Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:32

Ik heb Lio vorig jaar een wormenkuur met ivermectine, geschikt voor drachtige merries en veulens, gegeven. Equimectin heb ik daarvoor gebruikt. Dat is wat ook kreeg van de VA.

Veulens ontwormen kan geloof ik vanaf dag 10 na de geboorte.

Een van de eerste tips voor na de geboorte....
Als je straks schrikt als je veulen diarree heeft, niet doen! Dat gaat meestal samen met de eerste hengstigheid van je merrie na de geboorte... dat is heel normaal en met een paar dagen weer over!
Let er wel op dat je het kleine bipsje dan goed schoon houdt. De diarree kan vastkoeken aan de babyhaartjes en lijden tot schrale (open) plekken. Even afwassen met warm water gaat vaak erg makkelijk, eventueel beetje ontsmetten als je dat prettig vindt.
Ik heb er bij Avenue levertraanzalf opgesmeerd na het schoonmaken. Lekker verzachtend en soepelmakend en huidherstellend. Uierzalf kan ook hoor.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:53

Ik heb met Fayette gewoon gereden toen ze net terug kwam van de hengst. Ze had daar al lang genoeg vakantie gehad (bijna 2 weken ).
Ik heb alleen geen stressvolle dingen gedaan zoals met haar op pad gaan om ergens te rijden. Gewoon in het weiland de conditie weer opbouwen.

Ontwormen blijf ik gewoon doen volgens het normale schema en met ontwormmiddel geschikt voor drachtige merries.

Inentingen moet ik nog even navragen bij mijn DA *noteert dit op haar vraag-het-de-DA-lijstje *
Rhino zal hij waarschijnlijk overbodig vinden aangezien Fayette en Hercules nauwelijks in contact komen met andere paarden. Alleen tetanus/influenza moeten we anders gaan plannen. Eigenlijk hoeven ze pas weer in januari/februari voor de jaarlijkse inenting maar dat is net te vroeg voor die 4-6 weken voor de geboorte.... denk dat we de jaarlijkse inenting maar wat gaan vervroegen naar november ofzo en dan met die extra inenting Hercules maar ook weer meenemen zodat ik in 2007 gewoon weer in het voorjaar kan laten inenten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:59

Kleintje schreef:
MarijeR, ik jat even wat plaatjes van jouw website voor mijn weblog als je het niet erg vind. Wil je dat ik de bron erbij plaats???

De meeste plaatjes heb ik ook maar gejat hoor
Wat is het adres van de weblog? Dan zet ik die wel bij de links op mijn weblog

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:00

veulentje.web-log.nl

Dank je wel!
Heb jou al tussen de links staan!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:15

Ook al is Angeliene nu net 2 weken oud en Eliene nog niet drachtig... het is de bedoeling dat ze dat wel wordt dus ik schrijf ook maar even mijn ervaringen tot nu toe.

Ontwormen doe ik gewoon elke 2 maanden met ivermectine (ook voor de kleine) en ik ga nu in het voor- en najaar Equimax aan Eliene (nee, niet aan Angeliene!) geven omdat lintwormen toch wel een probleem kunnen zijn bij paarden. (Heb er dit voorjaar een lezing over gevolgd.) Eliene en Angeliene zijn 1 week na de geboorte van de kleine ontwormd (vorige week dus) en vanaf dan weer gewoon elke 2 maanden. Verder krijgt Eliene altijd elk halfjaar een enting tegen influenza/tetanus en rhino en die krijgt ze dit najaar weer en als ze drachtig is wordt ze ge-ent tegen rhino op 5, 7 en 9 maanden. Ook al doet niet iedereen op stal dat, alle beetjes kunnen net wat helpen als er rhino in de buurt komt. Infl./tet. heeft Eliene 1 maand voor de uitgerekende datum gekregen en nu dus weer richting eind van het jaar, dan is het weer een 1/2 jaar verder. Angeliene heeft geen veulenprik gekregen.

