{:}

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:46

2 jaar is imo echt te vroeg. Hier gaan ze niet voor hun 3e jaar.

Ons kleine schimmel welshje staat momenteel bij Bluedyfas Jaimy :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:55

Wij hebben een 2 jaarse gehad die met een ongelukje dragend is geworden. Eigenlijk hebben wij er geen enkel probleem aan ondervonden en de merrie ook niet. Was wel een heel volwassen merrie met 2, en niet alleen qua bouw maar ook in het hoofd.

Haar dochter daarintegen is nu pas met 5 jaar echt volwassen pas, ook in het hoofdje. Die is dit jaar ook pas dragend geraakt.

Persoonlijk doe ik liever met 3 jaar eerst een veulen en daarna pas beleren en de sport in. Die grotere stallen doen dat tegenwoordig ook.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:00

cp112 schreef:
2 jaar is imo echt te vroeg. Hier gaan ze niet voor hun 3e jaar.

Tja uiteindelijk is dat geen feit natuurlijk :')
Wel een mening.