Arme Ivanka...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Re: Arme Ivanka...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:42

Dank je wel elady, ben al bezig om heel de kraamstal uit te spitten. Bij pagina 80 begonnen en zit nu op pagina 76
Lees alleen de 'boeiende' topics en niet alle topics waar een veulen wordt voorgesteld.... maar zie hier... misschien moet ik dat dus toch ook gaan doen!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:43

Mac schreef:
Kleintje schreef:
Want... hoefbevangen heeft veelal te maken met eiwitten. Spierbevangen is eerder dat de gifstoffen in het lichaam blijven.

Hoefbevangenheid heeft eigenlijk niets met eiwitten te maken. Dat werd altijd wel gedacht, maar het is nu bewezen dat het te maken heeft met fructaan. Pas gemaaid gras bijvoorbeeld bevat veel fructaan, vandaar dat paarden daar ook hoefbevangen van raken. Maar paarden kunnen ook hoefbevangen raken door het eten van -voor een paard- giftige stoffen. Een nageboorte die blijft zitten zorgt ook voor een vergiftiging en komt ook tot uiting in de zwakste schakel in het paardenlichaam: de voeten.

Famosa krijgt geen gras en toch is ze 3 x bevangen geweest. Ik denk toch dat het ook met voer te maken heeft en de koolhydraten in het voer. Ze vergiftig zeg maar haar zelf. Ik heb op maneges gewerkt waar de paarden geen gras zien en toch bevangen zijn geweest.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:47

PhiaBink schreef:
Famosa krijgt geen gras en toch is ze 3 x bevangen geweest. Ik denk toch dat het ook met voer te maken heeft en de koolhydraten in het voer. Ze vergiftig zeg maar haar zelf. Ik heb op maneges gewerkt waar de paarden geen gras zien en toch bevangen zijn geweest.

Dat klopt. Paarden kunnen ook bevangen raken door iets wat in het voer zit. In brok, maar ook in kuil/hooi kunnen dingen zitten waar sommige paarden verkeerd op reageren. Maar ook verkeerd bekappen/beslaan kan tot hoefbevangenheid leiden en ook een gebrek aan beweging.
Om moedeloos van te worden, dus eigenlijk ... Lee is ook zo'n paard dat om niks pijn in haar voeten kan krijgen. Vandaar mijn voetenfetisj

Koolhydraten en fructaan liggen overigens heel dicht bij elkaar. Moet je maar eens op verpakkingen kijken met producten voor menselijke consumptie. Voorbeeld: Koolhydraten 12g waarvan suikers 10g. Voor de goede orde: fructaan is dus een suiker.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:53

Mac schreef:
Dat klopt. Paarden kunnen ook bevangen raken door iets wat in het voer zit. In brok, maar ook in kuil/hooi kunnen dingen zitten waar sommige paarden verkeerd op reageren. Maar ook verkeerd bekappen/beslaan kan tot hoefbevangenheid leiden en ook een gebrek aan beweging.
Om moedeloos van te worden, dus eigenlijk ... Lee is ook zo'n paard dat om niks pijn in haar voeten kan krijgen. Vandaar mijn voetenfetisj

Daar heb ik ook last van . Nadenken wat je in de voerbak kiept, lezen op etiketten wat er in zit, als het goed gaat, niks meer veranderen. Pffff je wordt er knetter gek van.
Ik hoop 1 ding, dat Famosa straks in Belgie wel in het gras kan lopen. Nu mag ze alleen kijken naar de andere . Atje wil ik ook zo snel mogelijk afspenen, zodat hij wel lekker grasjes kan eten met zijn broertje en Famosa weer op hooi gaat leven met misschien dit jaar nog een uurtje weidegang???????????????????.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 08:55

Ivanka is ook een paard dat niks aan haar voeten kan hebben, met ijzers heb ik er nooit problemen mee gehad, maar sinds die eraf zijn, heeft ze eerst een maand ontzettend gevoelig (en met pijn) gelopen. In de wei overigens niet, dus heeft ze toen gewoon een maand rust op de wei gehad. En dat is eigenlijk altijd zo gebleven, op het harde moest ze altijd echt elke keer weer even wennen.

