Opfok of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapierJarig

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:16

Citaat:
Ik ben tegen een opfok, tot nu toe heb ik zoveel verhalen gehoord van paarden die helemaal in elkaar getrapt zijn of waarvan de staart helemaal afgebeten wordt. Mijn paarden staan altijd thuis en mijn kleintje vind het helemaal geweldig om opgetut te worden. Je moet ze niet te lang poetsten omdat je dan de vetlaag wegdoet maar even borstelen kan best.
Mijn paarden zijn nooit naar een opfok gegaan, en ze hebben nu allemaal een hele dikke staart, een mooie korte vacht en zijn gewoon sociaal met andere paarden. Verder zijn ze allemaal goed ontwikkeld en lopen ze ongeveer M2.
Dus ik zie het nut niet van een veulenopfok.

Sterke argumenten, "in de opfok worden hun staarten afgebeten en krijgen ze geen mooie korte vacht" Clown
Dat is nu werkelijk het láátste waar ik wakker van zou liggen

Tutten met een veulen (tot 2,5 jaar) vind ik gewoon niet horen. Voetjes kunnen geven, meelopen aan het handje vind ik vanzelfsprekend, maar iedere dag poetsen en mutsen vind ik teveel van het goede
Die beestjes horen lekker op het land te staan, in de modder te rollen en te rotzooien met alle andere kleuters of een handjevol oudere paarden Ja

Ik zeg niet dat de opfok altijd de oplossing is, maar volledige weidegang en omgang met veel andere, jonge paarden is toch wel onontbeerlijk voor het welzijn van een veulen denk ik.
Bovendien hardt het ze een beetje en krijg je niet zo'n kneusje dat bij het eerste regenbuitje met een snotneus staat te rillen Knipoog

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:29

Maethoriel schreef:
maar volledige weidegang en omgang met veel andere, jonge paarden is toch wel onontbeerlijk voor het welzijn van een veulen denk ik.
Bovendien hardt het ze een beetje en krijg je niet zo'n kneusje dat bij het eerste regenbuitje met een snotneus staat te rillen Knipoog

En dat mis je dus juist bij veel opfok bedrijven in de winter. Ze staan in een grote open stal met een klein uitloopje en that's it. Niks geen weidegang of ruimte om een flinke galop in te zetten.
Een veulen/jong paard de hele dag op stal of zonder gezelschap te laten staan vind ik ook niet kunnen. Maar een open stal met ruime paddock/weide of stal waarbij ze in elk geval overdag altijd buiten kunnen staan en minstens 1 soort genootje is onontbeerlijk, maar daar is absoluut geen opfokbedrijf voor nodig. Dat kan in heel veel thuis situaties ook gerealiseerd worden.

Ik heb zelf 3 voorbeelden thuis staan die zonder opfok (maar wel met ruimte, gezelschap en getut) groot geworden zijn en het zijn stuk voor stuk ongecompliceerde lieve paarden geworden. Mijn veulen staat nu in de opfoken wat ik daar zie bevalt me helemaal niet. Hij komt zo snel mogelijk weer naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:54

Maethoriel schreef:
Tutten met een veulen (tot 2,5 jaar) vind ik gewoon niet horen. Voetjes kunnen geven, meelopen aan het handje vind ik vanzelfsprekend, maar iedere dag poetsen en mutsen vind ik teveel van het goede
Die beestjes horen lekker op het land te staan, in de modder te rollen en te rotzooien met alle andere kleuters of een handjevol oudere paarden Ja

Ik zeg niet dat de opfok altijd de oplossing is, maar volledige weidegang en omgang met veel andere, jonge paarden is toch wel onontbeerlijk voor het welzijn van een veulen denk ik.

