[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:58

Ah chips :( Jammer Kimsel.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:58

Ook jammer Kimsel....

Mijn bijrijdster brengt zo weer mijn merrie naar de kliniek, ik redde het zelf niet ivm werk. Hopelijk vrijdag of zaterdag weer insemineren.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:03

Ah balen Kimsel -O- .

Wij scannen hier idd wel ook altijd rond de 40 dagen :).

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:32

Kimsel94 schreef:
Niet drachtig -O-
Succes met degenen die nog moeten scannen! Ik breng mijn merrie zondag weer terug naar de hengstenhouder, kan ze nu eerst nog een paar dagen lekker op dr eigen vertrouwde stal blijven

Ah jammer zeg. Nu even lekker bijkomen en positief de volgende ronde in.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:11

hallo Aniek. welkom.

Kimsel wat jammer.

patricia vreemd dat ze nog niet hengstig is geweest. maar wie weet komt hij er snel aan....

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:17

Spannend Ldenboer. Veel succes!

Leuk je hier ook weer te zien Aniek. Mooie hengst! Wie is dat?
Nog niet verslaafd aan twee spelende veulentjes in de wei? :P Maar jij hebt idd nog het andere veulen van goeroe dan. Dat scheelt.
Ik ga het toch missen. Dit jaar maar één veulentje en volgend jaar waarschijnlijk ook. (als ik me last minute niet bedenk en toch Esquina opnieuw laat dekken, maar ik wil haar eigenlijk ook eens doorrijden zodat ik weer een fijn rijpaard heb voor de dressuur).

Vulina: fijn dat de merrie van je zus al drachtig is! *\o/*

Amhorses hopelijk gewoon een late bevruchting. Ik duim alvast.

Oei Ptries, das ook wel frustrerend. Hopelijk is er een eitje aan het rijpen nu.

Even over de vroege veulens. Ik ben ook zeker geen voorstander voor een vroeg veulen (liefst maar vanaf mei). Maar ik weet al op voorhand dat Imperiosa sowieso minimum twee weken over draagt (en ik reken al met 342 dagen). Dus dat schuift al weer wat op. En haar hengstigheid kwam ook vroeger dan verwacht, dus vandaar dat we niet nog een cyclus hebben overgeslaan. Ik had ook een beetje schrik met haar leeftijd (17) en het feit dat ze vorig jaar een jaar rust gehad heeft. Ze was ook nog nooit via KI bevrucht, vroeger altijd natuurlijk. Dus ik dacht als het nu niet pakt, zijn we tenminste nog redelijk vroeg in het seizoen om opnieuw te kunnen proberen.
Gelukkig niet nodig geweest :D

40 dagen scan doe ik normaal ook niet meer. Imperiosa is nu gescand op 17 dagen en wordt over een paar weken dicht gezet. Dus dan is het gewoon hopen dat de natuur zijn werk goed doet en ik over 11 maanden een gezond veulentje mag verwelkomen.

Ik ben wel een twijfelaar, dus kan best zijn dat ik het ergens halverwege niet meer kan uithouden en toch nog laat scannen om zeker te zijn dat er nog iets in zit :o Dat heb ik met Esquina ook gedaan. Ik was er van overtuigd dat ze haar veulen kwijt was omdat ze zoooooo slank bleef. Nouja, moet je haar nu eens zien, een walrus heeft er niets tegen :+

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:17

Nu ik nog een Friese combi zie in het topic durf ik ook wel te reageren. Ik praat dit jaar graag mee! :)

Wij hopen in 2018 het eerste veulen van onze 5 jarige Friese merrie te krijgen. Vrijdag wordt ze na 18 dagen gescand op dracht.

Wat zitten er gave combi's bij!
Gefeliciteerd voor de drachtige merries en de rest veel succes bij het duimen draaien of het wachten op de hengstigheid!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:29

Welkom Finn!

Balen van de niet drachtige merries, maar meeste kunnen dus deze week weer opnieuw geinsemineerd worden. Dat is fijn.

Gefeliciteerd met de merries die wel drachtig zijn gescant!