Ivanka is overigens zelf ook een stuk voorzichtiger geworden, ze rent Aidan niet meer zo achterna als eerst. Ze roept hem eerst en 7 van de 10 keer komt hij dan wel weer een rondje om mama heen rennen, zodat ze ook weer gerustgesteld is. Denk dat ze zelf ook wel heeft gemerkt dat galoperen niet goed is voor haar . Ze stapt nu gewoon rustig rond, met een rennend en springend veulen om haar heen .

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:00

Tinne, sorry dat we zo 'offtopic' gaan. Dit moet voor jou een verschrikkelijk zware tijd zijn.
Ik leef echt met je mee!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:03

Wel goed DAT ze beweegt; da's erg belangrijk! Dat ze gevoelig loopt nadat de ijzers eraf zijn gegaan is logisch. Haar voeten zijn het niet meer gewend alles te voelen wat er onder gebeurt en moeten waarschijnlijk wat holler gaan trekken en wat "eelt" opbouwen. Goed bijhouden met het onderhoud en zo veel mogelijk bewegen. Zodra het kan misschien voorzichtig longeren zoals Phia ook doet of rustig stappen onder het zadel. Alle beweging is goed!

Het blijft altijd afwegen, afwegen, afwegen ... Lee staat nu ook gewoon op de wei en dat gaat goed, dus er is hoop!

Arme Vankie ... ...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:08

Met beweging gaan de giftoffen sneller het lijf uit. Alle organen gaan met bewegen harder werken, dus de nieren ook. De plassen ze troep eruit. Brandnetelthee bevordert het plassen. Je kan er thee van zetten of droog over het voer heen gooien. Ze gaan er echt meer van plassen.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:09

Klopt geld ook voor Kamille!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 09:10

Dat zei de DA ook al, het is voor haar heel gunstig dat ze nog beweegt. Als ze nu echt al met 4 benen aan de grond had gestaan en niet vooruit te branden was, dan had hij nog minder hoop gehad zei hij.
Ondertussen staat ze alweer bijna een jaar zonder ijzers, dat ging opzich wel vrij redelijk nu. Maar nu door die bevangenheid zal dat ook weer wel deels terugkomen...
Ik wilde idd ook gaan longeren als het kan, nu gaat dat nog niet, maar zodra het kan.. gaat ze weer aan het werk. En ze is ook aardig wat te dik, dus dat zal ook allemaal niet meewerken. Moet zeggen dat ze al veel is bijgetrokken, maar de buik hangt echt nog helemaal naar onder .

Kleintje, dat geeft niet. Alles wat in dit topic gezegd wordt, daar heb ik zelf ook baat bij .

Ivanka krijgt nu ook even geen merriebrok meer, ten eerste omdat ze het zelf ook niet opeet. Ten tweede omdat het nu even beter is dat ze het niet krijgt.
Hooi eet ze wel supergoed, dus daar ben ik wel blij om! Ze plast, poept, eet hooi, drinkt goed en beweegt, dus wat dat betreft is het allemaal nog niet zo heel erg negatief.
Maar toch, toen ik vanochtend aan de DA vroeg hoe hij haar kansen inschatte, gaf hij me geen direct antwoord, hij zei alleen: "Ik vond het van het weekend stukken beter gaan..."
*auw*

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:12

Ivanka.. wees blij dat je DA zo eerlijk is. Hoefbevangenheid blijft moeilijk. Hij geeft in ieder geval geen valse hoop.
Ga vast met Vank wandelen, doe het allemaal een beetje spelenderwijs zodat haar conditie terugkomt.
En zo gaat het buikje er toch ook af, amper voer en wat meer beweging...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:17

