Wat voeren jullie veulens t/m twenters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pintara

Re: Wat voeren jullie veulens t/m twenters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:26

Ik voer mijn paarden allemaal, dus ook de veulens voldoende hooi (= genoeg om 16 uur per dag mee zoet te zijn !!!!) en een mix van basisbrok of veulenbrok, (vanaf 3 maand juniorix) en strucomix
geef veulens gerust podo supply bij maar als je het doet , doe het dan altijd !
ik weeg die dingen niet maar heb zo'n standaardschep van ong 1 liter
veulen tot 1 jaar 1pot per dag, daarna opbouwen tot 2 potten ( drachtige merries 3 potten) in de verhouding 1 basisbrok, 1 strucomix 1 speciaal ( veulen, of junior later perfomix voor merries probreed)
vergeet niet dat beweging zeker zo belangrijk is als de voeding !!

als je even kijkt op de site van Cavalor vindt je volgende info:
Juniorix is een speciaal samengestelde mix voor jonge paarden vanaf circa 1 jaar. In deze periode, waarin het veulen tot volle ontwikkeling komt, hebben de speelse jaarlingen behoefte aan specifieke bouwstoffen, gericht op de groei van beenderen, gewrichten, spijsverteringsstelsel en andere organen. Daarom bevat Juniorix extra mineralen om een goede botontwikkeling te bevorderen. Het is zodanig samengesteld dat overdreven snelle groei wordt voorkomen: gelijkmatige groei is immmers van groot belang om sterke en gezonde paarden te fokken.

Gebruiksaanwijzing

Juniorix steeds naast voldoende (minimum 5 kg) ruwvoer (hooi etc.) verstrekken.
Dagelijkse hoeveelheid per dier:
12 maanden - 1,0 kg per 100 kg levend gewicht
18 maanden - 0,7 kg per 100 kg levend gewicht
24 maanden - 0,65 kg per 100 kg levend gewicht
30 maanden - 0,55 kg per 100 kg levend gewicht
36 maanden - 0,50 kg per 100 kg levend gewicht.

Voorbeelden van voederschema's

meer info bij voederproducent

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:42

Mijn enter (in maart twenter) krijgt per dag 1 kilo havens veulenbrok, 2 winterwortels, smorgens en savonds een dikke portie hooi en kuilgras (gemengd) en heeft een liksteen in haar voerbak liggen.
Ze komt overdag buiten en staat snachts op stal. Ze doet het hier erg goed op en is zeker niet te dik.
Een super gezonde enter dus!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:25

Mijn jaarling (in mei 2) voer ik momenteel 1,5 - 2 kg PAVO veulenbrok met PODO enzo, zo'n 12 - 15 kg kuil (delen met shet) en verder eten ze samen zo'n 20 kg wortels in de week op. Meestal lopen ze lekker buiten, dag en nacht, maar heb ze net vandaag binnen gezet ivm sneeuw, kou en oud en nieuw... Dat word dus wandelen deze week .
Morgen krijgt ze haar enting dus zal eens aan de veearts vragen hoe ze eruit ziet voor haar leeftijd. Ze meet nu zo'n 1.60 dus is al redelijk aan de maat.

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:47

Ik voer heel erg op het oog. Normaal gesproken staan ze overdag de hele dag in de wei, waar nog eer dan voldoende gras op staat. S'avonds krijgen ze dan een grote bult (droog) kuil. Daarnaast voer ik mijn veulen momenteel 3 kg (verdeelt over 2x) biks/ muesli/ granen per dag. Ik kan aan mijn veulen zien dat hij dat nodig heeft, anders kan ik echt zn ribben constant zien! Het is een zoon van zn moeder, die ook heel snel mager wordt. Maar zelfs zijn moeder staat nu maar op 2 kg biks. Het fjordenveulen dat we hebben voer ik ongeveer 1/2 kg per dag, gewoon om alles bij te vullen.

