[VOLG]Ervaringen veulen met zeer kromme benen.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 22:02

Haar roepnaam Eefje is al lieftallig "sch"eefje van gemaakt :))

tiwi1969

Berichten: 7697
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:04

Dit is niet ras-gebonden, in heb vooral veel Groninger veulens gezien en in twintig jaar twee keer zo'n veulen.
Dat waren twee grote veulens, ik denk dat het eerder komt door een groot veulen in de beperkte ruimte van de baarmoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:05

tiwi1969 schreef:
Dit is niet ras-gebonden, in heb vooral veel Groninger veulens gezien en in twintig jaar twee keer zo'n veulen.
Dat waren twee grote veulens, ik denk dat het eerder komt door een groot veulen in de beperkte ruimte van de baarmoeder.


Dank je voor je antwoord :)

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Ervaringen veulen met zeer kromme benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 22:13

Komt inderdaad simpelweg door de grootte van het veulen. Mella is al een volleerde fokmerrie (dit was veulen nr6 ) dus je zou zeggen ruimte zat. Maar Eefje heeft zulke enorme stelten :oo die heeft gewoon in de knoop gezeten.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18090
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:27

cp112 schreef:
Haar roepnaam Eefje is al lieftallig "sch"eefje van gemaakt :))

:')

Saintelette

Berichten: 3189
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Ervaringen veulen met zeer kromme benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:33

Ahhh scheefje <3 ik duim mee voor spoedig herstel!

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:00

cp112 schreef:
Komt inderdaad simpelweg door de grootte van het veulen. Mella is al een volleerde fokmerrie (dit was veulen nr6 ) dus je zou zeggen ruimte zat. Maar Eefje heeft zulke enorme stelten :oo die heeft gewoon in de knoop gezeten.


Of is mams even naar de ikea gegaan om het veulen in elkaar te zetten. :j


Wat bijzonder zeg, ziet er echt appart uit!

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 13:24

Ze is al een heel stuk sterker dan gisteren. Beentjes lijken ietsje beter maar ze staat ook gewoon een stuk steviger nu.

Rennen is geen probleem in ieder geval :D.

Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:02

MamaMiesje schreef:
cp112 schreef:
Haar roepnaam Eefje is al lieftallig "sch"eefje van gemaakt :))

:')

Ben je nog geen week oud heb je je bijnaam al te pakken :+ , wel een passende in dit geval, hopelijk later totaal niet meer passend.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:07

Sjolvir schreef:
cp112 schreef:
Haar roepnaam Eefje is al lieftallig "sch"eefje van gemaakt :))


Ben je nog geen week oud heb je je bijnaam al te pakken :+ , wel een passende in dit geval, hopelijk later totaal niet meer passend.


Haha ja inderdaad :D!

Ik duim alvast mee dat de beentjes nog in orde komen!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:08

Oohh die scheurt al mooi rond! Inmiddels een dekenje gevonden?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ervaringen veulen met zeer kromme benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:11

Dat ziet er al veel beter uit.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:21

Op foto een lijkt het been wel uit de kom.

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 16:05

Als ik hulp kan vinden gaan we morgen naar Wolvega. Dan kijken de dierenarts en smid er samen naar

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Ervaringen veulen met zeer kromme benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:36

Wat een ontzettend leerzaam topic. Had dit nog nooit gezien of gehoord. Als complete leek dacht ik echt bij die 1e foto van arm dier, laat die alsjeblieft zo snel mogelijk uit z'n lijden verlossen. Maar interessant om te lezen dat dit met enige regelmaat voorkomt en dus snel bijtekenen. Ik ga volgen.

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Ervaringen veulen met zeer kromme benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:39

Ah je hebt contact gehad met de kliniek? Ben heel nieuwsgierig wat ze je verteld hebben. Denken ze dat er toch ingegrepen moet worden of ga je voor controle? Lijkt mij in ieder geval wel goed om er goed naar te laten kijken.

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 16:40

Weidebloem schreef:
Ah je hebt contact gehad met de kliniek? Ben heel nieuwsgierig wat ze je verteld hebben. Denken ze dat er toch ingegrepen moet worden of ga je voor controle? Lijkt mij in ieder geval wel goed om er goed naar te laten kijken.



Ze hebben nog niks gezegd verder. Eerst maar eens kijken.