Water en oud hooi, natte voeten en bewegen. Meer kan je nu niet doen. Ivanka moet nu zelf aan haar lijf werken. Als je wat ribben gaat zien, dan kan je denken om wat krachtvoer te geven. Famosa staat nu op 4 handjes muslie, oud hooi en water en een 3 1/2 maand zeer druk ondeugend veulen aan haar voet. Famosa staat niet in het land, maar in de bak.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:18

San...hoop echt dat het heel snel beter gaat met je meisje . Mag je wel biotine voeren? (voerde je toch toen ze de vorige keer zo last had van d'r hoeven)

Idd wat Kleintje zegt: Spelerswijs beetje conditietraining gaan doen met d'r, hoop dat het voor haar een beetje scheelt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:19

Jeetje Tinne... Ik had eigenlijk gehoopt veel positiever nieuws hier te lezen...
Hopelijk lukt het om haar met hulp van de DA (en hoefsmid?) er weer helemaal bovenop te krijgen

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 09:25

Ik had ook gehoopt veel positiever nieuws te vertellen Marije.. Hoefsmid is ook al op de hoogte gebracht, die belt me vandaag nog terug over het hoe en wat hij allemaal wilt doen. Hij gaat eerst nog overleggen met de DA, die werken iig wel goed samen .

elady, biotine heeft geen zin. Biotine werkt pas (of iig, zichtbaar) na een half jaar en dat half jaar heb ik nu gewoon niet. En Ivanka vond biotine maar een smerig goedje, dus no way dat ik dat er nu in krijg .

Phia, klopt. Ivanka moet nu zelf aan haar lijf werken.. Ribben zijn nog niet te zien, dus dan houden we het voorlopig maar even op wat ze nu te voeren krijgt.
Dankje wel nogmaals voor je hulp, heel erg fijn !!!!!!!

Buikje is er al wel voor een deel af, ze puilt niet meer uit naar de zijkant (ook een raar gezicht trouwens, was het ondertussen zo gewend! ) nu hangt het alleen nog maar te hangen naar onder . Maar er zit nog genoeg reserves in om voldoende melk te produceren.
En dat is ook wel te merken aan dat kleine prulletje .. Die groeit gelukkig als kool, daar hoef ik me geen zorgen over te maken!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:55

Ik ken een merrie die een maand geleden ook (ongemerkt) aan de nageboorte was blijven staan. Ze was heel erg hoefbevangen: ze kregen haar in eerste instantie niet eens overeind in de stal en ze verzette een paar dagen later nog geen stap in de wei, bleef stokstijf staan met de voetjes naar voren. Dit is ook helemaal goed gekomen (nou ja, met de merrie dan, het veulen hebben ze vorige week op 4 weken leeftijd in laten slapen vanwege gewrichtsontsteking....sommige mensen hebben echt alle pech van de wereld).

Wat ik er in ieder geval mee wil zeggen, Tinne, heb hoop dat het goed komt. Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat Ivanka er beter aan toe is dan de merrie die ik heb gezien.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:04

Goh Tinne, wat een ellende! Ik las het nu pas en schrok me wild. Heel erg veel sterkte voor jou en je meisje en ik hoop snel beter nieuws te lezen...

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:16

Betreft dat bewegen ben ik het niet helemaal mee eens (voor hoegbevangen paarden). Het klopt wel dat de afvalstoffen dat goed worden afgevoerd, maar het kan ook meer kwaad dan goed doen. Ik heb het voor de zekerheid nog eens opgezocht en kwam het volgende tegen:
De pijn die het paard ervaart, is een natuurlijk middel om het dier te behoeden voor overbelasting van de hoeven en extra schade aan de hoeflederhuid. Vrije beweging is in principe goed om de bloedsomloop te stimuleren. Aangepast beslag is een goede manier om de pijn te verminderen en het paard beweging te geven. Bij gebruik van pijnstillers, verdoving (of medicijnen met een pijnstillende werking) dient men echter zeer terughoudend te zijn met het toestaan van beweging. Ik zou dan eerder voor stalrust kiezen en dikke laag zaagsel en dan idd af en toe gaan wandelen. (voor longeren zou ik ook niet kiezen hoor Tinne, ze belast dan toch teveel een kant)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:51

Kimmb, het longeren wat ik hier in dit topic genoemd heb, dat was ik ook niet van plan om vandaag of deze week of volgende week te gaan doen. Dat staat ook pas op de planning als het met Ivanka beter gaat .

