Hét recept voor merrieveulens?!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bterlaan

Re: Hét recept voor merrieveulens?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:19

Dit soort dingen kun je alleen geloven als je echt geen idee hebt, hoe een lichaam werkt. Als je denkt, door het voeren van zure dingen de pH in de uterus te beïnvloeden, vergeet het maar. De maag is van zichzelf al heel erg zuur (pH2) en daar heeft een beetje azijn geen invloed op. Dan komen de darmen met een pH van 7,35, die ook in de rest van het lichaam heerst. In het eerste stuk darm zal de pH misschien nog iets lager liggen door de komst van de maaginhoud. Verder heeft het lichaam een enorm goed uitgekiend evenwichtssysteem om de pH op 7,35 te houden (bv. met koolzuur in het bloed) en ook daar kan een beetje azijn niets aan veranderen.

Wat wel waar schijnt te zjin, is dat mannelijke spermacellen (die met de Y dus) sneller zwemmen en korter leven dan de vrouwelijke (met de X). Als je kort voor de ovulatie dekt, dan is de kans groter dat een Y-cel eerder bij het ei is. Als je dus de kansen op een merrieveulen wilt verhogen, dan moet je vroeg in de hengstigheid dekken en hopen dat genoeg spermacellen de tijd tot de ovulatie fit genoeg overleven om het ei te bevruchten. Daarbij helpt het natuurlijk, als je merrie en hengst kent en bv. weet of de merrie meestal grote of keine follikels maakt en of het sperma lang overleeft.
Alleen is dit natuurlijk elke keer iets verschillend en het blijft dus een gok. Bovendien spreken we hier over een KANS op een merrietje, er is geen absolute garantie.

En Frenia, sorry, maar je draait de zaken precies om Lachen Systematisch lang ovor de ovulatie dekken werkt echt in het voordeel van merrieveulens.
Laatst bijgewerkt door bterlaan op 10-05-07 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 13:23

Baking soda is volgends mij iets van bakpoeder maakt het luchtig in elk geval, ze gebruiken het vaak bij recepten, ik denk dat ze het bij voedertijd wel weten?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:26

Baking soda is, dacht ik, NaHCO3, een zwak basische stof. Ook wel zuiveringszout genoemd? En kan netzomin werken als azijn, om dezelfde redenen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:35

bterlaan schreef:
Baking soda is, dacht ik, NaHCO3, een zwak basische stof. Ook wel zuiveringszout genoemd? En kan netzomin werken als azijn, om dezelfde redenen.

Inderdaad, jouw uitleg in je vorige post van de pH en hoe het lichaam dat handhaaft klopt.

Bij de vrouw -ik weet het dus niet zeker voor een merrie- zijn de schede en baarmoeder licht zuur, dit omdat het een desinfecterende werking heeft. Sperma (en het vocht in het kwakje) is daarom licht basisch, zo 'overleven' de sterkte spermacellen de reis naar de eicel namelijk. Als zuur of base echt effect zou hebben op sperma moet je dit dan ook in de schede inbrengen, maar ik denk dat bovenstaande gegevens daar nou niet echt een stimulans voor zijn..

Daarnaast is het bij mensen zo dat de ratio jongen:meisje iets verschoven is, er worden nl. per 100 kinderen 52 jongens en dus 48 meisjes geboren. Dit heeft te maken met het feit dat een jongen 1 X en 1 Y chromosoom heeft en jongens daardoor iets gevoeliger zijn voor zieketes die een genetische basis hebben op het X of Y chromosoom. Als je kijkt naar de ratio jongens:meisjes op latere leeftijd dan valt dit verschil ook weg.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:45

Hilli, bedankt voor je aanvulling. Klopt alles. Als je het milieu wilt beinvloeden, moet je ter plaatse zijn. Maar ik hoop niet, dat er nu mensen zijn, die hun arme merrie gaan volspuiten mat azijn of baking soda ;-( Dat zou bij mij onder de kop dierenmishandeling vallen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:50

Cassidy schreef:
Overigens schijnt er bij mensen ook een dergelijk dieet te bestaan als men echt een meisje of een jongen wil, zal even googlen...

*Edit, gevonden:

http://www.babybelgie.com/-Het-geslacht ... y-bepalen-

volgens mij(en hang me er niet aan op) is het zo dat je bij mensen kunt bepalen door VOOR of juist NA de eisprong seks te hebben. mannetjes zaadcellen blijven langer leven, en vrouwtjes zaadcellen zijn sneller (dacht ik. in ieder geval iets in die trent. ik zal eens zoeken)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:51

oke, het was dus andersom;)
http://www.babypret.net/zwangbevrecept1.htm

Het recept voor een meisje is:

De geslachtgemeenschap dient een paar dagen vóór de ovulatie (=eisprong) plaats te vinden. Een zaadcel kan ongeveer vijf dagen in het lichaam van de vrouw in leven blijven. En ‘wachten’ tot een eisprong plaats vind. De meest levensvatbare of te wel ‘de sterkste’ zaadcellen zijn de zaadcellen die voor een meisje kunnen zorgen. Na een paar dagen sterven de zaadcellen die verantwoordelijk zijn voor het mannelijke geslacht af. De vrouwelijke zaadcellen blijven over en hebben zo een betere kans om het nieuw vrijgekomen eicel te bevruchten.

