Wat kan een veulen op 8 maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 07:27

gijsenkim schreef:
:D Haha! Bodyprotector Haha! ... Mijn lijf is niet meer zo soepel als toen ik 16 was en heeft wat meer bescherming nodig Haha!

Dat is ook denk ik het grote verschil.......... meestal als ik voor de eerste keer op een paard ga zitten ken ik het dier 5 minuten.... en das best wel eens lastig, vooral als eigenaren de voorgeschiedenis iets anders voordoen als dat deze geweest is........... helaas kom je dat nog wel eens tegen.

Met dit betreffende paard is alles altijd goed gegaan, geen problemen behalve zijn Tiestaans kwartiertje.... Hij is ook al een dikke paar maanden slof af. Gewoonweg omdat hij nu stout kan zijn, maar voor mij controleerbaar.

Ik ben gewoon een ouwe taart, die zuinig is op haar lijf en leven

Aha, nu snap ik het, kon er echt niks van maken. Haha! Dan is het bij jou dus wat anders, maar ik zie toch echt veel paarden die uit de opfok komen, en dan ingereden worden, en daar moeten ze ook van alles aan hangen om ze de baas te blijven.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:27

Hier leren ze op het moment dat ze bij de merrie lopen de basisopvoeding en verder wordt er niets extra mee gedaan.
Ze hoeven ook niet iedere dag alles opnieuw te leren, meelopen, vaststaan laden/lossen onthouden ze ook best.

Neonlight schreef:
Een handels-en africhtingsstal in de wat duurdere paarden, voornamelijk springpaarden. Een hele goede stal, en daar worden de paarden heel makkelijk en vriendelijk afgericht, en lopen ze niet als ze 3 a 4 maanden onder het zadel zijn aan een bijzet-slofteugel.........

Nu ben ik heel erg benieuwd naar welke stal, en dan vooral welke "handels-en africhtingsstal in de wat duurdere paarden, voornamelijk springpaarden" tijd en geld heeft om met veulentjes en jaarlingen te gaan wandelen met dekjes en bandages om.
Juist op dat soort stallen loopt het jonge spul op het land en in loopstallen tot hun 3e jaar, buiten misschien 1 of 2x per jaar een keertje vrijspringen om te kijken of de dieren goed genoeg ontwikkelen om aangehouden te worden.
Ik ken weinig prof. stallen die mensen in dienst hebben om met veulens te tutten...

Nee dat gebeurt juist bij particulieren.
En waar komen de dieren vandaan die gecorrigeerd moeten worden of door ervaren mensen beleerd omdat de eigenaren het niet lukt?
Niet bij die prof. stallen maar....... juist die particulieren....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:35

Amen Marije.. vond het idd ook al heel apart een proffesionele stal die met bandages en dekjes en dingentjes aan de slag gaan bij veulens en jaarlingen..
Of huren ze daar 14 jarige voor?? Bloos!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 07:42

Zal dan nog even uitleggen wat voor paarden ze daar africhten. Particulieren brengen daar hun paarden om ze in te laten rijden, en zelf kopen ze nog wel eens jonge paarden (3 jaar) om te beleren en dan te verkopen. Ze hebben daar geen paarden in opfok, en dat heb ik ook nooit gezegd. Ze hebben daar alleen de ervaring dat paarden die rechtstreeks uit de opfok komen veel lastiger zijn als paarden die veel in de hand zijn geweest.

Oftewel, dat prullen ermee gebeurd inderdaad bij particulieren.

En de paarden die daar komen zijn er niet om te corrigeren maar te beleren! Corrigeren doen ze niet aan. Heb het in dit topic al eerder gezegd, ik heb mijn eigen merrie daar ook laten beleren. Niet omdat ze moeilijk is (absoluut niet, het is de makkelijkste merrie die ik ken) maar juist omdat ik ze correct beleerd wilde hebben en ik niet de ervaring daarvoor heb die hun hebben.

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:26

mijn veulentje, is ook 8 maanden, kan voetjes geven, als ik wil een uur vast zetten(doe ik niet maar kan), hij kon bijna kusjes geven op comanndo maar wegens omstandig heden is dat even stop gezet, want meneer heeft het te druk wahhaa, hij kan aan halster mee lopen, kan voor benen helemaal strekken, kan dekentje en sjabrakje op ze ruggetje, en hij is heel braaf met poetsen, dat was het en hij is een hengstveulie greetz pris

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:26

oja maar hij speelt de laatste tijd alleen nog maar doe tijdelijk even niets met hem

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:38

En met wie zou Romeo het nou te druk hebben? Haha! Haha! Haha!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:40

Die van mij is nu 8 maanden oud, hij staat dag & nacht buiten met 2 andere veulens van dezelfde leeftijd. Hij kent de basics: halstertje, meelopen (ook buiten, vindt hij geen klap aan: spelen met je vriendjes is leuker ), poetsen, voetje geven, kan mee in de trailer (is zonder mama naar een keuring geweest), veeartsen met prikken is ook geen probleem.

Hij komt dagelijks in de hand om zijn eten te krijgen (en af en toe om de ergste bagger eraf te bikken). Daarvoor moet hij van de paddock naar een box. Intussen kent hij die routine zo goed, dat hij zonder halster meeloopt naar het hapje en terug als het op is Lachen

Wat mij betreft is hij dus klaar en als hij 3 is gaan we ingewikkeldere zaken doen.

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:51

jaaah te druk, met ze lovertje whahahah

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:29

Mijn veulentje is 6 maanden, en kan voetjes geven, vast staan, loopt netjes met me mee ook over de weg, en verder staat ze lekker te spelen met dr vriendje in de bak Lachen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:15

butterfly kan al alles en ze word morgen 8 maand.
ik wandel al langs de weg met haar.
verder kun je op vroege leeftijd alles al leren