HELP, wil degene met een drachtige tweejarige merrie.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: HELP, wil degene met een drachtige tweejarige merrie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:27

jee, wat een verhaal zeg. heel veel sterkte met de komende bevalling. ik hoop dat alles goed gaat met je merrie en het veulen.

De opfokstal had je inderdaad wel even kunnen waarschuwen. Bestaat er zoiets als morning-afterpil voor paarden, of abortus?? zijn er meer merries drachtig of is alleen die van jou de klos.

Wie is er aansprakelijk, de opfokstalhouder, of de hengsten-eigenaar?

iig heel veel sterkte ermee!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:51

Kimmes schreef:
Ik zat trouwens net te denken,over dat spoelen.
Anja wist natuurlijk niet of de hengst gedekt had en al helemaal niet welke merrie.Dan hadden alle merries gespoeld moeten worden.

Maar aan de andere kant is het ook struisvogel gedrag door niets te doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:12

Misschien een hele stomme vraag die in mij op komt maar is de eigenaar van de hengst nu ook gedeeltelijk eigenaar van het veulen?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 14:34

juval schreef:
Bestaat er zoiets als morning-afterpil voor paarden, of abortus?? zijn er meer merries drachtig of is alleen die van jou de klos.

Ze zou gespoeld kunnen worden als we er op tijd bij waren geweest, maar ze is nu al minimaal 10,5 maand drachtig vorige maand waren we al aan het speculeren, maar weten het pas ruim een week met zekerheid dat ze drachtig is...

En ja, zoals het er uit ziet is alleen mijn 'uber vruchtbare merrie' de klos. Misschien dat er meer gedekt zijn maar dat dat afgestoten is, want mijn DA vond het dus ook erg raar dat het gepakt heeft op zo'n vroege leeftijd...

gouda schreef:
Misschien een hele stomme vraag die in mij op komt maar is de eigenaar van de hengst nu ook gedeeltelijk eigenaar van het veulen?

Weet ik niet, maar lijkt mij eigenlijk niet... Alleen als daar afspraken over gemaakt zouden zijn.
Maar zeker weten doe ik het ook niet hoor...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:03

IvysToeter schreef:
Alleen de moeder heeft er wel degelijk gevolgen van ondervonden.
Want zij is nu maar 161cm en ze word dit jaar 5.
Terwijl ze toch een grote moeder en een grote vader heeft.

De merrie word dit jaar 5 en heeft inmiddels haar 3e veulen aan de voet lopen.

Ik kan me voorstellen dat de merrie, als ze dracht na dracht heeft gehad, meer energie in het veulen heeft gestopt dan in haar eigen groei. Doorgaans is het zo dat, als je vroeg een veulen fokt om de merrie kleiner te houden als ze te groot dreigen te worden, de merrie op latere leeftijd toch de genetisch vastgelegde maat gaat krijgen.
Overigens kan het ook best dat de merrie ook zonder veulen nooit groter was geworden dan de maat die ze nu heeft. Je moet niet alleen naar de ouders kijken, maar ook naar de generatie(s) daarvoor.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:31

Kimmes schreef:
Dan hadden alle merries gespoeld moeten worden.

Nou nee. Alle merries hadden gescand moeten worden. En vervolgens hadden ze de drachtige merries moeten spoelen.

Ik duim met je mee, Malibu. Het is niet niks, zo'n situatie!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 15:34

Cassidy schreef:
Doorgaans is het zo dat, als je vroeg een veulen fokt om de merrie kleiner te houden als ze te groot dreigen te worden, de merrie op latere leeftijd toch de genetisch vastgelegde maat gaat krijgen.
Overigens kan het ook best dat de merrie ook zonder veulen nooit groter was geworden dan de maat die ze nu heeft. Je moet niet alleen naar de ouders kijken, maar ook naar de generatie(s) daarvoor.

Dat hoop ik eigenlijk ook, heb besloten een half jaar langer te wachten met beleren en inrijden. Zou haar met 3 jaar (apr 2006) naar huis halen, dat wordt nu denk na de zomer. Zo'n beetje Sept/Okt 2006.
Zodat ze de tijd krijgt om aan te sterken en uit te groeien, dan hoop ik dat ze genoeg heeft om in iedergeval de overbouwdheid kwijt te raken.
Ze is nu al net zo groot als haar moeder, en als ze die hoogte blijft vind ik het ook niet zo erg (had wel groter gehoopt maar das niet belangrijk meer nu).

Aan haar bouw te zien was het eigenlijk wel goed te schatten dat ze ongeveer 1.45 zou moeten worden. En misschien dat ze dat ook nog wel wordt, het is afwachten. Zolang haar bouw maar correct is, dan maakt de hoogte mij niet meer uit...