Over het scannen op 40 dagen, dat heb ik ook nog nooit gedaan. Wij scande altijd op 18 & 25 dagen ivm cystes. Nu die er uit zijn denk ik dat ik alsnog op 25 dagen nog een keer scan. Daarna misschien op 60 dagen nog een keer als ik twijfel.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:38

Finn__ schreef:
Nu ik nog een Friese combi zie in het topic durf ik ook wel te reageren. Ik praat dit jaar graag mee! :)

Wij hopen in 2018 het eerste veulen van onze 5 jarige Friese merrie te krijgen. Vrijdag wordt ze na 18 dagen gescand op dracht.

Wat zitten er gave combi's bij!
Gefeliciteerd voor de drachtige merries en de rest veel succes bij het duimen draaien of het wachten op de hengstigheid!

Leuk!!! En spannend...welke hengst heb je gebruikt? Ik vind de letters voor volgend jaar wel lastig G,H en I... maar dan ga ik er dus al vanuit dat we volgend jaar een veulen mogen verwelkomen ;-)
Wij dus morgen Take 455... kijk er heel erg naar uit.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:03

Ik lees al een aantal pagina's mee maar wil me toch even melden :D komende vrijdag brengen we mijn welsh merrie naar de hengst :D Ze wordt daar natuurlijk gedekt. Ze zou de derde week van mei pas hengstig worden, maar dan kan ik haar niet brengen. Vandaar dat ze iets eerder gaat. Het wordt voor ons allebei het eerste veulen, dus misschien nog wel extra spannend :)
De hengst staat 300 km verderop, dus waarschijnlijk blijft ze daar staan tot de eerste scan. Hopelijk is ze in een keer drachtig, maar dat hoopt natuurlijk iedereen :D

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:23

Welkom allemaal. Spannende dagen komen er voorbij.

Ik heb ook jaren op een fries gereden. En mijn zusje fokt met friesen. Blijf ze mooi vinden, ondanks dat ik ook al jaren fok met amerikaanse en nederlandse miniatuurpaardjes.... :D

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:16

LinSa schreef:
Ik lees al een aantal pagina's mee maar wil me toch even melden :D komende vrijdag brengen we mijn welsh merrie naar de hengst :D Ze wordt daar natuurlijk gedekt. Ze zou de derde week van mei pas hengstig worden, maar dan kan ik haar niet brengen. Vandaar dat ze iets eerder gaat. Het wordt voor ons allebei het eerste veulen, dus misschien nog wel extra spannend :)
De hengst staat 300 km verderop, dus waarschijnlijk blijft ze daar staan tot de eerste scan. Hopelijk is ze in een keer drachtig, maar dat hoopt natuurlijk iedereen :D

Spannend he...voor mij en Tooske ook alles voor de eerste keer...valt een hoop te leren hier in dit topic ;-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:17

Helaas, Suzie niet drachtig. Baarmoeder ziet er mooi uit, geen gekkigheid en mooi schoon. Eitje van 2 cm op rechts. :( Even balen, maar ja.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:22

Het goede weer komt er alsgoedis weer aan! Dan zullen ze vast makkelijker drachtig worden! :D

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:54

Jammer Murosch...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:01

Welkom finn. Leuk een fries en meer friezenliefhebbers :D
Ik heb zelf een 2 jarige merrie. Die zal ook wel eens in het dikke buiken topic komen O:)
Afbeelding
Afbeelding

Ook welkom Linsa! Spannende tijden!

Balen murosch en kimsel :( gelukkig is het nog erg vroeg :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:05

Balen murosch en kimsel!

Hier begint het lange wachten weer... muis heeft afgeslagen :D

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:18

Ldenboer72: ik zag het voorbij komen dat je met Take gaat dekken, mooie hengst! Wij hebben gekozen voor Omer 493, hij maakte veel indruk op de hengstenshow en is erg gunstig voor het inteeltpercentage:D
Ik hoop dat de foto's van de combi het doen

Balen Murosch en Luna2006!

Knappe merrie Kabayo!

