Dewi heeft geveulend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Re: Dewi heeft geveulend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:20

Ik heb overigens in de kraamstal nog 2 a 3 topics gespot met veulens die in 't zand geboren zijn geworden Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:40

Eentje daarvan had ik gezien, maar dat was een noodgeval, het veulen lag verkeerd? Het is in de binnenbak geboren omdat de box te klein was voor alle helpers die er nog bij moesten, maar het lag wel op een deken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:52

Ik blijf 't onzin vinden, maar goed, ik ben net als Maya boerin Haha! Aline is ook één keer in de wei bevallen, hele wei vol gras, en waar krijgt ze d'r veulen? Op een groot stuk zand in een hoek van de wei. In Maya d'r geval zou ik Dewi ook niet binnengehouden hebben, lekker stressvol voor zo'n paard om van de ene op de andere dag weggehaald te worden bij d'r gezeldschap én niet meer naar buiten mogen...

In de stal is net zoveel besmettingsgevaar als op zand, vooral bij merries die op zaagsel staan (waaronder ook weer Aline, die stond op zaagsel met een laag stro eroverheen...).

Ik blijf 't probleem niet zo zien, maar goed Lachen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:15

Sylvia schreef:
Ik heb overigens in de kraamstal nog 2 a 3 topics gespot met veulens die in 't zand geboren zijn geworden Nagelbijten / Gniffelen

yeps,de mijne verleden jaar ook Bloos

Merrie had overigens een ganse weide vol lekker,sappig lentegras,elke dag alle mest verwijderd etc..Kiest ze me toch voor dat zand dat voor haar stal ligt(omdat dat vlugger opdroogt dan aarde)

Had er niet echt bij stilgestaan voor dat bacteriegevaar,maar eigenlijk liep tot dan toe enkel de merrie erin,en zij mestte toch altijd elders..Sjah ik kon ze ook moeilijk naar het gras 1 meter verder sleuren terwijl ze beviel he

Proficiat overigens met het veulen!! ziet er een schatje uit!!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:54

Dankjewel Pretty Lachen

En dan nog Cassidy, veulen heeft misschien 20 minuten tot een half uur buiten gelegen... Als dat een probleem oplevert, dan is het sowieso geen sterk veulen, en is ie beter af dood.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:59

Ik vind dat Maya niet beter kon handelen. Degenen die 'tegen' het op zand bevallen zijn, zeggen zelf ook nog eens dat op stal (stro of zaagsel dus) slechter is. (zie quote Cassidy hieronder) Op gras is danwel beter, maar niet alleen de ondergrond is belangrijk. Er spelen altijd meerdere factoren.
Zaak is en blijft een goede overweging van die factoren te maken en ikzelf zou niet anders gehandeld hebben... Ja

Cassidy schreef:
Op stal zijn er nog de meeste bacterien.
In een zandpaddock waar overdag ook paarden staan en waar regelmatig gemest wordt is het ook niet optimaal.
Optimaal is op het gras, buiten op het weiland. Daar komen nog het minste bacterien voor.

En via de navel kunnen bacterien binnen komen, het is wel een open wond. Ik zou het risico zo niet genomen hebben. Maar misschien overdrijf ik wel (we hebben twee weken geleden een veulen verloren aan gewrichtsontsteking).

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:05

Ik zal eerlijk zeggen.. dat IK vind en denk.. dat modder of zand eerder naar binnen kunnen treden in de navelstomp dan gras.. dat is grover en groter.. een korrel is zo binnen..
Dat is het enige wat ik dacht toen ik de foto';s zag>>

Buiten bevallen is zoiezo niet mijn eigen keuze.. maar je moet aan het paard denken. Mijn merrie is een echte stal merrie.. maar sommige zijn echte buitenmerries.

Je merrie moet het veulen uit poepen Haha! en die moet het werk verzetten.. dus daar moet je aan denken wat die het prettigste vind..

Maar hier al paar keer net als Leo vorig jaar.. veulen in de sloot gegleden toen het wilde lopen .. en wel levend er uit. maar door het naveltje overal infecties.. en overleden..
Dus wat is wijs heid? ongeluk zit in een klein hoekje.. en zelfs op stal kunnen ze dood gedrukt worden..

