[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 00:26

Kayabo fijn dat het gelukt is, ik heb ook met ervaren hengstjes wel meegemaakt dat ze geen zin hadden, steeds afgeleid. Ik wordt dan ook wel ongeduldig, ooit een hengst gehuurd, die er twee uur over deed.

Kiki
Sterre was al 24 maart geïnsemineerd en op 11 april bleek ze niet drachtig. Ze werd ook niet hengstig, tweede Paasdag bij haar geweest en nog besproken wat we er aan zouden doen. Zaterdag heb ik gebeld, met de vraag wat gaan we doen? Ze zouden terugbellen in verband met drukte is dat niet gebeurd. Ik begon al een herhaling van vorig jaar te zien, toen werd ze ook maar twee keer hengstig na maart, 1 keer in juli en 1 keer eind augustus en dan steeds met trosjes met eieren.
Vanmiddag word ik gebeld, ze al geïnsemineerd is op een mooi ei en het is ook al weg is en geen vocht in de baarmoeder. Ik heb op eens zo’n goede hoop. 11 mei weer scan. Helemaal blij met dit goede bericht

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 01:04

Kabayo. Fijn dat het nu toch nog gelukt is. Valtvook niet mee zo'n jonge hengst met amper ervaring en ook nog zo'n hoogte verschil.

Met natuurlijke dekking is misschien stappen nadien een goed idee.

Met ki hoeft dit niet. Wordt echt in de baarmoeder geinsemineerd.

Luna. Red is knap. Mag je zeker trots op zijn

Muronia. Spannend. Bijna scannen

Mdw. Gezellig. Met welke hengsten ga je dekken?

Jennyk. Dat is wel fijn zo'n klep. Ik vindt het mrt zeiltje hier toch altijd spannend

Wij hebben een 1.5 paard trailer gaat prima. Maar als ze ouder worden en met grote merrie, wordt het te krap.

Kayley. Paard wat zo stijf loopt is net nieuw aangekocht? Of heb ik iets gemist

Vandaag Nigrante dekken. Misschien ook nog een andere merrie van White Dream. Dat hoor ik na de scan.

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 06:04

MDWstables welkom!

Moner dat is nog eens goed nieuws! Duimen voor een goede scan 11 mei.

Mij werd aangeraden om toch een paar rondjes te wandelen na KI AM. Waarom dat dan is weet ik ook niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 06:34

Kabayo fijn dat het nu wel weer gelukt is. Idd even wandelen nadien,

cp112 een klep is idd nog beter, met je eens. Vriendin heeft ook deze trailer, erg fijne trailer idd.

moner ah super dat ze al geïnsemineerd is, ga voor je duimen dat het gelukt is.

AM succes. WD heeft het er maar druk mee

Kayley95 hopelijk geen pssm of artrose.

MDWStables welkom! Hoeveel merries wil je laten dekken dit jaar?

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:24

AM_Horses schreef:
Kabayo. Fijn dat het nu toch nog gelukt is. Valtvook niet mee zo'n jonge hengst met amper ervaring en ook nog zo'n hoogte verschil.

Met natuurlijke dekking is misschien stappen nadien een goed idee.

Met ki hoeft dit niet. Wordt echt in de baarmoeder geinsemineerd.

Luna. Red is knap. Mag je zeker trots op zijn

Muronia. Spannend. Bijna scannen

Mdw. Gezellig. Met welke hengsten ga je dekken?

Jennyk. Dat is wel fijn zo'n klep. Ik vindt het mrt zeiltje hier toch altijd spannend

Wij hebben een 1.5 paard trailer gaat prima. Maar als ze ouder worden en met grote merrie, wordt het te krap.

Kayley. Paard wat zo stijf loopt is net nieuw aangekocht? Of heb ik iets gemist

Vandaag Nigrante dekken. Misschien ook nog een andere merrie van White Dream. Dat hoor ik na de scan.