Ik voer dus echt op het oog! Heb er zelfs al aan gedacht om ze weer wat mais te gaan voeren, zodat hij in ieder geval voldoende voorraad heeft. Tekort mag ie in ieder geval niet komen, en dik krijg ik hem niet. (en dit wil ik natuurlijk ook niet)

jikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:16

merrie-veulen brok

ik heb een haflinger die is bijna 2 maar was een half jaartje geleden veel te klein 1.30 omdat wij hem het verkeerde eten gaven toen is hij naar een manege gegaan en daar hebben ze hem dat gevoerd en hij is 1.40

werkt goed dat spul

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:49

ik geef mn jaarling elke dag volop voordroog,hooi,en voederbieten.

Sinds een week krijgt hij nu ook zo een drie kilo Cavalor Juniorix per dag.

Sindsdien is hij nogal klierig,en bijt hij opeens de shetlanders
Zou het kunnen dat die Juniorix gewoon teveel energie bevat voor hem,waardoor hij met zichzelf geen weg weet?

Hij staat zo een 8 uur per dag buiten,en schiet anders nochtans goed op met de ponys..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:05

Mijn twenter is behoorlijk aan het groeien en krijgt nu per dag 1 1/2 tot 2 kilo enterbrok, een paar handjes muesli (dat vind ze wel erg lekker) winterwortels en onbeperkt kuil want ze vreet nog steeds als een slootgraver.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:00

staat allemaal nieuwe info over dracht en opfok en de voeding die daar bijhoort op www.pavo.net

heb het net allemaal gelezen en was best leuke info

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:29

Ik weet van pavo dat ze adviezeren tot 2,5 de veulenbrok te voeren, maar bij havens is het tot 1,5!
Volgens mij op de stal waar ik nu staat als mijn paardje na het weideseizoen dit jaar weer binnenkomt dan 1,5 jaar oud Pavo basic+ krijgt, wat doen jullie veulenbrok voeren tot de aangegeven leeftijd of stappen jullie over op andere brok en welke brok nemen jullie dan?
Het hangt er bij mij een beetje vanaf of die dan weer samen in 1 stal komt is dat niet zo dan blijft hij veulenbrok krijgen maar als ze samen komen te staan word het lastig dan word het denk pavo basic+ brok omdat de staleigenaar er anders als scheidsrechter bij moet gaan staan!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:34

Mijn merrie krijgt iedere dag een kilo Pavo veulenbrok, voldoende kuil en voederwortels. Ze doet het er erg goed op en wordt steeds mooier

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:35

pretty schreef:
ik geef mn jaarling elke dag volop voordroog,hooi,en voederbieten.

Sinds een week krijgt hij nu ook zo een drie kilo Cavalor Juniorix per dag.

Sindsdien is hij nogal klierig,en bijt hij opeens de shetlanders
Zou het kunnen dat die Juniorix gewoon teveel energie bevat voor hem,waardoor hij met zichzelf geen weg weet?

Hij staat zo een 8 uur per dag buiten,en schiet anders nochtans goed op met de ponys..

Ik vind het wel heel veel brok, weet niet hoe groot die is maar van geen brok naar 3kilo dan krijgt hij wel een stoot energie binnen in 1 keer en dat die dan klierig word is niet vreemd hij moet ergens heen met de energie!
Mijn jaarling (1.44 hoog nu) krijgt 1,5 kilo pavo biks per dag hij doet het er goed op en 3x per dag hooi!
Als ik jou was zou ik de brok minderen en het dan aankijken hoe het gaat met hem!

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:42

Joyja schreef:
Ik weet van pavo dat ze adviezeren tot 2,5 de veulenbrok te voeren, maar bij havens is het tot 1,5!

Die van mij krijgt enterbrok van Horsefood dat kan je geven tot ze een jaar of 2,5 of 3 zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:26

Mijn jaarling (van mei 2005) krijgt per dag:

3/4 schep granenmix met vitaminebrokje in de ochtend
hele dag weidegang
3/4 schep granenmix met vitaminebrokje in de midag
ca. 5 winterpenen
1 schep zemelen met J.Jonas-vitaminepreparaat in de avond en daarbij voldoende voordroog.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:32

mijn shetjes krijgen samen iedere dag 1 schep en dan hooi kunnen ze eten wat ze willen, e ze staan op een wei dus gras eten ze ook (zit nu niet veel in weet ik) mijn haflinger veulen kreeg eerst ongeveer een 1,5 schep brokken. Ik voer ze pavo 2 de veulen brok. Mijn haflinger zit nu in de opfok ( enter) en die krijgt nu de basis brok.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:00