Groeien ze trouwens nog tussen hun 3de en 4de jaar? Of is dat erg weinig?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:42

een vriendin beleerd zre altijd op 3 jarige leeftijd.
Dan zijn ze 3 maand onder het zadel en dan gaan ze tot het volgende jaar weer op het land.
Als ze dan 4 zijn pakt ze ze weer op.
Zijn ze lekker uitgegroeid.
ze is ook meerdere malen Z2 geweest dus ze mag ook niet meer B starten. en dan is het voor het paard ook wel fijn als er rustig aan gedaan word.
Zo heeft ze ooit een 5 jarige nog de hele zomer op het land gezete omdat hij te snel leerde.
Als ze gewoon door ging was hij al Z1 op 5 jarige leeftijd en dat mag je dan toch niet starten.
en voor het paard is het wel reuze fijn.
DIe werd zo tegen zichzelf in bescherming genomen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:52

Malibu schreef:
Groeien ze trouwens nog tussen hun 3de en 4de jaar? Of is dat erg weinig?

Ze groeien dan sowieso nog, maar het ligt een beetje aan de genetische aanleg hoeveel. Ik ben ook erg benieuwd hoe mijn merrie uit gaat groeien. Ik hoop stiekem op een groeispurt als het veulen eraf gaat. Tegen die tijd is ze bijna 3 1/2 jaar. Ik wil dan ook rustig beginnen met haar beleren.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:58

tjemig veel sterkte hiermee! Ik hoop dat alles goed gaat met de bevalling en als het veulen er is, dat het gezond en wel is en dat de merrie hem goed zal verzorgen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:41

En hoe is de stand van zaken.. best spannend allemaal.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:57

Ik ken ook een geval van een Welsh merrie die met 1 jaar gedekt werd. Ze staat geloof ik als veulen gefotografeerd in het Engelse WPCS jaarboek van 1995. Ik kan me alleen niet meer de naam herinneren.. Als jaarling is ze een keer uitgebroken en werd ze gedekt. Maar als je de foto ziet waar ze als tweejarige met haar veulentje opstaat zou je haar minstens 3 jaar oud schatten. Ook helemaal niet te klein gebleven ofzo. Zowel moeder als kind zagen er prachtig uit!

Wat betreft onervarenheid en onhandigheid als het veulentje geboren is: dat heeft niets met de leeftijd van de moeder te maken, maar met het feit dat het dan haar eerste is. Een van mijn merries is bij haar moeder opgegroeid, waar ieder jaar een veulentje bijstaat, dus genoeg mogelijkheden om van haar "af te kijken", en toch ging ze als vierjarige in de eerste paar dagen steeds perongeluk op haar (dus eerste) baby staan, de eerste nacht wou ze er zelfs op gaan liggen, of ze ging heel lomp draaien in de box waardoor veulie viel, etc. Soms leer je pas door het te doen En sommige merries hebben van nature gewoon wat meer talent voor veulentjes opvoeden

Een van mijn vorige pony s was als tweejarige gedekt, ze kwam bij ons toen ze haar vijfde op een rij verwachtte, nou en dat was een forse merrie hoor, die zag je het echt niet aan. Paarden groeien het meest tot hun derde, maar ze groeien (voornamelijk in de breedte) door tot hun zevende. Onze dekhengst was op zijn derde 4cm kleiner dan hij later geworden is. OK, klein verschil, maar elke cm telt. Zijn volle zus is trouwens een stuk groter geworden dan hij! Hij is ook kleiner dan zijn moeder en vader. En bij hem kan je niet zeggen dat hij te vroeg geveulend heeft Ik denk dat als je merrie geen honger lijdt of niet echt een bepaald mineralen tekort heeft ofzo ze gewoon de grootte wordt die haar voorbestemd was. Gewoon in de gaten houden en goed voor haar zorgen dus, dan komt het heus wel goed.

-x- Nouska

gouda schreef:

Nee, veulens zijn altijd helemaal van de eigenaar van de merrie hoor. Of er moet van tevoren een speciale afspraak gemaakt zijn. (En ik vind dat dit dubbel geldt als het om een ongelukje gaat ). Anders zou ook elke hengstenhouder mede eigenaar moeten zijn van elk veulen!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 08:01

Nouska, bedankt voor je uitleg! Erg verhelderend en weer wat hoopvoller voor mij
Fijn om te horen dat de merrie er niet aan over heeft gehouden. En dat ze op een 3 jarige lijkt, dat is inderdaad zo. Mijn merrie ziet er ook al een stuk volwassener uit, vind ik ook wel weer jammer dat ze dan een stukje jeugd mist maar hopelijk krijgt ze dat een beetje terug als ze langer mag blijven staan...

Stand van zaken is dat ze nog steeds met een schommelbuik rondloopt, veulen vermaakt zich volgens mij prima daarbinnen

Naar de berekeningen kunnen we het vanaf woensdag verwachten, dus tussen 27 juli en 5 augustus. (ik hoop echt dat ze het niet later maakt, want ik moet 7 augustus op vakantie )

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:43

Hier nog een foto van mijn 2 jarige met haar veulen. Zij is dus ook als jaarling gedekt.(ongelukje, te laat opgemerkt) De veearts vond haar in prima conditie. Veulen groeit ook goed. De merrie heeft er zo te zien niet onder geleden. Veearts vond haar er niet uit zien als een 2 jarige. Het is trouwens een Welsh A merrie van 1.20m.