Ja, het was mijn draagmerrie in de eerste instantie. Ik betaalde voor de huur laat maar zeggen. Net 1 maand voor de bevalling moest merrie er met spoed uit de deur.Ik had niks op papier staan omdat het een stalgenoot was en ik van goed vertrouwen uitging. Achteraf wel van geleerd. Ik bespaar je de details van hoe dit gelopen is, veel stress er om gehad. Uiteindelijk was de enige optie om haar te kopen. Ik ben super blij met haar hoor! Want ik heb er altijd al gewild, heb haar in de goede tijden ook gereden voor dat ze aan die persoon verkocht werd. Maar of ik dit eigenlijk allemaal op mijn hals wilde halen, nope. Maja, het is zo gelopen. Nu zal ik er ook voor haar zijn en zorgen dat ze de juiste hulp krijgt/onderzoeken.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:34

cp112 schreef:
Ik snap je :j
Pssm1 is vrij vlot en makkelijk te testen. Even haar sturen naar laboklin en dan heb je binnen 5 dagen uitslag.

Pssm2 testen ga ik me niet over uit laten :o maar pssm1 is idd wellicht een begin qua testen als ik je zo hoor.

Dankje! Ik ga is kijken. :)

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:28

Wij hebben een 2 paard maar daar kunnen we het schot van halveren. Voorste stang erin, voorste deel schot en de rest eruit. Luikjes boven de klep gaan dicht en veulen los erin. Gaat eigenlijk altijd goed.

Kabayo fijn dat het nu wel gelukt is!

Kayley95 ik hoop dat het meevalt voor je qua PSSM en artrose!

Wandelen na het insemineren doen wij ook niet, met KI gaat het idd echt in de baarmoeder :j

Spannend voor iedereen die bijna gaat scannen, duimen draaien!
Wij hoeven maandag pas met de eerste. Verder niet zoveel spannends te melden :D

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:59

@ Kayley jeetje wat een verhaal! Fijn dat ze bij jou terecht is gekomen.

@Moner, fijn dat het goed lijkt te gaan en ze toch weer een mooi ei heeft.

@AM, White Dream is er maar druk mee!

@Kabayo, fijn dat het gelukt is!

@MDW, welkom!

Oh vergeet mn eigen update!

Diva gisteren gescand maar ondanks afspuiten van het ei is hij weinig gevorderd. Zat nu op 4,5 maar mooi zacht. Ei bijgespoten en vandaag insemineren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:52

Eindelijk eentje hengstig *\o/* En dusdanig hengstig dat het me in eerste instantie opviel omdat de leidmerrie (drachtig) zo aan haar billen zat te ruiken en stond te flemen.
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:27

Succes met wachten dan, voor alle wachtbankjes :j

GA fijn, eindelijk hengstig. Ik wacht nog steeds -O-

AM heb je ook veel aanvragen voor White Dream buiten je eigen merries? Gewoon uit nieuwsgierigheid :o

Vanmiddag ga ik Sanaa scannen. Eens kijken waar ze staat qua cyclus. Helaas is mijn auto naar de garage maar ik mag mijn vaders auto gebruiken. Ik laat Sanaa scannen bij de kliniek, ze is heel makkelijk met laden dus ik rij er zo heen. In het seizoen heeft de kliniek 2x per dag doordeweeks een scanspreekuur, heel fijn. Ook nog eens een heel ervaren fertiliteits-dierenarts dus duimen dat het goed gaat komen!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:51

Kayley95 schreef:
Kabayo : Dat dekschema om de dag heb ik ook gedaan bij mijn friesexandalusier merrie. Zij heeft in totaal 3x bij de hengstenhouder daar gestaan en alles is met de hand gedaan. Bij mij heeft het geen baat gehad. Merrie 3x niet drachtig. De hengstenhouder vertelde wel dat dit bijna niet voorkomt als je het op die manier doet. Dus hopen op een zegen voor jou! Ik had gewoon dikke pech denk ik met mijn merrie.

Tinniie : Gefeliciteerd! Jammer dat de vrucht heeft afgeworpen bij de andere merrie. Jij woont in Belgie toch? Ken jij toevallig de DA Jef Desmedt ? Mijn Boston gaat daarheen. Ben verder niet bekend met hem, maar hoor super verhalen over die man.

Hoe zetten jullie merrie en veulen trouwens op de trailer? Ik ben van plan om het tussenschot er uit te halen, van voor wat hooibalen neer te zetten zodat Diamond niet onder de voorstang door kan en dan eerst Diamond er in en dan vervolgens Boston vast. Diamond gewoon los. Het is de eerste x voor ons beide ( eigenaresse van stal en ik ) dat wij een veulen moeten mee vervoeren namelijk naar een locatie.

Hmm nee die naam zegt me zo meteen niets.. wat een vervelende situatie seg.. gelukkig is ze goed terecht gekomen!

