Wat komt hieruit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kleur en geslacht? (datum apart opgeven)

bont merrieveulen
65 (34%)
bont hengstveulen
92 (48%)
effen merrieveulen
23 (12%)
effen hengstveulen
10 (5%)

Totaal aantal stemmen: 190

Nuage

Re: Wat komt hieruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 22:23

BrittKitt schreef:
nou als ie dan niet op 2 mei is geboren moet het maar 27 mei worden, dan heb ik een verjaardagsgenootje Clown
maar denk dat de meeste mensen dat te lang vinden wachten Schijnheilig

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:27

Supertje schreef:
Ik zie niet in wat er apart aan is behalve dat hij effen is (wat overigens wel meer tinkers zijn).

Cayusejuhh; wat voor kleur was de moeder van dit veulen trouwens? En is hij uiteindelijk zwart of bruin geworden?

oja de kleur van de mams.. zwart bont.. zwarte staart.. en zwarte manen en verder mooi getekend als een doorsnee tinker eigelijk Tong uitsteken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:10

Esme_27 schreef:
Oké heel erg duidelijk, thanks!
Nou heb ik de volgende vraag; ik geloof dat heel veel "effen"tinkers uiteindelijk niet tt zijn maar wel Tt of tT Ik heb me laten vertellen dat Maddox bijvoorbeeld, "officieel" wel bont is. Ze heeft alleen de minimale kenmerken. Ze heeft alle kenmerken van sabino.. of is dit weer heel iets anders? Zo heeft ze bijvoorbeeld bij de aftekening van haar benen heel erg rafelige randen.

Nee, effen tinker zijn zeker niet Tt, bont is namelijk altijd te zien in de vorm van vlekken, hoewel dat heel minimaal kan zijn. Een tobiano bonte heeft altijd wit wat de bovenlijn kruist (van de schoft t/m de staartwortel).
Sabino is weer een ander gen. Dat is een gen wat witte aftekeningen vergroot, grote onregelmatige blessen, hoge witte benen, buikvlekken, etc. Sabino kán echter wel een bont lijkend paard veroorzaken als het heel uitgebreid is.
Even een voorbeeld:
Afbeelding
Dit is een heel uitgebreide sabino, maar hij draagt géén bont(tobiano-gen), ook al gaat het wit over de bovenlijn. Dit is namelijk een raszuivere welshpony, en daarbij komt bont niet voor (bont kan niet verborgen blijven, wordt alleen in directe lijn geërft)
Nog een Sabino, maar dan echt maximaal. Ze kunnen bijna helemaal wit zijn, vaak nog met kleur op de oren en in de manen:
Afbeelding
Dit is een volbloed arabier, waar ook geen bont voorkomt.
Nog een Sabino:
Afbeelding

Ik geloof trouwens zelf dat de meeste tinkers Sabino dragen. Clydesdales en Shires dragen trouwens ook vrijwel allemaal Sabino.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 23:41

Maar dan heb ik dus kans dat Nuala een maximale sabino is? En dan geeft ze dus tt ? Dus dan kan Nuala alleen sabino veulens geven en moet ik afwachten of dat genoeg sabino aftekening is om bont te lijken?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 23:43

Supertje schreef:
Een tobiano bonte heeft altijd wit wat de bovenlijn kruist (van de schoft t/m de staartwortel).

Moet dit echt tot de staartwortel zijn? Of kunnen ze daar ook een andere kleur hebben? Nuala is namelijk rond de staart zwart... dat zou dus inhouden dat Nuala sabino is en helemaal geen bont-gen heeft.
Dan is ze dus tt en heb ik wel 50% kans?

Moeilijk dit Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:47

Wat ze bedoeld is dat er ergens tussen de schoft en staart wortel een stukje wit de rug moet kruisen, hoeft niet de gehele rug te zijn en overigens ken ik ook een aantal Tobiano's die het niet hebben, maar dat zijn weer uitzonderingen op de regel Knipoog .

