[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:15

Even kort, morgen meer:
AD, tussen welke hengsten twijfel je?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:16

Selente
For friendship ja! Ik heb volgende week maandag scan dag.
Ik heb gelukkig nog niet zelf een merrie los hoeven maken. De 2 die hier dicht zijn is de 1e die nu vaker een veulen heeft gehad en waarvan ik weet dat die aan de vroege kant komt dus daarop inspeel. En 1 die niet drachtig is :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:23

Selente schreef:
Hahaha, hier hetzelfde. Ik volg je topic al!
Dan zal ik maar niet zeggen dat ik er ook al 5 voor volgend jaar heb. :+

_/-\o_
Ik denk dat jij merries moet kopen. Beste oplossing!

Knolselder wachten en geduld hebben is het vervelendste deel. Wanneer moeten ze hengstig worden? Of nog geen idee?

Het merries dicht en open maken probeer ik te negeren. Klinkt voor mij zo horror (al weet ik dat dat meevalt haha). Ben blij dat ‘wij’ dat niet nodig hebben, en blij dat het bestaat voor de merries die het wel nodig hebben.

Cynthia, de valk of terug dekken met Krack als het veulen bevalt, of, geen idee. Er ligt nog een ander leuk idee op tafel, dus dat ook even afwachten. Kan nog alle kanten op. :+
De bruine merrie die nu eerst gedekt wordt gaat met diepvries, als dat niet lukt (na 2 of 3 pogingen) heb ik nog een plan B. Die combi maak ik bekend als ik weet of, en waarvan, ze drachtig is. :=
Het voelt echt als een verrassingsbox aan veulens voor volgend jaar. Geen idee hoe het dit jaar loopt. :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:26

Ik lees: Krack, geen idee, ander leuk idee, afwachten, diepvries, plan B.
Helder verhaal! _O-

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:29

Ja fantastisch hè. :')
Het zijn wel hele doordachte keuzes hoor. Maar wat ik heb geleerd is dat pony’s toch niet altijd meewerken en het nooit loopt zoals ik wil. :+
Dus ik hoop tzt te kunnen melden dat ik 2 merries drachtig heb, en van welke hengst.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:54

Absque, ze zitten nog maar op 7 en 10 dagen :')
Misschien laat ik ze binnen een week wel scannen. Ik moet toch nog een afspraak maken met de DA voor wat anders.

Idd helder verhaal, haha! Wel herkenbaar het vanalles willen en niet alles kunnen en teveel opties kiezen _O-

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:57

Mijn merrie andere merrie is ook dicht gezet uitgerekend op 29 mei. Ik denk aan haar uier te zien dat ze niet zo lang gaat wachten dus wilde haar eind april open gaan maken. Vindt het anders ook maar een eng idee

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:17

Er zijn ook gewoon teveel mooie hengsten beschikbaar :))

Blijkbaar is nu een hengst toch beschikbaar gekomen die wij graag wilden gebruiken, maar die dit jaar niet zou springen. Daar gaan mijn zorgvuldig gemaakte plannen _O-

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:24

Leuk om jullie keuze struggles te lezen :D
Betekent alleen maar dat goed nagedacht wordt over de keuze toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 00:58

Ik heb alles even zitten bijlezen.

Dicht zetten vind ik ook spannend. Je hoopt natuurlijk nooit dat het gebeurt, maar ik zou zo bang zijn bij vroegtijdig verwerpen dat er dan iets mis gaat. Kan natuurlijk ook buiten gebeuren of als je net boodschappen doet etc.
Maar als het werkt, is het wel heel fijn.

De veearts was hier vandaag voor andere dingen en nog over haar hengstigheid gehad, maar hij staat er ook volkomen achter dat we voorlopig nog wachten.
Het wachten b lijft toch hetzelfde.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 06:57

Yvk, nee nog niet, heb nu reactie uit Duitsland maar nog niet van de insemineerder in NL.
Heeft hier nog iemand een tip voor een goede plek bij DA of stoeterij waar begeleiding is voor scannen etc. en de merrie een paar weken tot drachtigheidscan kan blijven staan?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:30

Cynt nou hopelijk een Idris in merrie veulen vorm!

