Hahahaha, ik juig nog iets te vroeg merk ik al. Ben heel internet aan het afspeuren over het hoe en wat. Zal straks wel weer minder worden en dan in de buurt van de bevalling weer opleven hahaha.
Fotsy
Geplaatst: 20-06-13 19:19
Jibbel ik begrijp het, het is toch wat he fokken. Het is daarom dat ik niet altijd begrijp waarom mensen zo klagen over fokken met de hengst van de buur, alsof dit zo makkelijk is om een merrie drachtig te krijgen en bovendien kostelijk, kweet niet wat het zaad bij jullie kost maar die van mij was al 500,-, ik heb wel levend veulen garantie. Kheb ook al gezegd als het dit jaar niet lukt, koop ik mij volgend jaar een veulen
Woogy super nieuws.
Ylana best al wat ervaring dan. Het is toch wel een leuk avontuur
haha de eerste maanden lijken voorbij te kruipen en de laatste maanden sta je met de handen in het haar 'OH NEE! het gaat veel te vlug, ben ik wel goed voorbreid?' etc. Denk dat we dat allemaal wel hebben doorstaan.
Dekkingen kunnen zo verschillen in prijs, soms worden er prijzen voor hengsten gevraagd waar ik vraagtekens bij zet. Paarden die zich als ouder dier nog niet bewezen hebben, ongekeurd zijn en geen prestaties hebben. Maar ook het omgekeerde, goede paarden met goede prestaties en fijne karakters die een habbekrats kosten, dan durf ik al niet meer te vragen wat eraan mankeert
Bij mij was het dekgeld €900,- kan gelukkig volgend jaar gratis doordekken bij gust blijven, dus iig geen weggegooid dekgeld. Per cyclus ook nog eens een goede €200,- daarbij. Ik weet wel hoe ik failliet kan gaan, haha! Ach, we'll see, ze is ook nog niet hengstig geworden, dus ik zal ook nog eens met de DA overleggen.
Ik heb mijn eigen hengsten en heb nu ook mijn Mini hengst met mijn kwpn merrie gedekt. Als die combi echt lukt dan kan het goed zijn dat ik het nog een keer doe. Maar nu ben ik eerst echt heel benieuwd wat eruit komt
ik kreeg mijn dekking met een hele fikse korting toen ik de mede eigenaar tegenkwam. Super mooi gebaar Vorig jaar was het 800 euro met levend veulen garantie. Volgend jaar gaat het waarschijnlijk de hengst van een vriendin worden. Mooie Russisch x Frans arabiertje fokken
Tjinta
Geplaatst: 20-06-13 21:35
thea1978 spannend he dat dekken? Ei eraf, met sperma erin is al spannend, nu 18 dagen wachten.
Jibbel ik begrijp je overwegingen heel goed hoor!
In het dekseizoen ben ik altijd weer blij dat mijn dierenartsenpraktijk duits is. Een keertje scannen kost 15 euro. Oke ex btw maar t is te doen.
DL ik ben echt heel benieuwd naar jouw bijzonder combi... en echt jammer dat het niet op film cq foto staat..
Cantate is daarnet geinsemineerd. DA heeft voor alle zekerheid follikel ook nog even gecontroleerd. Was bijzonder zacht dus staat op punt van ovulatie. Voor alle zekerheid zaterdag nog even controle maar we zijn er haast zeker van dat t er dan wel af is.
Dat vind ik ook nog steeds spannend! Het hele dekseizoen vind ik leuk spannend, dat is mijn hobby! Genieten van de veulens en de spanning van het dekken. en dan het volgende jaar de geboortes. Daar doe je het voor toch??
Daar doe je het zeker voor Tjinta!! maar da wachten duurt soms zo ontzettend lang.. Heb heel veel mensen die benieuwd zijn naar de combi en heb zelfs al iemand gehad die het wilde kopen(mensen je weet niet eens wat eruit komt dacht ik )
Nicole288
Geplaatst: 20-06-13 22:01
Dustinlover schreef:
Daar doe je het zeker voor Tjinta!! maar da wachten duurt soms zo ontzettend lang.. Heb heel veel mensen die benieuwd zijn naar de combi en heb zelfs al iemand gehad die het wilde kopen(mensen je weet niet eens wat eruit komt dacht ik )
Vastleggen
Dustinlover
Geplaatst: 20-06-13 22:07
Haha nee wil eerst zelf weten wat eruit komt en misschien wel houden als het een mooi type is en leuk kleurtje
Edit: Ze loopt trouwens gelijk met 2 merries van jou Nicole en het veulen zul je als een van de eerste kunnen zien waarschijnlijk aangezien ze als het goed is in Esch bevalt bij de buren
Oh echt? Wat leuk! Ik dacht dat je drachtige merries altijd in Boxtel stonden en dat hier de niet-drachtige staan.