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:52

Daar hoef je echt niet bang voor te zijn, dat Nuala een max. Sabino is. Ze is echt typisch tobiano. De liesvlekken zijn namelijk heel typisch voor tobiano. Bovendien heeft ze een gekleurd hoofd, was ze max. sabino geweest was dat ook wit geweest.
Ik durf echt met zekerheid te zeggen dat Nuala Tt is Knipoog

En ik bedoel inderdaad dat er wit de bovenlijn kruist, niet dat de hele rug wit is.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 23:53

Oh gelukkig Haha!
Dus Nuala is tobiano.
En tobiano X tobiano kan dus sabino geven of tobiano Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 23:54

Oh, dus als ik met Maddox ga fokken, dan is Maddox een tt ?
Dus dan met bijv. Offspring geeft dat 50% kans op bont?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 00:00

jeddah schreef:
Wat ze bedoeld is dat er ergens tussen de schoft en staart wortel een stukje wit de rug moet kruisen, hoeft niet de gehele rug te zijn en overigens ken ik ook een aantal Tobiano's die het niet hebben, maar dat zijn weer uitzonderingen op de regel Knipoog .

Klopt trouwens inderdaad, dat er ook tobiano's zijn die het niet hebben, maar die hebben vrijwel altijd wit in de manenkam, vlekken die de bovenkant van de hals kruisen.
Vrijwel overal wordt beschreven dat het wit tussen de staartwortel en schoft moet kruisen, maar ik denk zelf niet dat dat klopt. Ik denk dat je eerder uit moet gaan van de nek tot het puntje van de staart.
Tobiano's waarbij het wit de rug niet kruist:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 00:04

Is er geen boek aan te raden waar het allemaal een beetje leuk in verteld staat met een hoop voorbeelden e.d?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 00:04

Esme_27 schreef:
Oh gelukkig Haha!
Dus Nuala is tobiano.
En tobiano X tobiano kan dus sabino geven of tobiano Haha!

Om Sabino te krijgen moet minstens 1 van de ouders Sabino zijn. Pablo is iig Sabino (te zien aan de bles), en Nuala waarschijnlijk ook.
Tobiano en Sabino kunnen naast elkaar bestaan, net als alle andere bont-patronen. Een paard kan dus zowel Tobiano als Sabino zijn. En ik geloof dat het gros van de tinkers ze beide draagt.
Esme_27 schreef:
Oh, dus als ik met Maddox ga fokken, dan is Maddox een tt ?
Dus dan met bijv. Offspring geeft dat 50% kans op bont?

Klopt als een bus Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 00:05

'De kleur van het paard' schijnt wel een goede te zijn, hoewel ik het nooit zelf heb gelezen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 00:09

Joh dus een paard kan tobiano én sabino zijn! Ik leer een hoop hier Haha! Ik wist echt niet dat Maddox minder kans gaf op bont, was er van overtuigd dat zij ook bont was alleen minimaal..

In Nederland hebben wij geen heterozygote hengst he? Een TT? Voor Tinkers dan?
Ohja Drumshambo geloof ik en Swieber, maar niet bewezen..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 00:22

NST weet ik vrijwel zeker dat er geen Homozygote tussen zitten....
Er is wel een goede indicatie of een paard homozygoot is, homozygote tobiano's hebben namelijk eigenlijk altijd z.g.n. 'inkspots', kleine zwarte vlekjes in het wit. Zoiets dus:
Afbeelding
Dit zijn er erg veel, het kunnen ook maar een paar stipjes zijn. Er is echter een kans dat een heterozygoot paard ze ook heeft, maar de kans is erg groot dat ze homozygoot zijn. Enige manier om het 100% zeker te weten is door DNA....

Drumshambo en Swieber zou ik van zeggen dat ze waarschijnlijk homozygoot zijn. Woody en Hilko ook trouwens.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 01:03

Swieber is ook NST gekeurd Haha! En Hilko toch ook?
Jammer genoeg vind ik het geen leuke hengsten.

Bestaat er zoiets als een merrie die erom bekend staat vaak haar t door te geven? Of is het altijd evenveel kans heb je dus gewoon pech Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 02:10

Nou ik ga maar weer eens richting schuur....
Kom nou veulen, kom nou, alsjeblieft!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 03:51

Nou hier een bericht vanuit de schuur geschreven op mijn telefoon. Ik dacht net echt dat het ging gebeuren. Ze liep druk heen en weer, oren in haar nek en ze hield haar staart erg scheef. Dus ik op gestaan en aan gekleed.. Nu staat ze weer helemaal stil en gebeurd er niks...zit ik hier! Ik blijf nog wel even wakker voor de zekerheid..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:50

Supertje schreef:
NST weet ik vrijwel zeker dat er geen Homozygote tussen zitten....
Er is wel een goede indicatie of een paard homozygoot is, homozygote tobiano's hebben namelijk eigenlijk altijd z.g.n. 'inkspots', kleine zwarte vlekjes in het wit. Zoiets dus:
Afbeelding
Dit zijn er erg veel, het kunnen ook maar een paar stipjes zijn. Er is echter een kans dat een heterozygoot paard ze ook heeft, maar de kans is erg groot dat ze homozygoot zijn. Enige manier om het 100% zeker te weten is door DNA....