Niks is eigelijk helemaal optimaal veiolig..

maar goed Maya.. Haha! het is gelukkig allemaal goed gegaan toch?? dus .. LEVE LANG GABRIELLA! en laat Bokt lekker zaniken hoor Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:11

Maya schreef:
Dankjewel Pretty Lachen

En dan nog Cassidy, veulen heeft misschien 20 minuten tot een half uur buiten gelegen... Als dat een probleem oplevert, dan is het sowieso geen sterk veulen, en is ie beter af dood.

Dan ben ik misschien een sentimentele trut (en beslist geen boer, ondanks dat mijn vader ook een boerenzoon is, maar zo kan ik dan ook weer niet denken. Ik ben iig blij dat Glory nog leeft, ondanks dat ze een Rhodococcusinfectie heeft gehad op leeftijd van 3 maanden, waarvan de behandeling me een fortuin heeft gekost. In de natuur had ze niet overleefd, maar was ze beter af geweest dood? Het is nu een gezonde merrie, en ik heb grote plannen met haar.

Op stal controleren ze sinds die infectie standaard na twee dagen de antilichaamtiter in het bloed (beter gezegd, dat doet de DA) en als hij te laag is krijgt het veulen een infuus. Moet je dat dan ook niet doen? Ik ben van mening dat je een veulen kunt en moet helpen waar het mogelijk is. Helemaal als het om heel waardevolle dieren gaat, maar eigenlijk mag dat geen verschil zijn. En ik heb er dan ook een probleem mee om te zeggen: was hij dood beter af geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 01:33

En toch nog even dit: zien deze paarden er uit alsof ze beter dood waren geweest?

Afbeelding

Dit is het veulen dat we twee weken geleden zijn kwijtgeraakt...gewrichtsontsteking. De plek van het infuus is nog duidelijk op zijn hals te zien.

En ten slotte, mijn zelf gefokte merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Leeftijd van de merrie op de foto's is 2 jaar en 10 maanden
Ziet die er uit alsof ze beter af was als ze was overleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:37

Cassidy, je overdrijft en gaat nu te ver. Ik wou gewoon een topic openen met het nieuws dat het veulen er is. En gelijk krijg ik weer een hele discussie over wat er allemaal wel niet goed is. En laten we wel wezen, het is maar een klein detail. En toch moet je er een complete halszaak van maken. En daar krijg ik schoon genoeg van. Ik ga om een slotje vragen, en that is. Je verpest maar een ander zijn blijdschap om een veulen, door te mekkeren over wat er allemaal had kunnen gebeuren. Die foto's zijn helemaal niet relevant voor dit topic.

En als ik over twee weken met het nieuws kom met dat het veulen dood is. Dan mag jij gaan lachen en zeggen, ik had het wel gezegd! Ik ben er te nuchter voor, ik zorg appelflap goed genoeg voor die beesten, maar ga ze niet overdreven zuinig behandelen. Dat vind ik persoonlijk niet nodig, en het zijn mijn dieren!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:10

Dames, even rustig hier >;) !

Maya heeft een schattig veulentje gekregen en verteld hier enthousiast over. Wie wil discusieren over het veulenen op de wei, paddock of stal, kan hiervoor een eigen topic aanmaken!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:11

Gaaaap Het gaat echt helemaal nergens over.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:58

Wow, wat een prachtig veulen is dat geworden zeg. En toch nog eerder dan je had verwacht, ook al dacht je al dat het veulen vroeg zou komen. Ik verheug me al op meer foto's Cheese! Zalig trouwens toch dat mama de plek heeft kunnen kiezen waarvan zij vond dat ie het beste was? Tegen moederinstinct kunnen wij met al onze beste bedoelingen echt niet op hoor! OK dan!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:13

Op verzoek van de topicstarter krijgt dit topic een slotje.

En dan wil ik meteen nog even van de gelegenheid gebruik maken om jullie van harte te feliciteren met jullie nieuwe aanwinst Lachen