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:37

het pakt allemaal nog niet echt lekker hoor er veel die leeg zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:44

De DA bevestigde eigenlijk wat jullie hier ook al noemden. Ze kwam veel tegen met eitjes die niet groeien willen of die helemaal niet hengstig worden. Ik zit nu even in twijfels over het hengstje. DA gaf aan dat mijn merrie er van binnen heel mooi uitziet. Schone baarmoeder, geen cystes of wat dan ook, eitje in aanwas. Voor het hengstje was dit zijn eerste merrie en de DA zei dat het best wel eens aan zijn zaad kon liggen of dat het gewoon niet matcht, helemaal omdat ze wel elke dag is gedekt tijdens de hengstigheid. Misschien beter om een iets meer bewezen hengstje te kiezen? Maar daar heb ik dan nog maar een paar dagen de tijd voor. Of nog 1 ronde bij dit hengstje proberen en als het dan nog niet pakt alsnog voor een andere gaan.. Lastig hoor! Ik zou haar toch wel erg graag drachtig willen zien dit jaar.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:45

Finn... grappig...mijn keuze was Omer of Take.
Kwa bloedlijn en doorgeven rustige karakter paste Take net ietsjes beter bij Tooske maar dat hing er om...waren de 2 overgebleven hengsten. We hebben Take echt gekozen op advies Nieuwe Heuvel vanwege het karakter op mij ietwat rillerige merrie.
Ik hoop dat het zonnetje van vanmiddag het ei van Tooske nog ietsjes beter heeft gemaakt ;-) morgen is voor ons D day en dan afwachten of het is gelukt.
Ik hoor idd ook veel dat het niet pakt dus laten we duimen dat we nu wat beter weer en temperaturen gaan krijgen

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:47

Murosch schreef:
De DA bevestigde eigenlijk wat jullie hier ook al noemden. Ze kwam veel tegen met eitjes die niet groeien willen of die helemaal niet hengstig worden. Ik zit nu even in twijfels over het hengstje. DA gaf aan dat mijn merrie er van binnen heel mooi uitziet. Schone baarmoeder, geen cystes of wat dan ook, eitje in aanwas. Voor het hengstje was dit zijn eerste merrie en de DA zei dat het best wel eens aan zijn zaad kon liggen of dat het gewoon niet matcht, helemaal omdat ze wel elke dag is gedekt tijdens de hengstigheid. Misschien beter om een iets meer bewezen hengstje te kiezen? Maar daar heb ik dan nog maar een paar dagen de tijd voor. Of nog 1 ronde bij dit hengstje proberen en als het dan nog niet pakt alsnog voor een andere gaan.. Lastig hoor! Ik zou haar toch wel erg graag drachtig willen zien dit jaar.

Oei lastig... nog 1x proberen? Je hebt toch bewust voor dit hengstje gekozen.... zou zo leuk zijn als het lukt.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:43

Ldenboer72 schreef:
Finn... grappig...mijn keuze was Omer of Take.
Kwa bloedlijn en doorgeven rustige karakter paste Take net ietsjes beter bij Tooske maar dat hing er om...waren de 2 overgebleven hengsten. We hebben Take echt gekozen op advies Nieuwe Heuvel vanwege het karakter op mij ietwat rillerige merrie.
Ik hoop dat het zonnetje van vanmiddag het ei van Tooske nog ietsjes beter heeft gemaakt ;-) morgen is voor ons D day en dan afwachten of het is gelukt.
Ik hoor idd ook veel dat het niet pakt dus laten we duimen dat we nu wat beter weer en temperaturen gaan krijgen

Zeker grappig! Geeft Take zo'n fijn karakter door? Ik vind de Nieuwe Heuvel heel fijn als hengstenstation, goede informatie en het aan huis insemineren.
Ik zie dat ik ben vergeten te reageren op je opmerking over de letters, ik moet bekennen dat ik al namen weet met die letters terwijl ik nog niet eens weet of ze drachtig is :o

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:45

Lastig Murosch! Aan de ene kant zou ik zeggen probeer het nog een keer, aan de andere kant is ze zo vaak gedekt tijdens de hengstigheid.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:59

Finn... onderstaand komt van de site van de nieuwe heuvel:

Nakomelingen van Take zijn zeer aanhankelijke, vriendelijke en meewerkende paarden. Ook in de ABFP- testen vallen de kinderen van Take positief op.

Naast het advies dus ook een omschrijving wat wij zoeken voor onze merrie. De combi klopt voor ons. ( bloedlijn en karakter) Spannend as vrijdag dus scannen voor dracht.!!!! Merk je al iets aan je merrie?
Ik ben tot op heden ook erg tevreden over de service van de Nieuwe heuvel.