Drumshambo en Swieber zou ik van zeggen dat ze waarschijnlijk homozygoot zijn. Woody en Hilko ook trouwens.

ok he... dan kom ik bijde hand doen Haha! offie heeft dus ook spots.. waarom is hij dan niet homo?
want het veulen van vorige pagina is van hem.. En hij heeft wel degelijk spots zitetn in het witte van de schouder!
HOe ligt dat dan?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:52

Esme_27 schreef:

Bestaat er zoiets als een merrie die erom bekend staat vaak haar t door te geven? Of is het altijd evenveel kans heb je dus gewoon pech Haha!

IK heb me altijd laten vertellen.. ( tja echt waar) dat de kleur van de vader vandaan komt.. en het geslacht..

Dit is in Utrecht op de uithof verteld.
AChter af kan me dat wel voorstellen.. want er zijn hengsten die heel veel effen kleur door fokken.. en je ziet het steeds terug komen..

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:48

Esme_27 schreef:
Nou hier een bericht vanuit de schuur geschreven op mijn telefoon. Ik dacht net echt dat het ging gebeuren. Ze liep druk heen en weer, oren in haar nek en ze hield haar staart erg scheef. Dus ik op gestaan en aan gekleed.. Nu staat ze weer helemaal stil en gebeurd er niks...zit ik hier! Ik blijf nog wel even wakker voor de zekerheid..

Als het nou donderdag er is, laat het dan weten. Dan kan ik meteen langskomen. Vijdagmiddag ook Cheese!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 12:10

Nou er is niks meer uitgekomen vannacht. Ben helemaal gebroken...
Ik hoop nu op vannacht, zou een leuke datum zijn Haha!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:31

Hoi Esmé, heel veel sterkte met het wachten op je veulen. Volgens mij heb jij het onderhand zwaarder te verduren dan Nuala... Haha!
Ik hoop snel foto's te zien (vergeet dus niet Bonte in te lichten Knipoog )

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:00

Een bont hengstveulen in de nacht van 5 op 6 mei! Alhoewel ik voor jou hoop dat het vannacht wordt geboren Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:07

Cayusejuhh schreef:
ok he... dan kom ik bijde hand doen Haha! offie heeft dus ook spots.. waarom is hij dan niet homo?
want het veulen van vorige pagina is van hem.. En hij heeft wel degelijk spots zitetn in het witte van de schouder!
HOe ligt dat dan?

Jij mag best bijdehand doen hoor, ik doe gewoon nog bijdehanter terug Haha!
Zoals ik al zei, komen inkspots ook voor bij heterozygote paarden. Waarschijnlijk worden die dan veroorzaakt door een ander gen, zoals bijvoorbeeld (ja hoor, daar issie weer...) Sabino. Sabino kan ook een heel 'vlekkerig' patroon geven, soort van uitgeveegde vlekken. Deze foto geeft een beetje een beeld, hoewel dit paard wel heel veel kleine vlekjes heeft (link ivm erg grote foto):
http://radio.weblogs.com/0128644/images ... esdale.jpg
Wat ik trouwens ook leuk en heel apart vind van Offspring is dat hij aan beide kanten zó verschillend getekend is! De ene kant zie je echt heel duidelijk dat hij ook zeker sabino heeft, aan de andere kant is hij redelijk normaal bont (met uitzonderng van het hoofd, dat is van beide kanten duidelijk sabino). Vooral wat betreft de voorhand is hij links en rechts heel verschillend. Links zijn de vlekken veel vager en meer uitgeveegd (sabino-kenmerk), rechts zijn ze veel scherper afgetekend.

Cayusejuhh schreef:
Esme_27 schreef:

IK heb me altijd laten vertellen.. ( tja echt waar) dat de kleur van de vader vandaan komt.. en het geslacht..

Dit is in Utrecht op de uithof verteld.
AChter af kan me dat wel voorstellen.. want er zijn hengsten die heel veel effen kleur door fokken.. en je ziet het steeds terug komen..

De kleur komt écht van BEIDE ouders. Een heterozygoot paard heeft net zoveel kans om bont of effen door te geven. Dat er hengsten zijn met veel effen nakomelingen is gewoon puur toeval, en dat geldt ook voor merries. Het geslacht wordt idd wél door de vader bepaald.