Ik volg jullie helemaal met nu al willen dekken, maar het te vroeg vinden. Ik twijfelde ook om Lana al te dekken, maar een begin maart veulen vond ik net iets te gek. Dit zo eind maart/ begin april is prima.
Ik heb alleen Special gedekt vanwege het 2 jaar niet drachtig worden, maar moeten nog 1 week wachten...

Lastig al die keuzes. De mijne zijn al gemaakt voor mijn eigen hengst dus opzich niet zo moeilijk haha

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:12

EllyC, waar zit je? Als je dicht bij de Belgische grens bij Antwerpen is mijn DA wel aan te raden

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:35

Insemineerder werkt alleen in 3 noordelijke provincies. Ideaal zou zijn dus zuidelijk in 1 van die provincies.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:40

EllyC schreef:
Yvk, nee nog niet, heb nu reactie uit Duitsland maar nog niet van de insemineerder in NL.
Heeft hier nog iemand een tip voor een goede plek bij DA of stoeterij waar begeleiding is voor scannen etc. en de merrie een paar weken tot drachtigheidscan kan blijven staan?

welke regio zoek je. ik bied die diensten ook aan

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:41

EllyC schreef:
Insemineerder werkt alleen in 3 noordelijke provincies. Ideaal zou zijn dus zuidelijk in 1 van die provincies.

ik zit in oude pekela. wellicht kunnen wij je helpen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:52

Wat gaat dit topic snel!

EllyC vervelend dat de communicatie zo stroef loopt. Hopelijk word je merrie snel geinsemineerd

Dustinlover hier ook om die reden vroeg begonnen. Vorige keer met veulen aan de voet wou ze na 4x niet drachtig worden.

Daarbij vind ik het wel fijn als ze in herfst en winter op het dikst is want dan rijd ik liever ook niet := Vies weer bah :P

Superpony verstandig even wachten. Wellicht gaat haar hengstigheid dan even normaal doen :P

Simpie helemaal mee eens hoor :D Al maak ik die struggles vaak al een jaar eerder _O- Zo heb ik nu al enkele namen bedacht terwijl ze nog drachtig moet worden :+ Komt ook omdat ik een lastige letter heb...

Goldenarrow oeps alles weer over de kop :')

Abseque klinkt ingewikkeld _O- Zilver word vrijdag gescand!

Knolseder ja de dagen kruipen voorbij als je graag iets wilt. Ik kan niet wachten op vrijdag :+

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:22

absque_dubio schreef:
Selente schreef:
Hahaha, hier hetzelfde. Ik volg je topic al!
Dan zal ik maar niet zeggen dat ik er ook al 5 voor volgend jaar heb. :+

_/-\o_
Ik denk dat jij merries moet kopen. Beste oplossing!

Daar heb ik ook aan zitten denken... :')
Het zou fijn zijn als ze dit jaar niet al te lang gaat dragen en in de veulenhengstigheid meteen weer pakt. Dan kom ik volgend jaar wat vroeger uit en zou ik eventueel een keer kunnen spoelen. Maar jij gaat ook lekker met je hengstenkeuze zie ik. _O-

Dennenboom, dan snap ik je keuze goed. Ik hoop voor je dat het ei mooi weg is! :j

Cio, ben benieuwd! Fijn dat je weet wanneer de merrie gaat, makkelijk op inspelen inderdaad.

Ook jij komt er niet te makkelijk vanaf goldenarrow!

Elly ik zit helaas aan de verkeerde kant van het land. :Y)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:23

Pradadaan, we gaan samen duimen! En je weet het hè; oud zaad aan de hh vragen en eitje niet afspuiten. Alles om de kans op een merrie te vergroten :D

Nogmaals, ik heb echt geen verstand van dichtzetten, maar doen mensen dat standaard als een merrie al eerder een veulen heeft gehad, of alleen op advies van de DA of als je zelf uit ervaring weet dat het nodig is bij die merrie? Wat ik zeg: Dais heeft 8 veulens gehad en ik heb het nooit gedaan, nooit over gehad met de DA en het is ook nooit nodig geweest.