Zou de geslachtsgemeenschap vlàk voor de ovulatie plaatsvinden dan zullen de vrouwelijke zaadcellen voorbij ‘gezwommen’ worden door de snellere mannelijke zaadcellen. De kans op een meisje is dan verkeken. De vrouw dient dus een nauwkeurig schema bij te houden om exacte te weten wanneer het haar gunstige dagen zijn.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:06

_Marlijn schreef:
scheldemonde schreef:
Is er ook zoiets voor zeker te weten eten een hengst? We zouden graag een hengstje willen.

Ja, staat in die site onderaan de blz Ja Is wel in Engels Knipoog

Je moet dan ipv appelazijn een lepeltje Baking Soda gebruiken (wat dat is weet ik niet Nagelbijten / Gniffelen )

Baking soda is Gist Haha!

Hahaha, het zou toch wat zijn als je de natuur een beetje kunt bespelen door er een paar eenvoudige huismiddeltjes in te frommelen bij je paard, vraag me af of het niet gewoon puur toeval is Knipoog

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:19

Nee toch! Gist is een micro-organisme, gist leeft! Hoe kun je dat nou verwissleen met een simpele chemische stof???
Oh, ik weet het al, denk ik. Gist produceert koolzuur (CO2). Dat is een gas dat ervoor zorgt, dat deeg rijst. NaHCO3 geeft ook CO2 vrij, zodat je het ook voor het laten rijzen van deeg kunt gebruiken (vandaar baking soda). Maar om nu te beweren dat een levend organisme een simpele stof is, dat twee volledig verschillende dingen hetzelfde zijn, sorry, hoor, maar google eerst eens voor je zoiets beweert.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:25

Ehhh bterlaan, heb je het nu tegen mij? Haha!

Ik gaf de letterlijke vertaling hoor Haha!

Edit, zo te zien heb je het inderdaad tegen mij.. Ik vind dat je wel tekeer gaat om niks zeg Knipoog Mag ik wel zeggen toch?

Gist en azijn/appelazijn zijn in mijn ogen 2 eenvoudige, gebruikelijke dingen voor in de keuken. Ik heb het iig gewoon standaard in de keuken staan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:29

bterlaan schreef:
Hilli, bedankt voor je aanvulling. Klopt alles. Als je het milieu wilt beinvloeden, moet je ter plaatse zijn. Maar ik hoop niet, dat er nu mensen zijn, die hun arme merrie gaan volspuiten mat azijn of baking soda ;-( Dat zou bij mij onder de kop dierenmishandeling vallen.

Ik heb het aan mijn veearts gevraagd, en die zei idd dat bij de mensen de boel ook werd gespoeld met azijn als ze een meisje wilden. Innemen helpt dus niet, maar volspuiten schijnbaar wel....

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:30

Tallie_Ho schreef:

Mijn woordenboek (Van Dale) geeft: 'baking soda' - (niet-telbaar zelfstandig naamwoord) - zuiveringszout (natriumbicarbonaat)

Ik denk dat je het verwart met: 'baking powder' - bakpoeder, kunstgist! Ja

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:31

[***] schreef:
Ik heb het aan mijn veearts gevraagd, en die zei idd dat bij de mensen de boel ook werd gespoeld met azijn als ze een meisje wilden. Innemen helpt dus niet, maar volspuiten schijnbaar wel....

Ben ik toch blij dat die veearts is geworden, zou als vrouw toch echt niet zitten wachten op azijn daarzo... (en m'n merrie trouwens ook niet bij haar daarzo...) Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:32

haha oke. vage zooi in ieder geval. ik denk dat iedereen die nu enthausiast appelazijn of baking soda (of dat nou zout of gist is) gaat inslaan eerst even een va belt om na te vragen of het geen kwaad kan...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:42

Hilli schreef:
Tallie_Ho schreef:

Mijn woordenboek (Van Dale) geeft: 'baking soda' - (niet-telbaar zelfstandig naamwoord) - zuiveringszout (natriumbicarbonaat)

Ik denk dat je het verwart met: 'baking powder' - bakpoeder, kunstgist! Ja

AHHH, hoe kom ik dan op gist?? Verward

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:45

Tallie_Ho schreef:
AHHH, hoe kom ik dan op gist?? Verward

Misschien dat het in sommige van de recepten allebei genoemd is? Bijv. zoveel gram bakkersgist (=(baking) yeast) of zoveel gram 'baking soda'? (dat zie je in NL recepten nl. ook wel eens!)