Casca
Geplaatst: 21-06-13 00:46
Gefeliciteerd met de nieuwe drachtige merries! Super
Even een vraagje, merken jullie ook veel verschil in het karakter van de merrie als ze drachtig is? Of ik verbeeld het me? Maar mijn merrie lijkt zooo chagerijnig en lui dat zelfs de staleigenaar me erop aansprak! We hebben medelijden met de andere paarden die bij haar in de wei staan zo deed ze eerder niet..
En dat het nog zo lang lijkt te duren is heel herkenbaar, ik heb een lijstje gemaakt met datums en percentages, mn merrie zit nu op 8% van de dracht en elke dag streep ik een dag weg... Hou ik vast niet de hele dracht vol
Hoe snel verdwijnt de intresse in het andere geslacht Ik had haar gisteren weer opgehaald na een aantal dagen op het ki station te hebben gestaan en ze liep weer heerlijk te gillen naar de ruinen om haar heen. Het was niet dat ze erbij bleef staan de hele tijd maar als ze met ze aan het neuzen was over het draad dan wel met gillen erbij.
Ik ben heel benieuwd of haar gedrag ook veranderd, het is een merrie met een behoorlijk karakter die het niet altijd even makkelijk maakt. Mijn hoop is dat ze nu wat relaxter word. En het eerste veulen wil ik heel graag houden hahaha.
Waar halen jullie de informatie vandaan op internet om te weten hoe en wat je allemaal het beste kunt doen enz. ?
Er was een site foalcam.net maar die is er niet meer geloof ik... daar stknd alles op.
Tjinta
Geplaatst: 21-06-13 09:05
thea er is een veulengeboorteboek van de dierenarts Paul de Vries. Dat is echt een goede handleiding voor als je een geboorte nog nooit hebt meegemaakt.
Shamal Arabs hier op bokt heeft ook info op haar website staan over geboortes.
En dan heel veel jaargangen Dikke Buiken topics. Niet echt wetenschappelijke informatie maar wel heeeeeel veel ervaringen, ideetjes en leuke vragen!
Oei DL vastleggen en verkopen is ook het overwegen waard. Je hebt de combi zelf en kunt toch voor herhaling gaan? Oke twee keer hetzelfde veulen is nagenoeg onmogelijk maar toch...
Ooeeh Nog een dikke week en dan weten we of de eerste veulens van Floris onderweg zijn!
lisch
Geplaatst: 21-06-13 10:20
Ik ben ook erg benieuwd naar mini x paard! Zal je straks zeker volgen
Mijn merrie verandert ook altijd in gedrag maar dit jaar lijkt ze minder boos dan anders.. voorheen hengsten gehad hopelijk dan nu een merrie 71 dagen vandaag nog even een dan 100 dagen scan voor ik het weet kan ik gaan waken
lisch
Geplaatst: 21-06-13 10:22
Pletje123 schreef:
Ooeeh Nog een dikke week en dan weten we of de eerste veulens van Floris onderweg zijn!
Dit moet echt bijzonder zijn voor jou! En dan volgens jaar op pad om de veulens te bekijken....
Hier vanochtend helaas 2 lege merrie's. Met de ene merrie gaan we het niet verder proberen, merrie is 22 en mag van haar welverdiende pensioen gaan genieten (ik moet er wel bij zeggen, dat de merrie geen nieuwe eitjes op haar eierstokken had zitten en dat was vorige keer met 18 dagen wel het geval, het is echter zo "rommelig" bij deze merrie in haar baarmoeder, dat ze misschien ons nog wel verrast, maar die kans is heel klein). Andere merrie was niet drachtig en ook al hengstig geweest, waarschijnlijk niet de goede dekdatum doorgekregen van de hengstenhouder, die gaat volgende week weer opnieuw naar de hengst.
Ylana
Geplaatst: 21-06-13 11:30
@Platje123; Spannend hoor!!!
@Rooslover; Balen voor beide merries. Is toch altijd weer teleurstellend als je hoort dat er niets in zit...