We hebben hier thuis nog nooit gehad dat ze tussen dag 18 en 30 verwierpen. Jade zou spontaan terug hengstig moeten worden, maar tot hiertoe nog niets te zien. Terwijl tussen Mo en Ollie staan momenteel :P

We bekijken het nog een weekje en gaan dan terug scannen…

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:50

Whaaa vanmiddag is Sanaa gescand, blijkt ze superhengstig! Morgen dus insemineren :))

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:15

Kayley ze heeft het getroffen met jou als baasje.

Balko zacht worden is ook vooruitgang, 4,5 is niet heel klein, heeft ze de eitjes normaal groter?

LaDonna kijk dat is goed nieuws, goed dat je haar hebt laten scannen!

Tinniie ik weet niet meer precies na hoeveel dagen het is, maar na een bepaald aantal dagen dracht resorberen dan komen ze moeilijk terug in de normale cyclus dacht ik. Maar volgens mij was dat rond de 40 dagen toch?

Hier geen nieuws en dat is goed nieuws, geen merrie hengstig tot nu toe.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:29

Muronia schreef:
Kayley ze heeft het getroffen met jou als baasje.

Balko zacht worden is ook vooruitgang, 4,5 is niet heel klein, heeft ze de eitjes normaal groter?

LaDonna kijk dat is goed nieuws, goed dat je haar hebt laten scannen!

Tinniie ik weet niet meer precies na hoeveel dagen het is, maar na een bepaald aantal dagen dracht resorberen dan komen ze moeilijk terug in de normale cyclus dacht ik. Maar volgens mij was dat rond de 40 dagen toch?

Hier geen nieuws en dat is goed nieuws, geen merrie hengstig tot nu toe.

Nee ei was dus zaterdag ook mooi zacht en iets groter dan 4, dus daarop geïnsemineerd.
Heb deze merrie net nieuw en eerste veulen voor haar dus even zoeken wat ze doet!

Gaaf Ladonna!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:23

Ja inderdaad, omdat ze dan bepaalde hormonen aanmaken en niet meer hengstig/drachtig raken dan..
maar daar zouden we nog ruim voor moeten zitten.

De merries staan in de paddock tussen Mo en Ollie momenteel, dus we zullen zien of ze hengstig wordt :)

Hopelijk heeft ze het vruchtje gewoon gemist bij de 2e scan ofzo..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:36

LaDonna super zeg!!

Claudia goed nieuws nogsteeds niet hengstig. Vrijdag ging je scannen toch?

Tinniie niet te snel zeggen dat iets nooit gebeurt :P Benieuwd of het gelukt is!

Goldenarrow *\o/* eindelijk hengstig :D

Balko hopelijk gaat het eitje er nu wel af

Bamorka zo te horen een ifor williams trailer? Klinkt wel handig.

Kayley wow wat heftig. Zo huur je een merrie... wat een ellende. De merrie heeft het wel getroffen bij je <3

Amhorses gelukt met Nigrante? Moest de andere merrie ook nog bij White Dream? (Heb je ook een roepnaam voor hem? :+ )

Moner wow 2 uur. Langste is een halfuur. Dan is de merrie het wel zat eigenlijk. Dus besloten tien savonds weer te proberen.
Spannend 11 mei! (Mijn verjaardag :P ) Ik duim voor je!

Knolselder dat is een geruststellend bericht. Bedankt. Ik twijfel nogsteeds maar ja

Nogsteeds zit ik met een knoop in mijn maag dat het wel goed gelukt is :o Zag het filmpje terug van de eerste dekking. Kwam er slapjes uit. Gister halfslap eruit (niet stijf maar niet slap) met zon dikke toeter. Soort paddestoel. Ik mij suf gegoogled maar schijnt dat ze dan net een zaadlozing hebben/gehad. Daarna echt direct slap en geen interesse meer om erop te gaan, piemel ingetrokken en ging haar gewoon lief likken. In de stal aangekomen wou die wel weer :+ Maar dat is wat te overdreven haha. Ik maak mij zelf ook gek. Mijn moeder zegt dat het echt wel gelukt is. Pfff ik wordt gek.
Ze was gister super hengstig. Heel veel plassen en super troebel. Leek wel sinaasappelsap :') Daarna klein stuk gewandeld. Zo'n 100 m. Of was dat te kort?