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:57

Tallie_Ho, ja ik had het tegen jou, omdat ik niet begreep, (en nog niet begrijp), hoe je een letterlijke vertaling krijgt van baking soda tot gist. Baking soda wordt letterlijk vertaald met baksoda, of ook bakpoeder. Gist is yeast in het engels. De gist die gebruikt wordt voor het bakken heet in het Latijn Saccharomyces Cerevisiae en is allesbehalve "simpel". Dat het in de keuken staat is natuurlijk geen criterium. Het is een eencellige en heeft een voortplantingsmechanisme. En nee, de azijntruc werkt bij gist ook niet Knipoog . Verse gist blijft trouwens niet lang goed, aleen in gedroogde vorm kun je het langer bewaren. En ik heb boven al aangegeven, hoe ik denk, dat de verwarring tot stand komt. Sommige informatiebronnen deugen niet als zodanig: ze halen de boel enorm door elkaar, o.a. door zeer slordig taalgebruik, en zorgen alleen maar voor verwarring (en nu bedoel ik jou niet, Tally_Ho Lachen ), dat is het gevaar van internet.

Hilli, ik deel je gevoelens over "daaro" Lachen, daarom is het voor mij dierenmishandeling. Je moet wel heel erg zwakke oplossingen gebruiken om geen schade aan te richten aan een zo teer orgaan als de uterus.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:06

Maar het topic ging niet over het inspuiten maar over het voeren van appelazijn wat geen kwaad kan..

Het lijkt me dus absoluut geen dierenmishandeling als je je paard appelazijn geeft..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:09

pippalex schreef:
Maar het topic ging niet over het inspuiten maar over het voeren van appelazijn wat geen kwaad kan..

Het lijkt me dus absoluut geen dierenmishandeling als je je paard appelazijn geeft..

Nee, maar het punt: appelazijn aan je merrie geven ter stimulans van het krijgen van een merrieveulen is absolute onzin. Zie de post van bterlaan eerder deze pagina voor uitleg. En ook op welke plek het dan wel gebruikt zou moeten worden, als je een effect zou willen laten verschijnen. Inderdaad "daaro" dus.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:12

Ik snap je, maar soms moet je dingen ietsjes duidelijker formuleren om geen scheve gezichten te krijgen Knipoog

Ik ervoer het namelijk letterlijk als iemand die op me afstormt, vreselijk tekeer gaat en vervolgens wegloopt zonder dat ik weet waar het over gaat, kies je woorden iets zorgvuldiger en dan krijg je ook geen misverstanden Knipoog

Bij mij kwam het binnen als: Domme doos, wat weet jij ervan, kan je niet lezen en waarom google je niet even omdat je er niks van weet! Snap je? Haha!

Verder geen man overboord hoor Knipoog Wat ik met mijn 1e post wil zeggen is: Als je de natuur kunt bedotten met een paar middelen, dan houd dat dus in dat alle natuurwetten te breken zijn. Mij lijkt dat dus sterk Knipoog De natuur lijkt me moeilijk te bedotten Knipoog Zeker door deze ( ja, daar ga ik weer ) eenvoudige middelen, buiten microscopisch werk om Knipoog

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:13

bterlaan schreef:
[...]gebruikt wordt voor het bakken heet in het Latijn Saccharomyces Cerevisiae en is allesbehalve "simpel".

Hee, pssst... denk je dan zelf wel even aan de correcte spelling van de Latijnse naam van bakkersgist... Hoofdletter voor het genus en kleine letter voor de soortsnaam (epitheton)

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:33

Tallie_Ho, en dan moet ik zo nodig wat zeggen over slordig taalgebruik, nietwaar? Sorry als het zo overkwam, het was ook wat haastig geschreven.. Hilli, klopt alweer, dit was een tikfoutje.
Hier in DE geven veel mensen de paarden wat "Obstessig", fruitazijn dus, maar eigenlijk altijd appelazijn, aan de paarden om de spijsvertering te bevorderen en tegen vliegen. Of het helpt, och, maar kwaad ken het niet. En pricipieel vind ik de instelling dat je je paarden zo goed mogelijk behandelt, heel prima natuurlijk.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:38

Je maakt je veel te druk om een spelfout/ inschattingsfout, dat wil ik er mee zeggen..

Gist krijgt mijn paard hoe dan ook niet, ik heb namelijk een ruin, beetje moeilijk veulentjes fokken.. Haha!

Ik begrijp dat het haastig geschreven is, maar het lijkt wel alsof je op een hele hoge kast zit te hissen en uithalen joh, brighten up Knipoog

En wat betreft appelazijn geven, ik heb wel eens gehoord dat dat helemaal niet zo goed is voor je paard. ( net als knoflook overigens, maar dat is een andere discussie ) Wat daar van waar is weet ik niet Knipoog

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:00

Ik zit inderdaad op de negende verdieping Lachen

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:03

een abbo op dit topic :p