Selente, wát een post!! :wow:
En wat je zegt dat het voor de merrie ook fijner is om op het gras te staan.. Ik zie nu aan Fi dat ze wat invalt, dat heb ik hiervoor nooit gehad. Dan konden ze al vrij snel een paar uurtjes het land op en als baby twee weken was, gingen ze 24/7 naar buiten. Dus ik ga voor de hengstigheid van half mei :j

YvK, best een goede kans op veel wit dus :D

Goldenarrow, hahahahaha, succes! :+

EllyC, hoe zit het met die hengst? Ik vind hem ook heel interessant namelijk voor een andere keer (als ik mijn verdunde merrie nakomeling al heb :+ Ik ga nu niet met een enkel verdunde hengst dekken. Wedden dat áls het dan een merrie wordt, het geen verdunning heeft _O- )
Maar goed, hoe zit het met die hengst? Kan ze alleen geinsemineerd worden in het noorden van NL of in Duitsland? Kan het sperma niet opgestuurd worden naar je eigen DA zodat je haar thuis kan laten insemineren? Of zelf ophalen?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:24

Simpie: Is een Duitse rijpony hengst welke ook ggk is bij het NWPCS.
En dank je wel, we zijn nog steeds heel content met hem :j

Elly hier in de buurt zitten verschillende stations waar je misschien best voor langere tijd terecht kunt?

Abseque ik denk dat ik wel weet wat jij gaat doen :+ zeer benieuwd naar je Krack. Misschien ook nog een merrie kopen? :')

Idris is zo knap, ik snap dat je terug dekt Cynthia!

Fleur is nu drachtig van haar negende veulen en ze is niet dicht gezet, ook nooit over gehad. Ik vertrouw op de kunde van onze dierenarts.

Het lijkt me toch met die hengsten dat het ook verstuurd kan worden naar je als je het bij het station zelf besteld. Is een EU-station voor zover ik weet. Maar als het echt zo'n enorme veeldekkers worden haak ik denk ik af. Er zijn nog zoveel andere hengsten die ook goed zijn, maar die wat minder in trek zijn en de vraag is of dat dat eigenlijk wel terecht is.

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:31

@ Kabayo: ja ik zit te twijfelen omdat ik het mogelijk te vroeg vindt door het weer nu. Dat kan natuurlijk volgend jaar weer heel anders zijn. Het is alleen nu vervelend dat mijn veulen al ruim een week oud is en ik hem nog niet lang buiten durf te zetten ivm de temp en de regen. Misschien ben ik ook wel te voorzichtig....
@Selente daar ben ik nog niet over uit. Misschien wacht ik met mijn merrie wel een jaartje. Ik wil haar eigenlijk door Henkie laten dekken maar ik wil mijn huidige veulen hoogstwaarschijnlijk toch zelf houden en dan loopt het aantal paarden incl alle kosten wel op omdat ze naar de opfok moeten. Dus ik zit nu te denken om mijn merrie dit jaar niet te dekken en straks weer lekker te rijden en dan volgend jaar wel weer laten dekken.
Als dan alles goed gaat dan kan ik mijn dan 2,5 jarige naar huis halen om hem aan dingen te laten wennen en dan kan mijn veulen van dat jaar naar de opfok.
Hoogstwaarschijnlijk ga ik mijn merrie dan verkopen en met haar nakomelingen dus verder.....

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:38

Ik zou niet dichtzetten alleen maar om het dichtzetten. Als het niet nodig is moet je het vooral niet doen. Ik doe het met 1 merrie omdat ik weet dat het nodig is, maar de rest blijf ik gewoon lekker vanaf hoor.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:07

Oef wat gaan jullie snel.

Voor de mensen met paardjes die drachtig zijn gefeliciteerd *\o/*

Ik laat de vee arts 29 april komen voor te laten checken of ze helemaal gezond is voor de dracht en dan gaat ze eind mei naar de hengst toe.

Het veulen wil ik houden en mijn doel is om daarmee in 2span te mennen samen met de moeder :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:08

Ik zet alleen dicht in overleg mer de dierenarts. Dus eigenlijk alleen met een bacterie of kans erop

Ken je rijpaarden die bij springen bijvoorbeeld zon geluidje maken van achter? Die zetten ze ook dicht. Due zuigen dus lucht waardoor dat geluid komt.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:19

Onze merrie niet drachtig. Wel beginnend hengstig dus spoelen en poging 2. Ook onze laatste poging. Als het niet wil dan wil het niet en hebben we alles geprobeerd.