Alleen tot nu toe kan ik nog geen hulp vinden :( ik kan niet merrie en veulen in mn eentje laden :n

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ervaringen veulen met zeer kromme benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:43

Kunnen de dierenarts en de smid niet naar jou komen? Ik zou dat veulen liever niet vervoeren. (een ander veulen van de leeftijd eigenlijk ook liever niet)

tienus63

Berichten: 12339
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:44

cp112 schreef:
Als ik hulp kan vinden gaan we morgen naar Wolvega. Dan kijken de dierenarts en smid er samen naar

Denk niet dat je met merrie en veulen naar Wolvega hoeft, foto en filmpje sturen.
Ik zou liever niet met zo'n vers veulen een behoorlijke trailer rit maken.

Grote kans dat ze zeggen dat het gewoon goed komt als veulen maar de ruimte heeft om te lopen en te rennen.
Zal paar maanden duren, maar voordat die afgespeend wordt is het waarschijnlijk helemaal recht getrokken en houdt het veulen er niets aan over.
Het is inderdaad veroorzaakt door de grootte cq lange benen van het veulen en de ruimte in de baarmoeder.
Het kan wel verstandig zijn om wel in overleg met de smid eventueel rekening te houden bij het bekappen van het veulen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:45

Wij hebben een Fries hengstveulen gehad, 2 x zo erg als de jouwe....... ook de neus stond er scheef op, en zijn ene oor was een frommel.......... "naar buiten, bewegen en zon, en laat de natuur het werk maar doen", zei onze veearts. (Met kou en kloteweer uiteraard niet, hij moet droog kunnen liggen).
Na 5 maanden kaarsrechte benen, prachtig groot veulen, rechte neus en ontvouwd oor.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18090
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:47

Ik zou je op zich wel willen helpen, Chantal. Maar dat wordt pas 'smiddags; Jinthe moet om 9:45 bij de oogarts zijn B-)

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 16:47

Ik heb voorgesteld foto en film materiaal te sturen maar ze wilden hem toch graag zien. Ik hoef opzich niet zo'n heel eind (3 kwartier). Maar ik zit weer te ver weg voor hun om hierheen te komen.

Ik zit in dubio om de reden die jij okk noemt. Dikke kans dat ze niks doen en gewoon zeggen zoveel mogelijk beweging en dan staat ze voor niets 1.5 uur op de kar...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:53

cp112 schreef:
Ik heb voorgesteld foto en film materiaal te sturen maar ze wilden hem toch graag zien. Ik hoef opzich niet zo'n heel eind (3 kwartier). Maar ik zit weer te ver weg voor hun om hierheen te komen.

Ik zit in dubio om de reden die jij okk noemt. Dikke kans dat ze niks doen en gewoon zeggen zoveel mogelijk beweging en dan staat ze voor niets 1.5 uur op de kar...

Als je dan perse een dierenarts wilt laat ze dan naar jou komen want zo'n krom veulentje heeft geen balans. Ik denk dat het niet nodig is. Dit trekt over het algemeen wel bij.

tienus63

Berichten: 12339
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:54

Bij een piepjonkie valt niets te corrigeren door te bekappen, hooguit plakijzer of grovere ingrepen.

Veearts wil vast wel rekening schrijven als jij komt.

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 17:03

tienus63 schreef:
Bij een piepjonkie valt niets te corrigeren door te bekappen, hooguit plakijzer of grovere ingrepen.

Veearts wil vast wel rekening schrijven als jij komt.



Nou ja dat laatste idee kreeg ik ook een beetje maar dat is normaal niet mijn ervaring met Wolvega.

Ze had het inderdaad wel over speciaal veulenijzertje, dat zijn die plakkers.


Heb Wolvega afgebeld, mijn eigen dierenarts komt morgenochtend sowieso even kijken. Als zij nou echt vind dat er direct wat aan gedaan moet worden dan bel ik Wolvega alsnog weer voor een afspraak op vrijdag (dan is de smid er ook).
Als mijn eigen DA denkt dat het wel rechttrekt komt ze volgende week nog een keer kijken om de voortgang in de gaten te houden. Zo hebben we een beetje ons plan van aanpak gemaakt.

Dan ga ik nu ook even de fysio inlichten haha. Die is gisteren al heel fanatiek informatie aan het zoeken geweest binnen haar contacten. Echt super!