Animo mijn verzorghengsten veulen van bijna 7 maandjes oud krijgt per dag zowieso onbeperkt hooi, en 1 kilo biks en 1 kilo museli per keer, en ze krijgen dit 2 x per dag. Dus 2 kilo biks en 2 kilo museli per dag. Verder hebben ze een grote liksteen in de voerbak en 1 in de stal hangen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:01

4 kilo krachtvoer??

Wat heb ik dan een zielige 2 jarige
Die krijgt bijna niks en is al te vet

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:02

Hahaha Achh arm paardje
Hij is zowieso al heel erg iel gebouwd, hij is ook nog eens toen hij 4 maandjes oud was echt heel erg verkouden geworden, daardoor werd hij maar niet dikker. Voor foto's kan je onderin mijn profiel kijken, hij was daar echt heel iel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:37

Ik heb nu 2 veulens van vorig jaar (Welsh A). Het merrietje weegt 130 kg en krijgt 1 kilo veulen brok van Havens en het hengstje van 150 kg krijgt 1,5 kg. Daarnaast hebben ze onbeperkt hooi en kuil en krijgen ze nog wat kuilmais bij.
Zal er wel even bij zeggen dat mijn veulens over 2 maanden naar de keuring moeten en ze dus in goede conditie moeten zijn. Zouden ze daar niet heen gaan, dan had ik ze iets minder gegeven.
Ze groeien prima, geleidelijk (weeg ze nl. regelmatig).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:56

imker schreef:
Mijn jaarling (van mei 2005) krijgt per dag:

3/4 schep granenmix met vitaminebrokje in de ochtend
hele dag weidegang
3/4 schep granenmix met vitaminebrokje in de midag
ca. 5 winterpenen
1 schep zemelen met J.Jonas-vitaminepreparaat in de avond en daarbij voldoende voordroog.

Mag ik je vragen waarom je er vitamine suplementen in doet? In het brok zitten ook al vitaminen. Paarden nemen alleen de vitaminen op die ze nodig hebben en de overige (het teveel aan vitaminen) scheiden ze weer uit... Ik denk dat het zonde van je geld is... Als ze het echt nodig hebben merk je het vanzelf Of heeft je paard eerder aangegeven meer vitaminen nodig te hebben?

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:56

Hey wat leuk dat dit topic nog steeds recent is. Ik heb het ooit geopend en intussen in er sinds vandaag iets veranderd.
Ik heb mijn bijna 2 jarig (17 april) vandaag verhuisd naar een stal waar ik zelf moet voeren.
Ik heb het hele topic maar opnieuw gelezen .
Ze is sinds oktober hooguit 2 cm gegroeid! Ik ga mn best doen maar vind t best lastig.

Mijn belangrijkste vraag is, zit e rin mueslimelange van Pavo wel nuttige vitmines? ik heb eens gehoord dat het meer alleen maar lekker is?

Mijn plan totdat ze de wei ingaat is;

Sochtends om 8.00 1/2 kilo Pavo veulenbrok + podo vitaminekorrels en daarna lekker voor de beweging de wei in (waar nog geen voedzaam gras staat)
Rond 18.00 de weide uit en dan 1 kilo veulenbrok en 1/2 kilo muesli + hooi
Rond 22.00 flinke portie kuil

Wat vinden jullie van dit voerschema?

Ik zou liever sochtends ook kuil geven en dan tussen de middag t land op maar dat gaat helaas niet.

Ik heb gelezen dat het heel belangrijk is om tegelijk bij krachtvoer voldoen ruwvoer te voeren. Dat is sochtend nu niet het geval.
Maar verder denk ik dat dit wle het proberen waard is?

Straks als ze het land opgaat, ben ik van plan alleen podo bij te voeren en misshcien van die aanvullende koeken speciaal voor aanvulling bij weidegang.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:58

hmmm, recent zie laatste post 18/02 staan