Dit is het veulen
Afbeelding

Samen met mama
Afbeelding

Links de vosmerrie is een 3 jarige, die dit jaar haar eerste veulen heeft gehad. Is gedekt als 2 jarige omdat ze veel te vet werd. In overleg met de DA besloten om te dekken. Rechts de 2 jarige.
Afbeelding

ssnuggerekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:35

HELP!!!

Wij hebben een stal waar 3 hengstjes staan, een fries, een shet en een welsh, maar die shet ( wat je niet zou denken ) heeft alle hekken overhoop gehaalt en nu is dat friesche hengstje bij onze JAARLING merrie gekomen,
Het nare gedeelte is nog zo ook: ze was hengstig!!
Wat moet ik doen?? en wat zijn de gevolgen?? Ze hebben een hele nacht bij elkaar gestaan...
Gr. Jo-Linda

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:48

Met de Da overleggen en het niet 'aan kijken".
Succes!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:11

ssnuggerekoe schreef:
HELP!!!

Wij hebben een stal waar 3 hengstjes staan, een fries, een shet en een welsh, maar die shet ( wat je niet zou denken ) heeft alle hekken overhoop gehaalt en nu is dat friesche hengstje bij onze JAARLING merrie gekomen,
Het nare gedeelte is nog zo ook: ze was hengstig!!
Wat moet ik doen?? en wat zijn de gevolgen?? Ze hebben een hele nacht bij elkaar gestaan...
Gr. Jo-Linda

Laten scannen en als er een vrucht zit......spoelen die puber, }> . En eens een goed gesprek met je jeugd aangaan, want dit spelletje mogen ze nog niet doen op zo'n jeugdige leeftijd, .
Sterkte ermee, hopelijk valt het mee.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:07

ja ik zou zeker laten scanne

bijna twee jaar geleden stond mijn moeder haar merrie op een pensionstal waar op dat moment een tweejarige friese hengst stond gestald.
nou stond die merrie in een paddock, hengst is uitgebroken, over de paddockomheining gesprongen en merrie gedekt. en dat terwijl de eigenaars beweerde dat een hengst van twee niet kan dekken.
nou het resultaat hiervan staat nu lekker te ravotten in de wei

Afbeelding

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:14

Ik wist niet dat paarden al zo jong drachtig konden worden!
Ik zou haar goed bijvoeren enzo ik hoop dat het allemaal goed komt.
Ik zou zelf nooit zon jong paard een veulen laten krijgen (als het perongeluk gaat door een losgebroken hengst kun je er natuurlijk nix aan doen! ). Ze zijn dan zelf haast nog kind!
Heel veel sterkte ermee! En ik denk dat genoeg bix voeren ook heel belangrijk is!!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:33

Even een updateje, nog niets gewijzigd. Veulen heeft er blijkbaar nog niet genoeg van om verstoppertje te spelen

Uiers zijn wel al goed vol aan het worden en staan ook al aardig gespannen. Ze vind het ook niet prettig meer als je er aan zit, terwijl ze daar vorige week nog geen problemen mee had.

Ze hebben het veulen ook al zien bewegen, dus dat is gelukkig wel een goed teken.

beautyke schreef:
en dat terwijl de eigenaars beweerde dat een hengst van twee niet kan dekken.

Bij ons op stal waar mijn oudere merrie staat, beweerde ze ook dat een jonge hengst die nog nooit gedekt had. Geen raad met zijn 'apparaat' wist...

Nou, mijn jongste merrie heeft toch wel het tegendeel bewezen...

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:32

Jeetje nog niks geboren?
Ik kom net terug van vakantie en heb als eerste gekeken of Malubu al haar veulen heeft, niet dus.
Hopelijk bevalt ze wel voordat je met vakantie gaat!

Sterkte verder!!( Xantha)

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:49

Hoe is het met Malibu? Nog alleen?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 09:18

Nope, nog steeds geen extra 4 benen in de box

En zo te zien gaat dat gerust nog wel een week of 2 duren

en dan moet ik ook nog op vakantie zondag (heb gewoon een gratis reis en verblijf in Ibiza, en ben er niet eens blij mee )

Nou ja, dat wordt gewoon de boel dichtnaaien en pas weer openen na de vakantie

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:24

zorg gewoon dat er altijd iemand bij is die op haar kan letten. Mocht er iets misgaan aangezien je merrie haar bekken me ook een beetje smal lijken op jonge leeftijd?!??! is er iig iemand bij...

sterkte, en snel foto's maken dan heh maar je weet nooit misschien komt het deze week... heb je de hengstenhouder nou al gevonden? Weet de opfokstal-eigenaar niet hoe de hengst eruit zag en kan hem misschien identificeren?? (sorry kon niet het hele topic doorlezen heb misschien details gemist)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:32

Probeer evengoed van de vakantie te genieten als het veulen er tegen die tijd nog niet mocht zijn.