Ze lijkt nu weer boos te worden. Weinig interesse in hem en zelfs naar hem bijten en waarschuwen (zowel bij haar veulen als zonder veulen) . Wel nog 3 kleine plasjes. Denk einde hengstigheid en gister op het beste moment gedekt
Afbeelding
Afbeelding
Ik ga er gewoon van uit dat het niet gelukt is, valt het altijd mee

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:49

Snap dat je daar stress van krijgt Kabayo! Lijkt me ook spannend, ook voor jezelf de eerste keer en dan voor de man ook nog hahaha.

Hier waren ze vergeten het sperma af te sturen. Hengstenboer komt nu hier naartoe te insemineren, is wel erg laat geworden zo dus hoop dat we niet te laat zijn…..
Hoelang na het afspuiten van het ei gaat een ei normaal gesproken springen?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:51

Balko. Normaal 36 uur later. Of moet uit zichzelf gaan.

Ik reageer zometeen uitgebreid. Dag is heel anders gelopen als gepland. Nu snel Nigrante insimineren

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:51

Balko dan snap ik dat het nog even zoeken is. Hopelijk werkt de chorulon en is het ei nu wel snel weg.

Tinniie ik hoop dat er volgende week een vruchtje in beeld komt ipv een aanstaande hengstigheid.

Elina ik denk dat het je mee gaat vallen over 18 dagen. Lijkt idd einde hengstigheid te zijn nu, spannend! Ik mag donderdag beide scannen, scheelt toch weer een dag he? :D

AM doe rustig aan :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:19

Muronia. Ik hoor het heel vaak dat stappen na dekken. Voor natuurlijk snap ik dit. Voor ki zie ik het nut er niet echt van in. En anders verneem ik dit graag :j
Ik ben zo benieuwd of die van jouw drachtig zijn. Ik duim voor je

Cp. Jammer dat het dekken zo stiekem gaat. Ik ben altijd wel benieuwd hoevaak ze dekken.

Kayley. Ach wat jammer dat het zo gelopen is. Meer als je best en haar de zorg geven wat ze nodig heeft kun je niet doen.

Ik vind stropakjes of hooi wel wat spannend als je dit zo in de trailer zet. Of zetten jullie deze vast? Ik heb het veulen altijd Los en niks voor de stang. Nooit geen problemen mee gehad

Balko. Duimen dat ei nu af gaat

Goldenarrow. Yes, altijd fijn als ze duidelijk hengstig staan

LAdonna. Hij dekt ook voor andere merries :j
Hoe was de scan?

Laa

Tinniie. Duimen dat ze het vruchtje gewoon goed verstopt heeft

Gisteren Nigrante en een Merrie geinsemineerd waar White Dream staat. Vandaag moet ik op pad voor de merrie die gisteren gescand is. Lekker druk.

Nigrante voelde super zacht aan,ik hoop dat het gelijk lukt deze ronde. We willen nog wel zo'n knapperd fokken <3
Afbeelding

Liezella moet vandaag ook nog geinsemineerd. Zo blijf je bezig :j

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:38

am: Duimen dat het deze hengstigheid al lukt! Veulen is echt een knapperd! Ik snap dat je daar wel meer van wil! Voelde Liezella ook nog goed?

tinnie: Ja zou fijn zijn als je toch nog gewoon 2 drachtig hebt!

balko: duimen dat je toch nog optijd geinsemineerd hebt!

kabayo: hopelijk is de dekking al geslaagd!

goldenarrow: is ze al geinsemineerd?

muronia: ga jij morgen scannen of vrijdag?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:42

Morgenochtend jenny en ik sta onder hoogspanning ermee haha :oo

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:48

Succes morgen Muroon!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:51

@kayley. Ik haal alle schotten eruit en heb dan enkele stangen voor in de tweepaards trailer laten maken. Heb het veulen als hij jong is nog los. Prima als ie even voorin komt te staan, meestal wandelen ze ook weer terug. Ook altijd de deurtjes dicht wanneer ze los staan.

Als ze ouder zijn dan zet ik gewoon vast met schot ertussen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:57

Spannend Muronia!

AM de scan was goed als in: mooi hengstig, en vanmiddag insemineren!
Ik snap dat je nog zo’n knap veulen wilt, hij is super gelukt. Is hij nou de combinatie van je overleden hengst als mv en WhiteDream?

Ik heb de veulens met merrie ook altijd in een 2paards trailer zonder schot maar met lange stangen vervoerd. Weliswaar pony’s maar toch.

Ik duim verder voor iedereen!