Lees alleen de 'boeiende' topics en niet alle topics waar een veulen wordt voorgesteld.... maar zie hier... misschien moet ik dat dus toch ook gaan doen!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Mac schreef:Kleintje schreef:Want... hoefbevangen heeft veelal te maken met eiwitten. Spierbevangen is eerder dat de gifstoffen in het lichaam blijven.
Hoefbevangenheid heeft eigenlijk niets met eiwitten te maken. Dat werd altijd wel gedacht, maar het is nu bewezen dat het te maken heeft met fructaan. Pas gemaaid gras bijvoorbeeld bevat veel fructaan, vandaar dat paarden daar ook hoefbevangen van raken. Maar paarden kunnen ook hoefbevangen raken door het eten van -voor een paard- giftige stoffen. Een nageboorte die blijft zitten zorgt ook voor een vergiftiging en komt ook tot uiting in de zwakste schakel in het paardenlichaam: de voeten.
PhiaBink schreef:Famosa krijgt geen gras en toch is ze 3 x bevangen geweest. Ik denk toch dat het ook met voer te maken heeft en de koolhydraten in het voer. Ze vergiftig zeg maar haar zelf. Ik heb op maneges gewerkt waar de paarden geen gras zien en toch bevangen zijn geweest.

Mac schreef:Dat klopt. Paarden kunnen ook bevangen raken door iets wat in het voer zit. In brok, maar ook in kuil/hooi kunnen dingen zitten waar sommige paarden verkeerd op reageren. Maar ook verkeerd bekappen/beslaan kan tot hoefbevangenheid leiden en ook een gebrek aan beweging.
Om moedeloos van te worden, dus eigenlijk ... Lee is ook zo'n paard dat om niks pijn in haar voeten kan krijgen. Vandaar mijn voetenfetisj![]()
![]()
. Nadenken wat je in de voerbak kiept, lezen op etiketten wat er in zit, als het goed gaat, niks meer veranderen. Pffff je wordt er knetter gek van.
. Atje wil ik ook zo snel mogelijk afspenen, zodat hij wel lekker grasjes kan eten met zijn broertje en Famosa weer op hooi gaat leven met misschien dit jaar nog een uurtje weidegang???????????????????.
. Ze stapt nu gewoon rustig rond, met een rennend en springend veulen om haar heen
.
... 
.
.
Ze plast, poept, eet hooi, drinkt goed en beweegt, dus wat dat betreft is het allemaal nog niet zo heel erg negatief.
. Mag je wel biotine voeren? (voerde je toch toen ze de vorige keer zo last had van d'r hoeven)
.
.
!!!!!!!
) nu hangt het alleen nog maar te hangen naar onder
. Maar er zit nog genoeg reserves in om voldoende melk te produceren.
.. Die groeit gelukkig als kool, daar hoef ik me geen zorgen over te maken!
.
. Ivanka is er wat dat betreft idd stukken beter aan toe. Maar die merrie was zo hoefbevangen toen die nageboorte er nog in zat zegmaar? En toen hebben ze die nageboorte eraf gehaald en gespoeld en alles? Of hoe is dat bij haar gegaan?
)

Helemaal in behandeling en dan ook nog zo'n klein veulentje opvoeden en voeden.. Heel veel sterkte Tinne! Ik duim dat ze er weer helemaal bovenop komt!