Esme_27 schreef:Oké heel erg duidelijk, thanks!
Nou heb ik de volgende vraag; ik geloof dat heel veel "effen"tinkers uiteindelijk niet tt zijn maar wel Tt of tT Ik heb me laten vertellen dat Maddox bijvoorbeeld, "officieel" wel bont is. Ze heeft alleen de minimale kenmerken. Ze heeft alle kenmerken van sabino.. of is dit weer heel iets anders? Zo heeft ze bijvoorbeeld bij de aftekening van haar benen heel erg rafelige randen.
Nee, effen tinker zijn zeker niet Tt, bont is namelijk altijd te zien in de vorm van vlekken, hoewel dat heel minimaal kan zijn. Een tobiano bonte heeft altijd wit wat de bovenlijn kruist (van de schoft t/m de staartwortel).
Sabino is weer een ander gen. Dat is een gen wat witte aftekeningen vergroot, grote onregelmatige blessen, hoge witte benen, buikvlekken, etc. Sabino kán echter wel een bont lijkend paard veroorzaken als het heel uitgebreid is.
Even een voorbeeld:

Dit is een heel uitgebreide sabino, maar hij draagt géén bont(tobiano-gen), ook al gaat het wit over de bovenlijn. Dit is namelijk een raszuivere welshpony, en daarbij komt bont niet voor (bont kan niet verborgen blijven, wordt alleen in directe lijn geërft)
Nog een Sabino, maar dan echt maximaal. Ze kunnen bijna helemaal wit zijn, vaak nog met kleur op de oren en in de manen:

Dit is een volbloed arabier, waar ook geen bont voorkomt.
Nog een Sabino:

Ik geloof trouwens zelf dat de meeste tinkers Sabino dragen. Clydesdales en Shires dragen trouwens ook vrijwel allemaal Sabino.