Duvel en de strijd tegen droes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Duvel en de strijd tegen droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:20

Volgens mij zijn veel stalhouders veel te laks met droes. Bij mij op stal (pension) staan een aantal jonge paarden met droes, en die sukkel heeft ze gewoon lekker weer terug in de kudde gezet, met als resultaat dat het paard van m'n vriendin nu ook droes heeft (paard is 19 jr). Of er nog meer zijn weten we niet, maar het lijkt me sterk als het niet zo is. Vanavond gaan we met z'n allen maar een rel starten om ervoor te zorgen dat ie de droes paarden apart gaat zetten. Als het de hele kudde moet doorlopen, dan kunnen we het komende jaar niet meer van het erf af :@!!! Volgens de DA kun je er vanuit gaan dat, als er binnen 2 weken nadat het laatste droesgeval genezen is, geen droes meer geconstateerd wordt, het weer veilig is om het erf te verlaten zonder besmettingsgevaar....
Mijn paard heeft gelukkig geen droes, maar is nu wel al bijna een week verkouden (misschien heeft zij ooit in een ver verleden wel droes gehad, dan zou dus zelfs kunnen dat zij de rest aangestoken heeft, ze is daar nieuw op stal namelijk, heb d'r net 2 weken :S). Mijn paard staat in ieder geval apart, zodat ze de rest niet verkouden kan maken. oftewel, echt een ******* situatie dus

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 17:04

Ik weet niet precies hoelang droes echt besmettelijk blijft. In het veulengroepje van Duvel zijn ca. 3 weken nadat alles genezen was bij Duvel weer nieuwe veulens gezet en ook die kregen binnen een paar dagen droes. Het is echter moeilijk aan te geven of bv. Duvel ze toch nog heeft besmet of dat de nieuwe veulens het opgepikt hebben van de ernaast staande oudere paarden, waar nog wel droes gevallen waren.

Ik heb mijn andere paarden een booster enting gegeven tegen droes, ca. 1 maand na de laatste enting hebben we Duvel naar huis gehaald. Hij stond op dat moment absoluut in een besmet milieu, aangezien de nieuwe veulens dus ook weer droes hadden gekregen. Deze veulens hadden echter nog geen opengebroken abcessen, wel snot. 2 van mijn paarden hebben enkele dagen wat koorts gehad en zijn wat sloom geweest, verder geen verschijnselen van droes gekregen, de andere 2 hebben (tot nu toe) niets. Ik ga er dus van uit dat die entingen echt wel geholpen hebben.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:26

Siggy schreef:
Ik weet niet precies hoelang droes echt besmettelijk blijft. In het veulengroepje van Duvel zijn ca. 3 weken nadat alles genezen was bij Duvel weer nieuwe veulens gezet en ook die kregen binnen een paar dagen droes. Het is echter moeilijk aan te geven of bv. Duvel ze toch nog heeft besmet of dat de nieuwe veulens het opgepikt hebben van de ernaast staande oudere paarden, waar nog wel droes gevallen waren.

Echt onbegrijpelijk dat men weer nieuwe paarden in of in de buurt van z'on uitbraak met droes neerzet, maar ik zal wel gek zijn Clown

Gelukkig heeft Duvel de strijd tegen droes gered, het is gewoon een wonder als je ziet hoe mager hij is geweest en hoeveel abcessen hij gehad heeft, dat hij er door is gekomen...

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 11:19

Nikita_1995 schreef:
Echt onbegrijpelijk dat men weer nieuwe paarden in of in de buurt van z'on uitbraak met droes neerzet, maar ik zal wel gek zijn Clown

Dat is ook iets wat ik echt niet begrijpen kan, hij zorgt gewoon willens en wetens ervoor dat paarden ziek worden, onder het mom van 'ach dan hebben ze het maar gehad en krijgen ze het nooit weer' Koe

De eigenaren van de paarden worden niet ingelicht of überhaupt gevraagt of ze dit risico aan willen gaan met hun paard, de keus is al voor hen gemaakt. Ook de eigenaren van de nieuw geplaatste veulens zijn niet op de hoogte gebracht van het feit dat er droes heerst

Ik ben zoooo blij dat ik mijn veulen daar weg heb kunnen halen ! Ik heb nog erg getwijfeld toen ik zag dat er weer nieuwe veulens in zijn groepje droes kregen ivm het besmettingsgevaar voor mijn andere paarden. We hebben Duvel dan ook nog vrij acuut opgehaald voordat de abcessen van de andere veulens open zouden breken en de pus lekker over Duvel uitgesmeerd zou worden.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:16

Siggy schreef:
Dat is ook iets wat ik echt niet begrijpen kan, hij zorgt gewoon willens en wetens ervoor dat paarden ziek worden, onder het mom van 'ach dan hebben ze het maar gehad en krijgen ze het nooit weer' Koe

Zo blijven de inkomsten voor stalhouder en DA binnenkomen...

Kunnen jullie de dierenbescherming daar niet op af sturen dan ??

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:19

hallo,ik wilde wel graag weten hoe het nu met je paardje gaat,staat je veulen nog steeds daar op stal,want de droes is nog steeds he,en steeds meer paarde krijge het,wat een vreselijke ziekte