Met je laatste alinea ben ik het volmondig eens.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat je met je veulen loopt te "tutten". Dit hoeft niet dagelijks, maar als je een of twee keer in de week je veulen het halster om doet, uit de wei haalt, langs 'obstakels' loopt, ergens vast zet en lekker borstelt, de hoefjes doet, overal aanraakt en lekker knuffelt, dan is dit alleen maar goed voor het vertrouwen en de sociale omgang, en het veulen komt dan ook eens met andere dingen in aanraking ipv alleen de omgeving in/van de wei (zodat ie dapper en nieuwsgierig wordt ipv angstig en onzeker).

Daarnaast is het goed om met je veulen te wandelen, zodat het op diverse soorten ondergrond loopt en 'kilometers' maakt. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van sterke hoeven, stralen, katrollen, gewrichtsvloeistof, botten, spieren en pezen. En ook belangrijk voor het vertrouwen, de band met je veulen en het kennismaken met 'de wereld' (objecten, geluiden, verkeer e.d.).

En dan is er dus nog genoeg tijd over om veulen te zijn, wat natuurlijk ook erg belangrijk is. Knipoog

snoeppapierJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:22

Zoals jij het omschrijft, is natuurlijk helemaal ideaal, JoviBan. Helaas is dit alleen weggeled voor diegenen die hun veulen aan huis hebben óf heel dicht bij de opfok wonen Ja
Één of 2 keer per week even 'socializen' met je kleuter vind ik alleen maar goed, zo komt het beestje in mensenhanden en ziet het al veel. In mijn post doelde ik inderdaad meer op iedere dag poetsen en tutten, zoals je bij een volwassen paard zou doen, daar ben ik geen voorstander van

Overigens heeft Siggy wel gelijk, jammer genoeg staan veel veulens 's winters in de opfok alsnog binnen en krijgen ze de kans niet om buiten rond te lopen Scheve mond
Helaas voldoen heel veel opfokbedrijven niet aan de 'norm' (die er ook niet is, maar die voor mij toch wel inhoud dat ze óók 's winters buiten kunnen staan, ongeacht het weer).

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:12

Tja, wat dat betreft heb ik wel geluk. Andros staat wel in de opfok, hij staat in de zomer alleen maar op de wei, in de winter staat hij ook 24/7 op de wei met een inloopstal. Een inloopstal die groot genoeg is voor 10 paarden (terwijl er 5 staan), waar onbeperkt hooi/kuil aanwezig is. In de winter krijgen ze ook brok bijgevoerd, de stal wordt een aantal keren per week uitgemest. En ik woon er op 10 autominuten vanaf. Wel regel ik de rest allemaal zelf, ik geef zelf de wormspuiten, de inentingen zorg ik zelf voor en de hoefsmid ook. Wat dat betreft is het ook geen proffesionele opfok hoor Knipoog
En ik kom er dus 2 a 3 keer per week. Als ik aankom dan rent hij in volle galop naar me toe. Altijd even een halstertje om, wat knuffen, hoefjes controleren, stukje meelopen. In de zomer poets ik hem dan ook maar nu in de winter absoluut niet, vanwege de vetlaag. Hij vind het erg leuk als je langskomt, dus ik ben ook erg blij met deze mogelijkheid. Ze staan met 4 jaarlingen en een 19-jarige die de boel hoort op te voeden.
Uit de groep halen doe ik nooit, hij kan beter verkeersmak worden als hij later naast zijn moeder mee mag naar buiten, die laat hem wel zien dat bepaalde objecten niet eng zijn.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:35

ons veulen (6 maanden) staat aan huis, komt iedere dag buiten in een paddock en staat 's nachts in een ruime stal samen met een maatje. Over een tijdje zijn de uitlopen klaar en kan hij dag en nacht naar buiten alstie dat wil.
Ik geef hem 3x een halve schep brok, is dat veelste veel denken jullie? Zijn ribben kan je vrij goed zien (glanst wel, geen wormen of last van zijn tanden, gewoon een blij veulen) Maar ik ben bang dat ik hem overvoer...of dat hij te weinig voedingsstoffen krijgt