Wiepie, dat is wel fijn om te lezen... . Ivanka is er wat dat betreft idd stukken beter aan toe. Maar die merrie was zo hoefbevangen toen die nageboorte er nog in zat zegmaar? En toen hebben ze die nageboorte eraf gehaald en gespoeld en alles? Of hoe is dat bij haar gegaan?
Dat het veulen die gewrichtsontsteking kreeg, had niets te maken met de merrie? (wat een vragen, )

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:59

Zo, ik dacht: dat komt wel goed als de nageboorte eruit is en ze behandelt wordt. Maar dat valt nog vies tegen....
Arme Tinne, kun je nu nog wel genieten van je veulen nu je je zorgen maakt om Ivanka? Ik weet nog dat ik dit jaar heb gedacht: als er maar niets met Myrdal gebeurt....
Laten we hopen dat ze snel beter wordt, staat ze nu op een kaal stuk land of mag ze gewoon in haar verse wei blijven?

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:00

Tinne,

Overweeg anders eens om Ivanka nogmaals te dekken. Ik weet niet of dat al gezegd is, maar het schijnt dat hoevbevangen merries daar van opknappen. Vraag het eens na.............zit waarschijnlijk niet in de planning, maar misschien een optie?

Sterkte en succes...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:03

Mettetje, daar moet ook wel het geld voor zijn dan en dat heb ik nu gewoon niet. Dat is dus echt geen optie. Door de rekening van de DA die er nu bovenop komt, kan ik dat gewoon echt niet betalen. En dan komen we volgend jaar weer bij het probleem dat ik niet genoeg stalruimte heb en daar moet ik trouwens ook nog een rekening van betalen.
Nee, dekken is echt geen optie.

Myrdal, ik heb precies hetzelfde als jouw gedacht. Aan de ene kant geniet ik er wel van om die kleine zo te zien, aan de andere kant zit ik meer met mn gedachte bij Ivanka. Ik ben idd ook nog bang geweest dat er iets met Ivanka zou gebeuren en nu is het zover...
Bah, op zo'n moment weet je gelijk weer hoeveel je paard voor je betekent..

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:37

Ik heb er idd ook constant bij stilgestaan dat er altijd iets met Eliene kon gebeuren, dat heb ik me constant voor ogen gehouden, vanaf het eerste moment dat we besloten voor een veulen te gaan... Ik ben toch iemand die dat soort dingen altijd in z'n achterhoofd houdt onder het motto "Dan kan het altijd meevallen". Maar door een verhaal als dit word je pas echt goed op de feiten gedrukt, ik vind het echt heel rot voor je Tinne. Lukt het nog goed met de voetenbadjes en heeft ze daar zichtbaar baat bij? Dan heb je iig het gevoel dat je haar helpt, dat lijkt mijzelf een prettig idee.

Hoe stom dat nu ook mag klinken: probeer alsjeblieft ook een beetje van je kleine ventje te genieten, zo te lezen is hij iig kerngezond en vrolijk en ze groeien zo hard, voor je het weet is het geen schattig klein veulentje meer maar een flink paardje. Heel veel sterkte ermee voor jou en Ivanka!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:48

Mooie en ware woorden Eliene.
En Ivanka MOET gewoon weer beter worden, moeten we met zijn allen voor duimen....!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:07

Jeetje, ik had niet gedacht dat het nog zo erg zou zijn.. Ik schrik hier echt van. Echt vervelend, arme Ivanka Helemaal in behandeling en dan ook nog zo'n klein veulentje opvoeden en voeden.. Heel veel sterkte Tinne! Ik duim dat ze er weer helemaal bovenop komt!