Ik ga ook niet met haar weg voor wedstrijden enzo en als er bij ons op stal wedstrijden zijn (altijd erg druk) dan rijd ik liever niet tussen de losrijders... ik duik dan lekker onze buitenbak in, daar is het rustiger. Eliene is meestal de rust zelve dus die raakt niet zo gauw in de stress. Ik heb tot in de 7e maand met haar gesprongen (een halfuurtje lekker lage hindernisjes tot max 80 cm, geen oxers want ze wilde niet meer rekken en we maakten zo ongeveer overal een galopsprong meer want dat beviel haar beter en ze sprong dan alles!) en tot in de 9e maand lekker dressuurwerk, zelfs tot een paar weken eer we stopten nog wissels gesprongen en travers gelopen, geen enkel probleem. Ze werkte nog graag, alleen deed ze de ene dag liever draven en de andere liever galopperen, dat merkte ik aan haar en daar paste ik bij aan. Ik werkte steeds wat korter met haar (op het laatst incl. losstappen en uitstappen zo'n 35-40 minuten) en de hele dracht zo'n 3 tot 4 dagen per week. Verder 1x longeren (aan het halster, dus meer rondslingeren en spelen ), lekker naar buiten (wandelen of draven naast de fiets) en dus nog een hele tijd 1x/week springen op zwangerschapsniveau. En af en toe lekker stappen aan de hand of zonder zadel in de bak.

En Eliene gaat volgend jaar (als het allemaal lukt dus...) weer naar m'n veearts om te bevallen, dat is dit keer ook helemaal naar wens gegaan. Toen alles goed ging zijn de dames op woensdagavond naar stal teruggekomen.

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:39

Vorige keer ben ik met ongeveer 7/8 maanden al rustiger aan gaan doen met Vreya, want ze had al een hele dikke buik en schommelde al wat. Ik heb het langzaam afgebouwd en met 8,5/9 maanden helemaal gestopt met rijden Wel ging ik nog wel eens met haar wandelen of even zonder zadel rijden

Ook wormenkuren gaan bij ons gewoon door, net als hoefsmid e.d.

Ik vind trouwens al die hengsten geweldig!! Echt gaaf om te zien! Dat worden weer super gave veulens volgend jaar

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:57

HELP! Ik wil ook weer bij DBT 2006 horen! Was veel te leuk afgelopen jaar!

PS. komt er nog een meeting DBT 2005?

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:58

Tinne, je mag erbij horen hoor! Met of zonder dikke buik ennuh.. een meeting lijkt mij ook wel wat!!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:00

Sanne waarom zoek je niet een Niet ggk hengst voor ivanka?
Die zijn vrij goedkoop!!!
Ik zou het zelf niet doen hoor, maar als je zo graag een veulen wilt en dus ook beter voor de hoefbevangenheid is waarom niet?
Je kunt het veulen altijd nog verkopen na de tijd na een goed plekje?

Ik probeer ook maar iets te zeggen ?
Laatst bijgewerkt door parouscha op 26-07-05 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

justineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:01

Twinkle is 22 juni 2006 uitgerekend fotos komen later

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:08

parouscha, daar begin ik niet aan. Vorig jaar had Ivanka ook al veel pijn in haar voeten en dat was ook de reden dat ze moeilijk drachtig te krijgen was volgens de DA die me toen begeleidt heeft, ze was toen niet bezig met zwanger worden, maar met beter worden en pijnvermindering.
Bovendien vind ik het nu ook al veel te laat om te gaan insemeneren, Ivanka is net hersteld van haar baarmoederontsteking, daar ga ik nu echt geen veulentje in stoppen .

Verder vraag ik me ook af in hoeverre het beter is voor haar bevangenheid. Dan heeft ze én een veulen aan de voet die ze moet voeden, én een veulen die in haar buik groeit én die bevangenheid erbij.
Nee, voor mij is het nu even klaar met fokken.
Ik ben later weer aan de beurt, als ik klaar ben met studeren, dan verwen ik mezelf weer met een veulentje .

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:11

Heb je wel gelijk in, ze is net hersteld en dan is dat niet verstandig.
Dat moet eerst maar eens goed helen.
Was summerfee niet schoon en ook nog ziek van de dracht had ik het ook niet gedaan hoor.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:19

OOOH ik wil ook graag meedoen met het DBT Ik kan niet wachten tot 1 mei 2006

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:39

daar ben ik ook weer, met een buikfoto van cheyenne op 97 dagen

Afbeelding

ik heb cheyenne afgelopen jaar tot drie weken voor de bevalling nog gewoon normaal gereden, ik wist nl niet dat ze drachtig was , ook nu ben ik vast van plan zo lang mogelijk door te gaan met rijden omdat madam anders moddervet word , zolang zij aangeeft het te kunnen ga ik gewoon door, dat heeft haar deze keer geen kwaad gedaan, door haar goede conditie was het veulen er binnen een half uurtje en cheyenne had nergens last van.....maar voor hetzelfde geld word ze dit keer wel dik en log en dan houd ik gewoon eerder op met trainen.....daarom ook veel foto's nu, ik ben benieuwd of ze echt niet veranderd net als de vorige keer
tjemig wat een verhaal.....sorry hoor