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 00:11

powiepower schreef:
ons veulen (6 maanden) staat aan huis, komt iedere dag buiten in een paddock en staat 's nachts in een ruime stal samen met een maatje. Over een tijdje zijn de uitlopen klaar en kan hij dag en nacht naar buiten alstie dat wil.
Ik geef hem 3x een halve schep brok, is dat veelste veel denken jullie? Zijn ribben kan je vrij goed zien (glanst wel, geen wormen of last van zijn tanden, gewoon een blij veulen) Maar ik ben bang dat ik hem overvoer...of dat hij te weinig voedingsstoffen krijgt

Emil's ribben zag je ook. Hoelang is jou veulen afgespeend?
Emil was na het afspenen een tijdje wat mager maar zag er verder goed uit.
Nu is het een dikkertje :

Afbeelding

Emil kreeg ook zoveel eten nu krijgt hij kuilgras en een kilo veulenbrok.
En in het grote land is nog gras.
Dus ik denk dat het wel goed is zo

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:17

hij is pas met 5 maanden afgespeend, dat hebben we op het gemak gedaan Lachen bij 4 maanden begonnen. Geven jullie ook nog wat anders als brok, zoals zemelen,pulp of slobber?

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 23:42

powiepower schreef:
hij is pas met 5 maanden afgespeend, dat hebben we op het gemak gedaan Lachen bij 4 maanden begonnen. Geven jullie ook nog wat anders als brok, zoals zemelen,pulp of slobber?

Hij krijgt 1,5 kilo veulenbrok en heeft onbeperkt kuilgras in zn stalletje Pling

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:47

ik heb nu dit topic helemaal door gelezen..
ik heb sinds vandaag een merrie veulen van 6 maanden oud.
en ik heb haar op stal staan waar een stuk of 15 paarden staan. ook nog een ander veulen. en er is ruimte zat om haar elke dag lekker te laten ravotten met dat andere veulen.
ik ga haar ook zeker niet in de opfok doen. want ik vind het leuk om dingen met mijn paardje te kunnen doen.
en niet hele dagen tutten en frutten maar ook gewoon stuk wandelen ofzo of haar lekker in de bak los laten lopen met andere paarden.
ik vind het wel belangrijk dat ze met soort genootjes opgroeit. met andere paarden enzo dus. en dat doet ze nu.
zodra het weer wat warmer word gaat ze lekker naar buiten. en als het lekker weer is zet ik haar ook gewoon buiten in de bak met dat andere veulen.

ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar de hele dag op stal te laten staan. wil wel graag dat ze lekker veulen kan zijn. en zet haar zovaak mogelijk met andere paarden buiten.

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:30

shyla schreef:
ik heb nu dit topic helemaal door gelezen..
ik heb sinds vandaag een merrie veulen van 6 maanden oud.
en ik heb haar op stal staan waar een stuk of 15 paarden staan. ook nog een ander veulen. en er is ruimte zat om haar elke dag lekker te laten ravotten met dat andere veulen.
ik ga haar ook zeker niet in de opfok doen. want ik vind het leuk om dingen met mijn paardje te kunnen doen.
en niet hele dagen tutten en frutten maar ook gewoon stuk wandelen ofzo of haar lekker in de bak los laten lopen met andere paarden.
ik vind het wel belangrijk dat ze met soort genootjes opgroeit. met andere paarden enzo dus. en dat doet ze nu.
zodra het weer wat warmer word gaat ze lekker naar buiten. en als het lekker weer is zet ik haar ook gewoon buiten in de bak met dat andere veulen.

ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar de hele dag op stal te laten staan. wil wel graag dat ze lekker veulen kan zijn. en zet haar zovaak mogelijk met andere paarden buiten.

ja inderdaad, opfok is voor mij absoluut niet de oplossing.
gefeliciteerd met je paardje! Haha!