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:43

waarom krijg ik die foto's toch niet kleiner???hier zijn ze wel gewoon....grrrr

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:08

Ik krijg volgend jaar net als nu begin mei een veulen als alles goed gaat. Alleen dit keer uit mijn andere merrie . Angel heeft in november haar veulen verworpen(ik heb haar toen in september drachtig en met een veulen aan de voet gekocht).
Ze is daar goed van hersteld en ik wil graag iig nog 1 veulen van haar. Na bijna 2 maanden bij de hengst gestaan te hebben is ze in de 2e cyclus drachtig geworden.

Leuk wetenswaardigheidje, ze ging op de dag dat mijn 1e veulen geboren is naar de hengst toe(ze was toen echt pishengstig). Maar omdat ze niet meteen drachtig geworden is komt het veulen ongeveer op de zelfde tijd als dit veulen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:21

gefeliciteerd dennis.....

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:15

@ iedereen bedankt voor de info! Dit is echt een leerzaam topic.

@ MaryeR Bedankt om de uitgebreide informatie, als het er zo staat klinkt het zo logisch. Om die zin : Ze is drachtig en niet ziek die hou ik erin Elke keer als ik weer te overbezorgd ben haha

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:51

Ik ga dit topic dit jaar ook maar volgen
Hier twee drachtige merries die beide volgend jaar mei een veulen verwachten...
En een merrie staat hier nog op knappen...alleen ik hou me hart vast of dat dit keer goed mag gaan

Ik zou binnekort wel even foto;s plaatsen van de dikke buiken merries... en van de hengstjes evt.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:52

Zijn jullie drachtige merries ook niet vooruit te branden ??
Ik was al gewaarschuwd op de stoeterij dat juist vaak de pittige paardjes ineens totaal veranderen als ze drachtig zijn.

Tijdens het rijden is Guinness normaal behoorlijk pittig, ik heb soms echt moeite om haar terug te krijgen, zeker is de galop is ze loeisnel.
Maar vorige week en gisteren met rijden, was ze echt nauwelijks vooruit te krijgen. Stappen en draven gewoon aan het losse teugeltje (ook op weg naar huis), en ik moet echt moeite doen om haar in galop te krijgen. Ze is echt super relaxed !!

Meer mensen met een slome merrie ?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:02

Sloom? Mmmm, nee niet echt, wel relaxter en sneller ontspannen maar sloom is Fayette niet. Ook nooit geweest overigens (zo te horen lijken Guinness en Fayette wat dat betreft wel op elkaar ).

Wat me gisteren trouwens wel opviel is dat Fayette nu dikker wordt ter hoogte van haar flanken. Dat heeft ze 'normaal' ook niet maar nu liep gisteren haar heupbot zo gelijk over in haar buik terwijl daar dus eigenlijk een 'deuk' zit.
Dit wordt het eerste veulen voor Fayette misschien dat het daardoor zo lijkt? Volgens het plaatje van Marije ligt het veulen met 2-2.5 maand wel ter hoogte van de flanken maar waarschijnlijk is dit gewoon weer wishfull thinking van mij

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:14

Nee, sloom is ze niet. Wel minder drakerig.
Wat ze weer wel heeft is dat ze gewoon erg snel afgeleid is. Constant naar alles wat beweegt en geluid maakt willen kijken. Tot het irritante toe.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:26

Maroesja is de eerste maanden van haar zwangerschap altijd ook erg sloom.Daarna gaat het over.
Zou het net zo als bij vrouwen ook door hormonen kunnen komen??

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:30

Kleintje schreef:
Nee, sloom is ze niet. Wel minder drakerig.
Wat ze weer wel heeft is dat ze gewoon erg snel afgeleid is. Constant naar alles wat beweegt en geluid maakt willen kijken. Tot het irritante toe.

Dat afgeleid zijn heeft Fayette altijd al gehad

@ maroes: ik denk dat dat zeker door de hormonen komt

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:32

Ik weet bijna wel zeker dat het door de hormonen komt.
Want er is mij al zo vaak gezegd bij een drakerige merrie... mee gaan fokken, dan leren ze het af.
Ze worden 'gemoedelijker'.
Het hoeft allemaal niet meer zo met die hormonen die er vrij komen...